Forum > Licht

Uitlichten Dartbord

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 24-11-2024
11-5-2010 12:28
Hallo allemaal,

ik heb even een vraag. Aanstaande zaterdag is er een darttoernooi bij de vereniging. Niets van hoge kwaliteit, maar gezellig onderling een pijltje gooien. Maar dit jaar willen ze graag dat ik het toernooi ondersteun. Nu heb ik dit andere jaren gedaan in de zin van geluid, maar dit jaar is het de bedoeling dat het finale bord voorzien wordt van verlichting. Tot nu toe hadden ze dit zelf gedaan, maar uit veiligheidsoogpunt wordt dit nu aan mij uitbesteed. Veilige lampjes he links boven? Nu heb ik zelf al een plan in mijn hoofd hoe ik dit het beste kan gaan doen, maar ik zou graag jullie advies willen.

Podium

Hier is een plaatje van het podium met de opstelling hoe ik hem in mijn hoofd heb. Nu is mijn vraag aan jullie:

Als ik dit op deze manier wil gebruiken, is het dan handig als ik de parren voorzie van een filter, of kan ik ze beter zonder filter richten? En indien met filter, welk filter raden jullie aan? Ook zit er namelijk aan te denken om per kant 2 parren naar het bord te richten, en 2 de zaal in. hoe denken jullie hier over? Wordt dit een overkill aan licht op het bord, of is 2 parren per kant te weinig? En zou dit niet te warm worden voor de darters?

Hopelijk zijn er mensen die mij hier mee kunnen helpen.

Hierbij heb ik nog even een voorbeeld over hoe het podium er uit ziet.

Podium vanaf een afstandje

Podium vanaf dichtbij

Met vriendelijke groet,

Greendiek

Ps. Sorry voor de waardeloze paint kwaliteit van de schets ashamed :$.
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
11-5-2010 12:31
Tja... als die onveilige oplossing van vroeger wel genoeg licht gaf, denk ik dat je met twee parretjes al een heel end komt.
Ik zou er frostjes voor doen, om het licht wat vriendelijker te spreiden.

Wat wil je trouwens met die microfoon? Tikgeluiden opvangen?
Niet goed, wel hard!
GreendiekStandaard Lid
11-5-2010 12:35
De microfoon is inderdaad bedoeld om het geluid van de pijlen die in het bord gaan op te vangen. Dit geeft zo'n dof geluid (net als op tv). Dat is een leuk bij effect. Maar als ik het goed heb zijn de frost filters toch bedoelt voor led parren? Kunnen deze dan wel tegen de hitte die afgegeven wordt door par-56 300 watt?
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
11-5-2010 13:02
Ja hoor, je gebruikt een frost filter gewoon om je bundel diffuus te maken.
Er zijn misschien speciale uitvoeringen voor Ledparren, maar een normale frost kan prima op een tungsten lamp of par.
Niet goed, wel hard!
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
11-5-2010 13:05
Holy moly.. Dus de nieuwe generatie licht-technici-in-spe denkt alleen in LED-verlichting?

Frost filters zijn net zoals kleurfilters origineel gemaakt voor gloeilicht zoals PAR..
Light Image
DjboboStandaard Lid
Sinds: 17-10-2005
Laatste: 2-12-2019
11-5-2010 13:09
2 profieltjes, van elke kant 1! mooi 256 erin, of beetje onscherp trekken. Kunt dan eventueel de wand er om heen nog uitlichten met een paar spotjes.
Allround disckjockey gezocht!
GreendiekStandaard Lid
11-5-2010 14:05

JeroenVDV schreef:

Holy moly.. Dus de nieuwe generatie licht-technici-in-spe denkt alleen in LED-verlichting?

Frost filters zijn net zoals kleurfilters origineel gemaakt voor gloeilicht zoals PAR..
Ik denk niet alleen in LED-verlichting, maar dit is de enige toepassing waar ik ze van ken. Ik ben geen licht-technici, ik ben geen geluids-technici, ik ben gewoon een hobby boer met een drive-in-show.

Maar de frost filters...ik zal eens kijken tussen mijn filter-collectie. Daar zitten er wel een paar tussen als het goed is.

djbobo helaas heb ik geen profieltjes, anders had ik deze zeker weten ingezet bij deze klus happy :)
Stoney3KStandaard Lid
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
13-5-2010 11:45

djbobo schreef:

2 profieltjes, van elke kant 1! mooi 256 erin, of beetje onscherp trekken. Kunt dan eventueel de wand er om heen nog uitlichten met een paar spotjes.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik denk dat je dan met de hoogte een beetje moeilijk uitkomt. Als je een profiel te laag opstelt loopt iedereen er doorheen en krijg je lelijke schaduwen.

Een PC of multipar met NSP lens is wat minder lomp en die krijg je denk ik nog wel onder dat plafond kwijt. Misschien zelfs een fronttrussje opstellen, zodat je niet hoeft te hannesen met je lampen in verhouding tot de statieven.
djbobo helaas heb ik geen profieltjes, anders had ik deze zeker weten ingezet bij deze klus happy :)
Je kan natuurlijk altijd één of twee lampjes (en een sturing, dimmers of whatever) bijhuren. PAR56 MFL kun je maar zo ver mee komen, je kan eventueel nog wat trucen uithalen met barndoors, maar het is niet het ideaalste gereedschap voor deze klus. Meer om het hele podium uit te lichten dan een beperkt gebied (zoals het dartbord).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)