Forum > Geluid

Vermogen berekenen voor gebruik op Aggregaat

(47 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2008
Laatste: 4-3-2024
Berichten: 59
1-3-2010 23:56
Beste heren en dames,

Het volgende. Er is mij gevraagt om geluid te verzorgen in een optocht. Op de wagen word een Aggregaat gebruikt. Nu zou ik graag willen weten hoe ik het vermogen van mijn set kan berekenen. Het gaat om een versterker rek met daarin een Wharfedale mp1200 en een mp 1800 daarbij zit nog een crossover en een Equalizer. Daarbij komt een md speler of mp3 speler via de meest simpele microfoon mixer namelijk de Behringer Xenyx 802 Mixer. Ik ben een totale leek op het gebied van vermogen en stroom en zo kan iemand mij hiermee op de goede weg helpen? Alvast bedankt

Groeten Stefan
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
2-3-2010 07:57
Probeer voor een gestabiliseerde 7,5 kva aggregaat te gaan, deze is voor jouw toepassing prima. Die 7,5 kva is puur omdat je ze pas vanaf die spanning gestabiliseerd hebt, ik zou overigens dit setje ook wel op een 3 Kw aggregaatje durfen aansluiten.

Je kunt met een aggregaat beter iets te ruim zitten als te laag, op die manier zal de spanning stabiel blijven bij eventuele pieken.
Focus on the customer and the rest will follow.
DJ StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2008
Laatste: 4-3-2024
Berichten: 59
8-3-2010 14:46
Bedant voor uw reactie ik ben hellaas ziek geweest vandaar deze late reactie ik ga dit in elk geval door geven aan de wagenbouwers en dan gaat het helemaal goed komen dit topic mag van mij gesloten worden

groeten Stefan
Berghs eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
Berichten: 147
19-1-2011 22:37
Ook ik zit met het zelfde probleem hier.
Ik ben ook gevraagd door een groep en ze zouden een aggregaat regelen.
Vorig jaar hadden ze er een geregeld die zeker meer dan genoeg was maar die was dit jaar helaas niet meer beschikbaar.
Wat moet er op komen:
1x Synq 3k6 (hier komen 4 X-15HL aan)
1x Dap Tas2400 (hier komen 2 X-12T aan)
1x dap Tas1900 (hier komen 2 X-12 aan)
Dan nog een driverack pa+, een pc met touchscreen, een mixer (lpm 7.3), een usb speler (puur om wat van hun eigen nummers via usb af te spelen) en nog eventueel wat kleine bijkomstigheden.

