Shure ULX-D ervaring
(2 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-4-2003 Laatste: 26-7-2021 Berichten: 278 | 10-8-2013 01:03 |
Hoi hoi,,, Heeft er iemand ervaring met een ULX-D setje van Shure? De prijs is goed te doen, het wekt mijn interesse. paar vaagjes langs mijn kant... 1. klopt het dat er meer (2,9ms) delay is dan met een UHF-R systeem? 2. hoe klinkt hij tegenover een UHF-R systeem? 3. liever een Sennheiser ew500 setje? | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 10-8-2013 08:47 |
Ad 1) Analoog heeft nagenoeg geen latency: het analoge signaal gaat met de lichtsnelheid en dat levert ca 3ns (nano seconden) latency per meter (incl kabels). In geval van digitaal komen er een paar stappen bij: A/D conversie, codering/digitale transmissie (protocol)/decodering en evt D/A conversie. Bij 48kHz sample frequentie is de conversie tijd 1/48000=ca 20us (micro). Het grootste aandeel van de latency zit dus in de digitale transmissie / in het protocol: er is buffering nodig om ontvanger en zender te kunnen synchroniseren, er is een (forward) errorcorrectie code nodig om bitfouten op te vangen en mogelijk zelfs foutcorrectie (handshake tussen zender en ontvanger). Hier kom je niet omheen met digitale transmissie. Is 2.9ms een probleem? Dat ligt er aan: je moet je totale systeem latency in de gaten houden. Doorgaans heb je de volgende latencies: digimic, digimixer (incl digimulti & io rack), processing voor/in amps en niet te vergeten de fysieke afstanden van speakers/monitors tot publiek/artiest. Voor artiesten/monitoring is er een regeltje in omloop dat de totale latency max ca 10ms mag zijn. Als je uitgaat van 2m afstand tussen monitor en artiest, is dat ca 6ms. Tel hier digimic en mixer bij op en het is nog net ok. (Ik heb zelf nooit klachten gehad van artiesten met een goedkoop akg dms70 setje.) In geval van in-ears kun je wel wat klachten krijgen door comb-filtering. Wat dan helpt is wat reverb op de in-ears zodat de kamfilter pieken/dalen niet zo expliciet zijn. (Combfiltering zul je sowieso krijgen bij gebruik van een digimixer.) Voor het zaalgeluid is een beetje latency in je systeem niet erg, want dit compenseert de afstand die de bron/artiest achter je speakers staat. Dat is meestal meer dan 1m (dus meer dan 3ms) dus enkele ms systeem delay is geen probleem. (Wel rekening houden met deze delays als je inputs gaat compenseren voor afstanden...) Ad 2) Ik ken de ULX D niet, maar wel de akg dms70. De klank van een digimic: het klinkt echt als een draadje! | |
't is maar een hobby... | |
RekalStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-4-2003 Laatste: 26-7-2021 Berichten: 278 | 10-8-2013 17:43 |
Een goede uitleg i.v.m. de vertraging! Ben erg benieuwd naar iemand die een A/B vergelijk heeft kunnen doen met een UHF-R set. Oei, ik moet al wel zegen dat ik de wat war met de GLX-D (waarvan de prijs goed is) Dus ook van de GLX-D is A/B info welkom. 1. Shure GLX-D 2. Shure ULX-D 3. Shure UHF-R | |