Forum > Geluid

Rodec defect

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
29-5-2016 12:26
Gisteren op locatie na opbouw was er een defect aan mijn mixer.
Alles faders naar omlaag, geen muziek en de VU meters vol in het rood?
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, mijn plaatselijke technieker is in verlof tot 10 juni, dus ben benieuwd naar het defect.
Zonet de mixer thuis nog eens van stroom voorzien en het probleem blijft.

https://i65.tinypic.com/vxkbip.jpg
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
29-5-2016 15:31
Maak hem even open en kijk alvast of er geen stekkertjes losgekomen zijn. Ik had een Multisource met dezelfde symptomen en daar was gewoon een wit stekkertje losgeraakt.
En Gaan!!!
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
29-5-2016 16:59
Meestal als ik iets openvijs krijg ik het niet meer dicht of heb ik schroeven over shut up :X
Ik heb hem toch even opengemaakt en er was inderdaad een kabeltje losgekomen, het kabeltje van de crossfader.
Stroom erop en hij lijkt weer te werken, straks terug inbouwen en testen.

Alvast bedankt.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
29-5-2016 18:23
Alles terug in de flightcase gemonteerd en terug vol in het rood.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
29-5-2016 22:04
printbreuk
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
30-5-2016 11:42
Meet ook nog even de voedingsspanningen na (wellicht heeft een van de spanningsregelaars de geest gegeven). Spanningsregelaars zijn te vinden in de buurt van grote elco's (en zijn vaak voorzien van een koelblokje). Op de print van de voeding wordt soms aangegeven welke spanning op welke pin moet staan.

Gezien de prijs van een spanningsregelaar kun je, als er een stuk is, beginnen met klakkeloos vervangen. Als deze dan weer de geest geeft dan kun je altijd nog verder gaan foutzoeken. Neem wel hetzelfde type (en let daarbij ook goed op de toevoegingscodes). Het is sowieso handig om een aantal gangbare spanningsregelaars in een bakje te hebben liggen.

Connector van de cross-fader los snap ik wel: Dan heb je geen last meer van dat kreng! Dat is dus niet een fout die je verholpen hebt ;-)

PS: Doe eerst nog even de stuitertest. Daarbij laat je het apparaat zo'n 10cm vallen. Als de storing daarbij verandert, opkomt of verdwijnt dan weet je in ieder geval dat het een slecht contact ergens is. Ja, de stuitertest is een serieus onderdeel van foutzoeken!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1235
30-5-2016 12:02
Ik altijd maar denken dat dat iets met frustraties te maken had! Ik heb dan al menig stuitertests gedaan!
laugh :D
Free beats!
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
31-5-2016 08:11
Mijn stuitertest gebeurt soms door iets 10m ver te gooien en het liefst tegen een muur laugh :D

Dré bedankt voor de uitleg, maar ik blijft er zelf liever af, ik kan wel aardig plaatjes draaien maar van de binnenkant blijf ik liever af shocked 8O
Het is dus wachten tot mijn plaatselijke technieker uit verlof is.
Ik laat dan wel eens weten wat er mis was.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
14-8-2016 13:24
Hallo,

Ik heb ook een vraagje over iets raars dat ik ontdekt hebt bij mijn Rodec MX180 (Original)

Als ik in mijn thuisopstelling de muziek (2 kanaals muziek-pc) via mijn hoofdtelefoon wil (voor)beluisteren, komt er na enkele seconden een soort van krakend geluid in de muziek en valt de muziek stilaan weg (en nadien hoor je in de verte wel het nog spelen).
Zet ik de Rodec af en daarna terug aan, heb ik weer even muziek voor een paar seconden en erna opnieuw het krakje er in en het wegvallen van het geluid. Dit is dus steeds via de hoofdtelefoon (zowel voorbeluistering als mix-output via de hoofdtelefoon).

Het eigenaardige is dat van zodra ik een speaker aansluit erbij (dus via XLR op de mengtafel) ik gewoon perfect geluid heb en alles blijft werken.

Dus zonder speaker(s) aangesloten en enkel met hoofdtelefoon: problemen
Met 1 of meer speakers erbij aangesloten: speelt alles perfect, ook de hoofdtelefoon.

Iemand die weet in welke richting moet gezocht worden?
Zowieso zal hij dan voor reparatie binnen moeten, maar wil toch eerst hier even weten wat ik hier van kan verwachten...

Vriendelijke groeten,

Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
16-8-2016 10:03
Klinkt als een slecht contact (in dit geval zeer waarschijnlijk ergens een massa in het signaalpad waardoor alleen het verschilsignaal tussen links en rechts overblijft). Connectors even nalopen in het circuit van de koptelefoon. Ook hier even stuiteren zodra het probleem zich voordoet (10-15cm recht laten vallen op een vlakke ondergrond moet kunnen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)