Forum > Zelfbouw Speakers

Vervangende woofers voor Cerwin Vega subs

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
31-7-2012 16:25
Ik heb 4 stuks Cerwin vega L36PE subs staan.
Hierin zitten de 189JE II en 188EB woofers in.
Deze zijn volgens het typeplaatje 8Ohm.
Verder staat er geen informatie op.

Hierin wil ik eigenlijk andere woofers plaatsen die wat meer aan kunnen.

Ik heb voor deze subs een 2 American Audio versterkers:

V5000plus
2x1300W 4Ohm
2x800W 8Ohm

V6001plus
2x1920W 4Ohm
2x1260W 8Ohm

Wat voor woofers zou ik in deze kasten kunnen plaatsen die geschikt zijn en ook afgestemd zijn op mijn versterkers.
Eventueel dat ik 1 versterker vervang zodat ik 2 gelijke versterkers heb.

Jammergenoeg is er van de subs weinig informatie te vinden voor de parameters.
Ik heb wel het idee dat er een 8 en een 4 Ohm versie uitgebracht is.

Iemand die advies heeft voor mij?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
31-7-2012 21:52
Waar ben je momenteel ontevreden over, wat kan beter, waar blijkt dat uit?

Heb je foto's van de gebruikte luidsprekers en hoe stuur je ze momenteel aan (wat krijgen ze per stuk)?

Welk budget heb je voor de nieuwe luidsprekers in gedachte?

Persoonlijk denk ik dat een significante prestatieverhoging alleen volgt als de nieuwe luidsprekers een fiks lagere powercompressie hebben (4" of 5" voicecoil), dus een flinke investering. Ik zou ook overwegen om de achterkamers te poorten voor betere koeling.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
3-8-2012 13:56
Ontevreden is misschien niet het goede woord.

Ik wil gewoon kijken of er meer uit de kasten te halen.

Ik heb ook al een keer een woofer moeten vervangen omdat de rand verduurd was.
Aangezien dat de rest van de woofers ook op leeftijd zijn verwacht ik ze niet meer het eeuwige leven.
Het geeft me een prettig gevoel dat als er een woofer kapot speelt ik hem vrij snel kan vervangen.

Ik kan ze natuurlijk ook reconen maar weet niet of dat betere resultaten geeft dan een andere woofer.

Ik vraag me ook af of de nieuwere cerwin vega subs een andere bouw van de kast hebben.
Ik heb een set gehoord met 4 AB36 subs en die drukken toch meer door dan de oude beestjes van mij.
Maar qua formaat zijn ze zowat identiek.
Is dit door een andere woofer of is de opbouw ook heel anders?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
12-8-2012 18:29
Het is moeilijk te zeggen hoeveel er veranderd is aan de kast zelf (hoewel ik niet denk dat het erg grote veranderingen zullen zijn geweest). De luidsprekers zijn zo te zien wel flink aangepast, vroegere modellen claimen 400 Wrms, latere modellen 800 Wrms. Zo'n sprong gaat meestal gepaard met een stap van 3" spoel naar 4" spoel, of 3" met flink grotere Xmax.

Tenzij je de AB36 met de L36 ge-AB'Xed hebt (of tenminste in dezelfde ruimte, met dezelfde apparatuur en op dezelfde plaats in die ruimte) valt er weinig te zeggen naar mijn idee.

Bij een aantal testen heb ik gemerkt dat luidsprekers die op 100 -120 Hz een paar dB extra leveren, veel meer lijken te "drukken", ook als de andere luidsprekers beduidend lager gaan. Verschillen tussen verschillende luidsprekers in dezelfde kast kunnen op sommige frequenties oplopen tot zo'n 1 á 2 dB en dat kan dus net het verschil maken.

Ik zou het zelf zoeken in luidsprekers als de 18W2000, V18-1000 of PD1850 of de nieuwe zware neodymium modellen van 18Sound, B&C, RCF, Beyma, etc. De exacte keuze zou ik baseren op o.a. de compressie ratio en de grote en de diepte van de achterkamer. Sommige van die modellen zullen hun voordelen pas tonen op hogere vermogens.

Reconen naar de oude modellen heeft de minste potentie voor vooruitgang maar is wel het veiligste.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)