Forum > Geluid

Hoge pieptoon rondom je huis

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
VragenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2013
Laatste: 3-5-2015
Berichten: 7
5-7-2013 15:03
Hallo,

www.mijnbestand.nl/Bestand-WCRQOZ8N3SVL.pdf < Dit apparaat zou onschadelijk en onhoorbaar geluid produceren voor de mensen. Echter ik hoor het geluid wel degelijk en word er helemaal gek van. Dochter van 2 liep naar dat toestel toe omdat er een leuke knipperlichtje opzat. Vervolgens ging zij haar oren tot bloedens toe open krabben...... Geen prettig idee. Dat apparaat gaat continu af, gaat af op auto's, voetgangers enzovoorts. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Er komt 140 decibel qua geluid uit volgens de advertentie, dat zijn attack waves.

Het apparaat kent verschillende namen:

Tuinwachter
Tuin Dierenverjager
Universal repeller "Sonic & Flash"
Solar GardenGuard
Artelier Innovations
Genius Ideas
Gdimport.com (importeur)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
5-7-2013 15:41
Hoewel het niet echt veel met de inhoud van ons forum heeft te maken wil ik het topic wel graag laten staan. Dit omdat dit een zeer interessant onderwerp kan zijn.

In dit geval heeft in ieder geval één persoon zichzelf letsel toegebracht als direct gevolg van het apparaat. Het lijkt me dat zoiets geen gezonde zaak is en zeker gemeld moet worden bij de buren in kwestie en, als dat niet mogelijk is, bij de politie. Het tast namelijk het zgn "recht op onaantastbaarheid van het lichaam" aan.

Kans is echter groot dat de politie daarna gaat meten en... niets zal waarnemen aangezien veel (alle?) meters zo doof zijn als wat voor hoogfrequent geluid. Dit terwijl kinderen vaak tot voorbij 20kHz kunnen horen (en wellicht tot ver daarboven zal er sprake zijn van onbewuste waarneming).

Bij openbare gelegenheden wordt er ook wel eens gebruik gemaakt van "Mosquito's". Wellicht is er op internet nog wat te vinden over de rechtsgeldigheid van dat soort apparaten. Voorzetje.

Meld het ook bij de lokale krant als de buurman (of wie het ook maar betreft) niet wil meewerken. Een gemiddelde lokale krant wil er vast wel iets over schrijven.

[edit]

Nog wat gevonden.

Goed topic hierover op geluidforum.nl
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
5-7-2013 16:37
In België zijn deze apparaten ("martelwerktuigen") verboden om o.a. genoemde overlast die ze wel degelijk kunnen veroorzaken bij mensen. Een behoorlijk deel zit juist niet in het hoog frequente maar gewoon in het voor de mens waarneembare deel (volgens de scan van jouw folder het gebied van 10 tot 20KHz). Vooral kinderen kunnen hier veel last van hebben zoals Dre al aangeeft daar zij vaak ook nog hogere frequenties kunnen waarnemen.

Permanente gehoorschade oplopen is ook mogelijk. Het apparaat geeft volgens de advertentie 140dB. In het algemeen geldt dat geluidsniveaus van 80 dB(A) of lager gedurende maximaal 8 uur per dag niet schadelijk zijn. Een niveau van 80 dB(A) of hoger is het geluidsniveau waarbij je, als je een halve meter van elkaar af staat, je stem moet verheffen om verstaanbaar te zijn. Bij elke toename van 3 dB(A) halveert de veilige verblijftijd, dat is de tijd waarin je zonder risico op gehoorschade blootgesteld kunt zijn aan het geluidsniveau. Dus bij een geluidsniveau van 83 dB(A) is de veilige verblijftijd 4 uur en bij een niveau van 86 dB(A) nog maar 2 uur. Bij hogere niveaus of een langere verblijftijd is het dragen van oordoppen absoluut noodzakelijk om het risico van gehoorschade uit te sluiten. De pijngrens bevind zich ongeveer boven de 120dB maar verschilt per persoon. De grens wanneer er onherstelbare schade ontstaat ligt hier echter ver onder.

Dré schreef:

Nog wat gevonden.
Als je hier dan trouwens leest is het ook wel dol. De mensen die last van de katten hebben willen geen gaas aanbrengen omdat het overlast is veroorzaakt door een ander. Echter de nieuwe buurman moet maar oordoppen gaan dragen omdat hij last heeft van hun mosquito terwijl dat ook een ander zijn overlast is. "Ik wil met niemand ruzie, maar ik wil ook geen overlast van mijn buren." maar die zelfde buren willen ook geen overlast van hun buren met een mosquito.

