Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Dfreak
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 83 bijdrage(n) van Dfreak (Pagina: 3 van 5)
Topic: Velleman K8039 (6-2-2012 16:05:00)
TS heeft het over warme temperatuur en sinuz over warme kleur licht.Mijn excuses, het is mijn fout. Ik heb het misschien wat onduidelijk verwoord.
Dat van de warme temperatuur staat los van de warme kleur. Dat van de temperatuur was een andere vraag.Topic: Uitlichten DJ (19-1-2012 19:37:00)De filter zou deze dan zijn. Ik vermoed dat je deze zelf moet uitknippen als ik naar de afmetingen kijk?
Ik wou er zo een lamp in steken: link. Of kan ik beter een andere nemen (kwestie van stralingshoek)?
Als ik de PAR lamp niet dim, zal het dan niet véél te warm worden voor de DJ? Deze lamp hangt in de truss die praktisch boven de dj staat.
Edit voor duidelijkheidTopic: Uitlichten DJ (19-1-2012 19:27:00)De universal foam case 1 is net 2 cm te klein. De andere 2 zijn dan weer heel groot en een stuk duurder.Topic: Flightcase BCF2000 (6-9-2011 17:02:00)
Heb dit setje al een tijdje staan, maar vandaag intern even netjes gemaakt.
Gebruik het voor omroepdingetjes, presentatiedingetjes etc. Bedieningsgemak is de hoofdzaak, en zo min mogelijk bekabeling.
In de meeste gevallen kan je af met dit ene kistje.
Er is slechts 1 stroomlijntje nodig voor de hele set, wil je uitbreiden met een extra CD speler of draadloze mics kun je deze gewoon achterin bijprikken en heb je geen extra stekkerblokjes nodig.
Voorkant
AchterkantZiet er lekker handig uit!
Maar waarom gebruik je geen powercon in?Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 22:25:00)Het zal inderdaad een verloopje worden Niet OK! Welke sectie van draad gebruik je naar de lampjes toe, meestal is dit maar 1mm² of zo, en wordt dus beveiligd door een 32A automaat van de zekeringkast.
Zet de lampjes gewoon achter de 6A automaat.Ga waarschijnlijk 1 à 1,5mm² gebruiken, heb de lampjes ondertussen al terug achter de 6A automaat gezet.Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 13:29:00)Een 32A aansluiting dient toch afgezekerd te zijn op 32A? Het kan een extra veiligheid zijn, maar bij installaties die volgens de geldende normen gebouwd zijn is het dubbel-op.Idd, 32A aansluiting moet op locatie afgezekerd zijn met 32A (of lager).Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 12:54:00)Ja daar heb je een punt.Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 12:31:00)
Kan, zeker als je een beetje nadenkt bij het prikken, het verschil zijn tussen volledig stil/donker en slechts een paar lampen of wat subjes missen.Dat klopt. Maar als de stroomaansluiting in de zaal bij het inpluggen van mijn kastje in orde is, is de kans klein dat er tijdens het feest een fase wegvalt lijkt mij. Als er kortsluiting is op een van mijn schuko's gaat enkel de betreffende eindautomaat eruit.Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 12:22:00)Okay, maar waarom?Dan kan je meteen al zien bij het insteken van de CEE32 stekker of er al dan niet problemen zijn. Als ze alle 3 branden kan je de 6A van de beveiliging aanzetten enz... Dat is mijn gedachte erachter...
Het bewakingsrelais zal inderdaad niet werken, omdat dit gewoon een onderspanning is, wanneer alles voor de rest hetzelfde aangesloten blijft.
Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje riskant om een dergelijke aansluiting omschakelbaar te maken. Risico is 400V op je shuko´s bij een nogmale aansluiting.Bedoelde niet echt om het met een knop omschakelbaar te maken, gewoon in de stekker aan de kabel de nul eruit en een fase in de plek.Topic: Bouwen stroomkast (4-6-2011 21:54:00)
Een (geïsoleerde) verdeelstrip doet het inderdaad ook (wel met 6mm2 naar de aardlek).Als ik deze per fase doorlus, welke draaddikte moet ik dan gebruiken? 2,5mm²?Topic: Bouwen stroomkast (4-6-2011 13:02:00)
1x 3-fase module dus 3 lampjes over de fases zonder nul mee te nemen.
