Forum > Geluid

Welke midden/hogetonen luidspreker

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SkinampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2020
Laatste: 11-11-2020
Berichten: 6
7-11-2020 19:08
een hallo in de groep,

wegens problemen met luisteren naar gesproken tekst "sommige nieuwslezers met een diep stemgeluid" ben ik opzoek naar een niet te dure oplossing waardoor deze niet resonerend maar op een normale manier te verstaan zijn.

Onze televisie gaat met HDMI uit naar de Yamaha versterker HDMI in en van daar naar de ELAC ELT 10 boxen. Op deze boxen is het "High Frequency Range" dmv de verbindingsbrug doorverbonden en zou dus moeten werken.

De Yamaha instelling hoge tonen staat op +10, wat dus maximaal is, voor muziek is dit helemaal geen probleem en ook de bas die op +6 tot +8 staat, zorgen voor een prettige muziek ervaring. De rumte waarin de boxen staan is erg klein, 4 meter tot de luisterpositie en slechts 2.5 meter uit elkaar. Niet de idiale maar enig mogelijke opstelling. Alle mogelijke geluids instellingen van de Yamaha versterker uitgetest zonder bevredigend resultaat (ook een probleem is het dan telkens terug moeten zetten van de instellingen, muziek, spraak, muziek, spraak etc....)

Om het midden hoog bereik te verbeteren wilde ik een soundbar op de tv kast plaatsen, volgens de verkoper is dit niet mogelijk omdat de soundbars (alle) hdmi of Bluetooth aangestuurd worden en synchroon lopen met de yamaha aangesloten luidsprekers niet mogelijk is.

ELAC heeft middentoon speakers vanaf €225,=
Gaat dit mijn probleem oplossen of zijn er betere opties?
Het maximale wat ik wil uitgeven is ook rond dit bovenstaande bedrag

Ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie advies / mening
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
8-11-2020 10:13
Mag ik vragen waarom je naar een betere afstelling zoekt?
Is het misschien voor iemand die slecht hoort of tinnitus heeft?
Zo ja, dan moet je ook weten wat zijn of haar hoor afwijking is, zodat je dat op de juiste wijze kunt compenseren.

Door simpelweg de hoge tonen op 10 te zetten verbeter je de spraakverstaanbaarheid niet, ik denk dat het er alleen maar slechter van word.
Je verteld er helaas niet bij welke Yamaha versterker en welke TV je hebt.

Veel moderne TV's hebben een zogenaamde spraak stand in hun software zitten.

En als je het met je versterker wilt doen, hoop ik dat er een goede equalizer in zit, want hiermee kan je het de beste instellingen aanpassen.
Spraakverstaanbaarheid is een van de grootste uitdagingen in geluidsapparatuur.
Dat bereik je niet door simpelweg het schuifje op standje tien te zetten.
Dat ligt veel subtieler,
enkele variabelen zijn: de ruimtelijke akoestiek, het geluid van je boxen, de opstelling van je boxen, de instellingen van je geluid, de positie van de luisteraar, en de gehoorsafwijking van de luisteraar die waarschijnlijk ook een rol mee speelt.

Ook nog een interessante gezien de leeftijd van je speakers; weet je zeker dat ze nog in orde zijn?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SkinampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2020
Laatste: 11-11-2020
Berichten: 6
8-11-2020 12:49
Hoi Tom,

Om met je eerste vraag te beginnen, we hebben ALLEEN problemen met gesproken geluiden, ook alleen bij mannen met een diep stemgeluid, hier treedt een nare (ik noem het maar resonantie) op die een soort van bibberend effect aan de stem geeft.
Inderdaad heb ik tinitus (hoge pieptoon), maar mijn vrouw heeft dit niet en hoort de storende resonantie ook die alleen in de zeer lage frequentie zit.

