Review Synq SMX1
(70 reacties. Pagina 1 van 8)Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 18-12-2003 23:57 |
Owke nog niet op mijn website terug te vinden maar ik wou hem jullie niet onthouden. Ik heb de synq SMX1 sinds zaterdag en ik kan niet anders zeggen dan dat ie erg goed bevalt. Op een paar kleine dingetjes die ik graag anders had gezien maar niet ernstig zijn. De Synq SMX1 is een 4 kanaals mixer met 13 ingangen op 6 kanalen (waarvan er dus 4 faders zijn). Hij heeft 2 master uitgangen en daarvan is er 1 gebalanceerd en 1 ongebalanceerd. Ook beschikt de SMX1 over een zone uitgang die on gebalanceerd is. In en uitgangen genoeg dus op dit kleine monster welke er schattig uit ziet volgens m'n vriendin. (vrouwen..................... ) De mixer beschikt over een 3 bands toonregeling die wel erg diep gaat. Het nadeel daar van is dat de eq niet echt muziekaal is. bij -30 cut je namelijk echt alles weg en daar had ik liever een -12/+12 range voor gezien in plaats van -30/+10. Op zich is daar best mee te leven en veel mensen vinden het geweldig dat ie alles weg kan killen maar ik ben er zelf geen fanaat van. De knopjes van de toonregeling zijn ook niet echt bepaald groot en dik zoals ik ze graag zie maar erg dun en dat ziet er een beetje fragiel uit. (het is het dan wel niet maar zo ziet het er uit). De faders zijn gewoon van een goede kwaliteit. In eerste instantie kraakte er 1 fader toen de mixer aangesloten werd maar daar was al snel een logische verklaring voor -> Bolletje piepschuim wat in de faderbaan was komen te zitten en kapot geschuurd was tussen de componenten. Het was een kwestie van een kwastje er door en het probleem was opgelost. De faders in deze mixer zijn wel heel erg makkelijk te vervangen wat ik een heel erg groot pluspunt vind. Je kunt namelijk terwijl de mixer gewoon draait de fader deckplate lost halen en de krakende fader verwisselen. Deze zit met een paar pinnetjes in een connector vast die je zo los trekt. Een fader vervangen is nu dus een kwestie van 5 minuten werk en je hebt maar 1 schoevendraaier nodig. En als klap op de vuurpijl -> Je kunt het dus gewoon onder het draaien doen zonder dat je je mixer uit hoeft te zetten. Kan pioneer nog wat van leren met zijn DJM serie Faders zijn verder gewoon van een goede kwaliteit en ik denk dat je ze kan vergelijken met de faders uit een ecler mac40. Het enige wat ik zelf erg jammer vind -> 50mm faders. Ik had zelf liever 68mm gezien zoals bijvoorbeeld bij de Xone serie van A&H. De faders gaan niet via een VCA mochten mensen dat denken. Das namelijk alleen de crosfader die dat heeft. Niet dat het een probleem is by the way. Crosfader is trouwens net zo makkelijk te vervangen als de kanaal faders en je kunt alle kanalen selecteren voor een plekje A of B op de crossfader. Verdxer kun je de curves van de crosfader instellen naar een erg scherpe cut of geleidelijk voor het normale mixwerk. Het leuke is dat je ook alles wat er tussen zit kunt selecteren met een potmetertje. De mixer is verder opvallend stil. Hebben effecten mixers zoals die van Numark/Pioneer/Behringer/Tascam nogal last van achtergrond geluiden deze SMX1 is gewoon erg stil te noemen. Geen brommetjes of digitale echtergrond rotzooi over de uitgangen dus dat is gewoon erg netjes. Voor de koptelefoon kun je kiezen uit de split cue functie of voor de cue mixing functie. Bij de split functie hoor je de master aan de ene kant en de PFL aan de andere. De mixing cue laat je beide horen over de koptelefoon over beide kanten. Je kunt bij mixing cue zelf de verhouding instellen wat betreft de master/pfl voorafluistering en dat is wel erg