Forum > Algemeen Forum

vraagje uitbetaling

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
OlafAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 18-9-2004
Berichten: 10
6-5-2004 09:51
Ik zit met het volgende.
Vorig weekend heb ik gedraaid in een bekende tent in Nederland, allemaal goed gegaan alleen helemaal vergeten financiele gedeelte af te handelen. Ik ben wat dat betreft nog heel groen en heb daar dus nog helemaal geen ervaring mee. Nou heb ik al gehoord dat veel dj's gewoon een eigen bv hebben en dan een factuur overhandigen aan de club en dat deze dat dan gewoon weer kan overmaken.
Nu kreeg ik van een collega dj de tip dat ik gewoon aan de club een gage verklaring moet vragen, deze ondertekenen en dat ze dan gewoon het geld kunnen overmaken. Ook zou ik iets van 140 euro belasting vrij krijgen als onkostenvergoeding.
Nu heb ik de desbetreffende club gesproken maar die zijn niet bekend met zo'n gage verklaring. Zij gaan me nu een belastingformulier sturen en het gewoon als loonbelasting uitbetalen.
Het gaat om een bedrag van 500 euro.
Waar doe ik nu goed aan, betaal ik juist nou niet heel veel belasting als het als loon wordt uitbetaald? Volgens mij heb ik dan ook geen belasting vrije som als onkostenvergoeding.
Hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen!
Alvast bedankt
J.S. CoolenAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 12-5-2004
Berichten: 30
6-5-2004 10:02
tegenwoordig betaald je als ariest altijd belasting. Je kan dit echter aan het eind van het jaar terug vragen als je kan aantonen dat je genoeg geinvesteerd hebt.

Ik ken trouwens geen enkele dj dis een BV heeft. Hiervoor moet je namelijk 10.000 aan cash geld voor hebben en ik dacht 20.000 aan inventaris. Het zijn allemaal eenmanszaken.
OlafAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 18-9-2004
Berichten: 10
6-5-2004 10:06
dus in mijn geval, als beginnende artiest, maakt het dus niet als ik gewoon uitbetaald wordt en daar loonbelasting overbetaal
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
6-5-2004 10:15

J.S. Coolen schreef:

Het zijn allemaal eenmanszaken.
En waarop baseer je die wetenschap?
Wij hebben namelijk een VOF.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
J.S. CoolenAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 12-5-2004
Berichten: 30
6-5-2004 10:16
Sorry, dat kan natuurlijk ook. Een vereniging of als je handig bent een stichting. Maar zeker geen BV
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
6-5-2004 10:41

J.S. Coolen] schreef:

Ik ken trouwens geen enkele dj dis een BV heeft. Hiervoor moet je namelijk 10.000 aan cash geld voor hebben en ik dacht 20.000 aan inventaris. Het zijn allemaal eenmanszaken.
Om precies te zijn: EUR 18.000,- aan vermogen. Alhoewel die regeling er vrij snel uit gaat...

Wanneer je van plan bent erg vaak voor die club te gaan draaien is het waarschijnlijk verstandig in loondienst te gaan. Hiermee heb je zkerheid in de inkomsten (afhankelijk van contract), heb je rechten én zijn je sociale lasten e.d. goed geregeld.

Draai je als DJ her en der, dus geen vaste locatie, dan is het wellicht een optie om als freelancer te gaan werken.
OlafAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 18-9-2004
Berichten: 10
6-5-2004 10:43
Maar denken jullie dat het uitmaakt om het als loon (naast mijn huidige baan) uitbetaald te krijgen of door middel van zo'n gage?
Tommy EntertainmentStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-4-2004
Laatste: 15-1-2009
Berichten: 13
6-5-2004 10:49
Als je het als loon uitbetaald krijgt heb je er zelf geen om kijken meer naar. Werk je d.m.v. een gage verklaring moet je je eigen boekhouding e.d. regelen. Let wel op dat je bij 2 banen, maar 1x loonheffingskorting mag toepassen. Dit betekent dat je netto minder overhoud, als je een bruto prijsafspraak maakt. Maak dus een NETTO prijsafspraak krijg je altijd waar je recht op hebt.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-5-2004 16:00
In de posts hierboven staan een aantal waarheden en een aantal halve/onwaarheden.

Of je nou artiest bent of niet, je moet in principe belasting betalen over je inkomsten (tenzij je toevallig eens een keer een opbrengst uit je hobby hebt maar er normaal gesproken alleen maar verlies wordt geleden. In dat geval blijft die toevallige opbrengst, net als de voor jou normale verliezen buiten de aangifte).

Normaal gesproken geef je dus de opbrengst (jouw € 500) aan in je aangifte en betaal je er inkomstenbelasting over. Als jouw opdrachtgever er al loonbelasting op heeft ingehouden wordt die verrekend met de verschuldigde inkomstenbelasting. Van die loonbelasting heb je dus geen last. Voorbeeld: je vangt € 500, geeft deze aan, en bent € 150 inkomstenbelasting verschuldigd. Maar: jouw opdrachtgever heeft al € 130 loonbelasting ingehouden (jij hebt dus maar € 500 - € 130 = € 370 in handen gekregen) dus hoef je nu nog maar € 150 - € 130 = € 20 inkomstenbelasting te betalen.

Een ander ding zijn de sociale premies (voor de werknemersverzekeringen als WW, WAO). Hier heb je wel last van, want die kan je niet verrekenen. De opdrachtgever is verplicht loonbelasting én premies werknemersverzekeringen in te houden als jij geen zelfstandige ondernemer bent.

Dat jij wel degelijk zelfstandig ondernemer bent kan je naar de opdrachtgever toe aantonen door middel van een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) die je bij de belastingdienst kan aanvragen (het formulier kan je downloaden op www.belastingdienst.nl ). Eisen zijn o.a. dat je meerdere opdrachtgevers hebt en dat je debiteurenrisico loopt voor wat betreft de opbrengsten. Voldoe je niet aan de eisen dan krijg je geen VAR als ondernemer en moeten er premies en loonbelasting worden ingehouden.

Een BV helpt hieraan helemaal niets: daar wordt voor dit verhaal doorheen gekeken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
6-5-2004 16:03

Victor schreef:

Een BV helpt hieraan helemaal niets: daar wordt voor dit verhaal doorheen gekeken.
<offtopic>
Even iets anders:
Wat wel een voordeel kan zijn aan een BV, mocht je failliet gaan en diep in de schulden zitten, is dat je niet met je prive-vermogen aansprakelijk te stellen bent. Heb je een eenmanszaak of een VOF dan kunnen ze wel aan je prive-eigendommen komen. Maar omdat je als drive-in show nooit echt veel schulden zult hebben aan leningen en dergelijke is een BV een onnodige zaak vind ik.
</offtopic>

Terug naar forum Reageer (zonder quote)