Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Rekal
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Rekal (Pagina: 2 van 10)
Topic: Ontwerp gezocht voor de RCF L18P300 (14 stuks! Cubo 18?) (30-7-2017 14:31:00)
Met een 1" driver zou ik voor de g301 kiezen, doet het erg goed in zo'n combinatie en klinkt een tikje warm.de driver is zelfs een 2,5" , de hoornmonding 1,5"
Ik hoop dat ik met die keuze het schreeuwerige geluid dat ik vaak op goedkopere topkastjes hoor er beter uit kan krijgen.Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (23-7-2017 23:32:00)
Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.Als je met twee toppen naast elkaar gaat werken is een HF 64 hoorn dan geen betere keuze, om in het gebied waar beide toppen samen werken minder kamfilter problemen te krijgen.
Als je ze ook als solo-top wilt gebruiken en dus met de HF94 hoorn dan moet je de toppen verder uit elkaar draaien, dan de 18gr. hoek van de luidspreker zelf, om kamfilter problemen in het hoog te voorkomen.grappig ik was toevallig net aan het bekijken hoe dat zat !
Ik dacht dat ik de HF94 had gekocht, maar het blijkt de HF64 te zijn :-)
Deze zijn namelijk 3 cm langer dan. (er staat verder niks op (typenummer ofzo))
De kastjes worden 18 graden, dus de totaal spreiding van 2 kasten tegen elkaar word dan 96 graden.
Zou ik de hoek nog wat forser maken ? 18 graden per kast is al best veel als ik naar andere kasten kijk.
Alhoewel nu ik het bedenk, meer graden kan niet eens voor de nodige driver ruimte (max. 20 graden gok ik)
Ik neem aan dat die 60 graden meestal horizontaal word gezet ? (en 40 dus vertikaal)
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 18:29:00)de belastbaarheid van de nd650 is toch juist hoger ?
nd350 : Power handling capacity continuous program1:100 W AES
nd650 : Power handling capacity continuous program1:180 W AES
Ik wil de toppen bi-amp gaan aan sturen.
12" met QSC powerlight PL236
2,5" met QSC powerlight Pl236 (ingangsniveau zwaar gedempt uiteraard , is VEEL te zwaar voor de hoorn)
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 12:07:00)
Ik zou zweren dat je daar al uitgebreid antwoord op hebt gehad ;)
Mvg Johanje hebt gelijk, mijn fout.Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (21-7-2017 23:23:00)
er zitten nu 2x QSC PL4.0 in, die staan in bridge op 4x "hoorn 186" bassen.
Uiteindelijk is het dus de bedoeling om 4 topjes te gaan maken.
Kwestie bas heb ik met 4 baskasten voldoende (750 personen) en ik wil dus 4 topkasjes erbovenop zetten (want die huur ik nu in)
Momenteel ziet het rackje er zo uit:
Zo heb ik het tot nu toe gebruikt.
Limiters heb ik wel (ik gebruikt die Behringer niet, enkel de DBX pa2)
actief aansturen, dan heb ik 2 versterkers nodig denk ik met 4polige speakons?
vind ik ook zo wat, een QSC pl1.0 voor de hoogdrivers en een QSC pl2.0 voor de 12" ?
hmmm, welk voordeel heeft dit behalve dat je beter de verhouding kunt instellen?
Ik ben me momenteel even aan het verdiepen in de kant en klaar filters......
De kastjes zijn gespijkerd, met een (Makita) tacker.
Die heb ik paar weken geleden gekocht om de flightcase te maken (waar nu de versterkers in zitten :-))
Voorheen deed ik dit voorboren en dan lijmen en schroeven, maar met die tacker is nog leuker (en 3x zo snel) werken!
Het heeft wel wat minder samenpersende druk tussen het hout dan schroeven, maar alsnog meer dan voldoende lijkt me.
voor het zagen heb ik een Festool TS55 rebq, voor het schuren een Festool RO 125 rotex
Dit moet ik dus kopen? www.schuimrubberbetaalbaar.nl/fiberfill_100/fiberfill-400-gram-per-meter-160-cm-breed_531.html
Of liever die Pritex? www.speakerland.nl/webshop/luidsprekeronderdelen/demping/pritex-50x100cm-d-4-2cm-detail
en die wel enkel op de wanden, of ook 50% vullen ?
dat lijkt toch erg op de gamma variant?
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (10-5-2017 20:47:00)
Maar... zo'n delaystack werkt niet op batterijen of zonne-energie neem ik aan ;-) Als er dan toch een powerkabel ligt, waarom leg je er dan geen SFTP CAT kabel naast? Daar kan 4x balanced line overheen.
BTW: waarom stereo?Ik heb geen SFTP CAT kabel, en ook geen 150m XLR kabel. (of ik moet er al een hele zooi achter elkaar gaan knopen)
Ik heb wel een IEM setje, dus vandaar dacht ik aan deze oplossing.
Ik vind je laatste opmerking wel interessant, (waarom stereo)
Het enige dat ik MONO doe is SUBB eigenlijk.
Word dit normaal MONO gedaan dan?
Ik kan me wel voorstellen dat echt grote events (die ik nooit doe) volledig mono gebeuren.
