Forum > Geluid

XLR Microfoon kabel voor in de studio

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
10-1-2013 20:43
Ik heb me later verleiden tot een nieuwe xlr kabel voor m'n thuisstudio.
Namelijk de Klotz M5N10, dit is een 10m lange xlr kabel met dubbele afscherming en neutrik connectoren. (€ 40)
- aderdikte: 0.5 mm²
- kabel type: Klotz MC5000 hoogwaardige studio microfoon kabel

Deze kost het dubbele van een Tasker C301 (2x 0.24mm²) of C128 (2x 0.35mm²) met neutrik connectoren.
Deze hebben een dunnere aderdiameter en enkele shield. (welke is eigenlijk de favoriet? / beste?)

Alhoewel ik weet dat de Tasker kabels heel kwalitief zijn, vraag ik me toch af of de mc5000 enige toegevoegde waarde heeft?

Ik kan me voorstellen dat de kabel stugger is. (dus slechter oprolt)
Dat de dubbele shield in een studio omgeving veiliger zou kunnen zijn. (denk aan instralende g.s.m. of draadloze zenders)
De aderdikte is hoger, dus minder verlies over lange afstand.

Of zit het allemaal tussen de oren?
SmitsaudiohoutenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-12-2012
Laatste: 16-9-2014
Berichten: 6
10-1-2013 21:13
Het zal denk ik best 'beter' klinken. Maar uit eindelijk ligt het ook aan de gebruiker hoe hij er signalen over stuurt, met name de kwaliteit is belangrijk. Gsm straling zal denk ik wel mee vallen dat dat verschilt. Tevens gebruiken wij hier in onze racken redelijk vaak gewoon dap kabels . Niks mis mee en de kwaliteit is prima!
www.smitsaudiohouten.nl
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
10-1-2013 22:21
Als je nou studiomonitoren hebt van 5000 euro per set en preamps van 2,5k per stuk, dan kan ik me best voorstellen dat je daar de best mogelijke kabel aan hangt.

Voor een "standaard" setup, voldoet een standaard kabel ook prima, en lijkt me niet dat je het verschil kunt horen.
Probeer het anders maar eens gewoon uit...? Je kunt toch een mooie testopstelling maken met een vaste geluidsbron (CD die je twee keer afspeelt, verder niets veranderen in de studio ruimte, zelfs niet de temperatuur!).

Je laat natuurlijk ook alle apparatuur opwarmen voordat je begint met een opname he? Dit kan in een studio meer schelen dan een andere kabel...
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
10-1-2013 23:01
Gebruik de zoekmachine eens, er is al heel veel over de (on)zin van betere kabels geschreven.

De meeste standaard Tasker en Klotz microfoon kabels hebben een prima afscherming,
ik denk dat het verschil pas ver achter de komma meetbaar word, laat staan hoorbaar....

Wel hoor je duidelijke verschillen tussen een tulpsnoertje van 30 centen een een wat betere van een paar euro.
Zeker op het gebied van de afscherming is het bij goedkope kabels huilen.
Maar zodra je het een beetje in de "merken" zoekt, moet je behoorlijk extreme omstandigheden hebben wil je verschillen merken.

Waar wel duidelijk verschil in kan zitten is als je lengtes wat extremer worden, bijvoorbeeld bij +100 meter.
Dan merk je heel goed of je een merk kabel hebt of een no name kabel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
11-1-2013 09:45
Als je kabels wetenschappelijk wilt benaderen dan ga je kijken naar dekking van de afscherming (is een getalletje), de parallelcapaciteit van de kabel (tussen aders onderling en tussen ader en afscherming; is wederom een getalletje) en de serie inductie van de aders en afscherming (is wederom een getalletje). Het kennen van de toleranties van deze waarden is ook prettig. Voor bepaalde toepassingen is het weten van de karakteristieke (HF) impedantie ook prettig.

Op deze manier kun je verschillen goed kwantificeren. Deze gegevens zijn bij elke kabelfabrikant behoorlijk bekend maar worden bijna nooit getoond. Wellicht omdat zulke getallen eventuele marketing claims zullen aanduiden als "verbuiging van de waarheid".

Als we de goedkope broddel buiten beschouwing laten is er maar één parameter die allesbepalend is: De lengte. Feit is namelijk dat een te korte kabel niet werkt...

Als een kabel (uitgezonderd het broddelgebeuren) een duidelijk hoorbaar verschil geeft ten opzichte van een andere kabel (wederom uitgezonderd het broddelgebeuren) dan komt dat omdat óf apparaten aan elkaar gekoppeld zijn die dat niet zouden moeten zijn óf apparaten aan elkaar gekoppeld zijn waarvan 1 of meer slecht ontworpen zijn. Met name in de High End wereld is dat laatste vaak het geval.

Er zijn uiteraard altijd randgevallen. Bijvoorbeeld de aansluitkabel van een draaitafel (deze mag niet een te hoge parallelcapaciteit hebben vanwege de hoge uitgangsimpedantie van het element (eigenlijk een ontwerpfout)). Ook als je direct onder een mega grote zender woont zul je wellicht dingen meemaken die voor anderen niet spelen...

Ik vind een microfoonkabel met een aderdiameter van 0.5mm nogal aan de dikke kant. Vraag me zelfs af wat de achterliggende gedachte is. Het kan zijn dat er echt een reden is (die hoor ik dan graag; inclusief onderbouwing), het kan zijn dat het lift op de gedachte "dikker is beter" (wellicht gebruikmakend van gepropageerde onwetendheid)...

Kwaliteitsverbetering kan gehaald worden uit elke schakel in de keten. Wel is het aan te raden te beginnen met de punten waar de meeste procentjes winst gehaald kan worden...

PS: GSM straling in een studio... Uhm... Het kan zijn dat iedereen het vergeten is maar... Een GSM heeft nog steeds een aan/uit schakelaar...

Blasphemy! laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2053
11-1-2013 09:59
Feit:
De Klotz kabels die wij in handen hebben gehad gaven storingen, de Tasker C128 met Neutrik niet.
Kan toeval zijn natuurlijk. De Taskerkabels is eigen makelijk, de Klotz niet.
Wel met Klotz eerder problemen vanuit de kabel zelf. (ontheroad proof vallen ze mij tegen)

Overigens werken en roemen een boel mensen Procab kabels en daar zijn wij nou ook niet echt van gecharmeerd (DOA door veel te lange soldeereinden en een twist hierin)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
11-1-2013 12:54
de meeste storingen bij XLR kabels worden niet veroorzaakt in de kabel zelf maar in de plug waar de massa van de plug (is iets anders dan pin 1) vaak doorverbonden is met het scherm van de kabel en dan ook nog aan twee kanten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)