Forum > Geluid

geluid voor vakantie project

(58 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 430
2-3-2004 16:39
Zoals ik hier op het forum al eens geroepen heb werk ik voor de stichting Jeugd Vakantie Activiteiten in den haag (www.jvadenhaag.nl)
Dit is een behroorlijk groot vakantie project voor de haagse basisschool jeugd gedurende drie weken in de zomervakantie.
Afgelopen jaren hebben we steeds een geluidsinstalatie gehuurd maar dat is toch wel een aanzienlijke kostenpost en ik denk dat het op de lange termijn goedkoper is om te investeren in de aanschaf van een set. Nu heb ik alleen het probleem een volstrekte leek te zijn op dit gebied dus ik heb jullie hulp een beetje nodig. Wie heeft tips en adviezen voor mij aan de hand van dit punten lijstje:

Waar wordt het voor gebruikt:
Het versterken van muziek tijdens sportdagen, themaweekopeningen enz enz. Dit hooeft dus bij lange na geen disco volume of kwaliteit te zijn. Ook voor wat kleinere groepen (60 kinderen) een klein disco feestje. Verder moet het geschikt zijn om spraak te verterken voor veel grotere groepen (400 kinderen max. omdat we met 2 etappes werken) Tijdens de boven genoemde week openingen.

Wat moet er in zitten:
Uiteraard boxen (dap k-112??) versterker, mixer (3 kanaals (gaat ook een laptop aan)en een microfoon aansluiting), en een microfoon. Cd-speler hoeft even niet omdat we er een gratis gekregen hebben waar we het (gecombineerd met hifi speler) wel even mee redden.

Wat moet het verder kunnen.
Prioriteit nr1: huffterproof. Er lopen veel kinderen rond en de spullen zullen het terein overgesleept gaan worden. Er zullen mensen aan gaan zitten die wel eerst van ons een uitleg krijgen maar verder geen verstand van zaken hebben. Het zal buiten gebruikt worden en ook gedurende de drie weken veel in een tent opgeslagen staan.
Dan nogmaals: geluidskwaliteit en vollume hoeven niet enorm te zijn (dat de spraak goed verstaanbaar is is wel noodzakelijk)
Op de mixer hoeven zeker geen effecten of wat dan ook te zitten. Hij wordt gebruikt voor:liedje afgelopen----->volgende liedje aan.

Budget
We zijn een stichting dus niet geweldig hoog maar..... De gemeente vindt het erg fijn als we dit soort diepte investeringen doen dus er is wel wat mogelijk. Ik wil een goed plan maken en dit dan voorleggen aan de penningmeester. Dus maak een set die ik met lief lachen er doorheen krijg maar waar nog wel wat aan gekanbbeld kan worden als ik moet onderhandelen.

Als jullie hier jullie deskundigheid eens over willen laten gaan dan hoop ik voor de zomer een pakket uit Harlingen hier te hebben.

Bij voorbaat dank,

Jelmer
The return of the BoomBap
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
2-3-2004 17:00
En voor die disco heb je geen licht nodig?
Maar dat is MIJN mening...
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 430
2-3-2004 17:03
Bedankt voor het mee denken maar licht hebben we niet nodig. Die disco is een uurtje tussen de spooktocht en het eten door op een plek waar we al van(basic) verlichting gebruik kunnen maken

Ik weet niet of het relevant is maar we hebben alleen beschikking over gewone 230 stroom
The return of the BoomBap
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
2-3-2004 17:07
ik zou niet gaan voor DAP k-112 maar voor de DAP k-115, deze hebben toch hogere belastbaarheid. Ik zou er hiervan dan een stuk of 4-6 nemen, met daarachter een American Audio v-3000 versterker (1 versterker per 2 speakers). Als mengpaneel zou ik geen dj mixer nemen maar iets meer goedkope p.a. mixer (kijk hier eens naar: www.new-line.nl/v/9768)

Hoop dat je hier wat aan hebt?!?
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2004 17:18

jelmer schreef:

Dit is een behroorlijk groot vakantie project voor de haagse basisschool jeugd gedurende drie weken in de zomervakantie.