Ook kan ik me inbeelden dat als je in het Sportpaleis in de linker tribune zit je hetzelfde geluid wil hebben als de mensen in de rechter tribune en dus alles MONO draait. (ook de FOH ? of is die wel stereo ?)
Maar ik kan mis zitten hoor, daar ken ik eigenlijk te weinig van. (daarom vind ik die opmerking erg interessant !)Topic: Sennheiser IEM gebruiken idpv 75m XLR kabels, kan dat ? (16-4-2017 20:55:00)al die fabriekskasten (jouw link) hebben toch een gemeenschappelijke aardlekker ?
als ik een 32A 380V automaat na de diff en tussen de zekeringen zet mag het wel volgens enkele. (ook al is de CEE uitgang 16A !)
dit word er gezegd:
Als je een 16A driefase aansluiting hebt dan moet die in zijn geheel door een schakelaar af te sluiten zijn en iedere fase moet apart gezekerd worden op 16A. Dat is het minimum. In moderne modulaire kasten doet men dat alles in één module (schakelen en zekeren). In oudere systemen gebeurt dat in twee stappen eerst een een 3 of 4 polige schakelaar en vervolgens 3 zekeringen. En dat laatste is volgens mij precies wat jij wilt.
waarop ik weer zeg dat de DIFF toch ook een schakelaar is die alles in zijn geheel afsluit.
Of eventueel zet ik er zo een rode draaiknop op.. ?
Ik ben van plan 2 stuks (dubbel 18") te bouwen.
Ik ben toch niet helemaal tevreden van mijn hudige 186 hoornkasten (Rog Mogale)
Verre afstand wel ok, maar met 1 per kant toch iets te "bonkerig" van klank
en pas beginnen op vanaf 50Hz is toch net wat, tja
Een dubbele Cubo18 in 1 behuizing dan maar.
Ik ben erg benieuwd hoe deze vooral kwestie voelbare druk te vergelijken is.
Owja, moeten ten laatste 25 augustus ten laatste klaar zijn (redelijk kort-dag dus)
Wat is de beste keuze als ik ze tegen elkaar wil "plakken" ? (bij rechtopstaande kasten)
Ik zou zelf zeggen Nr 1 (koppelt het beste en de hoorn laag op de grond)
Nr. 2 vind ik het mooiste, maar de hoorn ligt dus hoger van de grond, daardoor minder efficient ?
Ook deze komen te draaien op QSC powerlight (toevallig)
Dit weekend opgesteld (Synq amps zijn niet van mij)
Is de RCF LF18G401 bruikbaar ?
En hebben we het dan over de normale of extended versie ?
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (24-7-2017 16:13:00)Ik ben toch niet helemaal tevreden van mijn hudige 186 hoornkasten (Rog Mogale)
Verre afstand wel ok, maar met 1 per kant toch iets te "bonkerig" van klank
en pas beginnen op vanaf 50Hz is toch net wat, tja
Een dubbele Cubo18 in 1 behuizing dan maar.
Ik ben erg benieuwd hoe deze vooral kwestie voelbare druk te vergelijken is.
Owja, moeten ten laatste 25 augustus ten laatste klaar zijn (redelijk kort-dag dus)
Wat is de beste keuze als ik ze tegen elkaar wil "plakken" ? (bij rechtopstaande kasten)
Ik zou zelf zeggen Nr 1 (koppelt het beste en de hoorn laag op de grond)
Nr. 2 vind ik het mooiste, maar de hoorn ligt dus hoger van de grond, daardoor minder efficient ?
Ook deze komen te draaien op QSC powerlight (toevallig)
Dit weekend opgesteld (Synq amps zijn niet van mij)
Is de RCF LF18G401 bruikbaar ?
En hebben we het dan over de normale of extended versie ?
Jdb schreef:
Met een 1.4" driver is de x301 misschien wel zo goed. Ken hem niet, maar afgaand op de verschillen met g301 moet dat kunnen, ik zou de kast dan iets lager afstemmen en het bultje bij 100 Hz inruilen voor een iets verder doorlopend laag.Met een 1" driver zou ik voor de g301 kiezen, doet het erg goed in zo'n combinatie en klinkt een tikje warm.
Ik hoop dat ik met die keuze het schreeuwerige geluid dat ik vaak op goedkopere topkastjes hoor er beter uit kan krijgen.
Vandaag....
Aan het stoeien (voor het eerst) met "winisd pro"
de MB12G301 gesimuleerd, en dat zag er goed uit (denk ik :-))
De MB12X301 ook er naast gezet en dat kwam eigenlijk uit op nagenoeg een exact plot.
Toevallig gezien dat de MB12X301 100w meer vermogen heeft.
Gezien de speakers nog niet verzonden zijn, ga ik dus voor het RCF MB12X301 model.
Dit is wellicht een iets veiligere keuze met 725 rms enkel op de 12"
Ook gezien dat ik vreselijk de mist ben ingegaan met de originele club 12 plannen.
Er zitten helemaal geen 4 baspoorten in ! , dat lijkt zo op het plan, maar als je verder kijkt naar de 3D tekening zie je dat het plankjes zijn (vermoedelijk voor de grill tegen te schroeven) en geen uitsparingen zoals ik eerst dacht.
Dus weer mijn schets flink aangepast.
