Forum > Geluid

aanpassen geluidset?

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
WheelieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2008
Laatste: 31-12-2018
Berichten: 83
9-1-2011 11:19
Ik heb een installatie die bestaad uit het volgende.
2x top 18sound ontwerp (12 inch +B&C DE250)
3x sub ontwerp totall tommy ( Beyma 15lx60)

1x mackie 1400 versterker voor top
1x master dx200 voor sub.
1x dbx pa voor processing.

maar nu mis ik gewoon die lekkere sub.. die 12 inch topjes gaan gewoon lekker.
ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg het niet naar mijn zin.
nu wil ik eigelijk de 18sound 18 inch sub gaan bouwen, maar is dit dan nog een goede combinatie met mijn toppen?
of zouden jullie het op 15 inch houden... ? ik zat te denken misschien de versterker op het laag te weining op dit moment??
het gaat over een zang installatie voor een artiest met orkestbanden. en dan voor feestjes voor 100 a 200 man.
eerder 100 dan 200...

gr,
ronald
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
9-1-2011 12:15
Mocht je overwegen de 15 lx 60 weg te doen, laat het dan even weten, ben nog op zoek naar een paartje of 6 van deze speakers.
Voor de rest verbaast het me dat je uit die kasten geen lekker laag krijgt.
Hier draaien de lx-en (in een iets andere kast, dat wel) op een Altair MF24, 2 per kant.
2 subjes per 2 x 12 inch + 2 inch top.
Ook een setje draaien op een MPA 1100 met een MPA 600 voor het mid-hoog (Fohhn combo kastje, oude type) en dan heb je zeker te veel laag!
Kortom, de 15lx60 klinkt uitstekend, alleen als je een heel dik, vet laag wil, dan moet je wellicht een andere afstemming gebruiken. Die van ons zijn afgestemd met een redelijk vlakke frequentiekromme om zo universeel mogelijk gebruikt te worden.
Zou eerder eens naar de kasten en processing kijken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
WheelieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2008
Laatste: 31-12-2018
Berichten: 83
9-1-2011 13:11
Wat voor kast zitten ze bij jou in?
gr,
ronald
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
9-1-2011 15:08
Eenvoudige basreflex met een tuning op 42 Hz.
Kast is iets anders van vorm, bruto wat groter dan de jouwe.
Wat voor vulmateriaal heb je erin zitten?
Welke tuning staan ze?
Zie op de schets van Tommy dat ze over noppenschuim of afzuigkapfilter spreken, is nogal een verschil.
Heb je wel eens een klus richting Bergen op Zoom of Zeeland?
Is je gain structure goed?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
WheelieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2008
Laatste: 31-12-2018
Berichten: 83
9-1-2011 23:12
ik heb noppen schuim er in..
ik heb de poorten toen iets afgezaagd naar 10cm ipv de 17,5 op de tekening van tom
www.totaltommy.com/newline/lx60top.zip

wat bedoel je met gain structuur? hoog versterker tov de laag versterker?
ik kom nooit echt in die hoek meestel de andere kant op rotterdam denhaag..

Frank76 schreef:

Eenvoudige basreflex met een tuning op 42 Hz.
Kast is iets anders van vorm, bruto wat groter dan de jouwe.
Wat voor vulmateriaal heb je erin zitten?
Welke tuning staan ze?
Zie op de schets van Tommy dat ze over noppenschuim of afzuigkapfilter spreken, is nogal een verschil.
Heb je wel eens een klus richting Bergen op Zoom of Zeeland?
Is je gain structure goed?
Total tommyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 6-7-2021
Berichten: 184
10-1-2011 08:15
Hoi Wheelie,

Wij gebruiken zoals eerder omschreven de kasten met 1 tot 4 stuks per kant. met een poortlengte van 17,5cm. subs komen laag zat. Maar een goede processor en voldoende versterker vermogen is wel een must om een strakke bas te krijgen. probeer eens op je EQ de laag freq. (tussen 50-60 HZ) wat op de schroeven (parametrisch). Zorg dan wel dat je de low cut op 40HZ. op onze speakers staat een 3k6 bijna vol open op de kast. en dat kan alleen door de juiste proccessing. kijk ook je fase na en mocht je dan nog niet tevreden zijn wil je teveel uit 1 kastje halen. Dat betekend extra speakers aanvullen.

waar kom je vandaan? anders mag je best een keer langs komen.