Terugschroeven van de bas van +6 naar b.v. -4 heeft een positief effect, het verhogen van de hoge tonen maakt het dan nog beter. Helaas moeten we op deze manier dus telken de instellingen wijzigen omdat voor muziek de bas verhoogd moet worden.

de tweede vraag
de versterker is een Yamaha RX-V371
Televisie Samsung UE40D6500
Deze televisie bezit volgens mij geen spraakinstelling en de versteker heeft geen equalizer

Omdat het om een echt kleine ruimte gaat is een andere opstelling van de apparatuur geen optie en de boxen zijn zeker niet de nieuwste maar nog 100% in orde.
Ik heb nog 4 boxen 2x ELAC ELR 65 en 2x B&W (geen type bekend)
Deze zijn kleiner, de alacs zijn alleskunners en de B&W meer als ondersteuning midden- hoog bereik, deze B&W heb ik om te testen geplaatst en dan is er geen sprake van resonantie, ze zijn echter voor muziek niet krachtig genoeg en dus niet zonder de grote elacs te gebruiken. Ook is in de kleine ruimte een opstelling met 4 boxen niet echt de ideale oplossing, daarom dachten we aan een kleine center speaker.

Ook ben ik bang dat door het plaatsen van een center speaker de resonantie in de grote boxen dus nog steeds hoorbaar zal zijn, alleen zal waarschijnlijk (wat voor onze doelen ook genoeg zou zijn) de spraak verstaanbaarder worden.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
8-11-2020 13:29
Vervang de versterker eens voor n ander merk of type en kijk of dat helpt.
Ik heb ook met verschillende Yamaha RX-V versterkers meegemaakt dat t mid en/of laag niet erg natuurlijk weergegeven werd.. niet alle modellen hebben daar last van, maar sommige versterkers uit die serie zijn echt niet om aan te horen.
T klinkt n beetje als een soort op hol geslagen subharmonic synthesiser galm echo in t mid laag, waardoor bv mannenstemmen bijna onverstaanbaar worden..

(ik luister op t moment naar n (non-hdmi) Yamaha RX-V440RDS aan n Samsung UE40C6000, via de koptelefoonuitgang, die combinatie is wel mee te leven ook al zijn beide toestellen al n jaar of 10 oud)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
SkinampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2020
Laatste: 11-11-2020
Berichten: 6
8-11-2020 15:44
Ik heb nog een 2e versterken van Auna AV2-CD508, deze is helaas ook non-hdmi en dus ongeschikt, de hdmi versterker is het hart van de installatie en volledig met de harmony-elite en harmony-hub te schakelen.

Het is in ieder geval prettig dat je aangeeft dat meerdere Yamaha versterkers met dit probleem te doen hebben. Waarschijnlijk ga ik me dan op een andere versterker concentreren ipv €225, = uit te geven voor een centerspeaker
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
8-11-2020 21:35
ik zie dat je receiver ook de mogelijkheid heeft om met een microfoontje de instellingen automatisch goed te zetten, ypao
ik zie dat je versterker ook diverse settings heeft voor de manier waarop het geluid te voorschijn komt; weet je zeker dat hij op "starid" staat, en niet op enhanced?
Weet je ook zeker dat hij op 2 kanalen stereo staat, en niet op 5.1?
En er zit ook een uitgebreide equalizer in je versterker.
En je kan zelfs per luidspreker uitgang alles precies instellen.

Ik zou toch nog maar eens goed de gebruiksaanwijzing doorlezen als ik jou was.

Je kunt werkelijk de duvel en zijn ouwe moer instellen op dat ding.
Misschien eerst een een totale reset doen.

Ook nog een goede reden voor slecht geluid: een plus en een min verwisseld van je luidsprekers......

Ik durf er best wel wat op te zetten als je alles goed weet in te stellen, dat er prima geluid uit dat ding kan komen met je luidsprekers.
Misschien eens iemand met ervaring op het instellen een uurtje langs laten komen als je het zelf niet lukt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SkinampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2020
Laatste: 11-11-2020
Berichten: 6
9-11-2020 14:49
Hoi Tom,

ik ben zeker geen expert en moet toegeven dat ik het analoge tijdperk "waar het om geluid gaat" een stuk eenvoudiger vond. Het instellen d.m.v. 100.000 verstopte menu's te moeten doorzoeken bevalt me eigenlijk helemaal niet. Het liefst zou ik weer een analoge versterker aanschaffen, die worden massaal aangeboden, nadeel is dat ik dan de Harmony en Alexa niet meer kan gebruiken.