Zijn en er nog op of aanmerkingen (vooral over de winisd plot) , dan hoor ik dat graag... ?
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 23:29:00)Aan het stoeien (voor het eerst) met "winisd pro"
de MB12G301 gesimuleerd, en dat zag er goed uit (denk ik :-))
De MB12X301 ook er naast gezet en dat kwam eigenlijk uit op nagenoeg een exact plot.
Toevallig gezien dat de MB12X301 100w meer vermogen heeft.
Gezien de speakers nog niet verzonden zijn, ga ik dus voor het RCF MB12X301 model.
Dit is wellicht een iets veiligere keuze met 725 rms enkel op de 12"
Ook gezien dat ik vreselijk de mist ben ingegaan met de originele club 12 plannen.
Er zitten helemaal geen 4 baspoorten in ! , dat lijkt zo op het plan, maar als je verder kijkt naar de 3D tekening zie je dat het plankjes zijn (vermoedelijk voor de grill tegen te schroeven) en geen uitsparingen zoals ik eerst dacht.
Dus weer mijn schets flink aangepast.
Zijn en er nog op of aanmerkingen (vooral over de winisd plot) , dan hoor ik dat graag... ?
Jdb schreef:
Rekal schreef:
Ik wil 2 toppen naast elkaar kunnen zetten en dat je dan een spreiding krijgt.Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.
Als je ze ook als solo-top wilt gebruiken en dus met de HF94 hoorn dan moet je de toppen verder uit elkaar draaien, dan de 18gr. hoek van de luidspreker zelf, om kamfilter problemen in het hoog te voorkomen.
Ik dacht dat ik de HF94 had gekocht, maar het blijkt de HF64 te zijn :-)
Deze zijn namelijk 3 cm langer dan. (er staat verder niks op (typenummer ofzo))
De kastjes worden 18 graden, dus de totaal spreiding van 2 kasten tegen elkaar word dan 96 graden.
Zou ik de hoek nog wat forser maken ? 18 graden per kast is al best veel als ik naar andere kasten kijk.
Alhoewel nu ik het bedenk, meer graden kan niet eens voor de nodige driver ruimte (max. 20 graden gok ik)
Ik neem aan dat die 60 graden meestal horizontaal word gezet ? (en 40 dus vertikaal)
net even wat op karton getekend,
De hoorn MOET in het midden, anders past hij er niet in met die scherpe hoeken van 18 graden.
Daarom nieuwe tekening, de baspoorten links en rechts van de hoorn gemaakt.
Zou ik de hoorn inwendig moeten ondersteunen ?
Want er hangt een behoorlijk driver aan :-)
Topic: TH-18+top (22-7-2017 17:22:00)De hoorn MOET in het midden, anders past hij er niet in met die scherpe hoeken van 18 graden.
Daarom nieuwe tekening, de baspoorten links en rechts van de hoorn gemaakt.
Zou ik de hoorn inwendig moeten ondersteunen ?
Want er hangt een behoorlijk driver aan :-)
luchtlek ?
er zit toch helemaal geen luchtdichte kast rondom de woofer ?
je bedoeld dan een lek in de hoorn zelf ?
Dat komt toch helemaal niet zo kritsch denk ik ?
hij moet toch ook geen druk opbouwen of iets dergelijks.
Hmmmm
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 12:16:00)er zit toch helemaal geen luchtdichte kast rondom de woofer ?
je bedoeld dan een lek in de hoorn zelf ?
Dat komt toch helemaal niet zo kritsch denk ik ?
hij moet toch ook geen druk opbouwen of iets dergelijks.
Hmmmm
Stefke96 schreef:
Betreffende de nd650 is het een prima combi. Ja de 650 heeft een hogere gevoeligheid, maar het belastbaar vermogen is ook lager. Én wat ruimte hebben is altijd fijn.nd350 : Power handling capacity continuous program1:100 W AES
nd650 : Power handling capacity continuous program1:180 W AES
Ik wil de toppen bi-amp gaan aan sturen.
12" met QSC powerlight PL236
2,5" met QSC powerlight Pl236 (ingangsniveau zwaar gedempt uiteraard , is VEEL te zwaar voor de hoorn)
Rademakers schreef:
De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat
Wow, serieus? Ik zou zweren dat je daar al uitgebreid antwoord op hebt gehad ;)
Mvg Johan
Vandaag eens flink aan het rekenen geslagen.
De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat.
Ik denk dus dat hij de demping die in de kast moet mee-rekende toen hij op die 62 liter mikte ?
mag ik zomaar de baspoorten bij elkaar optellen en daar 1 gat van maken?
Ik heb de literinhoud behouden maar de zijkanten 18 graden schuin gemaakt.
Ik hoor erg graag jullie gedacht hier over...
Ik kan voorlopig nog alle kanten op met het kastontwerp.
Als iemand eens een simulatie kan doen met de kast die ik geschetst heb zou kunnen doen ? ( zou heel tof zijn )
Als het ontwerp goed gekeurd word, moet ik wel nog even checken of de hoorn er in past (met die 18 graden hoek)
Maar dat zijn zaken die ik verder kan uitmeten.
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (21-7-2017 16:23:00)De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat.