1x 1-fase module tussen nul en fase 1Linkje?Mag dit een gewoon 230V lampje zijn (niet-neon)?Topic: Bouwen stroomkast (4-6-2011 04:47:00)
Geweldig wat je hebt bedacht en volgens mij werkt het als een trein.
Nu vraag ik me af of je al hebt nagedacht over de behuizing?
Volgens mij is het goedkoper en veiliger om een standaard product uit de shop te kiezen.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het een mooi project is om te bouwen.Ben niet zo thuis in het forumgedoe, maar ik vermoed dat je met "OP" naar mij refereert
Voor de behuizing ga ik een 4HE flightcase voor effecten toestellen nemen (helaas niet van deze site ).
Met daarin DAP 19 inch materiaal (universele platen etc.). Heb ik al helemaal uitgezocht en zit al bij in de vermelde prijs (ergens in dit topic) bij in gerekend :)
Wat betreft "veiliger": zoals al gezegd geweest is, is het gebruikte materiaal in een Showtec kastje niet van al te goede kwaliteit en beschikt dergerlijk kastje niet over een beveiling tegen over- of onderspanning.
Ook vind ik het persoonlijk "leuk" om zelf zo'n ding in elkaar te zetten.
Ook kan je een zelfgebouwd kastje nog eventueel aanpassen/uitbreiden (uiteraard op een verantwoorde manier!) naar je eigen wensen (zonder verlies van garantie )
Ik heb er van het weekend één K8039 kitje gekocht en ineen gezet, maar bij het aansluiten en testen is er al meteen een groot probleem. Er veel storing wanneer er een DMX signaal aangesloten is.
De aangesloten lamp flikkert random bij een DMX waarde 0, ook bij andere waarden flikkert de lamp.
Het DMX signaal is in orde daar er geen problemen zijn met andere DMX apparatuur.
Naar mijn weten zijn ook alle soldeerpunten in orde van de K8039.
Ik heb ook een filmpje geupload: YouTube
Weet iemand waaraan dit kan liggen?
Topic: Velleman K8039 (3-2-2012 20:02:00)De aangesloten lamp flikkert random bij een DMX waarde 0, ook bij andere waarden flikkert de lamp.
Het DMX signaal is in orde daar er geen problemen zijn met andere DMX apparatuur.
Naar mijn weten zijn ook alle soldeerpunten in orde van de K8039.
Ik heb ook een filmpje geupload: YouTube
Weet iemand waaraan dit kan liggen?
Ik ben van plan om enkele lampen intern te gaan voorzien van een DMX dimmer.
De Velleman K8039 lijkt mij hiervoor een goede optie, deze is zelf nog ineen te solderen (voor mij is dat geen probleem).
Weet er iemand waar ik deze eventueel goedkoper kan krijgen (moet er 4 hebben)?
Kent er iemand een (inbouwbaar) alternatief? Showtec Single dimmer en van die toestanden zijn niet echt een optie.
Topic: Uitlichten DJ (20-1-2012 08:52:00)De Velleman K8039 lijkt mij hiervoor een goede optie, deze is zelf nog ineen te solderen (voor mij is dat geen probleem).
Edit Mod: Dré: Een van de regels waarmee je akkoord bent gegaan bij het inschrijven op dit forum is "geen linken naar collega webshops". Hou je aub aan die regel. Linken naar de fabrikant is wél toegestaan.
Heeft iemand ervaring met dit dimmertje?Weet er iemand waar ik deze eventueel goedkoper kan krijgen (moet er 4 hebben)?
Kent er iemand een (inbouwbaar) alternatief? Showtec Single dimmer en van die toestanden zijn niet echt een optie.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Ik twijfel nu nog tussen de LED par (die ik nu gebruik) en een standaard 300W par.
