Forum > Licht

Beginnen met Scanner / ShowTec Sanmaster - 5 vraagjes

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
PDKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2009
Laatste: 19-5-2010
Berichten: 5
10-12-2009 16:45
Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje met geluid bezig en nu wil ik mijn kennis graag uitbreiden met wat licht. Graag zou ik een scanner kopen en deze met een paneeltje besturen, gewoon om het uit te proberen en later uit te breiden met parren en meer scanners.

Omdat ik nog niet zo bekend ben wil ik graag beginnen met een goedkope scanner: de ShowTec DJ LED Scan (/nl/scans-scanners/showtec-dj-led-scan_23829.htm), en: ShowTec Scanmaster 2 MKII (/nl/lichtsturingen/showtec-scanmaster-2-mkii_13996.htm).

Van beide artikelen heb ik de handleiding volledig doorgenomen en met de ShowTec Scanmaster 2 ben ik al enigszins bekend. Echter, ik weet niet helemaal welke kabels ik nodig heb en hoe ik alles moet aansluiten.

Hier mijn vraagjes:
1. De ShowTec LED Scan heeft een DMS uitgang en een DMX ingang. Kan ik dit doen met een gewone XLR-kabel of is hier een speciale kabel voor?
2. Kan ik de ShowTec LED Scan bedienen met alleen de DMX uitgang of moet ik hiervoor nog een verbinding maken?
3. De ShowTec Scanmaster heeft alleen een DMX uitgang, waar moet de uitgang van de ShowTec LED Scan naartoe?
4. Bij de ShowTec LED Scan staat niet uitdrukkelijk dat deze een lamp bevat, maar omdat het LED is, bevat hij het dan wel? Zo nee is het makkelijk om het erin te zetten?

5. Is het sowieso slim om te doen wat ik nu wil doen?

Sorry dat ik jullie heb bedolven onder vragen! Ik hoop dat ze makkelijk te beantwoorden zijn!

Alvast héél erg bedankt!!!

Mvg,
Patrick
Rick----1993Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2009
Laatste: 31-12-2010
Berichten: 45
10-12-2009 17:03
1. De ShowTec LED Scan heeft een DMS uitgang en een DMX ingang. Kan ik dit doen met een gewone XLR-kabel of is hier een speciale kabel voor?
DMS uitgang???? Maar in iedergeval kun je wel over kleinere afstanden gewoon XLR kabels gebruiken, maar dit schijnt wel meer storingen te geven (zelf nooit wat van gemerkt...). Maar als je toch alles nieuw gaat aanschaffen zou ik DMX kabels kopen.

2. Kan ik de ShowTec LED Scan bedienen met alleen de DMX uitgang of moet ik hiervoor nog een verbinding maken?
Kan gewoon met DMX. En natuurlijk heeft de scanner stroom nodig happy :)

3. De ShowTec Scanmaster heeft alleen een DMX uitgang, waar moet de uitgang van de ShowTec LED Scan naartoe?
Scanmaster uitgang - kabel - scanner 1 - kabel - scanner 2. De uitgang van de scanner lus je door naar de 2e scanner.

4. Bij de ShowTec LED Scan staat niet uitdrukkelijk dat deze een lamp bevat, maar omdat het LED is, bevat hij het dan wel? Zo nee is het makkelijk om het erin te zetten?

Led zit (bijna) altijd ingebouwd. In iedergeval bij dit product wel.
Licht dat licht mij wel
PDKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2009
Laatste: 19-5-2010
Berichten: 5
10-12-2009 17:09

rick----1993 schreef:

DMS uitgang????
De letter S zit vlak naast de X laugh :D , sorry.

Heel erg bedankt voor je snelle reactie!!! Als ik deze twee apparaten aanschaf en 2 DMX-kabels dan kan ik de scanner op master zetten en gaat het werken?

Thanx!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
10-12-2009 17:10
1. In principe heb je een speciale DMX kabel nodig. Maar voor wat testjes met maar 1 scanner, moet een normale XLR microfoonkabel ook prima voldoen.
2. DMX is een digitale bus. Alle stuursignalen gaan dus over deze kabel. Je moet natuurlijk nog wel stroom aansluiten op de scanner.
3. De uitgang van de scanner moet naar de volgende scanner (of dimmer, of ledpar, of effect). In principe moet op de laatste scanner een terminator, maar ook dit is niet echt nodig bij zulke testjes. Nu, dit is gewoon een XLR-plug met een weerstand, dus kost maar een paar euro.
4. De LEDs zitten er al in. Is volgens mij ook gewoon vast gesoldeerd, en niet echt bedoeld om zelf te vervangen.
5. Hangt er vanaf wat je precies wilt doen. Enkel 1 scan is natuurlijk nogal zielig voor een show, maar natuurlijk prima om wat uit te proberen, al zijn meerdere scans natuurlijk beter om shows te leren maken. De controller is ook nogal basic, maar dat zal je zelf ook al wel begrepen hebben.
PDKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2009
Laatste: 19-5-2010
Berichten: 5
10-12-2009 18:38
Bedankt voor je antwoord!

Ik was al bijna aan het bestellen, maar iets viel mij nog op:
In de gebruiksaanwijzing van de ShowTec LED Club Scan staat dat een terminator van 120 Ohm nodig is: "Note: It's necessary to insert the XLR termination plug (with 120 Ohm) in the last lighting in the link in order to ensure proper transmission on the DMX data link."
Moet ik een 120 Ohm terminator gaan samenstellen of is 110 Ohm ook goed?

Alvast bedankt!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
10-12-2009 18:41
Zonder zal het ook wel werken. Maar als je eentje koopt (is nooit weggesmeten geld), dan maakt het in principe zoveel niet uit. Ze spreken van 120Ohm, omdat dit een standaard weerstandswaarde is. Maar strikt genomen moet er afgesloten worden met 110Ohm. Dus de NewLine afsluitweerstand van 110Ohm is eigenlijk dus beter dan de 120Ohm. Of je in de praktijk verschil opmerkt is een andere zaak natuurlijk.
PDKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2009
Laatste: 19-5-2010
Berichten: 5
10-12-2009 18:47
Oké mooi, dan doe ik de 110 erbij, ty voor je supersnelle answer!!

Ik heb 'n 3-pins dmx kabel (Male/Female) nodig denk ik, maar het heet allemaal zo raar op de webshop. Is de DAP XLR Kabel AES-EBU (/nl/xlr-kabels/dap-xlr-kabel-aes-ebu_5977.htm) de juiste?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-12-2009 18:51
Yep.
PDKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-12-2009
Laatste: 19-5-2010
Berichten: 5
10-12-2009 18:51
Thanx happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)