Forum > Geluid

Actieve speakers aansluiten doorlussen

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
LaurenttwintStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2003
Laatste: 23-9-2019
Berichten: 13
12-4-2012 10:58
Beste Forummers,

Ik zit met een vraag/probleem: Ik wil in een sport kantine complex een systeem installeren met actieve speakers. Ik zou ze van de ene naar de andere door kunnen lussen. Het probleem wat ik nu heb is als ik uit mijn mengtafel kom, naar de eerste speaker gaat het goed. Vanuit de eerste naar de tweede speaker is het signaal verzwakt. bij de derde is het weer verder verzwakt enz.

De speaker zwakt steeds het signaal af en het verschil is heel duidelijk te horen..

Kan ik zomaar een splitter in elkaar solderen zodat ik als ware een verdeeldoos krijg voor het lijn signaal? of zit hier een duidelijke limiet aan?

ik krijg natuurlijk een lijn voor links en een voor rechts.
wie heeft hier ervaring mee?
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
12-4-2012 11:36
Tot tien splits zal je in de praktijk weinig van merken, zeker niet zo erg zoals je het nu beschrijft. Je moet ervoor zorgen dat de gecombineerde impedantie van alle aangesloten apparaten hoger is dan de uitgang van de mengtafel.
De uitgang is vaak 1Kohm of minder. Ingangen 10/20Kohm. Bij ingangen met een impedantie van 20Kohm kan je 16 apparaten aansluiten voordat je in de buurt komt de 1Kohm. (16 apparaten van 20Kohm maakt een totaal van 1.25Kohm).
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
12-4-2012 20:04

jadjong schreef:

Tot tien splits zal je in de praktijk weinig van merken, zeker niet zo erg zoals je het nu beschrijft.
Als ik het goed lees schrijft hij dat hij er juist wel veel van merkt...
Free beats!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
12-4-2012 23:09

Hollender schreef:

jadjong schreef:

Tot tien splits zal je in de praktijk weinig van merken, zeker niet zo erg zoals je het nu beschrijft.
Als ik het goed lees schrijft hij dat hij er juist wel veel van merkt...
Dan is er iets waardoor de doorlus geen domme doorlus is. Misschien is deze ongebalanceerd (-6dB) of hangt achter een volumeregeling van de speaker zelf. Wanneer je koud doorlust/split zal je dat bij de eerste tien niet zo snel horen. (Mensen van hifi.nl uitgezonderd wink ;) )
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
13-4-2012 07:55
Ook ik kan me niet voorstellen dat je een probleem krijgt als je ze op line-nivo doorlust. Zal inderdaad iets in de output zitten waardoor het niet helemaal goed gaat.
Er vanuitgaande dat al je kabels correct zijn gesoldeerd.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
13-4-2012 15:33

Hollender schreef:

jadjong schreef:

Tot tien splits zal je in de praktijk weinig van merken, zeker niet zo erg zoals je het nu beschrijft.
Als ik het goed lees schrijft hij dat hij er juist wel veel van merkt...
Dan lees jij, zoals je zelf al opmerkt, inderdaad niet goed wink ;)

Wanneer hij doorlust op de speakers hoort hij de verzwakking en nu wil hij weten of splitten van mixer direct naar speakers kan. Dit kan gewoon zonder hoorbaar verlies (binnen de hierboven genoemde beperkingen natuurlijk). De doorlus uitgang op de speaker zelf zal wel geen standaard doorlus zijn, hierbij aannemende zoals andere dat de gebruikte kabels in orde zijn.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
13-4-2012 15:39
Dat kan dus, of je split met een verloopje aan de ingang van iedere speaker en gebruikt de doorlus niet.
Niet goed, wel hard!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
13-4-2012 20:07
1 - 0 voor Soundsmurf!
wink ;)
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-4-2012 12:12

Laurenttwint schreef:

Beste Forummers,

Ik zit met een vraag/probleem: Ik wil in een sport kantine complex een systeem installeren met actieve speakers. Ik zou ze van de ene naar de andere door kunnen lussen. Het probleem wat ik nu heb is als ik uit mijn mengtafel kom, naar de eerste speaker gaat het goed. Vanuit de eerste naar de tweede speaker is het signaal verzwakt. bij de derde is het weer verder verzwakt enz.
Dan is er ergens iets stuk! Dingen die stuk zijn kunnen het beste gerepareerd worden. De verliezen die onder normale omstandigheden optreden bij dit soort "daisy chains" zijn minder dan 0.1dB per drop.

Mogelijk is de uitgang van je mixer niet echt geschikt om te communiceren met de boze buitenwereld (wellicht omdat hij daar niet voor ontworpen is (lees: prul van een mixer), wellicht omdat de aansluiting naar de boze buitenwereld een fout bevat (bijvoorbeeld verkeerde kabels gebruikt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-4-2012 18:57
Of de doorlus zit achter een volumeregeling, zoals al eerder genoemd werd. (hoogst irritant verschijnsel overigens)

Welke speakers worden er gebruikt?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)