Feit is dat de goedkope LED par van Showtec een lelijke kleur geeft. Handig aan het ding is wel dat je geen aparte dimmer nodig hebt en dat een LED par geen warmte afstoot.
Een gewone par lijkt me mooier, een dimmer heb ik nog liggen, maar wordt dit niet ontzettend warm voor de DJ?
Topic: Uitlichten DJ (19-1-2012 21:05:00)Ik twijfel nu nog tussen de LED par (die ik nu gebruik) en een standaard 300W par.
Feit is dat de goedkope LED par van Showtec een lelijke kleur geeft. Handig aan het ding is wel dat je geen aparte dimmer nodig hebt en dat een LED par geen warmte afstoot.
Een gewone par lijkt me mooier, een dimmer heb ik nog liggen, maar wordt dit niet ontzettend warm voor de DJ?
hemske schreef:
ik denk dat jullie warm van een andere betekenis door elkaar halen.TS heeft het over warme temperatuur en sinuz over warme kleur licht.
Dat van de warme temperatuur staat los van de warme kleur. Dat van de temperatuur was een andere vraag.
sinuz schreef:
300 watt par met een #152 filtertje werkt meestal prima. Als je hem gaat dimmen hoeft dat filtertje waarschijnlijk niet eens (de kleur wordt dan vanzelf warmer).Ik wou er zo een lamp in steken: link. Of kan ik beter een andere nemen (kwestie van stralingshoek)?
Als ik de PAR lamp niet dim, zal het dan niet véél te warm worden voor de DJ? Deze lamp hangt in de truss die praktisch boven de dj staat.
Edit voor duidelijkheid
Dag allemaal,
momenteel zetten wij een Showtec led parretje op de DJ, echter vind ik dat niet zo mooi en lijkt het me beter om er een 300W PAR56 (gedimd) op te zetten.
Hoe lichten jullie de DJ uit en wat is jullie mening over bovenstaande?
Topic: Hard foam lijmen (21-10-2011 18:05:00)momenteel zetten wij een Showtec led parretje op de DJ, echter vind ik dat niet zo mooi en lijkt het me beter om er een 300W PAR56 (gedimd) op te zetten.
Hoe lichten jullie de DJ uit en wat is jullie mening over bovenstaande?
Ik heb vandaag enkele flightcases aangekregen die ik hier in de shop had besteld.
Omdat enkele flightcases wat te groot zijn voor enkele toestellen wil ik er wat hard foam in kleven.
Mijn vraag is nu met welke lijm ik dat het beste kan doen?
Ik heb hier secondelijm en hot glue liggen, is één van deze 2 geschikt?
Groeten,
David
Topic: Flightcase BCF2000 (6-9-2011 17:11:00)Omdat enkele flightcases wat te groot zijn voor enkele toestellen wil ik er wat hard foam in kleven.
Mijn vraag is nu met welke lijm ik dat het beste kan doen?
Ik heb hier secondelijm en hot glue liggen, is één van deze 2 geschikt?
Groeten,
David
big bang schreef:
Universal foam case?In mijn zoektocht naar een flightcase voor een Behringer BCF2000 kwam ik de "Accu-Case M822 FX pa mixer flightcase" tegen. Hierin zou in principe een BCF2000 moeten passen, maar dan moeten wel die schuimblokken eruit. Is dit eenvoudig eruit te halen of zal de rest van de case dan beschadigd worden?
Of weet er iemand of er een meer geschikte flightcase bestaat voor de BCF2000?
Alvast bedankt!
Topic: Amp rack eindelijk helemaal klaar (23-6-2011 18:31:00)Of weet er iemand of er een meer geschikte flightcase bestaat voor de BCF2000?
Alvast bedankt!
Victor Junior schreef:
Naar aanleiding van het feit dat ik gister dat kistje van Joost af heb gemaakt, heb ik vandaag mijn eigen omroepkistje even afgemaakt.Heb dit setje al een tijdje staan, maar vandaag intern even netjes gemaakt.
Gebruik het voor omroepdingetjes, presentatiedingetjes etc. Bedieningsgemak is de hoofdzaak, en zo min mogelijk bekabeling.