Afgelopen jaren hebben we steeds een geluidsinstalatie gehuurd maar dat is toch wel een aanzienlijke kostenpost en ik denk dat het op de lange termijn goedkoper is om te investeren in de aanschaf van een set.
Altijd lastig, huren of kopen. Ik heb eens voor een soortgelijke beslissing gestaan bij Cultureel Centrum Ekko in Utrecht, maar daar werd minimaal vier keer per maand een PA gehuurd voor bandoptredens, en dan ga je je na zo'n financiëel jaarverslag toch echt eens achter de oren krabben of ruimtegebrek nou een goed excuus is om geen eigen PA aan te schaffen.

Als ik het goed begrijp, dan wordt de installatie door jullie dus 3 weken per jaar gebruikt voor een aantal activiteiten gedurende die drie weken? Huren jullie dan nu een installatie voor 3 weken achtereen of hoe gaat dat? En wat betalen jullie daarvoor? Wat wilde je gaan doen met de apparatuur als het niet wordt gebruikt?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
3-3-2004 00:38
Ik denk dat het zeker wel nut heeft even hier neer te zetten wat je nu per seizoen kwijt ben aan de app. die je hurt,
en welke spullen je het nu altijd mee hebt gedaan.
En ook aangeven of je daar tevreden mee was.

Jammer dat ik je niet op de pa beurs heb gesproken, daar stond zat voor jouw doel voor weinig.
Heb daar een hele koffer vol sm58's (zeker 30 stuks) voor € 100,- zien overgaan in andere handen.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 430
3-3-2004 09:00
Roberto: Bedankt voor je tips. Dat van dat mengpaneel was ook al bij me opgekomen maar ik wist mijn god niet wat dan wel. Helaas doet de link die je in je post hebt gezet het niet dus mischien kan je me nog vertellen waar je op doelde

Sylvia: we huren de apperatuur inderdaad drie weken achter een omdat het bijna dagelijks gebruikt wordt. Nu deden we dat van de studentenverenging van een van mijn collega's maar dat had een aantal nadelen. Allereerst was de kwaliteit niet best, studenten zijn niet de meest behoedzame type's dus het was een brak zooitje, ten tweede hebben we dit jaar hier waarschijnlijk geen toegang meer tot. Een andere commisie binnen onze stichting had bij verschillende bedrijven offertes aangevraagd voor het huren van spullen tijdens deze periode. De bedragen weet ik niet (ga ik voor je achteraan morgen) maar de penningmeester werd er niet blij van en vroeg om uit te zoeken wat het kost om te kopen. Ik heb toen aangeboden omdat te doen omdat ik sinds kort met veel intresse dit forum lees.
Als de apperatuur niet gebruikt wordt zal het opgeslagen owrden in goede, vochtvrije berging. Daar hebben we een prima locatie voor. Mischien dat hij tussendoor nog eens voor promotie werk voor de stichting gebruikt zal worden.

Tom: inderdaad jammer dat we niet de gelegenheid hadden om naar de beurs toe te gaan maar ik wist het te laat en had ook mijn god niet geweten wat wel en wat geen goede koop zou zijn. Ik ga achter die prijzen van die offertes aan omdat ik snap dat we die nodig hebben om te kijken of het rendabel is. Wel kan ik er alvast bij zeggen dat het voor onze subsidie geen slechte zaak is dat we goede investeringen doen in de stichting. De gemeente houdt erg van dat soort uitgaven in het jaarverslag (vertelde die zelfde penningmeester). Zo willen zij ook dat we onze tenten (we gebruiken vier van die enorme units) gaan kopen in plaats van huren. Die kunnen we alleen niet opslaan.