MVG,
Tom van Duuren
Desalniettemin... Mijn bijdrage in dit topic.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
10-1-2011 10:05
Waarom zou noppenschuim niks doen? Heb zowel met als zonder noppenschuim getest en dit levert toch een totaal andere klank op. Veel rustiger en strakker.
Vreemd dat jij aangeeft via WINISD een grotere kast te willen, mijn kastjes zijn juist kleiner. Enig verschil dat ik me in kan denken is de tuning/beoogde afstemming.

Met gain structure bedoel ik dat mijn laagversterkers gewoon meer input moeten hebben dan de mid-hoog delen. De output van het crossover op het laag staat hoger.
Kan je de versterker in de clip spelen? Hiermee sluit je namelijk uit dat je kasten het niet lekker doen.
Hoe kom je aan de 10 cm buislengte?
En hoeveel liter netto is je kast (dus gemiddelde van het noppenschuim)? (ook de driver eraf trekken)

edit: @ tommy: bedoel je de Sync 3k6? Als ik het me goed herinner hebben jullie de 4 Ohm kasten en zet je dus 1800 watt per kast erop?? Gewaagd! Ben heel benieuwd naar je processor instellingen.
Overigens werkt een bultje creeeren bij 60-80 HZ ook uitstekend voor de basbeleving.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
WheelieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2008
Laatste: 31-12-2018
Berichten: 83
10-1-2011 11:32
mijn gain van mijn sub staat een paar db hoger dan mijn mid/hoog/
Ik moet aardig wat input geven rendement er uit te krijgen.
10cm was op advies van iemand om meer rendement te krijgen.

Frank76 schreef:

Waarom zou noppenschuim niks doen? Heb zowel met als zonder noppenschuim getest en dit levert toch een totaal andere klank op. Veel rustiger en strakker.
Vreemd dat jij aangeeft via WINISD een grotere kast te willen, mijn kastjes zijn juist kleiner. Enig verschil dat ik me in kan denken is de tuning/beoogde afstemming.

Met gain structure bedoel ik dat mijn laagversterkers gewoon meer input moeten hebben dan de mid-hoog delen. De output van het crossover op het laag staat hoger.
Kan je de versterker in de clip spelen? Hiermee sluit je namelijk uit dat je kasten het niet lekker doen.
Hoe kom je aan de 10 cm buislengte?
En hoeveel liter netto is je kast (dus gemiddelde van het noppenschuim)? (ook de driver eraf trekken)

edit: @ tommy: bedoel je de Sync 3k6? Als ik het me goed herinner hebben jullie de 4 Ohm kasten en zet je dus 1800 watt per kast erop?? Gewaagd! Ben heel benieuwd naar je processor instellingen.
Overigens werkt een bultje creeeren bij 60-80 HZ ook uitstekend voor de basbeleving.
WheelieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2008
Laatste: 31-12-2018
Berichten: 83
10-1-2011 11:33
Ik kom uit omgeving rotterdam.
maar ik denk dat ik de poorten gewoon weer orgineel maak.
en dat met de processor instellingen gaan spelen.

total tommy schreef:

Hoi Wheelie,

Wij gebruiken zoals eerder omschreven de kasten met 1 tot 4 stuks per kant. met een poortlengte van 17,5cm. subs komen laag zat. Maar een goede processor en voldoende versterker vermogen is wel een must om een strakke bas te krijgen. probeer eens op je EQ de laag freq. (tussen 50-60 HZ) wat op de schroeven (parametrisch). Zorg dan wel dat je de low cut op 40HZ. op onze speakers staat een 3k6 bijna vol open op de kast. en dat kan alleen door de juiste proccessing. kijk ook je fase na en mocht je dan nog niet tevreden zijn wil je teveel uit 1 kastje halen. Dat betekend extra speakers aanvullen.

waar kom je vandaan? anders mag je best een keer langs komen.

MVG,
Tom van Duuren
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
10-1-2011 12:18
Is dit onderwerp niet een beetje in de zelfde richting als je vorige topic in deze richting? ashamed :$

klik
sex in a cano is like english beer: fucking close to water

Terug naar forum Reageer (zonder quote)