Forum > Geluid

Specifieke vraag voor versterking van een dansact

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
22-11-2019 21:49
Beste allen,
Voor de dansclub van mijn dochters sta ik graag ter beschikking voor de technische ondersteuning van hun jaarlijkse dansgala (vrijwilligers).
Voor het 2e jaar nu, ga ik mij bezig houden met het geluid en voor het komend gala hebben we een uitdaging waar ik zelf wat over twijfel, vandaar dat ik even hier wil informeren.

Voor een bepaalde dans willen de choreografen dat de dansers (tussen de 10 à 16 personen te verwachten) een soort van aardbeving gaan creëren.
Ze gaan dit moeten doen met dansboots (dus geen tapdans-shoes of zoiets mogelijk) en op een rij extra vloerplaten van een stellingtribune (Dus van die houten platen in een alu-frame dat tussen stellingen kan vastgemaakt worden op een tribune.
Die 'aardbeving' die ze gaan ensceneren, gaat vervolgd worden door een technisch aardbevingsgeluid (gespeeld door de muziekinstallatie) om zo het lied te eindigen en verder te gaan in de volgende scene.
Maar mijn vraag gaat nu over het versterken van dat voetenwerk op die planken om het aardbevingsgeluid te laten ervaren in de zaal.

Nog even de opstelling: De planken zouden nagenoeg net voor de tribunes op de grond gaan liggen (dus tussen de oplopende tribunes en het podium). In de truss hangt de line-array en de basspeakers liggen dus ook nog achter die planken (aan iedere zijde/coulis van het podium 1 kast). Conclusie: de micro's zullen ook het geluid van de speakers helaas snel kunnen opvangen (feedback risico).
Hoe zouden jullie zoiets aanpakken?
Ik dacht enerzijds aan het plaatsen van 2 micro's op een tafelstatief vooraan en die zou goed als mogelijk naar het midden richten (uit de richting van de speakers blijven) Maar dan vrees ik enkel het geluid van bv. 2 dansers alleen op te pikken. Anderzijds zat ik ook te denken om eventueel te proberen om de micro's ONDER de vloerplaten te leggen (minder kans op feedback, maar ook doffer het geluid, wat misschien net het beste effect zou kunnen zijn).

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Welke (type/soort) micro's zouden jullie gebruiken (ik mag dit nog doorgeven voor de offerte :-) )
Nog andere suggesties/risico's die jullie willen delen in zoiets?

Qua materiaal nu al beschikbaar: Line-array (2 X 3 kastjes in de truss) - 1 dubbel 18" baskast aan iedere zijde van het podium (podium is niet verhoogd, maar is een dansvloer). Digitale mengtafel is beschikbaar met digisnake waar ik zeker 2 lijnen (2 micro's dus) vrij zal hebben nog...

Alvast bedankt voor jullie ideeën, feedback, suggesties, hulp!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1231
23-11-2019 07:13
Even vooraf opgenomen aardbeving afspelen, eventueel aangevuld met live geluid van het podium.
En de micro's voor het podiumgeluid achter op het podium plaatsen, naar voor gericht.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2061
23-11-2019 11:20
Je kunt ook eens experimenteren met grensvlak microfoons met een tesa strip op de platen geplakt.
Deze kun je flink eqen om feedback te onderdrukken, aangezien het effect niet erg klankkritisch zal zijn.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
23-11-2019 11:36
Kort gezegd bestaat je vraag uit twee delen:
Hoe krijg ik een aardbeving uit de luidsprekers en hoe versterk ik het geluid van schoenen op een dansvloer.

Het eerste:
Sensurround is het originele aardbeving geluid zoals dat bij de film Eathquake in 1974 voor het eerst gedaan werd.
Ik was erbij, en het is echt bijzonder om dat voor het eerst te ervaren.
En dan googel je: how to make Sensurround sounden daar kan je je antwoorden vinden.