In de meeste gevallen kan je af met dit ene kistje.
Er is slechts 1 stroomlijntje nodig voor de hele set, wil je uitbreiden met een extra CD speler of draadloze mics kun je deze gewoon achterin bijprikken en heb je geen extra stekkerblokjes nodig.
Voorkant
Achterkant
Maar waarom gebruik je geen powercon in?
Daarom ga ik m'n kast waarschijnlijk laten keuren
Topic: Bouwen stroomkast (5-6-2011 17:32:00)joepurlings schreef:
Dat zou kunnen inderdaad, je kunt ook een verloopje maken, maar verstop dit goeddavy gabriels schreef:
dfreak schreef:
* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?Zet de lampjes gewoon achter de 6A automaat.
CyberDance schreef:
davy gabriels schreef:
Waarom heb je eigenlijk geen hoofdautomaat van 32A in je kastje, kan handig zijn om te zorgen dat je nooit meer dan 32A door je kabel kan trekken.joepurlings schreef:
Het nut van het later inschakelen van de 6A automaat zie ik niet echt in. De beveiliging doet z´n werk wel, dus het heeft niet echt zin om eerst de lampjes te controleren en dan pas handmatig de beveiliging te activeren.CyberDance schreef:
Je zegt dat het bewakingsrelais uitschakelt als er 1 fase uitvalt. Wil je zoiets wel? Ik (en vele anderen) zeker vaak zelfs krachtaansluitingen met 3 losse 1-polige automaten zodat niet gelijk de volledige voeding wegvalt als er wat misgaat op 1 fase.Kan, zeker als je een beetje nadenkt bij het prikken, het verschil zijn tussen volledig stil/donker en slechts een paar lampen of wat subjes missen.
joepurlings schreef:
dfreak schreef:
* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?joepurlings schreef:
Dan heb je wel op een oud stuk van het net gezeten, volgens mij zit dit in België inderdaad nog wat vaker. Dit houdt in dat je 132V tussen fase en nul hebt, en 230 tussen twee fases. Je kunt nog steeds alle 3 de fases gebruiken, maar op elke wcd zullen dan 2 fases komen ipv. fase en nul. Je krijgt dan L1-L2, L2-L3 en L3-L1 waar je nu eigenlijk L1-N, L2-N en L3-N hebt. Met alleen de magneetschakelaar te bedienen ben je er dan nog niet. Je moet dan immers je fase ipv de nullen aansluiten, en deze van elkaar ontkoppelen. Hier heb je dan weer een 3 polige wisselschakelaar of 2 3 polige magneetschakelaars (die je interlockt) voor nodig.Het bewakingsrelais zal inderdaad niet werken, omdat dit gewoon een onderspanning is, wanneer alles voor de rest hetzelfde aangesloten blijft.
Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje riskant om een dergelijke aansluiting omschakelbaar te maken. Risico is 400V op je shuko´s bij een nogmale aansluiting.
Ik heb nog een paar aanpassingen gedaan in het schema:
* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?
* Aansluiting 24 naar 22 verplaatst (zie PDF)
* Het bewakingsrelais gevoed met L2 i.p.v. L1 (zie hieronder)
* Bypass schakelaar toegevoegd om 4 polig relais manueel te kunnen schakelen (zie hieronder)
Toen ik eens meeliep met een firma licht en geluid hier in de buurt, heb ik eens meegemaakt dat er 3x220V aanwezig was i.p.v. 3x380V. Wat inhield dat we bij het inpluggen van de stroomkast (apparaten waren nog niet aangesloten uiteraard) dus 110V op de schuko's kregen. Bij deze 3x220V aansluiting waren namelijk enkel 3 lijndraden aanwezig en geen nul, de oplossing om toch 220V op de schuko's te krijgen was 1 fasedraad als nuldraad te gebruiken, zo hadden we 2x220V.
