Forum > Geluid

Dateq XTC ->> crossfader/ cue level vs. master level

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
JusticeworldStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 20-9-2016
Berichten: 15
22-1-2003 00:24
Onlangs ben ik de trotse bezitter geworden van een Dateq XTC mixer shocked 8O . Alleen hierover heb ik een vraag. Bij het voorluisteren via de koptelefoon kan ik met de led/VU meter de 'hardheid' van het signaal afstellen zodat het kanaal dat er in gemixt wordt even hard staat als het kanaal dat open staat. Alleen als ik de crossfader in het midden zet gaan de kanalen X en C zachter staan in verhouding tot kanaal T (dat niet via de crossfader geschakeld is). Dit is vervelend sad :( omdat het CUE-level wel tot dezelfde hoogte komt op de led/VU meters maar in werkelijkheid (door de crossfader) zachter staat. Als ik de fader naar rechts of links haal gaat resp. kanaal C en X harder. Op mijn vorige mixer (Numark) kon ik de crossfader uitschakelen en had ik dit probleem niet.

Mijn vraag is dan ook hoe kan ik dit 'probleem' verhelpen? en klopt het dat de kanalen X en T zachter gaan als de crossfader in het midden staat? Ik heb mijn mixer namelijk tweedehands gekocht en volgens mijn ervaringen zouden X en T in de midden stand even hard moeten staan als wanneer de crossfader helemaal links of rechts staat.

Alvast bedankt voor de reacties!! happy :)
...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
22-1-2003 01:01
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 22-1-2003 11:03
Ik weet niet of het ook voor jouw mixer geld, maar bij de meeste is het zo ingesteld dat als je een kanaal via de crosfader inschakeld,
dat je pas volledig niveau krijgt als je crossfader helemaal naar die kant staat, en is het dus begrijpelijk dat hij halverwege nog niet op het 0 DB niveau is.
Dat is expres zo, omdat als je signalen halverwege wel alebei op vol niveau zijn, word je master door de optellende signalen mogelijkerwijs overstuurd omdat je meestal alles toch op 0 DB afstelt.
Zo dat was een lange zin laugh :D

Wel is bij veel mixers het crossgedrag bij te stellen.
Je kunt bijvoorbeeld instellen; waar in de cross het max signaal van een kanaal word bereikt, en dat hij daarna niet meer harder gaat. Zoals jij het dus wilt , zou je hem dan in het midden moeten zetten.
En je kunt meestal ook instellen hoe snel het eerste kanaal afvalt wanneer je doorschuift naar de andere kant van je cross.
Deze afstellingen zitten messtal niet aan de buitenkant, en je moet dus wel weten waar de potjes zitten, en hoe je daaraan moet draaien wink ;)
Als je er niet genoeg verstand van hebt niet zomaar aan beginnen te draaien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JusticeworldStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 20-9-2016
Berichten: 15
22-1-2003 01:12
op zich maakt die crossfader me ook niks uit.. die mag er van mij af, ik gebruik hem namelijk toch nie, maar het vervelende is dat ie in de cue op de led/VU meters een harder signaal geeft dan dat ie werkelijk is, vooral ten opzichte van het kanaal dat in het midden zit. Vervelnde hiervan is dat het altijd blijft gokken hoe hard ie moet staan al ik kanaal 1 of 3 in kanaal 2 wil mixen. Maar je kunt dus eventueel intern de boel desolderen of afstellen??! zou voor mij een optie zijn, heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien heb je adresjes?
...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
22-1-2003 10:38
De cross-fader dempt in de middenstand beide kanalen zo'n 3dB. Als je de cross-fader dus altijd in de middenstand laat staan dien je hier rekening mee te houden.

Als je zeker weet dat je de cross-fader nooit zult gebruiken dan kan hij (intern) uitgezet worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JusticeworldStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 20-9-2016
Berichten: 15
22-1-2003 13:18
Hoe kan ik 3 db zien op die led/vu meters?? 3 db lager gaan zitten dan kanaal 2 (T)?? maar ik denk toch dat ik hem danwel uit ga zetten, danwel harder laat zetten zodat ie niet dempt in het midden. Vind het ook niks om gedwongen te worden met een crossfader te gaan mixen. Hebben andere mensen nog ideeen, oplossingen danwel adviezen?? iig alvast bedankt
...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
22-1-2003 13:46
Stekker uit het stopcontact, 2 schoeven van de bodemplaat los maken, connectortje van de cross-fader lostrekken, bodemplaat weer terugplaatsen, vastschroeven en klaar.