Het geluid van schoenen op een dansvloer met zo min mogelijk feedback uit je speakers krijgen:
Kan je met een simpele truuk doen:
ik neem aan dat er syn-groom gedanst word op een muziekstuk, en dat de assen dan ingestudeerd zijn, en steeds het zelfde zijn?
Duh, dan neem je ze toch lekker van te voren in de dansstudio op, zonder dat je het geluid van de microfoons hoeft te versterken?
Dan kan je ze zo hard als nodig opnemen. En plak je die opname in het muziekstuk er overheen en je bent klaar.

Als je het live wilt doen met een flinke sterkte, dan is waarschijnlijk het handigste om te werken met richtmicrofoons welke je op de schoenen richt op het podium. Een goede richtmicrofoon heeft geen last van wat er om hem heen gebeurd.

Maar er zijn meer methodes, en er zullen meerdere meningen zijn hoe je het kan aanpakken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
23-11-2019 15:24
Even reageren en verduidelijken:

Het verhaal van de aardbeving door de speakers is niet het probleem. Daar heb ik tunes van, al ga ik wel de tip van Tom ook eens bekijken 😉

Het danselement met de voeten zou zonder muziek zijn (dus a capella, maar dan met de voeten 😎)
Opnemen op voorhand zit er dus niet in (want die suggestie had ik ook al gedaan maar was een no go voor de choreo's)

Ik zoek dus de beste opstelling alsook de beste micro's om dat voetenwerk te versterken om dan het versterkte geluid van de aardbeving er in te laten lopen (niveauverschil mag niet te groot worden)

Ik zag de tip om de micro's helemaal achteraan te plaatsen maar podium is 8 meter diep en de platen liggen dus helemaal vooraan. En aan de achterzijde lopen de dansers (jeugd) rond, dus ik vrees sneller roddels op te vangen dan gedreun van voeten 😁
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
23-11-2019 15:39
Als je onder de vloer kan komen, dan lijkt me dat het handigste om een of meerdere mics te plaatsen.
in dat geval een zullen bijvoorbeeld twee ME64 kapsels micjes op een K6 body van Sennheiser prima voldoen.

De vloer zal genoeg dreunen en je bent met je mics dan uit de buurt van de speakers.
Als je een goede mixer hebt, zou je het sub geluid van de earthquake audio gescheiden over je subs kunnen doen, en het geluid van de mics niet over de subs, zodat de feedback door de rumble van de vloer kans verminderd word.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
26-11-2019 15:49
Ik denk dat ik dit laatste (micro's onder de platen leggen) inderdaad ga proberen (was ook hetgeen ik zelf als eerste aan dacht).
Ik ga kijken of we mogelijkheid hebben om een aantal verschillende type microfoons te huren om dan in de week voor de show dan nog even te experimenteren met verschillende opstellingen en checken voor feedback..
Thanks!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
26-11-2019 16:34
Misschien nog een andere optie waar ik aan dacht: de klassieke dasspeldmicrofoons (voordeel dat we daar eventueel draadloos mee aan de slag kunnen).
Ik zou dan de microfoon bovenop de plaat plakken (en het bovenste deel van de micro ook afplakken tegen feedback) zodat de micro onopvallend de bovenkant van de planken kan versterken.
(Ik dacht hieraan als optie mocht de micro niet onderaan kunnen geplaatst worden en mochten we geen grensvlakmicro's kunnen krijgen als inhuur...)
Daspeldmicro's zijn beter verkrijgbaar en als extra dan draadloos ook)
Alleen twijfel ik dus voor de feedback omdat die natuurlijk erg gevoelig zijn (vandaar dat ik de bovenkant ook wat zou willen afplakken, zodat ze enkel de onderkant dan oppakken qua geluid).
Is dat iets wat haalbaar is, of totaal niet?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
27-11-2019 08:23
ik zou de micrfoon niet vast aan de vloer bevestigen, dat gaat waarschijnlijk veel te veel meetrillen.
Ik zou ze net boven of onder de vloer opstellen.
Als het een zwevende vloer is, en je wilt het geluid op de vloer weergeven, dan zal het weinig uitmaken of de mic onder of boven de vloer zit. de trilling van de vloer gaat alle kanten uit, en onder de vloer heb je in iedergeval minder feedback van andere tonen via je luidsprekers.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
10-1-2020 15:35
en hoe is deze nu afgelopen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)