Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van PvG
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van PvG (Pagina: 6 van 10)
Topic: Artnet/ dmx nodes (10-8-2018 13:25:00)
1ste hit op google:
opendmx.net/index.php/Comparison_of_DMX_over_IP_protocols
Topic: licht en geluid over internet/intranet (10-8-2018 13:17:00)opendmx.net/index.php/Comparison_of_DMX_over_IP_protocols
Niet alle audio standaarden werken via IP netwerkverkeer, bijv het veel gebruikte AES50 (Midas/Berry) heeft een of 2 of 3(!) eigen shielded CAT5 kabel(s) nodig. Andere, bijv Dante en REAC (Roland), stellen weer eisen aan de switch (resp. geen EEE of audio op apart VLAN).
Kortom: als het gaat om een multikabel met voorbereiding voor een (willekeurig) audio protocol, dan is een aparte shielded CAT5 waarschijnlijk de beste oplossing.
Topic: Combikabel (1-7-2018 12:11:00)Kortom: als het gaat om een multikabel met voorbereiding voor een (willekeurig) audio protocol, dan is een aparte shielded CAT5 waarschijnlijk de beste oplossing.
Ja, je kunt over elk aderpaar een audiosignaal sturen. Er zijn kleine verloopkastjes te koop met rj45 ethercon en 4x XLR (male of female). Die kun je zelf maken, maar ik heb ze ook al van enkele tientjes gezien, dus dat loont bijna niet meer.
Aan de kabel zet je dus een ethercon en met een verloopkastje maak je er XLR van.
Topic: Combikabel (27-6-2018 23:03:00)Aan de kabel zet je dus een ethercon en met een verloopkastje maak je er XLR van.
Audio over cat kabel kan mits het shielded kabel is (shield aan ground en aderpaar op xlr pin 2/3).
Je zou dus voldoende hebben aan power+2xCAT.
Topic: Artnet/ dmx nodes (17-6-2018 10:43:00)Je zou dus voldoende hebben aan power+2xCAT.
RaspBerry pi + simpele USB RS-485 converter + OLA kost nog geen 50 euro en dan heb je Artnet naar DMX out.
Met een wat duurdere DMX interface moet het ook mogelijk zijn om DMX in naar Artnet om te zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee.
BTW: Over een cat5 kabel kunnen 4 DMX lijnen, dus je hoeft niet per se over naar IP/Artnet.
Topic: Shure QLX-D systemen (16-6-2018 17:40:00)Met een wat duurdere DMX interface moet het ook mogelijk zijn om DMX in naar Artnet om te zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee.
BTW: Over een cat5 kabel kunnen 4 DMX lijnen, dus je hoeft niet per se over naar IP/Artnet.
Yep, deze setjes werken perfect. Ik gebruik ze zonder vlaggen, gewoon met de halve golflengte sprieten op het stagerack. Een keer een mechanisch defectje gehad aan het beschermkapje van het display in een handheld, maar die zijn gewoon los te bestellen.
Toch is er één nadeeltje: de fase response is niet recht. De beltpacks zijn hierdoor niet te gebruiken om draadloos fase response metingen te doen.
Topic: movitec sl250 draaiuren en lampuren (21-5-2018 13:50:00)Toch is er één nadeeltje: de fase response is niet recht. De beltpacks zijn hierdoor niet te gebruiken om draadloos fase response metingen te doen.
lees nog ‘ns wat je schrijft...
Topic: Bouw van 2x CUBO 218 (12-3-2018 23:30:00)Ingeval van een medium throw top, is wat extra hoogte wel handig: ik heb mijn PM90 horn loaded toppen regelmatig met de onderkant boven de hoofden. Dat helpt enorm vwb throw (en zorgt er voor dat je geen 140+ dB in de oren van de voorste rij pompt).
Maar je moet je set idd wel in een cafeetje met laag plafond kwijt kunnen. Ik gebruik daarom losse windup standaards (geen tussenpaaltjes).
Topic: Bouw van 2x CUBO 218 (1-3-2018 18:42:00)Maar je moet je set idd wel in een cafeetje met laag plafond kwijt kunnen. Ik gebruik daarom losse windup standaards (geen tussenpaaltjes).
Waarom zou je de extended niet inzetten voor bandjes??
Topic: Bouw van 2x CUBO 218 (1-3-2018 06:40:00)Lekker bezig, ook met de topjes!
Ik krijg het wel benauwd van je verhaal over de inslagmoeren... zou ik mijn drivers nog los krijgen?? Hoewel, ik gebruik geen locktite om drivers vast te zetten.
