Forum > Licht

Statief met truss: hoe bevestiging

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
7-1-2004 20:33
Stel:

je hebt 2 statieven
Je hebt 3 meter trus
Hoe bevestig ik nou het beste de trus op de statieven?
Mij lijkt:
www.new-line.nl/v/4246

Maar laats zag ik iemand die een halfcoupler op een statief had zitten, en daar de trus aan hangend.
Dus hiermee:
www.new-line.nl/v/4232

Wat is beter/veiliger/makkelijker
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
7-1-2004 20:40
2 x bewerkt. Laatst door LJ DaAn op 7-1-2004 20:47
Ik denk dat je het zelf wel weet.
Als jij XXX vasthoud met 2 handen hou je het steviger vast dan als je het met 1 hand doet.
Ook kan het zo zijn dat je truss schuin gaat hangen als je alles "voor" hangt en je gebruikt deze;
www.new-line.nl/v/4232
Ook heeft deze geen spigot
Dus hoe wil jij hem bevestigen?

De eerste is dus het veiligst
Ook is het makkelijker met het ophangen Je zet gewoon je truss erop en draait de bouten vast.

Ook pakt de eerste keuze 2 stangen vast en niet 1 en hij pakt de onderste stangen (waar het dus meestal aanhangt)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
7-1-2004 20:44
1 x bewerkt. Laatst door DeWit op 7-1-2004 20:45
Ik weet niet precies hoe het vast zat.. maar dit kwam t beste in de buurt :)

Ik heb het dus iemand zien doen, het werkte wel... er hingen geloof ik 2 showbarren en 4 scan's aan
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
7-1-2004 20:44
toen ik nog truss HAD razz :p was de mijne ook bevestigd met half coupler
beetje k%t werk maar het gaat ...
alleen moet je er dan nog zon ding bijkopen die je aan de halpcoupler monteerd en die kun je dan op de statief plaatsen ...

op deze tekening zie je het: members.home.nl/nickvanmail/truss.jpg
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-1-2004 21:47
Ik heb ook wel een band gezien die 4 enorme "vleeshaken"
gebruikte.De truss hangt dan aan de standaard(ze gebruiken echter wel zeer zware stands)
Een andere optie is voor hun denk ik niet mogelijk vanwege vaak lage plafonds. op deze manier hangen voor hun de lampen zo hoog mogelijk. (vandaar de keuze)

Soms gebruiken ze trio trussen met 2 leggers naar boven maar ook andersom worden ze gebruikt.(ze hangen dan in een soort gaffel.)een gaffel heeft onderaan een schanierpunt dus je hoeft niet perse beide wind up statieven gelijk op te draaien (de truss zal dus niet wrikken)Aangezien een gaffel handgemaakt is, is het Nadeel is dat hij zeer duur is.

Persoonlijk zou ik voor jouw eerste keuze gaan.
Dit is een zeer solide oplossing.

keuze 2 (de goedkopere oplossing) lijkt mij zeer gevaarlijk. Ik zou dan zeer zeker safety kabels aan de truss en stand monteren. (stel je voor dat dat moertje loslaat of afbreekt)en je dure lampen op de grond vallen, dan is achteraf de duurdere oplossing de goedkoopste!

Martin.
kvm entertainment
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
9-1-2004 03:53
kan kvm mij dit beter uitleggen? evt. met tekening? ik snap er nl niks van.

en bovendien lampen op vloer is je eigen schuld of verzekerbaar. bij lampen op mensen (hoe duur dan ook) en het blijkt jouw schuld te zijn. Succes!

(en nu begint klunz langzamerhand als boeman en betweter gezien te worden op dit forum, (en nee, ik heet geen rinus, zie ander forum.) terwijl de bedoeling is dat het totale plaatje, dus hobby en beroeps gewoon meer na gaan denken over evt. risico's en gevaren)

klunzen!!! (maar veilig?) ik hoop het!
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
9-1-2004 17:52
Er zijn gewoon halfcouplers met spigot eronder (zoals max al aangaf). Je steekt dat gewoon je statief door je truss heen en bevestigdhem aan de bovenste buis (apex up dus). Let wel een beetje op de belasting, want hoe stevig zo'n klem ook mag zijn, de boel kan gaan draaien of het hele boeltje kan onstabiel worden alles je alles voorin de truss hangt. Verdeel het gewicht dus over de hele truss.
Volgende keer Peter!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-1-2004 20:12

klunz schreef:

kan kvm mij dit beter uitleggen? evt. met tekening? ik snap er nl niks van.

en bovendien lampen op vloer is je eigen schuld of verzekerbaar. bij lampen op mensen (hoe duur dan ook) en het blijkt jouw schuld te zijn. Succes!
Wat wil je weten? het gaffelsysteem?

De vraag of het verzekerbaar is is natuurlijk eenvoudig.
Bij slechte ophanging / te zware belasting etc. is het natuurlijk niet verzekerd.
kvm entertainment
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
9-1-2004 20:25
het soort van vleeshaken systeem.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-1-2004 20:43

klunz schreef:

het soort van vleeshaken systeem.

klunz
Een vleeshaak ziet er uit als een metalen S, de bovenkant van de S hang je in de buis van de standaard (bovenin) en in het onderste gedeelte van de S hangt dan de truss. Door het zware gewicht van je truss en lampen kan het geen kant op.(2 haken per stand!) En bovendien aan een vleeshaak kan je een koe hangen.
De stands die zij gebruiken kunnen 150 kilo!! dragen.
Dus ik zou zeer zeker dit niet toepassen met mindere statieven.
Op de buis komt natuurlijk een enorme trekkracht.De buizen van die 150kg stands zijn behoorlijk dikwandig.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)