Ik denk dus dat hij de demping die in de kast moet mee-rekende toen hij op die 62 liter mikte ?
mag ik zomaar de baspoorten bij elkaar optellen en daar 1 gat van maken?
Ik heb de literinhoud behouden maar de zijkanten 18 graden schuin gemaakt.
Ik hoor erg graag jullie gedacht hier over...
Ik kan voorlopig nog alle kanten op met het kastontwerp.
Als iemand eens een simulatie kan doen met de kast die ik geschetst heb zou kunnen doen ? ( zou heel tof zijn )
Als het ontwerp goed gekeurd word, moet ik wel nog even checken of de hoorn er in past (met die 18 graden hoek)
Maar dat zijn zaken die ik verder kan uitmeten.
vandaag eindelijk de 12" speakers besteld.
2x RCF MB-12g301
ik heb toevallig hoorns met bijhorende drivers op de kop kunnen tikken.
RCF HF94 & RCF nd650
de hoog drivers zijn dan eigenlijk wel veel te zwaar in verhouding, ach ja....
Dus de bouw gaat toch echt beginnen.
De bestaande kast gaat de klikko in !
Ik wil 2 toppen naast elkaar kunnen zetten en dat je dan een spreiding krijgt.
Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.
kortom er moet een nieuwe kast ontworpen worden voor de genoemde speakers.
1x 12" en 1x hoorn
is het zo simpel om gewoon dezelfde literinhoud aan te houden en iets dieper te maken (met schuin lopende zijkanten) ?
Zou ik er 0,5l bij rekenen omdat de driver nu groter is dan de bedoelde nd350 ?
RK
Topic: QSC powerlight 4.0 data aansluiting ? (12-5-2017 13:12:00)2x RCF MB-12g301
ik heb toevallig hoorns met bijhorende drivers op de kop kunnen tikken.
RCF HF94 & RCF nd650
de hoog drivers zijn dan eigenlijk wel veel te zwaar in verhouding, ach ja....
Dus de bouw gaat toch echt beginnen.
De bestaande kast gaat de klikko in !
Ik wil 2 toppen naast elkaar kunnen zetten en dat je dan een spreiding krijgt.
Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.
kortom er moet een nieuwe kast ontworpen worden voor de genoemde speakers.
1x 12" en 1x hoorn
is het zo simpel om gewoon dezelfde literinhoud aan te houden en iets dieper te maken (met schuin lopende zijkanten) ?
Zou ik er 0,5l bij rekenen omdat de driver nu groter is dan de bedoelde nd350 ?
RK
Het is maar een vaststelling, ik ga zeker niet zoveel vermogen duwen, maar vond het raar dat hij zo vlug in de protect wil.
Ik dacht dat het protect lampje ging knipperen omdat de clip limiters mss actief werden.
Dus dat die knipperende leds helemaal niet willen zeggen : Protect, maar een signaal dat de Clip limiter actief word.
binnen 8 dagen ga ik de set gebruiken en ga ik het proberen.
Ik ga dan eerst de speakers in 8ohm aansluiten en kijken of hij dan ook in de protect wil, zou totaal niet mogen!
Als hij dit ook doet op een 8ohm belasting, dan is het dus effectief een CLIP LIMITER led (als hij knipperd) blijft hij vol branden dan is het PROTECT
Die redenatie zou ik me goed kunnen voorstellen, zeker gezien QSC de clip limiters er pas achteraf in gekomen zijn bij dit type.
En er dus bij ontwerp geen CLIP LIMITER led voorzien waren.
Verder kan ik ook testen of het aan die ene versterker ligt (heb er namelijk 2 dezelfde in het rack)
En op die manier uitsluiten of het "normaal" is oftewel dat er niet een voedingsprobleem is bij een van de twee.
U hoort nog van mij...
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (11-5-2017 13:11:00)Ik dacht dat het protect lampje ging knipperen omdat de clip limiters mss actief werden.
Dus dat die knipperende leds helemaal niet willen zeggen : Protect, maar een signaal dat de Clip limiter actief word.
binnen 8 dagen ga ik de set gebruiken en ga ik het proberen.
Ik ga dan eerst de speakers in 8ohm aansluiten en kijken of hij dan ook in de protect wil, zou totaal niet mogen!
Als hij dit ook doet op een 8ohm belasting, dan is het dus effectief een CLIP LIMITER led (als hij knipperd) blijft hij vol branden dan is het PROTECT
Die redenatie zou ik me goed kunnen voorstellen, zeker gezien QSC de clip limiters er pas achteraf in gekomen zijn bij dit type.
En er dus bij ontwerp geen CLIP LIMITER led voorzien waren.
Verder kan ik ook testen of het aan die ene versterker ligt (heb er namelijk 2 dezelfde in het rack)
En op die manier uitsluiten of het "normaal" is oftewel dat er niet een voedingsprobleem is bij een van de twee.
U hoort nog van mij...
Leuke top kast. Waarvoor en hoe wil je deze kast gaan gebruiken? Waarom zelfbouwen?
a) Ter lering en vermaak: prima.
b) Om geld te besparen: dan kun je beter een 2e hands kast van een A-merk kopen.
Ik neem even aan: a) ;-)
Ik vind het gewoon een erg leuke bezigheid inderdaad.a) Ter lering en vermaak: prima.
b) Om geld te besparen: dan kun je beter een 2e hands kast van een A-merk kopen.