Het moet een gestabiliseerde aggregaat zijn dat zeker maar hoeveel Kva moet deze zijn?
Krachtstroom verdeler is aanwezig dus een krachtstroom aansluiting op de aggregaat is geen probleem (eigenlijk nog liever).
DjjorreStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2005
Laatste: 19-8-2024
Berichten: 109
20-1-2011 21:46
het vermogen van aggregaten/stroomgroepen is steeds in kVa uitgedrukt
dwz. het vermogen in kW bij een cosinus phi van 1
vb een par van 1kW is resistief dus cos phi 1 dus om deze op een groep te laten draaien heb je 1kVA nodig
ik zelf werk met 50% reserve bij het selecteren van een stroomgroep
dit ivm de dynamiek van muzieksignalen en de bijhorende stroompieke ( dit even ter zijde)
bij bv een versterker is het een ander verhaal: deze is inductief voor een versterker met klassieke voeding ( trafo, gelijkrichter, elco) de zware jongens om te tillen.
de versterkers met geschakelde voeding zijn zelfs capacitief ( stroom voorijlend ipv naijlend)
in beide gevallen is het belangrijk om met de verschuiving tss stroomen spanning rekening te houden!
waar haal je nu de cos phi van een versterker. groot probleem, want die is afhankelijk van de belasting ervan!
ik gebruik de vuistregel cos phi = 0,7
soms staat op de versterker ook een vermogen in kVA dan zit je safe, maar hou wel rekening met de bovenvernoemde reserve!!!
een gouden regel voor draaistroomaansluiting op en stroomgroep is ook: het zo gelijkmatig mogelijk verdelen van de stromen (lees vermogen) over je 3 fasen
heb je een rack met bv 3 amps op een powercon...
haal de stekkers uit je stekkerblok van je amprack en zet 1 amp per fase....
over dit onderwerp kan nog veel meer gezegd worden,
maar mss is het nu al een beetje te theoretisch....
Berghs eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
Berichten: 147
20-1-2011 22:39
Ik weet dat je alles voer de fases moet verdelen en was dus zeker van plan om 1 amp per fase te nemen en de rest wat te verdelen (eventueel enkel over 2 amps).
Het enige wat ik kan vinden over de amps is de Max current draw.
Deze is echter in theorie zo hoog dat ik 1 amp nog niet op een 230v 16A groep zou mogen zetten.
In praktijk kun je er echter prima 2 samen zetten.
Ook weet ik het verschil tussen een conventionele amp en een met schakelende voeding.
Ik heb altijd met visions gesleept (heb overigens nog een vision 2400 en 1600 liggen die ik eventueel kan gebruiken mocht het nodig zijn)
Nu wil ik het op een aggregaat allemaal wat veiliger hebben vandaar de vraag of iemand me kan zeggen bij... Kva zit je veilig met die amps (3k6 op 4 ohm en de andere 2 op 8 ohm belast).
Het lijkt me dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt.
DjjorreStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2005
Laatste: 19-8-2024
Berichten: 109
22-1-2011 19:32

berghs events schreef:

Ook ik zit met het zelfde probleem hier.
Ik ben ook gevraagd door een groep en ze zouden een aggregaat regelen.
Vorig jaar hadden ze er een geregeld die zeker meer dan genoeg was maar die was dit jaar helaas niet meer beschikbaar.
Wat moet er op komen:
1x Synq 3k6 (hier komen 4 X-15HL aan)
1x Dap Tas2400 (hier komen 2 X-12T aan)
1x dap Tas1900 (hier komen 2 X-12 aan)
Dan nog een driverack pa+, een pc met touchscreen, een mixer (lpm 7.3), een usb speler (puur om wat van hun eigen nummers via usb af te spelen) en nog eventueel wat kleine bijkomstigheden.

Het moet een gestabiliseerde aggregaat zijn dat zeker maar hoeveel Kva moet deze zijn?
Krachtstroom verdeler is aanwezig dus een krachtstroom aansluiting op de aggregaat is geen probleem (eigenlijk nog liever).
de 3k6 is 3900watt piek
de beide daps +/- 3000
met de max stroomopname moet je nu juist wel gaan rekening houden omdat de pieken ook wel degelijk door je aggregaat moeten worden geleverd
enkel het opsplitsen van laag mid en hoog in multiampsystemen kan je als correctie in acht nemen
ij jou geval zou ik alles optellen
rekening houden met je andere verbruikers, zou ik voor een 12 a 15 kva groepje gaan
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 276
22-1-2011 20:22
Goede avond,

Afgelopen carnaval de volgende opstelling gebruikt:

Aggregaat 6 kVA van van cranenbroek(5000 watt continu) afgezekerd op 21,7 A

Wat er werd gebruikt:

Vision 1600 2x 8 ohm belast
Vision 3500 8 ohm brug
1500 watt infrarood straal kachel
enkele 10 tallen meters lichtslang
Diverse randapparatuur zoals desktop met bpm, mengpaneel, processor, dubbele cd-speler en grote koelventilator voor het aggregaat.

Dit is de hele avond zonder problemen verlopen, de lampjes van de lichtslangen branden op de bass dreun maar een klein beetje minder, je moest goed kijken.

