Forum > Geluid

Frequentiecurve van Koptelefoons

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
JMannerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2011
Laatste: 30-3-2011
Berichten: 1
25-3-2011 14:21
Ik wil op zeer korte termijn een koptelefoon aanschaffen.

Bij de produktgegevens zie je altijd de frequentiecurve staan (bv. 6-23500Hz). Wat wilt dit zeggen? is het zo dat hoe lager het 1e getal hoe dieper en zwaarder de bas klinkt? En hoe hoger de 2e getal hoe hoger het trebbel gehalte? met andere woorden als ik een koptelefoon kies die een zo laagmogelijke begin en zo hoog mogelijke eind getal heeft dan weet ik zeker dat het geluidskwaliteit geweldig is?

En wat zegt de Nominale impedantie over de koptelefoon geluid?

met vriendelijke groet
SoSaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2009
Laatste: 2-9-2020
Berichten: 133
30-3-2011 22:44
Het geeft de frequenties aan die de koptelefoon weer kan geven. Een mens kan vanaf 20Hz tot 20KHz horen.
Als die voor de 20Hz begint en eindigt bij 20KHz, dan weet je zeker dat hij alle tonen weer kan geven die hoorbaar zijn voor de mens.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
31-3-2011 07:25

SoSa schreef:

Een mens kan vanaf 20Hz tot 20KHz horen.
In theorie een jong persoon wel, maar ik denk dat menig jongere, zeker in deze branche, de 20k al niet meer haalt.
Een koptelefoon die tussen de 40 Hz en 16kHz zit zal geen enkele probleem zijn, zeker niet voor DJ-en. Hooguit voor een echte hifi freak met goed gehoor.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
31-3-2011 10:05
20k is voor zelfs een goedhorende al een behoorlijke uitzondering als je dat kan horen.
bij zeer lage tonen bij een hoortest vaak al niet meer het verschil te voelen tussen fysiek gevoeld en echt gehoord geluid.

Bij heel veel dj's zie je idd dat de hoge tonen rap teruglopen boven de 12 k, maar ze hebben ook vaak allerlei dipjes.
Een bekend voorbeeld heeft zelfs al een naam gekregen: de Discodip
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
31-3-2011 10:10

JManner schreef:

Bij de produktgegevens zie je altijd de frequentiecurve staan (bv. 6-23500Hz). Wat wilt dit zeggen? is het zo dat hoe lager het 1e getal hoe dieper en zwaarder de bas klinkt? En hoe hoger de 2e getal hoe hoger het trebbel gehalte?
Nee, dat kan je niet afleiden uit het frequentiebereik. Hoe zwaar de bas klinkt hangt niet (alleen) af van hoe diep de koptelefoon kan weergeven, maar vooral van de verhouding van het laag ten opzichte van de rest. En hetzelfde geldt voor het hoog. Een koptelefoon die tot 22.000 Hz gaat klinkt dus helemaal niet altijd scheller of helderder dan een koptelefoon die "maar" tot 18.000 Hz gaat.
met andere woorden als ik een koptelefoon kies die een zo laagmogelijke begin en zo hoog mogelijke eind getal heeft dan weet ik zeker dat het geluidskwaliteit geweldig is?
Nee dus. De (enige) manier om daar achter te komen kost wat meer tijd: luisteren!
En wat zegt de Nominale impedantie over de koptelefoon geluid?
Niet veel. De impedantie is de weerstand die de elektrische stroom vanuit je mengpaneel ondervindt als die door de koptelefoon gaat. Ook dit heeft niks met kwaliteit te maken, maar meer met toepassing. Bijvoorbeeld Sennheiser levert sommige koptelefoons met verschillende impedanties.

Bij een erg lage impedantie kan het apparaat waar je de koptelefoon op hebt aangesloten de hoge stroomsterkte die daarvan het gevolg kan zijn niet kan leveren. Bij een erg hoge impedantie kan de mixer soms te weinig stroom leveren waardoor er te weinig vermogen beschikbaar is voor de koptelefoon.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
31-3-2011 14:43
Doordat het controleren van de opgegeven specs bij een hoofdtelefoon erg moeilijk is, zie je dat het de laatste jaren eigenlijk alleen als een marketing tool gebruikt wordt. Zo zul je zien dat de getalletjes beter en beter worden naarmate de hoofdtelefoon duurder en duurder wordt. De vraag is maar net of dat ook overeenkomt met de werkelijkheid.

Het maakt niet uit of de hoofdtelefoon van 5-50kHz kan of van 20-20kHz. Wat veel belangrijker is, is het gedrag in dat gebied. En juist dat wordt verzwegen door de fabrikanten (bijvoorbeeld d.m.v. curves). Nu zul je zeggen "dat komt omdat de uiteindelijke curve afhangt van je eigen oor(kanaal)". Diezelfde afhankelijkheid van de omgeving zie je echter bij luidsprekers (en daar zie je wel curves voorbij komen; al dan niet volledig uit de duim gezogen).

Het is een eitje voor fabrikanten om een gemiddeld hoofd te maken en daar de hoofdtelefoons op te meten. Maar goed... Daar is geen noodzaak toe zolang de gebruiker maar gelooft in de getalletjes die wél gegeven worden.

- De impedantie moet compatibel zijn met het apparaat waar je de hoofdtelefoon op aan gaat sluiten.
- De demping van omgevingsgeluid kan in sommige gevallen belangrijk zijn.
- De maximale geluidsdruk (berekend uit de belastbaarheid in combinatie met de gevoeligheid bij 1mW) kan belangrijk zijn.
- Het draagcomfort kan belangrijk zijn.

Ooh... En bij sommige merken is het uiterlijk van de hoofdtelefoon van het allergrootste belang (en is geluidskwaliteit en soms zelfs draagcomfort vér te zoeken)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)