Sterkte en succes met je buren om tot een oplossing te komen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 694
5-7-2013 17:31
Ik heb hier in de buurt ook wat mensen wonen met zo`n ding, en ik hoor hem(met mijn 32 jaar) nog prima.
En zou er gierend gek van worden, als mijn directe buren zo`n apparaat aanschaffen is het 100% zeker oorlog!

Je mag ook geen muziek draaien met 140Db op straat zonder vergunning, dus zal dit vast ook niet mogen...dit is gewoon geluidsoverlast/hinder.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
VragenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2013
Laatste: 3-5-2015
Berichten: 7
5-7-2013 18:05
Heb de politie erbij gehad maar zij zeggen los het maar op met je buren. En dat is nu juist het probleem. Wij houden de katten zoveel mogelijk binnen maar soms ontsnappen ze en dan heb je weer dit apparaat in werking.

Buurtbemiddeling gesprek: Ik heb haar toen twee nieuwe apparaten gekocht, 2 in totaal. Eentje voor en achter haar huis. Maar volgens haar zeggen werken die van mij niet en heeft ze haar eigen wederom ingezet terwijl dit niet de afspraak was. Een professionele buurtbemiddelaar had toen al gezegd dat zij dan haar oude moest gaan inleveren en afspraken zwart op wit moesten komen te staan. Dat is dus niet gebeurd. Hoe ouder je wordt hoe minder hoge tonen je kunt horen zo ik begrepen heb. Verder een zaak aangespannen bij de Reclame Code Commissie. Zij stelden mij in het gelijk: www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=119582&acCode

Maar zij hebben verder geen bevoegdheid. Vervolgens KNO artsen aangeschreven. Er waren twee in totaal die hebben gereageerd. De een zegt het is schadelijk en een ander zegt om maar een deur in te gooien: uit dat ding. Er is volgens de KNO arts hiernaar te weinig onderzoek naar dit nieuwe fenomeen gedaan. Ik denk dat KNO ook niet zo snel uitspraken durven te doen? Immers als dat zo is dan zitten er wel grotere belangen achter. Verder contact gehad met de importeur, zij zouden de frequentie gaan aanpassen. Echter zij willen de oude apparaten niet terug laten roepen. Het is natuurlijk mooi dat de fabrikant haar product gaat aanpassen, maar er zijn nog heel veel oude in de omloop. Ik heb gebeld met de webshop houders (3 in totaal zover ik weet verkopen zij dit product) maar zij zeggen van niets te weten dat het product aangepast gaat worden.

Wel zou je bij de gemeente een handhavingsverzoek kunnen indienen indien er artikel over geluidshinder staat in de APV. Een andere mogelijkheid is wanneer je echt niet met je buren er uit kan komen dat je een advocaat in de arm neemt. Ik ben voorstander om met je buren er uit te kunnen komen maar helaas zijn die niet altijd voor rede vatbaar. En dat vind ik jammer. Ik heb ook niet altijd even goed gehandeld en spijt betoont aan de buren. Maar goed de burenruzie vind ik niet zo interessant wel het gebruik van dit apparaat....

Dit toestel is ook getest door de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit. Zij hebben het apparaat teruggegeven en verder niks gezegd dan behalve dat het apparaat niet schadelijk is voor je gezondheid. Wat ze precies hebben getest werd niet duidelijk gemaakt. Deze bladen adverteren hiermee: Kampioen, Vrouw, Privé, 100% NL, Nestor, Weekend, ANBO, Ons, Plus magazine, Perspectief, Max magazine, Primero, Platform A. De bladen heb ik eveneens benaderd over dit voorval. Ik heb van de ANWB een reactie mogen ontvangen waarin ze zeggen dat ze niet veel klachten hierover krijgen. Over de inhoud van de klachten wilden ze niet ingaan en verder dat ze niks voor me kunnen betekenen. De webshophouders: Zij zeggen dat ik de eerste ben die geklaagd heeft en dat alleen ouderen dit apparaat kopen. Postordershop liet weten wanneer zij dit apparaat testen in het kantoor dat eerst veel collega's het kantoor gaan verlaten.....

Verder wil de webshop houder zowel Shopsu als Postordershop (Home-Shopper heb ik schriftelijk benaderd, nog geen reactie hierop gehad) mij niet vertellen wie de fabrikant is. Wanneer je ze belt zeggen ze dat ze dit niet weten. Als je dan doorvraagt komt de aap uit de mouw dat de fabrikant geheim is.