fijn. Alle effecten zijn ook af te luisteren via de koptelefoon. Een effect PFL dus en dat is wederom goed geregeld en niets op aan te merken. Wat me ook opviel bij deze mixer is dat de headroom van deze mixer erg goed is. Ook zit er een begrenzings functie op voor het uitgaande signaal. Zo kun je een dj vet in het rood laten draaien maar zal ie nooit gaan clippen naar de versterker en dat terwijl de meters dik in het rood staan. In de handleiding stond een erg leuk stukje over het "in het rood draaien" en deze zal ik even citeren -> Led/VU meterPrecieze niveau meter, voorzien van een piekwaardig geheugen. (piekwaarden blijven korte tijd in het scherm staan) (let op nou komt het) Als u een perfect geluid wenst, hou dan rekening met de VU meter! De meeste dj's gebruiken dit belangrijke instrument als een "mooi" licht effect. Het is een sport om de meter zo ver mogelijk in het rood te jagen. Laat ons duidelijk zijn een goede dj wil een perfect onvervormd en dynamisch geluid. Waarden boven de 0 betekenen vervorming en houd dus de meter onder controle (ja die smiley staan ook in het boekje) Ik moest echt lachen om dat stukje tekst want dit is gewoon simpele mensen taal en dus zal iedereen dit ook wel begrijpen. Een goed geschreven handleiding dus waar veel fabrikanten nog wat van kunnen leren. Verder is dit gewoon een erg basic mixertje (effecten daar buiten gelaten) en kan iedereen er wel mee uit de voeten. Tis allemaal een beetje krapjes en op elkaar gepropt maar er is nog prima mee te draaien. Alleen ff een kwestie van opletten wat je aan het doen bent. De ledbar is zo te schakelen dat je de waardes van de master en PFL tegelijk kunt zien. De mixer heeft ook een digitale uitgang (coaxiaal) die ik nog niet heb kunnen testen maar die zal ongetwijfeld net zo goed zijn als de rest van de mixer. Verder zijn alle druktoetsen en schakelaars goed en van een degelijke kwaliteit. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 18-12-2003 23:57 |
Dan komen we bij de effecten en die zijn leuuuuuuuuuuuuuuuuuuk. Ik was iemand die altijd op de pioneer effecten liep af te geven maar hier zitten wel erg leuke tussen. Eerst alle effecten op een rijtje -> * Echo * Autopan * Flanger * Manual filter * Auto filter * Reverb * Trans * Pitch shifter En dan hebben we nog 3 crosfader effecten, * Echo effect * Zip effect * Roll effect Alle effecten zijn BPM gerelateerd en in te stellen. Ook zijn er 5 preset toetsen zodat je snel bij een bepaald aantal miliseconden of aantal procenten kunt komen en daarna verder kunt instellen met de daarvoor bestemde potmeter. Zoals ik al zei zijn alle effecten BPM gerelateerd en mocht het BPM niet kloppen (wat mij overigens nog niet is overkomen) dan kun je tappen met de tap toets om het correcte aantal BPM's te verkrijgen. Je kunt de effecten instellen op de volgende maten 1/4 - 1/2 - 1/1 - 2 - 4 - 8- 16 - 32 en als je een toets indrukt terwijl het effect bezig is begint ie weer overnieuw en dat is op zich wel erg leuk om mee te spelen. De diepte van alle effecten is in te stellen zodat je niet een overheersend effect krijgt bij wijze van spreken. Je kunt de effecten toewijzen aan aparte kanalen of aan de masterfader. Effecten koppelen aan de crosfader is ook een mogelijkheid. gelijk aan die van een pioneer en dat is goed. Ze klinken niet zo slecht als die van een behringer dus. Het enige wat mij opviel was dat bij sommige effceten de meter in het rood sloeg zodra je de 100% van het effect gebruikte. Het effect gaat dan niet slecht klinken maar de meter hoort gewoon niet in het rood te komen. Alle geselecteerde effecten zie je op de display die goed af te lezen is en jammer maar helaas blauw getint is Je moet er van houden. Op het display zijn ook al je instellingen terug te vinden en het aantal BPM's e.d. Tot zo ver even de review. D'r komt van de week nog een hele groote lap tekst bij + foto's van de mixer (zowel inwendig en het verwisselen van faders tijdens het draaien want dat moest ik natuurlijk wel even testen ) en samples van alle effecten. Tis nu namelijk bedtijd. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 19-12-2003 00:05 |
