Forum > Geluid

Nette 12'' top boven een 15'' sub

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
7-12-2011 11:01
Hallo,

Na het topic over de JBL MRX nu de volgende vraag. Voor een projectje van een klant ben ik opzoek naar 2 nette 12'' toppen.

Deze toppen zouden boven de 15'' forumsub van een collega forum komen.
Word wederom aangestuurd door Crown XTI. Deze moet nog aangeschaft worden.
Er is optie om actief aan te sturen.

Gezocht word naar een nette 12'' top met 1.5'' hoogdriver, en het liefst een houten kast.
Budget.. laten we zeggen 400 - 500 euro per top. 2e hands is een optie.

Er word erg gelet op de geluidskwaliteit. Dus dat is in de keuze van belang.
Waar word de top voor gebruikt? Eigenlijk zou het een allround top moeten zijn, zowel voor een stukje drive-in als een bandje in bijvoorbeeld een cafe. M.a.w. een allround topje dus.

Wat zijn tips of opties om mee te nemen?

Zelf had ik als optie de RCF ART 325, de HK PRO 12 en de dB Technologies Arena 12.
Echter is de eerste een kunsstrof top, waar niet de voorkeur ligt.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
7-12-2011 11:40
Fohhn FH3 heb je wel 2e hands voor die prijs. Erg prettige topjes!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
8-12-2011 11:03
Heb je hier een onderbouwing voor?

Of evt andere topjes die ik momenteel nog over het hoofd zie?
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
8-12-2011 11:32
Onderbouwing?
Om te beginnen is Fohhn een topmerk wat boven HK, DB en RCF uitsteekt (hoewel de laatste ook prima is, maar veel "plastic")
HK heb ik nog nooit goed horen klinken, DB is te doen, maar voor mij wel een budget RCF en veel plastic kastjes.

Fohhn valt een klasse hoger, of je nu de FH3 pakt of een andere 12 inch top, ze klinken gewoon erg netjes en strak.
Zelf heb ik zowel de FH-3 als de XT-1, waarbij zelfs de laatste nog prima mee kan op een 15 inch subje (125 Hz gecrossed) maar dan per 2 of 3 per kant voor de spreiding.
Gewoon een keer luisteren lijkt me.
Daarnaast zijn er ongetwijfeld alternatieven, maar denk dat je Fohhn toch moet meten met de hogere klassen JBL, EV etc.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
8-12-2011 11:45
Beginnen om die XTI amp maar eens niet aan te schaffen!!

Die dingen vallen zo!!!!!!! tegen.. dat was de uitkomst van een versterker vergelijkingsmiddag op het andere forum laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-12-2011 11:57
Ik zie niet in waarom een XTI zou tegenvallen, ok tenzij je een XTI1000 koopt. Een XTI6000 is op de processing na vrijwel gelijk aan een I-Tech 4000 qua versterkingscircuit, slechte amp dat dat moet zijn! Voor wat je betaalt hebt je met een XTI, zeker de XTI2 die sterk verbeterde processing heeft, een héle goede versterker met een kwalitatief intern processing circuit. Ik heb er ook nog nooit uitval in gezien.

OT: Moest het je interesseren, ik heb hier 2x 12" kasten staan van Seer Audio: www.seeraudio.nl/?p=producten&hc=4&ser=16
Kopie van de Nexo PS serie, zitten best goede drivers in en met een klein beetje EQing klinken deze kasten heel goed. Volume komt er ook ruimschoots uit. 500EUR voor beide en ze zijn van jou
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
8-12-2011 12:16

bomdes schreef:

Ik zie niet in waarom een XTI zou tegenvallen, ok tenzij je een XTI1000 koopt. Een XTI6000 is op de processing na vrijwel gelijk aan een I-Tech 4000 qua versterkingscircuit, slechte amp dat dat moet zijn! Voor wat je betaalt hebt je met een XTI, zeker de XTI2 die sterk verbeterde processing heeft, een héle goede versterker met een kwalitatief intern processing circuit. Ik heb er ook nog nooit uitval in gezien.

