Forum > Geluid

welke actieve bassen lem vs rcf vs mackie vs db technologies

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
30-11-2009 16:09
Na de verkoop van mijn pxw18p ben ik natuuwlijk weer op zoek naar een nieuwe actieve subwoofer.
Deze subwoofer dient voor onder 2 mackie srm-450.

Ik heb de lem pegasus 118 op het oog klik . Deze kan ik 2e hands voor een goede prijs krijgen. Deze subs zijn 15 kg lichter, is niet een heel groot verschil maar met dat gewicht ben ik tevreden. Ik twijfel alleen om de volgende redens:

- spare parts van lem zijn niet verkrijgbaar
- Bij een aantal gebruikers viel de lem pegasus uit onder een avond draaien
- Combinatie met srm-450 (eventuele oplossing hiervoor: 2 lem d400's aanschaffen, hoe houden deze zicht staande tegenover een mackie srm-450?)

Nu vraag ik me af, zijn mijn twijfels terecht? Zijn er mensen die hier meer over de lem pegasus kunnen vertellen?
Ik heb de shop reviews doorgelezen maar vond deze nogal eenzijdig. Ik denk wel dat deze bassen een stuk luider zullen spelen. Ik heb ze al een aantal keer gehoord, maar dit was telkens per 4 stuks. Hier was ik erg van onder de indruk moet ik zeggen.

Verder zijn er mensen die de lem pegasus hebben beluisterd en ook de swa1801, de rcf4pro80001 serie en de db technologies serie? Hoe verhouden deze subwoofers zich tegenover elkaar?

andere mogelijkheden:

- mackie swa 1801
- rcf 4pro subwoofer (valt eigenlijk niet in mijn budget)
- db technologies
- vergeet ik een merk?

Dap en merken zoals american audio, komen niet meer in aanmerking voor mijn zoektocht.
De sub moet verder ook 18 inch zijn.
insomnia
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
30-11-2009 21:03

Sick2 schreef:

- spare parts van lem zijn niet verkrijgbaar
Ik heb hier op het forum gelezen dat de importeur nog voldoende spare-parts heeft liggen, is dat voor de door jou genoemde subs niet zo dan?
- Bij een aantal gebruikers viel de lem pegasus uit onder een avond draaien
Alles kan kapot, klagers hebben over het algemeen in reviews de overhand. Als iets goed is hoor je mensen eenmaal niet zo snel wink ;) Die paar gevallen zijn dus waarschijnlijk peanuts vergeleken met wat nooit uitvalt.
- Combinatie met srm-450 (eventuele oplossing hiervoor: 2 lem d400's aanschaffen, hoe houden deze zicht staande tegenover een mackie srm-450?)
Sja... laagweergave is laagweergave. Ik vind het altijd heel gewaagd om te zeggen dat een specifiek sub/top setje echt bij elkaar hoort. Alle merken kun je mixen met elkaar, ik denk dat bepaalde specs of mogelijkheden (en de klank daarvan en dus je voorkeur/de toepassing) meer beslissend en/of bepalend zijn dan het merkje. Een 18 inch bas met een 10/1 inch top zal zeer waarschijnlijk bijna nooit lekker combineren. Heeft niets met het merk te maken tenzij er een kastje is dat makkelijk tot 80 Hz speelt met een 10 inch woofer. Enige goede reden voor mij is omdat ik het zelf mooier vind om alles van 1 merk te hebben happy :)
Verder zijn er mensen die de lem pegasus hebben beluisterd en ook de swa1801, de rcf4pro80001 serie en de db technologies serie? Hoe verhouden deze subwoofers zich tegenover elkaar?
dB SUB18D vergeleken met de 4PRO8001AS, laatste gaat net wat lager voor mijn gevoel.

Kijk anders ook eens voor gebruikte kasten. De Mackie SWA1801 heb ik over gedacht toen ik de SRM450's had (om het merk dus). Daar las ik wel teveel negatieve geluiden over. De speaker schijnt een vrij goedkope driver van Eminence te zijn, er zit al jaren geen RCF meer in. Verder is de kast een stukje groter (breder en dieper) en zwaarder dan de dB kast maar de RCF is bv weer dieper en ong. hetzelfde gewicht. Verder resoneert het frontpanel behoorlijk. Je moet even bepalen of je BR of BP wilt gebruiken. En als je merk A subs het aangeschaft omdat deze aan je eisen voldoet (bij mij was dat dus combi van gewicht en afmetingen) dan kun je toch altijd nog bepalen of je andere topjes wilt.
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
1-12-2009 21:56
Dimi, alvast bedankt voor je reactie!

@spare parts -> met de kijk op de toekomst, zo bedoelde ik het. Stel er gaat over 1 jaar iets kapot?
@swa1801 -> ben niet zo heel erg kapot van de swa1801 mede door de china componenten

Ik heb vandaag 2x lem pegasus gehoord, was wel niet echt in een fatsoendelijke ruimte (volle loods).
Maar vond ze opzich wel aardig klinken, niet super goed maar goed genoeg.
Verder heb ik op marktplaats nog 2x RCF ART 705AS gezien. Hoe verhouden deze zich tegenover de lem?
Verder denk ik dat ik de lem morgen ga ophalen, vooral omdat deze gewoon het gunstigste geprijsd is.
Of er moet al iemand zijn die een super idee voor me heeft happy :)

*Edit* Wat zijn 2 lem pegasus in redelijke staat nog eigenlijk waard dezer tijden?