Ik wil dat dit met mijn kastje ook kan (fase als nul gebruiken), en aangezien de testknop op het aardlek werkt met ingangen L2 en L3, kan ik enkel L1 gebruiken als nul. Daarom heb ik het bewakingsrelais gevoed met L2. Nu denk ik dat dit overbodig is omdat ik vermoed dat het bewakingsrelais niet ingeschakeld kan worden als er een lijndraad ontbreekt. @Joep, weet jij juist hoe dat zit?
Andere oplossing om het kastje toch te kunnen laten werken op 3x220V is dan eventueel het bewakingsrelais gewoon te bypassen door de magneetschakelaar te voeden via een bypass-schakelaar.
Topic: Bouwen stroomkast (4-6-2011 13:06:00)* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?
* Aansluiting 24 naar 22 verplaatst (zie PDF)
* Het bewakingsrelais gevoed met L2 i.p.v. L1 (zie hieronder)
* Bypass schakelaar toegevoegd om 4 polig relais manueel te kunnen schakelen (zie hieronder)
Toen ik eens meeliep met een firma licht en geluid hier in de buurt, heb ik eens meegemaakt dat er 3x220V aanwezig was i.p.v. 3x380V. Wat inhield dat we bij het inpluggen van de stroomkast (apparaten waren nog niet aangesloten uiteraard) dus 110V op de schuko's kregen. Bij deze 3x220V aansluiting waren namelijk enkel 3 lijndraden aanwezig en geen nul, de oplossing om toch 220V op de schuko's te krijgen was 1 fasedraad als nuldraad te gebruiken, zo hadden we 2x220V.
Ik wil dat dit met mijn kastje ook kan (fase als nul gebruiken), en aangezien de testknop op het aardlek werkt met ingangen L2 en L3, kan ik enkel L1 gebruiken als nul. Daarom heb ik het bewakingsrelais gevoed met L2. Nu denk ik dat dit overbodig is omdat ik vermoed dat het bewakingsrelais niet ingeschakeld kan worden als er een lijndraad ontbreekt. @Joep, weet jij juist hoe dat zit?
Andere oplossing om het kastje toch te kunnen laten werken op 3x220V is dan eventueel het bewakingsrelais gewoon te bypassen door de magneetschakelaar te voeden via een bypass-schakelaar.
PvG schreef:
De nuldraden die bij dezelfde fase horen zou je bij de zekeringautomaten kunnen doorlussen. Scheelt 3 nuldraden richting aardlek.Een (geïsoleerde) verdeelstrip doet het inderdaad ook (wel met 6mm2 naar de aardlek).
CyberDance schreef:
Merlin gerin heeft ook lampjes-modules voor dit soort toepassingen. Ik heb in iedere verdeler deze modules zitten.1x 3-fase module dus 3 lampjes over de fases zonder nul mee te nemen.
1x 1-fase module tussen nul en fase 1
CyberDance schreef:
1 extra ding waar je je nog tegen kan beveiligen is dat er ergens een fase en de nul gewisseld zijn. Daar doet een lampje tussen nul en aarde het prima voor. Die moet dus UIT blijvenDouwe schreef:
@OPGeweldig wat je hebt bedacht en volgens mij werkt het als een trein.
Nu vraag ik me af of je al hebt nagedacht over de behuizing?
Volgens mij is het goedkoper en veiliger om een standaard product uit de shop te kiezen.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het een mooi project is om te bouwen.
Voor de behuizing ga ik een 4HE flightcase voor effecten toestellen nemen (helaas niet van deze site ).
Met daarin DAP 19 inch materiaal (universele platen etc.). Heb ik al helemaal uitgezocht en zit al bij in de vermelde prijs (ergens in dit topic) bij in gerekend :)
Wat betreft "veiliger": zoals al gezegd geweest is, is het gebruikte materiaal in een Showtec kastje niet van al te goede kwaliteit en beschikt dergerlijk kastje niet over een beveiling tegen over- of onderspanning.
Ook vind ik het persoonlijk "leuk" om zelf zo'n ding in elkaar te zetten.
Ook kan je een zelfgebouwd kastje nog eventueel aanpassen/uitbreiden (uiteraard op een verantwoorde manier!) naar je eigen wensen (zonder verlies van garantie )