OT: Moest het je interesseren, ik heb hier 2x 12" kasten staan van Seer Audio: www.seeraudio.nl/?p=producten&hc=4&ser=16
Kopie van de Nexo PS serie, zitten best goede drivers in en met een klein beetje EQing klinken deze kasten heel goed. Volume komt er ook ruimschoots uit. 500EUR voor beide en ze zijn van jou
@ Watt-extra
Voor ieder budget wat wils he! laugh :D

Die seer kasten ken ik wel.. of ze staan op de zaak nog op zolder te verstoffen of zijn al weg, die hebben we voor de grap een aan een nexo amprack gehangen (met nexo processing en camco amps) zo heel grof verschil zat er nog niet in in vergelijking met een orginele ps 15 HAHA.
Ook aan de vertegenwoordiger laten horen.. echter was hij hier niet zo bij mee! (:
Dit speelt dan al wel weer van een jaar of 3 terug.

EDIT: Ik weet het alweer, de kasten waren wel van Seer maar waren samples voor de DAP variant op de ps15. Echter is deze er nooit gekomen, nexo heeft dit weten tegen te houden.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
8-12-2011 12:22

bomdes schreef:

Ik zie niet in waarom een XTI zou tegenvallen, ok tenzij je een XTI1000 koopt. Een XTI6000 is op de processing na vrijwel gelijk aan een I-Tech 4000 qua versterkingscircuit, slechte amp dat dat moet zijn! Voor wat je betaalt hebt je met een XTI, zeker de XTI2 die sterk verbeterde processing heeft, een héle goede versterker met een kwalitatief intern processing circuit. Ik heb er ook nog nooit uitval in gezien.

knip
lees de reacties maar eens op J&H forum!! die bakken vallen zo zwaar tegen, de xti6000 is dan misschien net een ander verhaal, die heeft dezelfde voeding als Itech4000 idd, maar dan houdt het ook op!
Misschien mooi om eens het geheel ook hier neer te zetten wat de uitkomsten waren die dag... Veel verbaasde gezichten, enkele keren ongeloof... en verrassende conclusies!

Precies datgeen wat ik bv al enkele jaren roep, wordt nu op een middag vol ongeloof bevestigd laugh :D Zat ik er toch niet echt naast de afgelopen jaren...

Nee Bram, geloof me, die xti 4000 op de testdag heeft het echt afgelegd in alle opzichten!! Dat was de grootste tegenvaller.. bijna alle crowns trouwens :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
8-12-2011 12:39

Watt-Xtra schreef:

bomdes schreef:

Ik zie niet in waarom een XTI zou tegenvallen, ok tenzij je een XTI1000 koopt. Een XTI6000 is op de processing na vrijwel gelijk aan een I-Tech 4000 qua versterkingscircuit, slechte amp dat dat moet zijn! Voor wat je betaalt hebt je met een XTI, zeker de XTI2 die sterk verbeterde processing heeft, een héle goede versterker met een kwalitatief intern processing circuit. Ik heb er ook nog nooit uitval in gezien.

knip
lees de reacties maar eens op J&H forum!! die bakken vallen zo zwaar tegen, de xti6000 is dan misschien net een ander verhaal, die heeft dezelfde voeding als Itech4000 idd, maar dan houdt het ook op!
Misschien mooi om eens het geheel ook hier neer te zetten wat de uitkomsten waren die dag... Veel verbaasde gezichten, enkele keren ongeloof... en verrassende conclusies!

Precies datgeen wat ik bv al enkele jaren roep, wordt nu op een middag vol ongeloof bevestigd laugh :D Zat ik er toch niet echt naast de afgelopen jaren...

Nee Bram, geloof me, die xti 4000 op de testdag heeft het echt afgelegd in alle opzichten!! Dat was de grootste tegenvaller.. bijna alle crowns trouwens :D
Zegt meneer die zelf geen Crown voert laugh :D haha

Nee maar voor onze doeleinden is het prima wink ;) Uiteraard is er beter te kijgen. Maar de hoofdmoot bij ons is toch wel Crown, EV of Soundtop. De meeste amps die die draaien zijn toch de MA's uit de deltamax, mtl2 en mtl4 racken.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-12-2011 13:13
Ik vraag me dan af wat jullie ermee gedaan hebben? Ikzelf heb vergelijkende tests gedaan tussen Lab, QSC en Crown op dezelfde speakers en vooral in het laag blaasde de MAi/I-Tech HD de concurrentie gewoon weg. Het zijn internationaal ook hoog aangeschreven versterkers, en dat is naar mijn mening niet zonder reden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)