Maar ik zal me er eens mee bezig houden, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat hij volledig verkeerd staat ingesteld ;-( Helaas "gelukkig eigenlijk" komen die resonerende stemmen niet zo heel vaak voorbij en als ze al komen duurt het eeuwig voordat ik de juiste menu instelling heb gevonden en is de goeie man allang klaar met z'n verhaal. razz :p
SkinampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2020
Laatste: 11-11-2020
Berichten: 6
10-11-2020 12:28
Beste Tom,
volgende stappen ondernomen:

Misschien eerst een een totale reset doen.
Hiermee begonnen
Ik zou toch nog maar eens goed de gebruiksaanwijzing doorlezen als ik jou was.
Dit was stap 2
Weet je ook zeker dat hij op 2 kanalen stereo staat, en niet op 5.1
weet je zeker dat hij op "straight" staat, en niet op enhanced?
Stond idd op 5.1 en ook nog eens op ehanced, (alhoewel de manual zegt dat hij automatisch
het geluid over de 2 frontspeakers zal verdelen), toch maar op stereo en straight ingesteld nu.
met een microfoontje de instellingen automatisch goed te zetten, ypao
Ook gedaan, versterker kwam met een foutmelding, idd 1 box plus en min omgedraaid
En er zit ook een uitgebreide equalizer in je versterker. En je kan zelfs per luidspreker
uitgang alles precies instellen.

Hiermee ga ik nog eens spelen, op dit moment is het geluid weer super strak !!
Je kunt werkelijk de duvel en zijn ouwe moer instellen op dat ding.
Helaas wel ;.)

Bedankt voor alle tips, nu wachten op een vent met een bromstem laugh :D
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-11-2020 19:54
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 11-11-2020 08:35
Tja, ik ben een beetje gewend fouten uit systemen te halen, en zoals je gemerkt heb, zat ik aardig op doel happy :)

Drie foutjes in je versterker en aansluitingen.
Mensen roepen al snel dat je allerlei exotische oplossingen moet gaan kopen, maar eerst moet je gewoon zorgen dat je basis 100% in orde is zoals je gemerkt hebt, klinkt het nu al een stuk beter.

Mocht je toch zon bassige stem krijgen die een beetje door je basspeaker heen knalt, dan zouk je de equalizer op, en zet je de 160 Hz 2 of 3 db lager. en heel misschien de 63 hz 1 of 2 db lager. Je gewone toonregeling laat je neutraal staan.
Ik geef het een goede kans dat je dan helemaal geen problemen meer hebt.
Wil je dan toch graag wat meer bas bij muziek, kan je op je afstandsbediening gewoon in het menu kiezen voor een van de sound field programma's.

Ik heb zelf ooit ook eens zon hele dikke Yamaha reciever gehad met een prijskaartje van + € 2000,-
Nu heb ik weer een mooie 100% analoge Marantz 4270 als hart van mijn installatie staan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SkinampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2020
Laatste: 11-11-2020
Berichten: 6
10-11-2020 22:03
Je hebt absoluut gelijk, de basis moet goed zijn !
Ik stond op het punt een analoge versterker te kopen ashamed :$
Misschien toch nog een centerspeaker mettertijd,ziet er gewoon beter uit wink ;)

Maranz heb ik in het verleden ook gehad, nu een komplete installatie van onze zoon gekregen, zoals
ik al gezegd heb, de digitale functies zoals alles kunnen bedienen met de harmony en alexa wil ik niet
meer missen. Wat bedieningseenvoud betrefd zou ik zo weer terug willen.

Bedankt voor de hulp !!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)