Forum > Licht

Schoolverlichting...

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
LaurensbuysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2010
Laatste: 2-4-2011
Berichten: 5
28-4-2010 19:48
Hallo beste mensen,

Ik (als lichtman v/d basisschool in Oudenbosch) heb een vraag: ik moet bij een 'kinderafscheidsmusical' van groep 8 het licht doen.
Nou hebben wij een grote hal gebouwt in de huidige school, en we hebben als licht al:
4x Showtec LED Par 56 RGB.
8x Showtec Par 56.
2x Dimmerpack 4-Channel.
1x HQ Power 750W Strobe.
Controller met joystick.
Verschillende statieven en truss bar.

Natuurlijk is het misschien ook handig om nog wat profielspots/PC/Fresnels aan te schaffen (de afstand van de truss tot het podium bedraagt zo'n 5m.).
Ook hebben we nog iets nodig om mensen die opkomen te volgen (zoiets als een volgspot).
Nou wilden we deze functies vervangen door 2x Martin Mania SCX500 die dan gewoon gobo open hebben, en dan waarschijnlijk ook als volgspot kunnen dienen.

Is dit mogelijk? Of moeten we gewoon veel Fresnels e.d. aanschaffen?

M.v.g. Laurens
SjoerdiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2008
Laatste: 16-8-2018
Berichten: 176
28-4-2010 20:47
Als je daarvoor 2 scanners gaat gebruiken heb je altijd echt wit licht, en hoe wil je dit doen?
Live gaan volgen met je joystick = onmogelijk
programmeren = onmogelijk wat als die 1 meter te veel naar achteren loopt?

Ik zou een aantal pc's / fresnells aanschaffen en dan eventueel een volgspot.

Sjoerd
HES Hog IPC
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
28-4-2010 21:36
De scanners hebben te weinig power en een te smalle afstraalhoek om iemand mee te belichten. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. De ledparren lijken me hooguit geschikt om een achtergrondje mee te maken.

Een eenvoudig klusje als dit kan eventueel wel met alleen parren, maar aan 8 stuks par-56 (toch al niet echte krachtpatsers) ga je niet genoeg hebben. Het dubbele is wel het minimum en het liefste dan par-64 met minstens 500 Watt lamp.

Iemand volgen zou ik doen met een volgspot.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
29-4-2010 00:04
Iemand volgen zou ik doen met een volgspot.
Jeps... Eventueel is er wat te hobbyen met een smalbundelige profielspot op z´n kop.
Een fresnell kan eventueel ook nog wel.
Je zult in beide gevallen sowieso een minder strak begrensde bundel hebben, als met een echte volgspot. Of dit nodig is, is een tweede.

Verder zul je in budgetsituaties nog wel wat kunnen met een paar bouwlampjes, mits goed uitgericht, dimbaar en voorzien van (eventueel zelfgemaakte) "barndoors".

Ledparren zijn inderdaad leuk voor effect/decoratielicht, voor de rest onbruikbaar (de standaard ledparren althans).
PAR56 300W (MSP?) is zoals gezegd al snel te krap. Voor een kleine buhne (ca. 12m breed) gebruik ik zelf op het moment 6 fresnelletjes van 500W.
Niet goed, wel hard!
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
29-4-2010 00:06

joepurlings schreef:

..voorzien van (eventueel zelfgemaakte) "barndoors"...
Vergeet het woordje 'veilige' niet voor zelfgemaakte!
De temperaturen van een bouwlampje lopen ver op, en je moet natuurlijk niet fikkende stukjes plastic / karton / hout naar beneden laten komen tijdens een voorstelling sneaky :V
Nu ook op internet!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
29-4-2010 12:12

joepurlings schreef:

(MSP?)
MFL of NSP? laugh :D
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
29-4-2010 12:17
Uh... MFL... sorry ashamed :$

Barndoors maak je natuurlijk van dun plaatstaal of iets dergelijks.
Niet goed, wel hard!
LaurensbuysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2010
Laatste: 2-4-2011
Berichten: 5
1-5-2010 09:41
Ja, van die Martins, had ik al gedacht, volgspot is natuurlijk veel makkelijker te bedienen: Mijn vraag is dan, wat voor soort volgspot/fresnel/PC, budget v/d school ligt zo rond de €600/700,-

Misschien voor die fresnel/PC DTS Scena 650/1000, en dan 2.

E - mail is ook al ingevuld...

Groeten, Laurens
LaurensbuysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2010
Laatste: 2-4-2011
Berichten: 5
1-5-2010 09:56
P.S. Bedankt voor de geweldige reacties!!!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
2-5-2010 01:03

laurensbuys schreef:

Ja, van die Martins, had ik al gedacht, volgspot is natuurlijk veel makkelijker te bedienen: Mijn vraag is dan, wat voor soort volgspot/fresnel/PC, budget v/d school ligt zo rond de €600/700,-
Een fresnel of PC is totaal ongeschikt om als volgspot te gebruiken.

Voor 700 euro kun je als je een beetje goed zoekt tweedehands wel een redelijke volgspot kopen (topmerken volgspots zijn: Robert Juliat, Lycian en Niethammer | laatste merk bestaat niet meer (is nu ADB) maar tweedehands nog wel te vinden).

Eventueel zou je ook prima een profielspot kunnen gebruiken (een volgspot is in wezen niets anders als een profielspot), buiten het feit dat een (goede) volgspot beter toegankelijke bediening heeft én op de plaatsen waar je de spot moet vasthouden niet zo warm wordt! (Houdt er even rekening mee dat de behuizing van een willekeurige spot na een avondje aan staan rustig 200 graden Celsius kan worden!!) Dat zijn de dingen waar bij volgspots rekening is gehouden.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)