Forum > Licht

Multikabel??

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
18-12-2003 14:41
Ik heb 2 vraagjes die ik tot nu toe nog niet heb kunnen vinden met zoekfuncties helaas...
dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil dus een controller maken voor mijn lichten ( een mushroom, moonflower, par36 + kleurenwiel en een blacklight ) maar met het lieft 1 kabel naar de truss met de lampen eraan.
1. ik wil dus vannaf mijn controller naar de lampen zelf een multikabel gebruiken en daar wil ik dan uiteindelijk 6 tot 8 lampen op aan gaan sluiten. doe ik het dan goed door een 16 polige connector achter in mijn schakel kast te bouwen en daar dan een 16 polige kabel in te steken? maar hoe zit het dan aan de andere kant van de kabel? wat zit daar dan? want die lampen zitten gewoone 230V stekkers aan maar waar gaan die dan in?
zo niet wat kan ik dan het beste gebruiken om zo weinig mogelijk kabels te gebruiken?

2. Kan ik dat kopen bij new-line? ik heb het helaas niet kunnen vinden in de webshop bij new-line!

Alvast heel erg bedankt voor het helpen en jullie medewerking!!
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
18-12-2003 15:04
1. Je moet dan een breakout box maken. Dus een kastje met een harting chassisdeel erop en dan stopcontacten inbouwen erin. Je verbind dan in dat kastje de draden van je harting door naar de verschillende stopcontacten.

2. ja je kunt de kabel, en de connectoren kopen bij Dré. Ook van die inbouw stopcontacten kun je in de webshop krijgen. Alleen die break-out box zul je zelf moeten maken. Mooi is om daarvoor een alu profiel te gebruiken 50x50.
Dance the night away!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
18-12-2003 15:07
Kabel met shuco's: www.new-line.nl/v/9047
Maar als je nog helemaal niets hebt, is het dan niet beter meteen een mooie complete DMX lichttafel te kopen en dan DMX switch-packs en DMX dimmpacks te gebruiken?
Vergt wel een iets grotere investering, maar veel makkleijker in het gebruik.
Voor meer info kijk maar eens rond in de shop bij DMX en ook op het forum kun j er zatr over vinden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
18-12-2003 15:38
Ik vind het eigenlijk een beetje te duur om allemaal van die DMX dingen te kopen...
en ik snap helemaal niks van dmx...
en waarom zo'n besturings paneel kopen en dan met XLR kabels en dan ook nog eens zo'n switch en dimmerpack kopen? ik weet nog niet eens wat het betekent... ik heb al een aantal keren dingen daarover gelezen in dit forum maar niet echt van ohw nu snap ik het!
ik bedoel dat allemaal om een paar lampjes aan of uit te zetten? lijkt mij goedkoper en makkelijker om het op die manier te doen die ik ga proberen te maken...
of zie ik dat echt helemaal verkeert?
zoja wat zijn dan de voordelen en nadelen van tussen analoog en DMX??
alvast bedankt!!
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
18-12-2003 15:41
Ik denk toch dat je dan niet goed gelezen/ gezocht hebt op dit forum. Ook de voor en nadelen zijn al meerdere keren aan de orde geweest. Zo'n multikabel met break-out box goedkoper? -> Zeker. Maar het is maar net wat je wilt. DMX heeft weer heel veel andere voordelen. Ga nog maar eens goed zoeken.
www.new-line.nl/forum/search/
Dance the night away!
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
18-12-2003 16:16
Ik heb net even gezocht naar onderwerpen over dmx...
ik heb eruit begrepen dat de controller gewoon z'n eigen stroom gebruikt en de 'opdrachten' via een XLR kabel naar de dimmerpack/switchpack gaan die hang je aan je truss die switchpack/dimmerpack krijgt stroom via z'n eigen stekker in het stopcontact en dat word dan gesplitst in het aantal kanalen dat een dim/switchpack heeft en dat aantal kanalen worden dan weer bestuurt via de XLR kabel van de controller?
als dit klopt dan snap ik het voordeel eigenlijk niet...
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
18-12-2003 16:34
Ik kan er geen speld tussen krijgen... maar het grote voordeel van DMX is dus dat je tot 512 kanalen per lijn kunt aansturen. Stel dat je strax 30 'domme' kanalen nodig hebt. dat betekent dat je minstens 3 multikabels naar 'boven' moet leggen, bij DMX is dat 1 sturing + een krachtstroom voor de voeding. Tel uit je winst....

Fossalta
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
18-12-2003 16:38
Klopt precies zoals je het zegt. Het voordeel zit in het feit dat je dmx bijna oneindig kan uitbreiden.

Bijvoorbeeld je wil nog vier lampen erbij zetten. Je koopt 1 switchpack erbij + een stukje dmx kabel en je kan het verder uitbreiden. Nu zul jij zeggen, ja maar ik koop 1 break out box erbij en dan ben ik erook. heb je gelijk in. Maar stel je wil er nog 4 lampen erbij. Dan heb je toch al een probleem. De meeste Controllers hebben maar twee uitgangen met multiconnectors. Dus naar de toekomst gekeken is het een voordeel.

Tweede voordeel is dat een stukje dmx kabel + een switchpakje minder in je truss weegt, makkelijker aan te leggen is en makkelijker te vervoeren is.

Derde voordeel is dat je met een dmx controller heel je avond al kan voorprogrammeren. Dus jij kan lekker draaien en je licht loopt zoals jij dat al ingeprogrameerd heb. Met analoog zal je het live moeten doen. Natuurlijk kan dit met dmx ook.

Wie vult mij aan met voordelen.
"Jocha"
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
18-12-2003 16:42
Ik zou echt nog maar een keer goed zoeken naar meer info, zal hier zat over te vinden zijn.
In het kort:

DMX is een 512 (of meer) kanalig besturings systeem dat alleen signaal afgeeft.
De tafel heeft zijn eigen netvoeding evenals de lichten.
Het wordt alleen meer gebruikt om dingen aan te sturen zoals: scans, moving heads en parren.
Bij parren wordt het gebruikt om een chase of ander showtje te prog'en en als het nodig is om te dimmen dan kan hij dat ook.
Bij scans wordt het gebruikt voor de gobo's , kleuren , pan, tilt, snelheid, dim, enz.
Bij MH's werkt het hetzelfde als met een scan alleen heeft die een grotere pan en tilt en meestel nog wat leuke dingetjes zoals een prisma ingebouwd.
De shows kan je op je tafel prog'en, ook kan je presets maken, zoals bijv. een punt waar je al je MH's in 1x naar toe kan bewegen, is erg leuk met een spiegelbol van een metertje doorsnee.

Voor de rest moet je maar even verder zoeken, dit wordt je alleen aangeraden met het oog op de toekomst en het is slim om wel voor DMX te gaan ook al begrijp je misschien nu (nog) niet waarom.
Darth Crossfader
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
18-12-2003 17:16
Dus dan een Botex DM-16 DJ Mingle (lijkt mij een goeie uit reacties die ik hier op het forum lees) en daar kunnen dan 2 dimpacks op 2 en 2 switchpacks (4 kanaals per stuk)? want ik zie heb gezien dat ie 8 switches heeft voor 8 effecten (die heb ik dan denk ik nodig) en 8 dimmers voor 8 parren( om alles onafhankelijk van elkaar te kunnen vesturen ). maar om dan bijv zoals jullie zeggen dat je oneindig door kunt blijven gaan met uitbreiden hoe kun je al die lampen appart aan en uit zetten of dimmen? of gaat dat dan per groep?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)