heb toevallig hier een pioneer DJM500 liggen, maar de kanaal faders zijn gewoon los te koppelen dmv een connectortje en 2 schroefjes. | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 19-12-2003 00:09 |
nijhuisr schreef: heb toevallig hier een pioneer DJM500 liggen, maar de kanaal faders zijn gewoon los te koppelen dmv een connectortje en 2 schroefjes.En alles bij elkaar is dat voor 4 faders al een klein uurtje aan werk. Bij de SMX1 heb ik alle faders vervangen inclusief het demonteren gedaan binnen 5 minuten. Als we er een weddenschap op gaan zetten lukt het me zelfs nog om daar onder te komen De faders in de SMX1 zijn by the way ook van een tikkeltje betere kwaliteit als die van een pioneer. | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 19-12-2003 00:12 |
dan denk ik dat je een beetje in de war bent. faders vervangen van een DJM is gewoon frontplaat eraf en fadertje eruit. of heb ik niet goed gelezen? | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 19-12-2003 00:19 |
nijhuisr schreef: dan denk ik dat je een beetje in de war bent. faders vervangen van een DJM is gewoon frontplaat eraf en fadertje eruit. of heb ik niet goed gelezen?K*twerk om te doen. Bij de synq is het een kwestie van 4 schroefjes en dan de fader los schroeven van het sub chassis en er uit trekken. Hier een foto -> home.zonnet.nl/r.dooyeweerd/images/smx1-1.jpg | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 19-12-2003 00:22 |
ow, ok. das wel stukken makkelijker. duidelijk. | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 19-12-2003 00:26 |
1 x bewerkt. Laatst door Reind op 19-12-2003 00:28 Owke :)Met deze mixer wil ik dus wel een wedstrijdje doen tegen alle andere mixers wat betreft de tijd van het fader vervangen. Alleen bij de sclat kan het sneller. Daar is het een kwestie van 2 schroeven en je trekt zo een complete module er uit inclusief toonregeling e.d. Ík geloof dat de Sclat met net zo'n princiepe werkt als een PCI kaart in een pc. (insteken en vast schroeven) maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. [edit] Ze gebruiken zelfs flat cables -> www.eclerdjdivision.com/img/sclat200vs05_det.jpg [/edit] | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 19-12-2003 00:28 |
en hoe zit het met de toon regeling potjes? ben bezig met het vervangen van potjes in de DJM. wat een (scheldwoorden) werk. | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 19-12-2003 00:31 |
nijhuisr schreef: en hoe zit het met de toon regeling potjes? ben bezig met het vervangen van potjes in de DJM. wat een (scheldwoorden) werk.Ik weet ook niet of die ook vast zitten op het sub chassis of direct op de printplaat vast zitten. Ik gok er op dat ze dit ook netjes via een sub chassis hebben gedaan maar daarvoor moet ik de mixer ff open trekken (ga ik zaterdag doen) om daar uitsluitsel over te kunnen geven. En dingen vervangen in een DJM is inderdaad k*twerk met een hele grote K. Vandaar dat ik tegenwoordig zeg -> "Zoek maar iemand anders die zo gek is om het voor je te doen" als er weer is iemand langs komt met een DJM. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! |