Vervolgens geprobeerd om aan de hand van het Europees Artikel Nummer (EAN) nummer de fabrikant te achterhalen. Maar dat is me ook niet gelukt:

Geachte heer/mevrouw,

Kunt u de contact gegevens van het product
Solar Tuinwachter met het merk Merk: Artelier Innovations

EAN-code: 3574591579001 geven? Ik vind het merkwaardig dat ze een geheim code op hun EAN code hebben gezet zie hier onder: (gezocht in database op website, met die EAN nummer)



Geachte heer,

Het EAN nummer waar u naar refereert behoort tot GS1 Frankrijk toe, het bedrijf heeft ervoor gekozen om zijn gegevens niet publiek te maken.
Ik kan dus helaas niet achterhalen welk bedrijf erachter zit.


Met vriendelijke groet / kind regards,



Customer Support
http/www.gs1.nl

Het apparaatje ziet er zo uit:

https://www.postordershop.nl/Images/Thumbnail/Fixed299/SolarTuinwachterNieuw.jpg
VragenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2013
Laatste: 3-5-2015
Berichten: 7
5-7-2013 18:34
Naar aanleiding van mijn klachten heeft Shopsu deze waarschuwing er gezet:

Let op: indien u, uw omgeving of uw kinderen last ondervinden van de signaalgever raden wij aan de Tuin Dierenverjager alleen in frequentie 3 (19.5kHz - 23.5kHz) te gebruiken.

Echter ook in deze stand hoor ik het apparaat nog zéér duidelijk. En ik vraag me af of mijn gehoor nog zo goed is dat ik 19,5KHz toon kan horen of dat het apparaat ongewild ook lagere tonen uitzend in stand 3?

Instructie YouTube filmpje:

www.youtube.com/watch?v=Lf0Ld7pmjNI

Tonen via je computer horen (denk niet dat uw geluidskaart deze hoge geluiden niet aankan?)
www.youtube.com/watch?v=00y198cE-IU
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
5-7-2013 19:01
tja dan is maar een oplossing: loodjesgeweer richten op dat ding sneaky :V

Ik hoop dat dit voor jullie snel opgelost geraakt, succes!
love my sharpy moving-heads!!
VragenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2013
Laatste: 3-5-2015
Berichten: 7
5-7-2013 19:20
Het beste is dat je met je buren goed kunt opschieten en het fijn met elkaar hebt. Je kunt niet met iedereen vrienden worden maar minstens wel elkaar begroeten en rekening met elkaar houden. In de zaak van de Reclame Code Commissie: De webshop houder wilde mij een gratis kattenverjager toe sturen en dan de zaak laten stoppen. Echter wat moet ik nu met een kattenverjager?! Ik heb dat geweigerd en toen is er uitspraak gedaan. Volgens de leerboeken horen mensen tot 20KHz, maar dat zijn gemiddeldes. Ik ken iemand die zelfs toon van 25KHz nog kan horen. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe hard de toon is. Toen ik jaar of 10 was kon ik vleermuizen ook wel horen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
5-7-2013 21:16
in de meeste apv is wel een artikel over overlast opgenomen.
deze overlast moet dan wel op een redelijke manier aantoonbaar zijn.
En als deze aantoonbaar is, dan zal de overlastpleger daar zijn maatregelen op moeten nemen om de overlast te staken of te beperken.
Indien deze dat niet doet, en ook geen oog heeft voor bemiddeling (in welke vorm ook),
dan is de gang naar een rechter waarschijnlijk de beste weg.

Buren die graag op goede voet met hun buren staan, gaan zover niet, en trekken de stekker eruit, anders zijn het geen begripvolle buren.
Wat heb jij anders voor belang dat zijn dat ding aan of uit zetten?
Je katten zullen het geluid waarschijnlijk ook nog wel binnen horen als het zo hard is, die raken ook daarvan in de stress want ze kunnen nergens heen.

Let wel als je naar de rechter gaat moet je de overlast bewijsbaar hebben.
Simpele oplossing:
1/ laat een audiogram maken bij een hoorapparaten winkel van het gehoor van alle familieleden die overlast van het apparaat hebben. Kost vaak niets of zeer weinig.
2/ zorg voor een spectrum analizer welke kan uitlezen boven de 20k en waar een printer aan gehangen kan worden.

Met deze twee zaken over elkaar heen kun je onomstotelijk aantonen dat de pieptonen binnen jullie gehoor liggen, en er echt overlast veroorzaakt word.