Ik neem even aan: a) ;-)
Filter: schema ziet er goed uit. Nabouwen moet een goed resultaat kunnen leveren.
Alternatief is om bijv een Beyma FD212/250 kant en klaar te kopen. Een lampje als beveiliging werkt redelijk, maar met een goede processor met limiters niet nodig. Btw: waarom niet actief aansturen?
De bedoeling is om voor de toppen een QSC PL3.4 er bij te kopen en deze te gebruiken voor de toppen.Alternatief is om bijv een Beyma FD212/250 kant en klaar te kopen. Een lampje als beveiliging werkt redelijk, maar met een goede processor met limiters niet nodig. Btw: waarom niet actief aansturen?
er zitten nu 2x QSC PL4.0 in, die staan in bridge op 4x "hoorn 186" bassen.
Uiteindelijk is het dus de bedoeling om 4 topjes te gaan maken.
Kwestie bas heb ik met 4 baskasten voldoende (750 personen) en ik wil dus 4 topkasjes erbovenop zetten (want die huur ik nu in)
Momenteel ziet het rackje er zo uit:
Zo heb ik het tot nu toe gebruikt.
Limiters heb ik wel (ik gebruikt die Behringer niet, enkel de DBX pa2)
actief aansturen, dan heb ik 2 versterkers nodig denk ik met 4polige speakons?
vind ik ook zo wat, een QSC pl1.0 voor de hoogdrivers en een QSC pl2.0 voor de 12" ?
hmmm, welk voordeel heeft dit behalve dat je beter de verhouding kunt instellen?
Ik ben me momenteel even aan het verdiepen in de kant en klaar filters......
Waarmee ga je de kast afwerken? Warnex wil niet op alle ondergronden goed hechten... je zou hier in het nadeel kunnen zijn met de polyurethaan lijm.
Mijn mening: speakerkasten luchtdicht lijmen en schroeven of minimaal spijkeren.
Zoeizo Wanex inderdaad, ik heb baskasten gebouwd die hebben dit er ook op zitten.Mijn mening: speakerkasten luchtdicht lijmen en schroeven of minimaal spijkeren.
De kastjes zijn gespijkerd, met een (Makita) tacker.
Die heb ik paar weken geleden gekocht om de flightcase te maken (waar nu de versterkers in zitten :-))
Voorheen deed ik dit voorboren en dan lijmen en schroeven, maar met die tacker is nog leuker (en 3x zo snel) werken!
Het heeft wel wat minder samenpersende druk tussen het hout dan schroeven, maar alsnog meer dan voldoende lijkt me.
voor het zagen heb ik een Festool TS55 rebq, voor het schuren een Festool RO 125 rotex
Gross volume = Brutovolume, oftewel het totaal (buiten)volume inclusief hout, etc.
dat is duidelijk, dankSneller drogen kan door met een plantenspuit de lijm licht te bevochtigen, voor samenvoegen van de delen. Voordeel is het bruiseffect maar qua sterkte van vlakke delen ontlopen de twee lijmen elkaar niet zo heel veel. Terzijde: Ik heb liever houtlijm op mijn handen dan D4 ;)
volgens mij TUPER-TIP !Fiberfill matjes, Pritex en glaswol zijn het meest gebruikt. Van de Pritex ben ik niet zeker dat het virtuele volume vergroot wordt (nooit zelf gemeten) en voor het beste effect moet de demping egaal over het gehele kastvolume verspreid worden.
Dus niet enkel op de wanden plakken,,, Dit moet ik dus kopen? www.schuimrubberbetaalbaar.nl/fiberfill_100/fiberfill-400-gram-per-meter-160-cm-breed_531.html
Of liever die Pritex? www.speakerland.nl/webshop/luidsprekeronderdelen/demping/pritex-50x100cm-d-4-2cm-detail
en die wel enkel op de wanden, of ook 50% vullen ?
dat lijkt toch erg op de gamma variant?
Hoi,
momenteel ben ik bezig met de bouw van een testkastje van Bill Woods Designs, namelijk de CLUB 12.
www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=218743&folderId=377289&name=DLFE-5152.pdf
Ik heb de kast 1cm dieper gemaakt, waarom? ik dacht dat de demping niet meegeteld was omdat er nergens iets over genoteerd staat.
Nu lees ik dat demping de kast juist groter maakt :-)
Iemand ervaring met deze luidspreker of de componenten?
Ik wil de componenten gaan bestellen, maar wil even zeker zijn, dat het allemaal goed gaat komen.
een RCF MB-12g301 in combinatie met een RCF ND350
Specifieke vragen die ik er over heb zijn:
1.
Met welke demping zou ik de binnenkant (wanden) bekleden ?
2.
ik zie er in het plan gesproken word over 62 Liter, volgens mijn berekening kom ik nog niet op 30 Liter !
495 x 330 x 223 = ruw 36 Liter en daar moet de schuine kant nog van af, dus wat is die 62 Liter in de PDF ?
3.
kwestie filter, is dat iets wat ik kant en klaar kan kopen ? kan iemand mij daar mee helpen om de onderdelen te zoeken of iets ?
Solderen is geen probleem, en schema lezen, ... maar vind het maar twijfelachtig om met autolampjes te gaan klooien.
