Forum > Geluid

Ruis meten

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
18-12-2012 06:11
Is het mogelijk om op een simpele manier te meten hoe hard een apparaat ruist?
Het gaat hier om een Behringer djx2000 die, vind ik, te veel ruist op de master uitgang. Nu zou ik daar graag een getalletje op willen plakken, onder andere om een referentie te hebben, maar ook om eventuele vergelijkingen te kunnen maken. Het apparaat gaat hoe dan ook terug naar Behringer aangezien het nog onder garantie valt.
Verder ben ik heel tevreden van deze mixer die qua mogelijkheden zijn gelijke niet heeft.
Free beats!
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
18-12-2012 09:21
Audacity is een prima gratis tool, er zit ook een db Meter op, Sluit de master aan op je PC met geluidskaart, gebruik de line-in.

Stuur een extra ruissignaal, via een ipod en zet de master op -20 dB met de led vu meters. als je het signaal weghaalt dan geeft audacity het ruis residu.

Een technicus in een kerk gebruikte het pakket om de dienst op te nemen, maar kreeg met een nieuwe installatie meer ruis op z'n pc. Toen werd ondergetekende opgeroepen. Met een XL2 gaat ruis meten ook prima, als je iemand in de buurt kent met zo'n ding....
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-12-2012 09:32

audiopartner schreef:

Stuur een extra ruissignaal, via een ipod en zet de master op -20 dB met de led vu meters. als je het signaal weghaalt dan geeft audacity het ruis residu.
Waarom de master op -20dB?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
18-12-2012 13:00
Mag ook hoger, maar PC kaartjes zitten nog wel eens op consumentennorm -10 dB(V).
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-12-2012 14:52

audiopartner schreef:

Mag ook hoger, maar PC kaartjes zitten nog wel eens op consumentennorm -10 dB(V).
Aaah. OK. Vermeld in dat geval wel dat de uiteindelijk gemeten S/N met 20dB verhoogd moet worden om de juiste waarde te krijgen. Daarnaast moet niet vergeten worden dat deze uiteindelijke waarde ongewogen is. Als ze vergeleken moeten worden met gewogen getalletjes (A-gewogen wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt) dan moet die weging nog wel even toegepast worden (wegen maakt de getalletjes namelijk "mooier").

PS: Vaak wordt er geklaagd over de grondruis (eigenruis, ruisvloer) van een mixer als de gain structure van de installatie niet op orde is. Dus ook daar zal naar gekeken moeten worden.

Kun je garantie claimen als een mixer veel ruist? Hangt er vanaf wat er opgegeven wordt in de specificaties. Behringer geeft de S/N wel op voor de ingangen (ongewogen nog wel) maar de S/N van de uitgang (of zelfs het ruisgetal of de ruisvloer) wordt niet genoemd. Dit merk gebruikt vaak (met eigen logo herstempelde) TL-07X Op-Amps (en dat zijn niet de meest stille op de markt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
18-12-2012 16:49
Ik ben wel wat gewend van Behringer, maar dit is er wel echt over. De mixer wordt gebruikt voor live radio uitzendingen en als dj mixer. Als ze voor de radio gebruikt wordt dan ruist ze harder dan de gebruikelijke ruis die op fm hoorbaar is bij fatsoenlijke ontvangst. Als er een interview is dan hoor je duidelijk een constant gesis op de achtergrond dat zelfs door de stemmen heen komt. Natuurlijk zegt zoiets erg weinig, daarom zou ik graag iets concreets hebben en dat verkrijg je enkel door meten.
Ik ga er werk van maken!
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-12-2012 14:16
Is de ruis gemeten met aangesloten apparaten, of helemaal kaal?
Ruis is ook vaak een optelsom.
FX apparaten, bekabeling, bronnen, en waar het allemaal heen gaat.

Veel Behringer apparaten zijn niet echt muisstil,
De ruis krijg je cadeau. (heb ik al eens eerder gepost)

Semi pro Radio met een voordelige Behringer mixer zou niet mijn advies zijn......
Maar ja, het ding kan een hoop en kost een drol.
Vergelijkbaar echt spul kost het viervoudige.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
19-12-2012 16:44
Vanavond komt de mixer binnen. Ik heb ze tot nu toe alleen maar vluchtig op locatie kunnen testen. Ik meen me echter te herinneren dat als alle schuiven dicht staan en de master volledig open de ruis al zeer duidelijk hoorbaar is. Ik heb dezelfde mixer al op andere plekken gehoord en daar was er geen probleem, ik denk dus dat het echt wel uniek is in dit geval.
Free beats!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
22-12-2012 14:16
Heb een paar testjes gedaan ondertussen. Ik heb gebruik gemaakt van een Mixvibes U46 mkII externe geluidskaart. Als vu-meter heb ik Audacity en een demoversie van Wide Range Peak Meter gebruikt. En natuurlijk als ultieme test mijn oren...
Op het gehoor neem ik wel wat ruis waar, maar enkel als de master op 0 dB staat. In Audacity kan ik het niveau van de ruis niet eens meten en ook bij de Peak Meter blijft alles onder het laagste niveau van -60dB. Ik heb dan van te voren alles afgesteld zodat de muziek niet boven de 0dB uitkomt maar er netjes tegenaan tikt, zowel op de mixer als de computer. Blijkbaar moet ik mijn ruis toch ergens anders gaan zoeken.
Free beats!
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
31-12-2012 19:46
Kijk eens aan, meten is weten, de postbode heeft het al druk genoeg deze dagen!
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)