Forum > Geluid

Keuze luidsprekers (+- 300 euro per box)

(43 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
24-5-2004 21:49
Omdat wij de zware lompe dap pr-115 wel beetje zat zijn, gewoon ruk hoog geluid en mid. Zijn we op zoek naar een nieuw setje boxen. We willen graag 12 inch luidsprekers hebben omdat deze goed gaan in het hoog-mid. Later zijn we nog van plan om deze te onder steunen met subs (15 of 18 inch) De nieuwe boxen gaan worden aan gestuurd door een dap mission 900. Ik heb al vele dingen gelezen hier op het forum maar ik heb toch nog jullie hulp nodig.
Ik zat te denken aan de volgende modellen.

Sirus PS-12 Full-Range Kast
www.new-line.nl/v/12797

Dap k-112 (wel goedkoop)
www.new-line.nl/v/9877

DAP A-12 speaker
www.new-line.nl/v/11025

DAP AX-12 Speaker
www.new-line.nl/v/13079

DAP SM-12 Speaker
www.new-line.nl/v/13090

NU is mijn vraag, kunnen jullie je meming van deze boxen geven. Of misschien heb je ook nog andere leuke boxen gezien ?

Mvg

Frank Spin
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
24-5-2004 21:52
de k112 heeft een dré choise, maar dat houd in, qualiteit naar prijs.
de prijs is niet zo hoog, dus misschien wil dat ook iets over de qualiteit zeggen, in vergelijk met de andere boxen
 
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
24-5-2004 22:07
Ik zou zonder meer voor de Sirus kast gaan. Ongekend geluid voor die prijs. Menig fabrikant kan daar nog een puntje aan zuigen (zeker DAP wel). wink ;)
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
24-5-2004 22:08
Over de nieuwe serie's van dap kun je nog niet veel zeggen, want deze zijn nog maar kort leverbaar. De a-12 valt af. Deze klinkt gewoon slechter dan de k-112. De k-112 is een mooi kastje maar je kunt niet verlangen dat hij beter is als speakers die 100euro duurder zijn (dat is zegmaar 150%). Zo goed is ie nu ook weer niet.

Dan blijven d'r nog 3 speakers over. Heb je de mogelijkheid om ze alle 3 naast elkaar te luisteren ga dat dan zeker doen. Heb je die niet en moet je blind kopen dan zou ik op safe spelen en de sirius gaan halen. (let wel, die heb ik nog nooit gehoord, en dan ga ik op verhalen van andere af)
Maar dat is MIJN mening...
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
24-5-2004 23:11
Ik kan maar zeer weining vinden over de Sirus PS-12 Full-Range Kast op dit forum en andere forums. Is dit nouw een slechte kast ? Of een nog niet ontdekt pareltje wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
24-5-2004 23:18

DJ Bastisito schreef:

Ik zou zonder meer voor de Sirus kast gaan. Ongekend geluid voor die prijs. Menig fabrikant kan daar nog een puntje aan zuigen (zeker DAP wel). wink ;)
In ieder geval qua afwerking (kan ik zelf nog wat van leren). Helaas nog steeds geen tijd gehad om ze zelf te testen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
25-5-2004 02:31
Ik ben er nog niet helemaal uit, wat ik over de Sirus PS12 vind.
Het is in ieder geval een nette kast voor het geld. Lekker licht van gewicht en toch behoorlijk hufterproof (rooster met een 5 mm schuim-laagje waar ik wel vertrouwen in heb).
Het filter zit goed in elkaar en je kunt de luidsprekers flink op hun lazer geven zonder bang te hoeven zijn dat je iets kapot maakt.

De luidsprekers blijven ook op 2 keer de rms-belastbaarheid goed klinken (voor dat bedrag). De basweergave is voor fullrange gebruik toch iets te mager, er moet wat mij betreft tenminste 1 subje onder (bijv. eentje in het midden).