Ik heb dat wel eens gezien als bescherming in bepaalde luidsprekers, maar weet niet of ik dat wel wil.
4.
gezien ik de kast 1cm dieper heb gemaakt als op het plan (is ongeveer 2 Liter verschil tenopzichte van het plan, wat is het effect?)
5.
Ook heb ik het plan herrekend en alles met 18mm gemaakt (plan is met 15,25mm houtdikte), doet dat nog iets aan de klank?
is iets beter omdat het wat dikker is denk ik, maar dan praat je over verwaarloosbare verschillen denk ik zelf
ik had nog 18mm berken multiplex liggen vandaar deze keuze.
6.
Voorheen werkte ik met witte houtlijm, nu heb ik Soudal polyurethaan D4 eens geprobeerd, hij lijkt langer nodig te hebben om te drogen
maar zijn er verder voors en tegens omtrent normale witte D4 of Polyurethaan D4 ?
Topic: QSC powerlight 4.0 data aansluiting ? (3-5-2017 21:12:00)momenteel ben ik bezig met de bouw van een testkastje van Bill Woods Designs, namelijk de CLUB 12.
www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=218743&folderId=377289&name=DLFE-5152.pdf
Ik heb de kast 1cm dieper gemaakt, waarom? ik dacht dat de demping niet meegeteld was omdat er nergens iets over genoteerd staat.
Nu lees ik dat demping de kast juist groter maakt :-)
Iemand ervaring met deze luidspreker of de componenten?
Ik wil de componenten gaan bestellen, maar wil even zeker zijn, dat het allemaal goed gaat komen.
een RCF MB-12g301 in combinatie met een RCF ND350
Specifieke vragen die ik er over heb zijn:
1.
Met welke demping zou ik de binnenkant (wanden) bekleden ?
2.
ik zie er in het plan gesproken word over 62 Liter, volgens mijn berekening kom ik nog niet op 30 Liter !
495 x 330 x 223 = ruw 36 Liter en daar moet de schuine kant nog van af, dus wat is die 62 Liter in de PDF ?
3.
kwestie filter, is dat iets wat ik kant en klaar kan kopen ? kan iemand mij daar mee helpen om de onderdelen te zoeken of iets ?
Solderen is geen probleem, en schema lezen, ... maar vind het maar twijfelachtig om met autolampjes te gaan klooien.
Ik heb dat wel eens gezien als bescherming in bepaalde luidsprekers, maar weet niet of ik dat wel wil.
4.
gezien ik de kast 1cm dieper heb gemaakt als op het plan (is ongeveer 2 Liter verschil tenopzichte van het plan, wat is het effect?)
5.
Ook heb ik het plan herrekend en alles met 18mm gemaakt (plan is met 15,25mm houtdikte), doet dat nog iets aan de klank?
is iets beter omdat het wat dikker is denk ik, maar dan praat je over verwaarloosbare verschillen denk ik zelf
ik had nog 18mm berken multiplex liggen vandaar deze keuze.
6.
Voorheen werkte ik met witte houtlijm, nu heb ik Soudal polyurethaan D4 eens geprobeerd, hij lijkt langer nodig te hebben om te drogen
maar zijn er verder voors en tegens omtrent normale witte D4 of Polyurethaan D4 ?
Oei.
Hier had ik met de QSC mx3000a totaal geen last van.
Is de Powerlight 4.0 dan wel goed bruikbaar ?
Hij was ook totaal niet warm ofzo.
5mim stond hij aan, ik geef wat gas en die protect led ging aan.
De limiters stonden wel uit denk ik.
Alhoewel de clip led slechts mee-knipperde op de bas en ik zeker geen heel gekke dingen aan het doen was.
Had volgens mij beter een rackje Crest 8200 gekocht als ik dat zo hoor.
Of Ram DQQ 4.0 of iets...
Had toch best goede dingen gelezen over de Powerlight's ?
Topic: QSC powerlight 4.0 data aansluiting ? (3-5-2017 01:24:00)Hier had ik met de QSC mx3000a totaal geen last van.
Is de Powerlight 4.0 dan wel goed bruikbaar ?
Hij was ook totaal niet warm ofzo.
5mim stond hij aan, ik geef wat gas en die protect led ging aan.
De limiters stonden wel uit denk ik.
Alhoewel de clip led slechts mee-knipperde op de bas en ik zeker geen heel gekke dingen aan het doen was.
Had volgens mij beter een rackje Crest 8200 gekocht als ik dat zo hoor.
Of Ram DQQ 4.0 of iets...
Had toch best goede dingen gelezen over de Powerlight's ?
Iemand een idee wat je daarmee kunt?
Iets van software update of andere aanpassingen doen in de versterker?
Als die niet aangesloten word is dan iedere Powerlight gelijk?
Ik las dat je daar gain instellingen kunt veranderen middels een Dsp of iets.
Schrijf je die dan weg in de versterker?
Slaat hij dat op in een chip?
Of is dat alleen tijdelijk geregeld zolang die dsp aangesloten is?
Verder had ik laatst de versterker getest en in bridge aangesloten op een 4ohm last.
2 bassen van 8ohm er parralel aangehangen.