Wat me wel opgevallen is dat de koeling van het aggregaat heel erg belangrijk is, het jaar ervoor het aggregaat in een kist gestopt met minimale natuurlijke trek, ook hier geen problemen de hele avond echter was het benzine verbruik 2 maal zo hoog tov afgelopen jaar terwijl afgelopen jaar er vanwege de extreme koud de 1500 watt kachel extra was aangesloten.

Als ik nu de maximale vermogens bij elkaar optel van de 2 versterkers kom ik al op 7800 watt!?
Terwijl we niet de hele avond maximaal hebben geblazen maar toch diverse keren heeft de limiter moeten ingrijpen.

Groet Jeroen.

Nog even voor de beeld vorming, 2 stuks synq 3k6 als sub top tot aan de clip is prima te doen op een 16A 220V wandaansluiting.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
23-1-2011 20:43
Dit jaar zet ik het volgende setje weg op een cv wagen:

AA V5001 plus op 8 ohm ( op het laag )
EE-Systems v-2400 ook op 8 ohm ( op de toppen )
plus processor en mengpaneel.

Ook hang ik er een 500W bouwlamp bij op, om de boel een beetje stabiel te houden.
Dit komt dan op een 5.200 kw bezine aggregaat. Dit moet zonder problemen wel gaan, zeker omdat de versterkers ruim uit de clip worden gehouden door de strakke limiting.
Maar zou ik er evt nog een 700W rookmachine bij op kunnen hangen? Of word dit toch echt te veel?
Well all right..
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
24-1-2011 16:39
Ik loop nu al een dikke 20 jaar shocked 8O rond in de verhuur van licht en geluid. En heb in die tijd van alles mee gemaakt met stroomopwekkers. Dit zit tussen het kompleet kapot gaan van de stroomopwekker, rare storingen en het kapot gaan van apparatuur in. Weinig komt mij meer vreemd voor. Dit is dus ook de reden dat ik niet meer verhuur aan carnaval/corso/gondelvaart- dingen die met een aggregaat werken, tenzij ik zelf dat ding heb gezien en heb kunnen controleren wat er op is aangesloten. Want... Een licht aggregaat is kleiner en goedkoper sneaky :V dat past de desbetreffende vereniging altijd wink ;) Dan kun je de boel nog zo goed uitgerekend hebben, mijn ervaring is dat er zomaar door een ander nog even een lichtslang/bouwlamp, of whatever bij dat aggregaat wordt opgedrukt. Al snel een 500 tot 1000 watt. zeg voor het gemak maar even een ampere of 4! Dat is voor een aggregaatje wat alleen 220/230 volt en onder optimale omstandigheden maximaal 16A levert al 25%. De meeste mensen beseffen dit niet en vinden het dus raar dat er iets kapot gaat, want dat kan nooit aan dat lampje/lichtsnoer, enz. hebben gelegen want die doet het nog gewoon laugh :D Dat klopt, ze geven wat minder licht maar slurpen wel vermogen met alle missere van dien.

Als ik zelf een klus heb waar ik een aggregaat bij nodig heb, reken ik al jaren als volgt, en dat gaat tot nu toe altijd goed. De kva's delen door 3 en vermenigvuldigen met 2. De uitkomst is het maximaal continu te leveren wattage. Zit ik niet op het randje en hoef ik mij ook geen zorgen te maken over piekbelastingen enz. Op een 30 kva sluit ik dus maximaal 20000 watt aan. Als dat ding op petroleum, diesel of benzine loopt, maakt mij niet uit. Maar als iemand het heeft over een stroomopwekker tot zeg maar maximaal 6 kva. dan denk ik dus maximaal 4000 watt. Dat is aan geluid best veel, maar als je al een 700 watt rookmachine en een 500 watt bouwlamp neemt heb je al meer dan 1/4 van je vermogen in gebruik...........

Ik zou het persoonlijk wel weten. Mijn manier is theoretisch waarschijnijk overdone. maar door schade en schande doe ik liever save dan sorry.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)