Waarom gekozen voor de cubo en niet voor een tapped horn zoals de Keystone? Niet dat het een beter of slechter is dan het ander, maar wel anders. Wat waren je overwegingen?
Topic: 10 inch topkastjes (27-2-2018 19:37:00)Ik krijg het wel benauwd van je verhaal over de inslagmoeren... zou ik mijn drivers nog los krijgen?? Hoewel, ik gebruik geen locktite om drivers vast te zetten.
Waarom gekozen voor de cubo en niet voor een tapped horn zoals de Keystone? Niet dat het een beter of slechter is dan het ander, maar wel anders. Wat waren je overwegingen?
Die 10LW30/N is geen verkeerde driver maar onnodig duur in een MDF kast: LW staat voor low weight en N voor neodynium (dus duur), terwijl MDF relatief zwaar is. Zonde om zo’n dure driver (ca 180euro) in zo’n kast te zetten terwijl bijv een SM110 nog niet de helft kost (maar mogelijk een ander kastje nodg heeft).
Die XD125 vind ik geen uitblinker. Ik denk dat ik een SMC8060 dan beter vind.
Maar da’s nog steeds slechts mijn mening...
Topic: 10 inch topkastjes (25-2-2018 13:26:00)Die XD125 vind ik geen uitblinker. Ik denk dat ik een SMC8060 dan beter vind.
Maar da’s nog steeds slechts mijn mening...
MDF is na een regenbui ook weg...
Topic: 10 inch topkastjes (25-2-2018 12:31:00)Hmm. Gaat om de mdf kastjes? Als je iets zoekt waar “geluid uitkomt”, dan staat er bij een andere aanbieder een partij actieve, kunststofkastjes (compleet!) voor minder geld.
Als je kwaliteit zoekt, kun je beter kastjes op maat (laten) maken van berken multiplex voor de drivers die je wilt toepassen. Beetje zonde om voor ca 400 euro drivers/filters (daar moet je ongeveer aan denken bij de gangbare merken) in een net-niet-op-maat mdf kastje te steken. Maar da’s mijn mening...
Topic: Bouw van een paar G-sub's (22-2-2018 12:57:00)Als je kwaliteit zoekt, kun je beter kastjes op maat (laten) maken van berken multiplex voor de drivers die je wilt toepassen. Beetje zonde om voor ca 400 euro drivers/filters (daar moet je ongeveer aan denken bij de gangbare merken) in een net-niet-op-maat mdf kastje te steken. Maar da’s mijn mening...
Nee, ik bedoel echt factor (ongeveer) 2 in Xmax ;) Er is echt wat veranderd de laatste jaren...
www.bmsspeakers.com/fileadmin/bms-data/product_data_2012/bms_18n862_t_data_2012-02.pdf
Topic: Bouw van een paar G-sub's (22-2-2018 06:27:00)www.bmsspeakers.com/fileadmin/bms-data/product_data_2012/bms_18n862_t_data_2012-02.pdf
2242H heeft een Xmax van 8mm. Moderne drivers hebben factor ca. 2 meer, dus 2 keer zo hoge luchtstroom in de poort. Je zou even in WinISD moeten na rekenen op welke snelheid je uitkomt.
Topic: Bouw van een paar G-sub's (21-2-2018 19:56:00)VirtualBox (gratis) op je Mac installeren en daarin Windhoos installeren. Vervolgens kun je gewoon WinISD en Hornresp (en Armonia) draaien op je Mac ;)
Ik bedoel dit ontwerp van 18sound:
www.eighteensound.it/Portals/0/EnclosuresKits/18sound_18_dual_subwoofer_kit.pdf
Mogelijk moet het iets aangepast worden voor een andere driver (bijv als je B&C wilt gebruiken). Verder moet er meer bracing in!
Denk even goed na over het type kast dat je wilt gaan bouwen: een enkel 18” tapped horn zoals TH118 van Danley is ongeveer even groot als een dubbel 18” BR en heeft ongeveer dezelfde output, maar... met slechts 1 driver en de helft van het versterkervermogen. Vooral dit laatste kan je de nodige kosten besparen: je moet nl. denken aan 2-3kW per driver! En dan zit je al snel vast aan de duurdere klasse D amps. De kosten voor het hout, wielen e.d. zijn ongeveer gelijk. Verder heb je meer kans dat je aan één 16A groepje voldoende hebt...
Wat is dan het minpunt van een tapped horn? Het lijkt anders te klinken, maar dat is moeilijk te omschrijven. Het lijkt alsof de kasten meer directioneel zijn (minder omni). De faseresponse zal wss wat minder mooi zijn, maar ik kan niet zeggen dat het slechter (of beter) klinkt. Hmm, helaas vergeten om afgelopen zondag even een meting rondom mijn TH118s te doen (ik had een gymzaal ter beschikking voor metingen)...
