Forum > Newbie Forum

Multikabel op schakelpaneel

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
MeGodYouDieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 1-2-2007
13-8-2003 15:24
1 x bewerkt. Laatst door MeGodYouDie op 13-8-2003 17:09
Ik was het kijken naar dit product: www.new-line.nl/v/3592
Ik wou graag een multikabel om de volgende dingen op aan te sluiten:
1x looplicht: 1200 watt
3x strobo: 1x 500 watt 2x 30 watt (op één kanaal)
1x small mushroom: 600 watt
2x Blacklight TL 78 watt (op één kanaal)
TOTAAL: 2360 watt.
Aan het uiteinde van deze kabel zit een multistekker. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik die stekker op mijn SCHUKO-schakelpaneel moet aansluiten. Had zelf iets in gedachte van female multistekker in een kassie zetten en daar dan weer 4 stekker op zetten, of de draadjes van die multistekker weer direct naar schakelpaneel (zitten van de pinnetjes bij de schakelaar waar de schuko's op zitten. Maar ik heb echt geen idee wat ik hiervoor moet hebben en hoe ik zoiets moet aansluiten. Kan iemand hier een uitleg van geven.

Mzzl Bjorn
Disco Venga -Xperience the beat-
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
13-8-2003 15:33
gewoon de shuko's op je eigen kast er af halen, en een female harting er voor in de plaats zetten.
www.new-line.nl/v/5088 +
www.new-line.nl/v/5087
Denk er wel om, op de kabel die jij hier hebt gekozen, kan je max 4 app. aansluiten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MeGodYouDieStandaard Lid
13-8-2003 17:08
Ja dat snap ik, die strobo's komen op een "kanaal". Maar hoe moet ik die female stekker dan aan sluiten?
MeGodYouDieStandaard Lid
13-8-2003 17:18
Hoe kan het eigenlijk dat die denk ik afdekkap duurder is dan de stekker, beetje vreemd vind ik maar ja en als het iets anders is wat is het dan
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
13-8-2003 17:18
In de females van jouw schakelpaneeltje zet je gewoon male stekkers met een kabeltje. Die kabeltjes laat je lopen naar een Harting chassisdeel, gemonteerd op een blindplaat boven dat schakelpaneeltje.

Je kan dan iedere keer makkelijk die kabel in- en uitpluggen (en hij is nog vergrendeld ook).

Wat je dus nodig hebt is het volgende:
- male Eurostekkers die passen in de female-uitgangen van je schakelpaneel
- enige stukken kabel hiervoor (3-aderig)
- een Harting female chassisdeel (het lijkt me 6-polig, maar ik kan op het de foto niet goed zien, dit moet je even aan Dré vragen)-zie post van Tom
- een paneeltje waar je dat Harting chassisdeel op monteert (19" metaal is natuurlijk erg mooi, maar een multiplex plaatje kan ook).

In plaats van Harting kan je ook Ilme of Wieland nemen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MeGodYouDieStandaard Lid
13-8-2003 17:26
Dus als ik het goed begrijp heb ik dit dingetje www.new-line.nl/v/5087 niet nodig? En trouwens nu weet ik nog steeds niet welke draadje in welk gaatje moet en hoe ik dat dan weer aan bijv. die stekkers moet hangen.
DiederikStandaard Lid
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
13-8-2003 17:45
1 x bewerkt. Laatst door Diederik op 13-8-2003 20:42
Hier in de schouwburg heb ik het volgende gezien (voor 16 polig Harting): 8 stukjes snoer van pakweg 1,5 meter naar een Harting female stekker. Er gaan dus gewoon 8 kabels de trekontlaster in. De kabels zijn gemerkt 1-8 en kunnen zo ingeprikt worden waar ze nodig zijn.

[Edit: Dit werkt niet met 6 polige harting en andere connectoren waarbij de nulleiders samen worden genomen, (dit itt tot wat ik hier eerst had geschreven) dat is levensgevaarlijk. Zie uitleg van dre hieronder.]
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
13-8-2003 18:18
Inderdaad: GOED OPLETTEN!!!

Bij dit verloopje worden de nullen aan elkaar geknoopt en aan pin-5 en pin-6 gehangen. Ga dus niet zelf een verloopje maken van 4 male netstekkers naar een 6-pins multiconnector want da's LEVENSGEVAARLIJK EN kan je apparatuur snel naar z'n grootje helpen (zoals een klant heeft ondervonden met z'n DC-4p). Lullig detail: De DC-4p is gewoon leverbaar met deze 6-polige wieland connector (en dan is het weer WEL volledig veilig). Waarom dan niet met losse stekkers? Denk je eens in wat er gebeurt als iemand een van de stekkers omdraait: 2 x de Fase en de Nul kneiterhard aan elkaar geknoopt. PANG. En denk je eens in wat er gebeurt als je een van de stekkers er "live" uit trekt? Yep, 230V door je donder (en mogelijk een overleidensadvertentie in de krant de volgende morgen).

Ik heb zelf wel eens een verloopje gemaakt van 4 x stekkers naar een 6-polige connector MAAR daarbij heb ik de 2 nullen volledig gescheiden gehouden EN maar in 2 van de 4 stekkers aangesloten EN stekkers gebruikt die niet om te keren zijn (belgische stekkers in belgische inbouwdoosjes (met massapen)). ALLEEN op die manier is het een veilig verloopje!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MeGodYouDieStandaard Lid
13-8-2003 19:05
1 x bewerkt. Laatst door MeGodYouDie op 13-8-2003 19:13
Oke, ik denk dat ik er iets van snap maar bij mij is het de bedoeling om de multikabel op een schakelpaneel te hangen. Dus niet op een DC-4p. Is dit nou mogelijk of niet? Kun je er niet een 8 polige (als die bestaan stekker aan maken ofzo).
Ik snap het eigenlijk niet precies.

Zou het niet met dit ding kunnen heeft er dan iemand een andere oplossing voor mij. Het schakelpaneel waar het om draait is www.new-line.nl/v/8028. Ben ook niet één van de slimste. happy :)
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
13-8-2003 19:11
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 13-8-2003 19:15
Da's inderdaad de ellende met gezamenlijke nul: *kaboem* als eens iemand een stekkertje omdraait. Als je weet waar je mee bezig bent *en* de stekkers zitten allemaal in een flightcase waar niemand er bij kan, dan kan dit. Anders niet.

Waarom ze nou niet gewoon een 10-polige Harting hebben gebruikt voor die breakout... Die bestaan wel (o.a. van Connex. Nadeel: € € €). Dan is het én veilig én standaard.

Om op de laatste vraag van MGYD terug te komen: ja het kan, als je weet waar je mee bezig bent. Je zal moeten kijken hoe jouw paneeltje is bedraad, hoe de schakeling loopt en wat de gezamenlijke "nul" is. Gezien je voorgaande posts niet echt een aanrader (no offence, ik knoei ook niet aan mijn gasleidingen thuis...).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Afgesloten topic