Forum > Geluid

Welke componenten zitten erin TSA C-115N

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj-BpmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2006
Laatste: 2-10-2013
Berichten: 71
2-12-2010 22:33
Hallo forumleden,

Bijna niet waard om een topic voor aan te maken, maar na een lange zoektocht zonder resultaat via o.a. google en het contacteren van het bedrijf TSA zelf..... het dan toch maar eens op deze manier proberen.

Ik ben op het moment bezig met het opknappen van 4x TSA C-115N speakers en ben zeer benieuwd welke componenten hier nou precies in zitten. Het zijn boxen die al een tijd niet meer gemaakt worden maar desondanks voor mij wel interessant om te weten wat er nou in zit.

Technische gegevens:
- Power (LF) 600Watt (AES)
- Power (M/HF) 150Watt (AES)

Ik ben er al achter gekomen dat als hoogtoner er gebruik word gemaakt van:
- Beyma CP600TI met een Beyma TD360 hoorn.

Ik weet tevens dat er gebruikt word gemaakt van een 15 inch beyma laag speaker alleen niet welke.
Ik persoonlijk denk iets van de beyma 15g350 of iets dergelijks....
Foto van de speaker

Echter net zoals bij de hoogtoner kloppen de vermogens van geen kant dan :S
Met volgens beyma 80watt rms, en volgens TSA 150watt aes.
Met volgens beyma 250watt rms, en volgens TSA 600watt aes.

Graag hoor ik wie weet wat erin zit.
OVmusic drive-in shows
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
3-12-2010 21:48
hallo,
die cp600 zou heel goed kunnen. de 15" zal idd een G350 en of misschien de G400 geweest zijn.
TSA heeft andere metingen, dus de opgegeven waardes kloppen wel, staan alleen niet gelijk aan RMS was een beetje standaard is.

een cp600 kan trouwens aardig wat vermogen verwerken hoor, indien hoog genoeg gecrosst.

TSA gebruikte uitsluitend Beyma, en dan ook nogeens de duurdere componenten. Van speakers bouwen wisten zij nog wel het een en ander, alleen filters bouwen konden zij geen drol van,.... net als de processors welke zij leverden bij de systemen.

Ik heb hier nog een hoorngeladen TSA set staan, dubbel 18bass en dubbel 12/2 topkast. incl pw5000 amp en orginele processor.. wat een rukding, bassen tot 200hz, toppen die nog hoger beginnen en dat ding clipt al wanneer je eralleen naar kijkt. laugh :D
Met een xilica gaat het heel aardig.. Bassen duwen echt heel erg door.. toppen blijven maar doorgaan. Flink discosetje.

Ik zal eens kijken of ik nog een boekwerk heb van hun, heb toendertijd wel alles gehad, folders, boekwerk, technische gegevens en volgens mij ook sparepart list.. Net als de prijslijst. Werd je niet echt vrolijk van.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Dj-BpmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2006
Laatste: 2-10-2013
Berichten: 71
4-12-2010 14:23
Ben zeer benieuwd of je nog wat informatie over kunt vinden in je boekwerk :)
In ieder geval bedankt voor de reactie! En leuk om te horen wat jouw ervaring is van het merk.

Ikzelf heb op het moment ook de TSA PW-5000, wel eerst 2 van de 4 eindtrappen moeten repareren maar dan heb je ook wel weer een leuk versterker :)
OVmusic drive-in shows
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
6-12-2010 20:15
Ik heb zelf vier stuks TSA-C115N en heb ook nog vier stuks C-112 en moet zeggen dat ik heel erg te spreken ben over klank van deze tops. Ik heb zelf ook nog het originele system processor 2.3 V hiervoor liggen (mocht je geinteresseerd zijn) welke ik eigelijk niet gebruik.

Voor zover mij bekend zit in de C-115N, als basspeaker, de beyma 15"mw/nd 8 ohm. Overigens is dit nergens terug te vinden, dit was de informatie van degene die mij deze speakers had verkocht. Ook hier kloppen de vermogens niet helemaal van aangezien deze 400 W AES zijn en de tops voor veel meer zijn opgegeven (en ook echt kunnen handelen). Ik vermoed dat de speakers misschien wel op specificatie gemaakt werden speciaal voor TSA.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
6-12-2010 20:30

Watt-Xtra schreef:

Ik heb hier nog een hoorngeladen TSA set staan, dubbel 18bass en dubbel 12/2 topkast. incl pw5000 amp en orginele processor.. wat een rukding, bassen tot 200hz, toppen die nog hoger beginnen en dat ding clipt al wanneer je eralleen naar kijkt. laugh :D
Met een xilica gaat het heel aardig.. Bassen duwen echt heel erg door.. toppen blijven maar doorgaan. Flink discosetje.

Ik zal eens kijken of ik nog een boekwerk heb van hun, heb toendertijd wel alles gehad, folders, boekwerk, technische gegevens en volgens mij ook sparepart list.. Net als de prijslijst. Werd je niet echt vrolijk van.
Heb dit nooit begrepen waarom ze dit deden, heb zelf ook met de G-118 en SG-118en de TSG set ge-experimenteerd met de insteekkaarten in de originele processor. Met kaarten van 100Hz is de prestatie van set niet met elkaar te vergelijken met de 200Hz kaarten. Die 200Hz is echt killing voor de bas en vond de toppen ook beter klinken wanneer deze vanaf 100Hz werden ingezet. Waren ook veel problemen met overbelasten van de speakers wanneer deze tot 200Hz gebruikt werden.