Alleen doen als je vertrouwd bent met zulke dingen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JusticeworldStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 20-9-2016
Berichten: 15
22-1-2003 14:15
oke dan Dré, dat zijn praktische tips, ik hoef niks los te solderen?? alleen connectortje lostrekken? heb het weekend denk wel tijd, laat wel ff weten hoe het ging!
happy :) laugh :D tnx nogmaals
...
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
22-1-2003 15:02
ik hoorde dat als je een nieuwe koopt dat de crossfader wel goed is en zonder die 3 db dip. Van een vriend hoorde ik dat de XTC uit het assortiment word gehaald en daarom de prijzen gaan zakken. Ik even kijken bij djgear.nl en ja de prijs is gezakt. Maar bij jouw niet andre, is van djgear gewoon een aanbieding of is het wel waar wat die vriend zei?

MVG Vincent
JusticeworldStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 20-9-2016
Berichten: 15
22-1-2003 15:36
1 x bewerkt. Laatst door Justiceworld op 22-1-2003 17:43
ik heb ook ff contact gehad met dateq, zij geven de mogelijkheid omeen schakelaartje in te bouwen om de cross fader uit te kunnen schakelen.
...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
22-1-2003 16:02

Djblackdevil schreef:

ik hoorde dat als je een nieuwe koopt dat de crossfader wel goed is en zonder die 3 db dip.
De curve kan aangepast worden door een aantal weerstanden te veranderen. Het is daarbij NIET nodig de fader zelf te vervangen (en ook zonde om te doen als hij het nog goed doet).

Edit: Ik snap nu pas wat je bedoelt (ik verschuil me achter het feit dat ik wat afwezig ben vanwege de Brufen pijnstillers ;-)

De OUDE XTC's (voor 1999 of zoiets) hadden inderdaad een 6dB dip in de curve. Dat kwam omdat de "ontwerper" van de XTC nogal DOM was en niet in de gaten had dat DJ's met muziek mixen in plaats van met sinusjes... De XTC's van de laastste jaren hebben inderdaad een 3dB PER KANAAL dip (dus elk kanaal is 3dB zachter als de cross-fader in de middenstand staat). Aangezien muziek optelt als zijnde NIET gecorreleerde bronnen krijg je dus een output van 0dB als je 2 -3dB bij elkaar optelt.
Van een vriend hoorde ik dat de XTC uit het assortiment word gehaald en daarom de prijzen gaan zakken.
Ik heb wel eens gehoord dat de maan van kaas gemaakt is MAAR ook dat zal ik niet zo 1,2,3 aannemen. Oftewel: Bel Dateq eens met deze vraag als je het antwoord wilt. Ik heb nog van niemand vernomen (behalve de gebruikelijke "uitdeneklullers") dat de XTC binnenkort niet meer gemaakt zal worden.

Ik hoor wel vaak "GERUCHTEN" over het feit dat Dateq wakker geworden is en een DJ mixer gaat maken met een aux busje (en dat zal tijd worden).
Ik even kijken bij djgear.nl en ja de prijs is gezakt. Maar bij jouw niet andre, is van djgear gewoon een aanbieding of is het wel waar wat die vriend zei?
Ger voelt de hete adem van DJSt*nter in z'n nek. Ze zullen beiden ook wel op hetzelfde service niveau zitten (en dozenschuivers moeten nu eenmaal onder de prijs van de niet dozenschuivers door om nog een bepaald deel van de markt in handen te krijgen).

De prijs bij Ger en DJSt*nter is al tijden hetzelfde (bij mij ook overigens). Mijn prijs is op het RANDJE van wat Dateq tolereert, die van Ger en St*nter is, voor zover ik weet, onder de prijs die Dateq tolereert.

Als mensen mij die 4.5% niet gunnen dan vind ik dat prima ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)