Topic: Bouw van een paar G-sub's (20-2-2018 19:58:00)Ik bedoel dit ontwerp van 18sound:
www.eighteensound.it/Portals/0/EnclosuresKits/18sound_18_dual_subwoofer_kit.pdf
Mogelijk moet het iets aangepast worden voor een andere driver (bijv als je B&C wilt gebruiken). Verder moet er meer bracing in!
Denk even goed na over het type kast dat je wilt gaan bouwen: een enkel 18” tapped horn zoals TH118 van Danley is ongeveer even groot als een dubbel 18” BR en heeft ongeveer dezelfde output, maar... met slechts 1 driver en de helft van het versterkervermogen. Vooral dit laatste kan je de nodige kosten besparen: je moet nl. denken aan 2-3kW per driver! En dan zit je al snel vast aan de duurdere klasse D amps. De kosten voor het hout, wielen e.d. zijn ongeveer gelijk. Verder heb je meer kans dat je aan één 16A groepje voldoende hebt...
Wat is dan het minpunt van een tapped horn? Het lijkt anders te klinken, maar dat is moeilijk te omschrijven. Het lijkt alsof de kasten meer directioneel zijn (minder omni). De faseresponse zal wss wat minder mooi zijn, maar ik kan niet zeggen dat het slechter (of beter) klinkt. Hmm, helaas vergeten om afgelopen zondag even een meting rondom mijn TH118s te doen (ik had een gymzaal ter beschikking voor metingen)...
Die nieuwe drivers kunnen behoorlijk wat meer lucht verplaatsen (grotere Xmax) en daardoor heeft het niet altijd veel zin om een oude kast te hergebruiken: de poorten zijn vaak te klein waardoor de luchtsnelheid in de poorten te hoog wordt. Hierdoor gaat je winst weer verloren. L’Acoustics heeft niet voor niets zoveel tijd en geld in het poort ontwerp van de KS28 gestoken. Er zijn enkele BR ontwerpen met heel grote driehoekige baspoorten die het goed zouden doen. En anders is een tapped hoorn waarschijnlijk een relatief goed na te bouwen ontwerp, bijv de Keystone van Art Welter of de TH18 van XoC (of de echte TH118 van Danley).
Topic: Draadloze Frequenties in de toekomst (20-2-2018 19:46:00)Zowel 823-832 en 863-865 zijn gewoon toegestaan en “future proof”.
www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-gebruik-en-frequenties/totaaloverzicht-frequenties-voor-draadloze-microfoons
863-865 is de ISM band en daar zou je ook andere apparatuur in kunnen vinden (afstandbediening voor autosloten, draadloze alarminstallaties, enz.). Deze frequentiebanden zijn minder in trek, omdat er meer kans is op storingen en er relatief weinig kanalen te gebruiken zijn (tov van sets in andere frequentiebanden). Daardoor zitten er ook eerder microfoons op dezelfde frequentie... Maar ze zijn wel gewoon legaal.
Voor gebruik altijd even scannen voor een vrij kanaal en dan zou je meestal geen probleem moeten hebben. Ik kon zelf heeeel goedkoop 2 QLXD setjes in deze band kopen en heb daar nog geen problemen mee gehad, maar deze zijn wel digitaal en daardoor wss minder gevoelig voor storing/ruis.
Topic: Sony cdp cx355 300cd wisselaar (30-1-2018 22:33:00)www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-gebruik-en-frequenties/totaaloverzicht-frequenties-voor-draadloze-microfoons
863-865 is de ISM band en daar zou je ook andere apparatuur in kunnen vinden (afstandbediening voor autosloten, draadloze alarminstallaties, enz.). Deze frequentiebanden zijn minder in trek, omdat er meer kans is op storingen en er relatief weinig kanalen te gebruiken zijn (tov van sets in andere frequentiebanden). Daardoor zitten er ook eerder microfoons op dezelfde frequentie... Maar ze zijn wel gewoon legaal.
Voor gebruik altijd even scannen voor een vrij kanaal en dan zou je meestal geen probleem moeten hebben. Ik kon zelf heeeel goedkoop 2 QLXD setjes in deze band kopen en heb daar nog geen problemen mee gehad, maar deze zijn wel digitaal en daardoor wss minder gevoelig voor storing/ruis.
Tsjonge jonge, heren...
Topic: Sony cdp cx355 300cd wisselaar (29-1-2018 17:44:00)Fantastisch Dré: binnen 5 minuutjes antwoord (nou ja, 18 om precies te zijn...) en raak!