Forum > Licht

Eigen stroomkast ontwerpen

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
26-9-2016 00:31
Ik heb een voorlopige tekening gemaakt:

https://i.imgur.com/uTaLyQo.jpg

Ik heb daar toch enkele vragen over...

Mag ik die kast maken zonder 380V automaat ?
Zeker die 380V 16A uitgang twijfel ik of er geen krachtstroom automaat tussen moet,
gezien ik geen 380V apparaten of aan die uitgang koppel, hoop ik dat het niet nodig is ?
Ik wil eigenlijk geen 380V automaat naar de truss omdat bij een overbelasting dan alle kringen uit vallen.

Alle zalen waar ik kom staat al een 32A 380V automaat + Diff tussen de krachtstroomaansluiting aan de muur.

Dan valt op dat het allemaal dubbelpolige automaten zijn.
Ik zie echter veel event/bouw verdeelkastjes waar enkel de FASE onderbroken word d.m.v. een automaat.
In een huisinstallatie zie ik dat nooit , is altijd alles dubbelpolig. (oude installaties nagelaten)
Hoe zit dat? wat zouden hier de voor/nadelen zijn?

De bedoeling is dat is 3x16A (230V) kringen bij de kast heb, en 3x16A (230V) kringen in de truss middels een 16A 380V naar 3weg 230V verdeler

Een stapje verder word de monitoring van Volt en Ampere.
Ik zie paneelmeters zoals de ENTES EPM-04C-96 Programmeerbare 3-fasen inbouw-AC-multimeter EPM-04C-96 Spanning, stroom, frequentie, bedrijfsuren...
Dat kost wel wat met de bijhorende shunts (voor de Amperemeting)
Zijn daar nog goedkopere tips of algemene adviezen over?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 9490
26-9-2016 01:04
1 centrale aardlekker is een nono.
Als er dan ergens iets lekt, bwhammmm gelijk alles uit.
En met veel groepen en veel apparaten zit je ook heel snel aan je lek drempel om het maar zo te noemen.

En een 400CEE met drie losse groepen af zekeren is ook een nono.
Om meerdere reden.
En als je een CEE400 wilt af zekeren, doe je dat met een 3 fase groep, zoals het hoort.

En bij de meeste 3 fase aardlek schakelaars die ik ken is de onderkant de ingang, en de boven kant de uitgang.

Je kunt veel beter per groep combinatieautomaten gebruiken met een ingebouwde aardlek schakelaar.

Je weet ook dat als er iets fout gaat met dan mooi door jou gemaakte kastje, dat je er ook aansprakelijk voor bent als er nare gevolgen zijn?
In geval dat je uitleg vraagt voor het bouwen van een stroomkast,
impliceert dat ook meestal dat je niet genoeg kennis hebt om een en ander veilig te bouwen.


En alles los kopen is meestal ook niet voordeliger dan hier een mooi kastje uitzoeken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
26-9-2016 01:47
De uitgaande krachtgroep (16A/5p cee) MOET voorzien zijn van een 4polige automaat, dit mag NIET d.m.v. 3 enkele groepen. Je mag over 1 meeraderige voedingskabel maar 1 groep aansluiten (net als in vaste installaties, in een buis of lasdoos mag maar 1 voeding zitten, nen 1010) door te splitsen over 3 automaten, voldoe je daar niet aan,
Je vraag betreft waarom je vaak alleen maar enkel polige automaten tegen komt? Ik ken ze niet uitsluitend enkelpolig in de installatietechniek. Dan zijn het enkelpolig plus nul, hierbij is de fase gezekerd, maar schakelt de nul wel mee af bij afval v.d. fase. Dit zijn smalle automaten (12mm) en lijken vaak enkelpolig. Als je goed op het schema kijkt wat er vaak opgedrukt staat, zie je dat de nul wel mee afvalt, maar zelf niet gezekerd is.
Daarnaast mag je de 4polige aardlekschakelaar niet als hoofdschakelaar gebruiken! Dient dient een aparte hoofdschakelaar (hs) te zijn , die minimaal de waarde moet hebben die gelijk of hoger is dan de geleverde kant (stel jij maakt er een voeding aan van 3fase16A cee/ 5p16A cee, en dito kabel van 5x2,5mm2, dan hoeft je hs maar 4p/16a te zijn, bij een voeding van 5p/32A en kabel van 5x6mm2, moet je hs minimaal 32A(=40A ) zijn. Persoonlijk zou ik de aardlekschakelaar laten vervallen en bij de groepen kiezen voor aardlekautomaten,, dit heeft als voordeel, dat bij een aardfout, alleen de groep waar het (aard)probleem in zit uitvalt, is wel wat duurder, maar geniet wel de voorkeur.
Dus hs, dan aardlekschakelaar, gevolgd door de automaten of hs en dan aardlekautomaten.
De bedrading tussen 32A cee en hs en tussen hs en automaten dient bij 32A minimaal 4mm2 te zijn, uitgaande kant mag gewoon tot 25A 2,5mm2 zijn.
Let er tevens op dat je een 5p/16A aansluiting tot max 16A mag afzekeren en je bij 20A, 25A, en 32A je een 32A cee moet gebruiken, je mag wel een 32A aansluiting hebben die en lager afzekeren.
Without a lightengineer, it will be dark.
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
26-9-2016 02:58
die combinatieautomaten is mss wel een heel goede tip !
maar wel veel duurder ! x4 ongeveer schat ik zo.

u zegt: Je mag over 1 meeraderige voedingskabel maar 1 groep aansluiten (net als in vaste installaties, in een buis of lasdoos mag maar 1 voeding zitten, nen 1010)

en via een multikabel dan ?
dat is toch ook 1 meeraderige voedingskabel! dat was mijn optie B namelijk !
eventueel de CEE naar de brug vervangen door een multikabel / harting.