Het kan trouwens ook heel goed zijn dat het apparaat al een pieptoon veroorzaakt door defecten, welke op een lagere frequentie liggen. Dat kan je met een gewone spectrum analizer al zien.
Als je bij me in de buurt woont, wil ik gerust wel even bij je komen meten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VragenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2013
Laatste: 3-5-2015
Berichten: 7
5-7-2013 23:22
Het apparaat is ook getest in het lab. Zij meten vanaf 1 meter. Ik vraag me af of die advertentie met 140dB dan wel klopt? Of heb je verschillende apparaten van hetzelfde model in de omloop? IK heb zelf een decibel meter en als ik de meter voor de box hield kwam er 120dB uit. Echter mijn decibel meter gaat tot en met 8KHz en dit apparaat begint vanaf 13KHz.

Artikel Volkskrant:

De kattenmosquito, een luid piepend apparaatje, jaagt ongewenste
gasten zoals poepende katten de tuin uit. Onbedoeld blijken kinderen
en sommige volwassenen de pieptoon ook te horen. Leidt dat tot
gezondheidsproblemen?

Het principe achter de kattenmosquito is hetzelfde als dat van een
hondenfluitje: mensen horen het ultrasone geluid niet. maar voor
andere beesten is het luid en duidelijk. De pieptoon van de
kattenverjager kan echter zo laag afgesteld worden dat ook volwassenen
hem horen.

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit krijgt jaarlijks klachten
van bezorgde mensen. Een van hen nam contact op met de Volkskrant: hij
heeft last van oorsuizen - officieel tinnitus - en vreest dat hij door
de kattenmosquito van zijn buurvrouw gehoorschade heeft opgelopen.

Dat zou kunnen, zegt Jan de Laat, klinisch-fysicus en audioloog aan
het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). 'Als je bijvoorbeeld
elke dag opnieuw 80 decibel aanhoort, kan er gehoorschade ontstaan.'
Hij heeft het dan over decibel A: 'Dat is gecorrigeerd voor het
menselijk gehoor.

Hoe luid is dat, 80 dB(A)? Een keukenblender, maaimachine of een
haardroger. Of de pieptoon van de kattenverjager ook in dat rijtje
past is onduidelijk. We testen het apparaat daarom in het geluidslab
van het LUMC. De Laat plaatst de meetapparatuur op een meter afstand.
Met een scherpe piep begint de mosquito te loeien, waarna de
toonhoogte klimt. De audioloog leest de geluidsmeter af: 'Tussen de 70
en 80 dB(A).'

Dat duidt niet per se op schade. 'Deze waarden gelden enkel op een
meter afstand. Hoe verder, hoe meer het geluid afzwakt, juist bij hoge
tonen', zegt De Laat. Hij raadpleegt een collega, die aan het rekenen
slaat. Uit die analyse blijkt dat op tien meter afstand van de
geluidssterkte nog maar 60 dB(A) overblijft, en op twintig meter
afstand slechts 54 dB(A). 'Dat is best hard', zegt de collega. Maar
gehoorverlies krijg je er niet van, dat weten ze beiden zeker.

Het sluit volgens De Laat niet uit dat het ding geen tinnitus
veroorzaakt. 'Een luid en irritant geluid dat zich herhaalt, kan bij
overgevoelige mensen al voldoende zijn om een blijvende piep in de
oren te veroorzaken', zegt hij.

Rilana Cima, tinnitusonderzoeker aan de universiteit van Maastricht,
twijfelt of niet-schadelijke hinder van de kattenmosquito direct leidt
tot oorsuizen. Wel denkt ze dat mensen die al lijden aan tinnitus er
meer last van krijgen zodra ze gaan opletten welke geluiden ze in de
omgeving horen.

Geluidshinder van een kattenmosquito kan via psychologische
mechanismen tinnitusklachten verergeren als een soort neerwaartse
spiraal, legt Cima uit. 'Zodra iemand een geluid hoort en daar een
sterke negatieve betekenis aan geeft door reacties als angst of
irritatie, wordt de associatie tussen die twee alsmaar sterker wanneer
het geluid zich herhaalt.'

Van collega's hoort Cima dat tinnituspatiënten inderdaad extra last
ervaren door de kattenmosquito. Ook De Laat verwacht nieuwe patiënten:
'Ik denk dat ik maar zo'n apparaat ga bestellen. Vaak willen patiënten
van mij weten hoe zo'n ding werkt.'

Terug naar forum Reageer (zonder quote)