Alvast bedankt voor alle moeite,

Jelmer
The return of the BoomBap
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
3-3-2004 10:34
als je op je mixer (een beetje toekomstgericht)
2 cd spelers,
1 Pc
2 mics wilt aansluiten,
zou ik niet voor een 3 kanaals mixertje gaan.
Je bent waarschijnlijk niet in de glegenhied om het zonder bon 2e hands te kopen.
Als dat wel kan, staan er regelmatig goedkoop 2e hands prima D&R mixers op de mrkplaats. Dit zijn zgn. broodjesmixers, waarbij alle kanalen apart te demonteren zijn. De kwaliteit is beter dan Dap en cohorten, maar als je er zo eentje koopt, moet je wel iemand mee hebben die goed kan controleren of het ding niet opgelapt is voor de verkoop, maar gewoon in goede staat verkeerd.

Anders zou ik gezien je toepassing een niet al te dure nieuwe nemen.
Als hij dan eens stuk raakt, op gecolaat, kan je hem vervangen.
Voorbeeldje: www.new-line.nl/v/7579

Versterker zou ik een degelijke kopen met voldoende overruimte, zodat hij lekker zonder mankeren 12 uur per dag aan kan staan.
Voorbeeldje: www.new-line.nl/v/2337

Boxen is een beetje moeilijker.
Ik zou er als ik jouw was 4 nemen.
als je dan een groete groep buiten moet aanspreken, kan je ze een beetje spreiden.
Wel is het zaak dat je ze op een statief of een andere verhoging kan zetten.
Als ze te laag staan, hebben ze minder bereik.
Een nieuwe serie van Dap:
www.new-line.nl/v/9877
of net even meer power
www.new-line.nl/v/9878
Denk ik dat voor jouw wel fijn zijn, en nog heel betaalbaar.
Voordeel is dat ze ook van kunststof zijn, dus een beetje buitenbestendig,
en niet zo beschadiggevoelig.
Je moet ze uiteraard niet in de stromende regen zetten wink ;)

Koop een case waarbij je de cd spelers in kan bouwen, de mixer er op,
en de versterker er onder.
Dan zit het allemaal lekker bij elkaar, en hoeven er niet telkens draadjes aangesloten te worden, want bij het aansluiten worden de meeste fouten gemaakt waardoor er dingen stuk gaan.
In een case blijft alles ook goed beschermd, en het spaart je tijd met opbouwen en afbreken.
Voorbeeldje: www.new-line.nl/v/12248
Maar je hebt ze ook groter.

En als het budged het dan nog toestaat, koop dan een voordelige dubbele cd speler.
Hifi cd spelers zijn niet degelijk, en skippen bij het minste op geringste.
hier staan er zat: www.new-line.nl/nl/cd-speler/34.1
Zoek er wel eentje uit met shockproof.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
3-3-2004 14:11

Tom schreef:

Koop een case waarbij je de cd spelers in kan bouwen, de mixer er op,
en de versterker er onder.
Dan zit het allemaal lekker bij elkaar, en hoeven er niet telkens draadjes aangesloten te worden, want bij het aansluiten worden de meeste fouten gemaakt waardoor er dingen stuk gaan.
In een case blijft alles ook goed beschermd, en het spaart je tijd met opbouwen en afbreken.
Voorbeeldje: www.new-line.nl/v/12248
Maar je hebt ze ook groter.
Dat is een veel te duur ding als het maar 3weken per jaar gebruikt word. Ik zou eerder deze nemen: www.new-line.nl/v/12537

En zo'n flightcase heb je zeker nodig. Dan hoeft er niets steeds alles opnieuw aangesloten te worden waardoor er minder fouten gemaakt worden, de instalatie handelbaarder word, alles makkelijker te vervoeren is en niet onbelangrijk alles veel langer meegaat. Dus doe voor het geld nu maar een flightcase nemen!
Maar dat is MIJN mening...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
3-3-2004 16:26

Roytje schreef:

Dat is een veel te duur ding als het maar 3weken per jaar gebruikt word. Ik zou eerder deze nemen: www.new-line.nl/v/12537
Het scheelt slechts 20%,
maar het dan wel een veel dergelijkere case,
Als zo'n plastic ding valt, is hij meestal stuk, en de sluitingen zijn ook veel dunner en breekbaarder!
Ook is het een heel onhandig ding als hij dicht is, want het is niet een mooie rechthoekige doos.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)