En tsja, die nieuwprijzen van TSA waren echt niet mis, de C115N ging volgens mij de deur uit voor ongeveer 1300 euro (pro memorie) nieuw per stuk en dat is toch echt geen kattepis.....
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Dj-BpmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2006
Laatste: 2-10-2013
Berichten: 71
6-12-2010 21:23
Bedankt voor de informatie HR Sound, goed om te horen dat jij er positieve ervaringen mee hebt!

Naar enkel speurwerk en foto vergelijk met de speakers die ik nu op mijn testbank heb liggen, denk ik bijna met zekerheid te kunnen zeggen dat er een Beyma 15M300 inzit. Komen sprekend met elkaar overeen in alle opzichten (vermogens nagelaten) en aangezien dit een mid/hoog kast is lijkt mij dit de juiste keuze low driver.

Helaas na het testen kwam ik er wel achter dat 1 van de 15M300 kapot was. Maar geluk bij een ongeluk blijkt new-line toevallig 1 reject hiervan te hebben voor enkel 99 euro i.p.v. 233 euro.

Echter wat naar mijn inzien niet klopt en hoor dan graag van jouw HR-sound of dit bij jouw kasten ook zo is mis ik het filter?? Er zit wel een (TSA UF-1 (of iets in die geest)) voor het hoog, maar de low driver word aangestuurd zonder filter of wat. In dit geval zal het hoog wellicht wel kloppen maar zal men nooit alles uit de laag driver kunnen halen op deze manier.
Zit er bijna aan te denken om de kast gewoon actief te gaan aansturen.
OVmusic drive-in shows
Dj-BpmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2006
Laatste: 2-10-2013
Berichten: 71
6-12-2010 21:39
Ohja die prijs van 1300 klopt wel redelijk ja, ik zelf ben een prijslijst van 2003/2004 tegen gekomen waar men 1450 euro per stuk vroeg voor deze boxen. Absoluut dus de reden waard om ze wat op te knappen.
OVmusic drive-in shows
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
7-12-2010 08:23

Dj-Bpm schreef:

Naar enkel speurwerk en foto vergelijk met de speakers die ik nu op mijn testbank heb liggen, denk ik bijna met zekerheid te kunnen zeggen dat er een Beyma 15M300 inzit. Komen sprekend met elkaar overeen in alle opzichten (vermogens nagelaten) en aangezien dit een mid/hoog kast is lijkt mij dit de juiste keuze low driver.
Heb zomaar het idee dat er verschillende soorten speakers in zijn gebruikt, natuurlijk kan er achteraf ook nog een andere ingezet zijn. Ik weet in ieder geval dat er in de periode van Pro-Audio en TSA voldoende ge-expermimenteerd is, er problemen geweest zijn met spares en dat het inderdaad mogelijk is dat er in dezelfde kasten zomaar andere bestukkingen zitten.

Dj-Bpm schreef:

Echter wat naar mijn inzien niet klopt en hoor dan graag van jouw HR-sound of dit bij jouw kasten ook zo is mis ik het filter?? Er zit wel een (TSA UF-1 (of iets in die geest)) voor het hoog, maar de low driver word aangestuurd zonder filter of wat. In dit geval zal het hoog wellicht wel kloppen maar zal men nooit alles uit de laag driver kunnen halen op deze manier.
Zit er bijna aan te denken om de kast gewoon actief te gaan aansturen.
De laagdriver wordt fullrange aangestuurd en slechts het hoog wordt gefilterd. Ik was hier aanvankelijk sceptisch over en durfde eigelijk niet het volle vermogen op te zetten. Inmiddels heb ik er wel vertrouwen in en ben ik een fan aan het worden van deze benadering. Zo zijn voor deze keuze nadelen op te noemen, maar het grootste voordeel is dat het mid (i.c.m.de redelijk compacte kast) toch wel heel erg goed wordt weergegeven. Het hoog wordt dan ook niet zo heel laag ingezet, hetgeen dan de belastbaarheid weer ten goede komt. De korte hoorn die gebruikt wordt voor de CP600ti heeft als voordeel dat het hele scherpe er af is en het niet "nasaal"gaat klinken.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
10-12-2010 21:58
Nog wat vraagjes:
- Vanaf welke frequentie werkt de CP600TI nu?
- Heeft het zin om een bullet bij in de kast te plaatsen? ik lees op J&H dat het echte "top-hoog" mist? Of is dit met deze hoorn niet zo?

@ HR sound, Heb je handgrepen in je kast zitten?
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
11-12-2010 11:25
Ik heb hetzelf nooit gemeten maar de Cp600ti schijnt ingezet te worden op 1200 Hz ( van horen zeggen). Moet eerlijk zeggen dat de specificaties het niet doen vermoeden ( loopt door tot 17kHz) maar het is echt niet nodig om hier een bullet bij te plaatsen voor het allerhoogste hoog. Je mist dit deel boven de 17kHz echt niet.

Voor degene die dit wel vinden, hou het volgende in je achterhoofd; de bandbreedte voor radio loopt zelfs maar door tot 15Khz en om nou te zeggen dat je daar het hoog in mist??? Niet echt....

Ik heb op de kasten de handvaten zitten (flexibele strippen) zoals ze origineel geleverd zijn en moet zeggen dat ik dat optisch nogal onprofessioneel vindt staan. De kasten zijn op zich best mooi gemaakt en hebben de mogelijkheid voor interlocking als je ze stapelt. de eenvoudige handles vind ik er afbreuk aan doen... Op de TSA C112 zitten exakt dezelfde handles.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)