Als ik iets verder ging dan knipperend clip lampje zag ik dat de protect led mee ging knipperen. (Is dat normaal?)
De eindtrappen draaien dan wel op 2ohm als hij in bridge staat met een 4ohm last. Dus ik kan me er iets bij voorstellen als je op max vermogen speelt.
In de praktijk zal ik zoiezo niet tot aan cliplampjes gaan (er net onder).
Maar het viel me wel op dat die protect dan erg gevoelig is.?
had dit nooit gezien met m'n QSC mx3000a versterkers, vandaar de vraag.
Topic: Sennheiser IEM gebruiken idpv 75m XLR kabels, kan dat ? (16-4-2017 21:36:00)Iets van software update of andere aanpassingen doen in de versterker?
Als die niet aangesloten word is dan iedere Powerlight gelijk?
Ik las dat je daar gain instellingen kunt veranderen middels een Dsp of iets.
Schrijf je die dan weg in de versterker?
Slaat hij dat op in een chip?
Of is dat alleen tijdelijk geregeld zolang die dsp aangesloten is?
Verder had ik laatst de versterker getest en in bridge aangesloten op een 4ohm last.
2 bassen van 8ohm er parralel aangehangen.
Als ik iets verder ging dan knipperend clip lampje zag ik dat de protect led mee ging knipperen. (Is dat normaal?)
De eindtrappen draaien dan wel op 2ohm als hij in bridge staat met een 4ohm last. Dus ik kan me er iets bij voorstellen als je op max vermogen speelt.
In de praktijk zal ik zoiezo niet tot aan cliplampjes gaan (er net onder).
Maar het viel me wel op dat die protect dan erg gevoelig is.?
had dit nooit gezien met m'n QSC mx3000a versterkers, vandaar de vraag.
PvG schreef:
Als je nu de zender bij de mixer neerzet, ben je al halverwege. Met een vlag aan de zender en een vrije zichtlijn moet dat geen enkel probleem zijn.Maar... zo'n delaystack werkt niet op batterijen of zonne-energie neem ik aan ;-) Als er dan toch een powerkabel ligt, waarom leg je er dan geen SFTP CAT kabel naast? Daar kan 4x balanced line overheen.
BTW: waarom stereo?
Ik heb wel een IEM setje, dus vandaar dacht ik aan deze oplossing.
Ik vind je laatste opmerking wel interessant, (waarom stereo)
Het enige dat ik MONO doe is SUBB eigenlijk.
Word dit normaal MONO gedaan dan?
Ik kan me wel voorstellen dat echt grote events (die ik nooit doe) volledig mono gebeuren.
Ook kan ik me inbeelden dat als je in het Sportpaleis in de linker tribune zit je hetzelfde geluid wil hebben als de mensen in de rechter tribune en dus alles MONO draait. (ook de FOH ? of is die wel stereo ?)
Maar ik kan mis zitten hoor, daar ken ik eigenlijk te weinig van. (daarom vind ik die opmerking erg interessant !)
Zou het mogelijk zijn om 2x 75m XLR kabels te vervangen voor een IEM setje ?
Om iets specifieker te zijn:
ik wil een delay stack plaatsen op 75m vanaf de front (120Hz tot 20kHz)
Is dit te doen middels een
Sennheiser ew300 IEM G3 set ?
eerst wou ik dit doen door met 2 Sennheiser G2 beltpacks te werken en deze op LINE te zetten.
Maar een IEM heeft standaard al STEREO, wellicht is dit een betere keuze.
1, omdat het STEREO is, 1 zender/1 ontvanger
2, omdat een beltpack ontvanger minder stroom verbruikt dan een beltpack zender (denk ik, is dat zo?)
Een verloop maken van een 'stereo 3,5mm jack male naar 2x XLR male' en bollen?
Wat kan ik verwachten van de batterijduur? (Duracell Ultra Power) want deze mag eigenlijk niet uitvallen tijdens de show.
10 uur zonder probleem ?
Of is dit vragen om narigheid ? ik denk dan aan
extra ruis, mogelijke storing, geen waardig full-range signaal, ....
Ik ben erg benieuwd !
Topic: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen. (2-4-2017 23:29:00)Om iets specifieker te zijn:
ik wil een delay stack plaatsen op 75m vanaf de front (120Hz tot 20kHz)
Is dit te doen middels een
Sennheiser ew300 IEM G3 set ?
eerst wou ik dit doen door met 2 Sennheiser G2 beltpacks te werken en deze op LINE te zetten.
Maar een IEM heeft standaard al STEREO, wellicht is dit een betere keuze.
1, omdat het STEREO is, 1 zender/1 ontvanger
2, omdat een beltpack ontvanger minder stroom verbruikt dan een beltpack zender (denk ik, is dat zo?)
Een verloop maken van een 'stereo 3,5mm jack male naar 2x XLR male' en bollen?
Wat kan ik verwachten van de batterijduur? (Duracell Ultra Power) want deze mag eigenlijk niet uitvallen tijdens de show.
10 uur zonder probleem ?
Of is dit vragen om narigheid ? ik denk dan aan
extra ruis, mogelijke storing, geen waardig full-range signaal, ....
Ik ben erg benieuwd !
Tom, het is wel erg erg laat deze reactie,
maar jouw tip van die krimpkous over de antenne is momenteel goud waard !