ik moet zeggen dat ik hier erg veel kasten zie zonder die hoofdstroomschakelaar !
De showtec psa321 om als voorbeeld te geven.
of deze : https://i.imgur.com/HdQZXLG.jpg
of deze : https://i.imgur.com/Ih1THEI.jpg
of deze : https://i.imgur.com/TiqyTnX.jpg
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
26-9-2016 03:45

Tom schreef:

En alles los kopen is meestal ook niet voordeliger dan hier een mooi kastje uitzoeken.
al die fabriekskasten (jouw link) hebben toch een gemeenschappelijke aardlekker ?

als ik een 32A 380V automaat na de diff en tussen de zekeringen zet mag het wel volgens enkele. (ook al is de CEE uitgang 16A !)
dit word er gezegd:
Als je een 16A driefase aansluiting hebt dan moet die in zijn geheel door een schakelaar af te sluiten zijn en iedere fase moet apart gezekerd worden op 16A. Dat is het minimum. In moderne modulaire kasten doet men dat alles in één module (schakelen en zekeren). In oudere systemen gebeurt dat in twee stappen eerst een een 3 of 4 polige schakelaar en vervolgens 3 zekeringen. En dat laatste is volgens mij precies wat jij wilt.

waarop ik weer zeg dat de DIFF toch ook een schakelaar is die alles in zijn geheel afsluit.
Of eventueel zet ik er zo een rode draaiknop op.. ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
26-9-2016 10:26

Tom schreef:

1 centrale aardlekker is een nono.
Als er dan ergens iets lekt, bwhammmm gelijk alles uit.
Maar het mag wel (en gebeurt ook héél erg vaak). Als de aardlek eruit knalt dan begin je met alles uitpluggen en dan 1 voor 1 terugpluggen. Dan vind je snel genoeg het probleem.
En met veel groepen en veel apparaten zit je ook heel snel aan je lek drempel om het maar zo te noemen.
De lekstromen die je ziet in ontstoringsfilters (want in ons segment kan de ellende eigenlijk alleen daar nog vandaan komen) liggen in de orde van 0.3mA (hoog ingeschat) per apparaat. Dus ja... Als je richting de 100 apparaten gaat (die ook nog eens allemaal zo'n netfilter gebruiken) dan kom je mogelijk in de problemen. In de praktijk echter niet (en wordt lekstroom ellende eerder veroorzaakt door ellendige apparaten).

Die 5p 16A uitgang moet je inderdaad afzekeren met een 4-polige automaat. Een andere optie is wellicht een 5p 32A uitgang (die hoeft helemaal niet afgezekerd te worden).

Je mag de aardlekschakelaar inderdaad niet als hoofdschakelaar gebruiken. Je hoeft echter ook helemaal geen hoofdschakelaar te hebben bij dit soort mobiele kastjes. Als je liever "koud" inprikt dan kun je er altijd nog voor kiezen om alle automaatjes af te zetten voordat je de stekkers erin doet. Ik plugde zelf altijd alles "heet" in. Bijkomend voordeel daarvan is dat eventuele problemen vrijwel altijd net zijn bij het apparaat dat je als laatste inprikt (handig). Versterkers e.d. doe je toch pas aan nadat alles aangesloten is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 2080
26-9-2016 11:13
Interessant dat iedereen zegt dat 3 fase niet per fase afgezekerd mag zijn, dus 3 smeltpatroontjes mag opeens niet meer?
Volgens mij is het toch nog steeds prima om 3x 1 fase (liever NIET met N!) automaat naar een CEE 5p te laten gaan.
Sinds wanneer bepaalt de gebruikte techniek (automaat vs. smeltpatroon) wat wel of niet mag?
//edit: voor een vaste installatie (NEN1010) klopt het inderdaad dat een eindgroep door één schakelaar uit te schakelen moet zijn, maar we hebben het hier niet over een vaste installatie.

Nen1010 is bovendien in deze context leuk als richtlijn, maar geldt per definitie niet voor apparaten met een stekker (dus ook niet voor mobiele verdelers) razz :p

Aardlekautomaatjes zijn mooi, maar kosten inderdaad wel een tikje meer (ca. 30 euro p/st, tegen nog geen tientje voor een normale automaat). Je zou ook kunnen kiezen voor 3x 2-polige aardlekschakelaar.
Stroommeting voor een dergelijk laag vermogen kan ook prima rechtstreeks, heb je geen shunts (??, is geen DC, volgens mij bedoel je stroomtrafo's) nodig.
Stroomtrafo's hoeven ook niet duur te zijn, kijk eens wat verder, of stuur me een berichtje.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 9490
26-9-2016 14:09

Joepurlings schreef:

Interessant dat iedereen zegt dat 3 fase niet per fase afgezekerd mag zijn, dus 3 smeltpatroontjes mag opeens niet meer?
Niet als daar een 3 fase stekker aansluiting mee gezekerd word.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 2080
26-9-2016 15:00
Hallo Tom,

Ik geloof je graag, maar kun je me laten zien waar dat staat?
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 9490
26-9-2016 18:32
In mijn boerenverstand boekje.

Als je een 3 fasen stekker hebt, kan je in theorie daar ook een apparaat waar echt drie fases voor nodig zijn op aansluiten.
En soms gaan apparaten stuk als er dan op één of twee fases verder gehuppeld moet worden omdat er een fase afgevallen is.

Algemeen advies bij stroom vragen wat we al vele malen eerder gegeven hebben op dit forum:

Als je op een forum moet vragen hoe je met stroom moet bouwen, dan kan je er beter niet aan beginnen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)