Voor drive-in werk kun je per kant, één topje op twee 15 inch subs zetten, als je de kasten een versterker met ruim voldoende vermogen geeft.
Voor house-feesten van 8 á 10 uur schieten ze dan op een gegeven moment te kort, de geluidsintensiteit neemt dan een stuk af. Daar komen ze dan ook beter met één subje per kant uit.

Kleine teleurstelling is dat op de site vermeld staat dat ze 250 Wrms zijn, terwijl op de speakers staat dat ze 200 Wrms zijn.

Zie dit als een pré-review, vanmiddag nog één keer luisteren op oorlogssterkte (fijn als je daar thuis de mogelijkheid toe hebt wink ;)), voordat ik de uiteindelijke review post.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
25-5-2004 11:39
Ik vind de bassweergave voor een 12 inch juist meevallen. Had er minder van verwacht. Maar ik denk dat de meeste hier wel begrijpen dat onder een 12 inch gewoon een subje HOORT. En zoiezo, als je de keuze hebt tussen de DAP K-112 of de Sirus PS-12, zou ik gelijk voor de Sirus gaan (mits je het geld hebt). Maar als je ze echt fullrange wilt gaan gebruiken zou ik toch eerst maar eens deze Sirus gaan vergelijken met een 'echte' 15 inch.
Alhoewel, wij hadden eerst de DAP PR-115 (15 incher) en die presteerde toch beduidend minder als de Sirus (ook wel in het laag).
Maar nog steeds is mijn advies (mits je het geld hebt), ga voor de Sirus.
- Je kunt ze flink op hun donder geven
- Heel netjes afgewerkt
- Aeroclip flying points (voor de OP denk ik geen argument)
- Goed geluid (alleen moet je op de hogere volumes het hoog ietsje terugdraaien)
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
25-5-2004 13:05
De sirusjes heb ik ook al een paar maanden in mijn bezit (DJ Bastisito is mijn collega) en bevallen mij uitstekend. Kwa geluidskwaliteit, en max SPL zullen ze bijvoorbeeld de k112 niet veel ontlopen. Iemand anders die ze naast de behringer b1220 heeft gezet, wist me te vertellen dat de klank van de sirusjes iets beter is, en ze met moeite net wat harder kunnen. Verschillen daartussen zijn dus niet zo groot. Er is immers bij de sirusjes ook meer geld uitgegeven aan afwerking, + dure ophangingspunten. Hufterproof zijn ze toch denk ik ook wel. Een ep2500 een avond lang hebben ze goed doorstaan (en das toch al 500 watt per speaker). Hoog ietsjes terugdraaien is daarbij wel aan te raden. Overigens moet je natuurlijk alle specs wel met een flinke korrel zout nemen. Een -3dB punt bij de sirus van 48 Hz is natuulijk om te lachen, dat halen ze never nooit. Basweergave van deze speaker vind ik wel ''OK'', maar heb als enige vergelijkingsmateriaal een Dap PR115, wat natuurlijk geen vergelijk is! Over de andere dap speakers die de OP noemt kan ik eigenlijk niks zeggen. Ze zijn kort of nog niet leverbaar, en vrijwel niemand zal er ervaring mee hebben. Mijn advies is als het je alleen om de resultaten te doen is: Dap K112. Als nette afwerking ook meetelt (en ik heb die fout vroeger ook gemaakt, door de dap pr115 te kopen..) ga dan voor de sirus. Als je het risico wilt nemen een speaker te kopen zonder dat iemand je er iets over kan vertellen ga dan voor de nieuwe dapjes. Maar dat lijkt mij niet echt verstandig.

Hier heb je nog een paar fototjes die ik van mijn Sirusjes heb geschoten: fossalta.xs4all.nl/powerbass/img/sirus/
Door internet beperkt
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
25-5-2004 14:11
Even snel vraagje tussendoor, is deze kast ook goed te gebruiken als monitor ( sirus ) ?? Want lijkt mij verdomd mooi monitor speakertje...

grtz,

Terug naar forum Reageer (zonder quote)