Heb ondertussen een andere case, maar er zitten 8 ontvangers in de case en allemaal antenne's in de (plastic) case zelf.
Dan kom je gegarandeerd met de antenne's tegen elkaar.
Met de krimpkous ga je dat isoleren, en blijven je antenne's de juiste lengte, afgestemt voor de frequentie.
SUPER idee !
Topic: Eigen stroomkast ontwerpen (27-9-2016 00:19:00)maar jouw tip van die krimpkous over de antenne is momenteel goud waard !
Heb ondertussen een andere case, maar er zitten 8 ontvangers in de case en allemaal antenne's in de (plastic) case zelf.
Dan kom je gegarandeerd met de antenne's tegen elkaar.
Met de krimpkous ga je dat isoleren, en blijven je antenne's de juiste lengte, afgestemt voor de frequentie.
SUPER idee !
ik merk op een ander forum waar ik exact dezelfde vraag stel dat het helemaal niet zo simpel is allemaal !
er zijn zelfs firma's en ik noem geen namen die diverse kasten hebben draaien met de CEE out per fase gezekerd.
Dan zijn er zeker weten verschillen in NL en BE !
grappig is bv. dat een Showtec psa321 op 3 punten niet in orde volgens de NEN1010
1. meer dan 4 groepen op een DIFF
2. een 3 fase DIFF (4polige) op 230V groepen mag niet meer.
3. geen hoofdschakelaar , DIFF geld niet als hoofschakelaar
ik weet niet of ik dat forum hier mag melden?
in ieder geval is dit mijn recentste post daarzo:
Na alles in beraad genomen te hebben denk ik dat ik er uit ben !
ook na contact met mensen uit de huisinstallatie wereld wil ik nog even het volgende aanmerken:
- 4 groepen max. op 1 DIFF is in België niet van toepassing
- Een 16A CEE aansluiting mag in België afgezekerd worden op 20A 4 polige automaat
- Een CEE aansluiting mag niet per fase afgezekerd worden
- 230V groepen mogen in België gewoon op een 4 polige DIFF
- er word mij verteld dat gezien alles 2,5mm is tot in de brug ik ook 20A automaten mag gebruiken i.d.p.v. 16A (word overwogen)
Ik heb 3 extra stopkontakten voorzien op de kast zodat als ik hem zonder multikabel wil gebruiken dit mogelijk is. (mag dat?)
Ik heb ook meer moeite gedaan om de tekening uit te werken deze keer, ik hoop dat het nu duidelijker is dan de vorige.....
Nu ga ik verder met het uitzoeken voor de monitoring.
Topic: Eigen stroomkast ontwerpen (26-9-2016 03:45:00)er zijn zelfs firma's en ik noem geen namen die diverse kasten hebben draaien met de CEE out per fase gezekerd.
Dan zijn er zeker weten verschillen in NL en BE !
grappig is bv. dat een Showtec psa321 op 3 punten niet in orde volgens de NEN1010
1. meer dan 4 groepen op een DIFF
2. een 3 fase DIFF (4polige) op 230V groepen mag niet meer.
3. geen hoofdschakelaar , DIFF geld niet als hoofschakelaar
ik weet niet of ik dat forum hier mag melden?
in ieder geval is dit mijn recentste post daarzo:
Na alles in beraad genomen te hebben denk ik dat ik er uit ben !
ook na contact met mensen uit de huisinstallatie wereld wil ik nog even het volgende aanmerken:
- 4 groepen max. op 1 DIFF is in België niet van toepassing
- Een 16A CEE aansluiting mag in België afgezekerd worden op 20A 4 polige automaat
- Een CEE aansluiting mag niet per fase afgezekerd worden
- 230V groepen mogen in België gewoon op een 4 polige DIFF
- er word mij verteld dat gezien alles 2,5mm is tot in de brug ik ook 20A automaten mag gebruiken i.d.p.v. 16A (word overwogen)
Ik heb 3 extra stopkontakten voorzien op de kast zodat als ik hem zonder multikabel wil gebruiken dit mogelijk is. (mag dat?)
Ik heb ook meer moeite gedaan om de tekening uit te werken deze keer, ik hoop dat het nu duidelijker is dan de vorige.....
Nu ga ik verder met het uitzoeken voor de monitoring.
Tom schreef:
En alles los kopen is meestal ook niet voordeliger dan hier een mooi kastje uitzoeken.als ik een 32A 380V automaat na de diff en tussen de zekeringen zet mag het wel volgens enkele. (ook al is de CEE uitgang 16A !)
dit word er gezegd:
Als je een 16A driefase aansluiting hebt dan moet die in zijn geheel door een schakelaar af te sluiten zijn en iedere fase moet apart gezekerd worden op 16A. Dat is het minimum. In moderne modulaire kasten doet men dat alles in één module (schakelen en zekeren). In oudere systemen gebeurt dat in twee stappen eerst een een 3 of 4 polige schakelaar en vervolgens 3 zekeringen. En dat laatste is volgens mij precies wat jij wilt.
waarop ik weer zeg dat de DIFF toch ook een schakelaar is die alles in zijn geheel afsluit.
Of eventueel zet ik er zo een rode draaiknop op.. ?