*edit2* Heeft iemand nog lem toppen in de aanbieding?
insomnia
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
2-12-2009 00:06

Sick2 schreef:

@swa1801 -> ben niet zo heel erg kapot van de swa1801 mede door de china componenten
Ik ben bang dat het dan vandaag de dag heel erg moeilijk voor je wordt om iets te vinden, want bijna alles komt tegenwoordig uit de PRC
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
2-12-2009 07:22

Sick2 schreef:

Ik heb vandaag 2x lem pegasus gehoord, was wel niet echt in een fatsoendelijke ruimte (volle loods).
Maar vond ze opzich wel aardig klinken, niet super goed maar goed genoeg.
Wat bedoel je met niet goed genoeg? Er zit ook een dsp in die je kunt instellen zag ik, misschien staat die niet optimaal. Verder ken ik de kasten helemaal niet.

Ik heb de 705 vergeleken met de dB SUB18D kast, ging niet veel minder diep, wel minder hard. Verschillen zijn in een kleinere ruimte allemaal minimaal. Je zou eigenlijk alles meerdere keren moeten huren om ECHT goed verschil te merken. Wat is je budget?
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
2-12-2009 08:01

dimi_v schreef:

Wat bedoel je met niet goed genoeg? Er zit ook een dsp in die je kunt instellen zag ik, misschien staat die niet optimaal. Verder ken ik de kasten helemaal niet.
beetje aparte zin, er staat: ik vond ze niet supergoed, maar wel goed genoeg razz :p

Mijn budget is voor de rest vrij triest zo een +- €1200 per 2, mochten er nu echt kasten zijn die de moeite waard zijn om te wachten en door te sparen, dan zou ik dat ook het overwegen waard vinden.
insomnia
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
2-12-2009 16:13
Aangezien je SRM 450jes hebt zou ik zeggen koop 2 SWA1801 kasten. Gebruik deze combi ook en ben er wel over te spreken. Heb 1,5 jaar geleden twee van deze kasten voor 1500 euro op de kop kunnen tikken. Weet daardoor niet of deze uit Italië of China komen, maar eerlijk gezegd geloof ik dat geneuzel ook wel. Voor dat geld kan je geen bult vallen, toch? Ze blaffen in ieder geval prima...
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
2-12-2009 19:08
Heb zelf momenteel 4 pegasus subs(en misschien binnenkort 6) en ben er echt wel over te spreken.

Het probleem van het uitvallen is bij mij 1x voorgekomen ''het defect'' was dat de kabel van de versterkerunit naar de speaker losgetrild was, slecht voor zo'n speaker ja... maar gelukkig niks ernstigs. Kwestie van de kabelschoentjes even goed aanknijpen en het probleem is verholpen. Of andere dit probleem ook hebben gehad als uitval kan ik je helaas niet zeggen.

Ik persoonlijk vind de combo D400/Pegasus trouwens lekkerder klinken als de combo Master/Pegasus maar dit is misschien een kwestie van smaak. De master 5 is wel iets krachtiger als de D400 maar vind het verschil niet wonderbaarlijk. Zelf wil ik de SRM450 ook wel eens boven de pegasus horen, be my guest happy :)
Twitter mee met @andycobbennl
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
2-12-2009 20:10
Zit momenteel in de auto op weg naar Rotterdam, ja je moet er wat voor over hebben zullen we maar zeggen. Gister ook al op en meer gereden. Toen paste het niet. Straks dus trotse eigenaar van lem bassen, een dezer dagen eens testen met de mackies. heb ook nog poseidon toppen gezien 2 e hands 1000 per twee. ook het overwegen waard lijkt me.
maar terug naar de lange autobaan.
insomnia
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 292
2-12-2009 23:43

Sick2 schreef:

Zit momenteel in de auto op weg naar Rotterdam, ja je moet er wat voor over hebben zullen we maar zeggen. Gister ook al op en meer gereden. Toen paste het niet. Straks dus trotse eigenaar van lem bassen, een dezer dagen eens testen met de mackies. heb ook nog poseidon toppen gezien 2 e hands 1000 per twee. ook het overwegen waard lijkt me.
maar terug naar de lange autobaan.
Wat wil je met die geluidset gaan doen? Mijn ervaring is dat de pegasus 118 sub een pegasus 212 top niet bij beent, dat heb ik een paar jaar geleden tijdens carnaval in een gemeenschapshuis in Voerendaal gemerkt. Degene waarmee ik toen op klus was had 2 bassen en 1 top per kant, maar deze bassen sprongen veel sneller in de limiter dan de toppen.

Ik heb zelf ook de pegasus 118 subs gehad, maar deze mede hierom verkocht aan Andy S&L. Als je een poseidon top met een pegasus 118 bas gaat gebruiken, zal die verhouding alleen nog maar verder uiteenlopen denk ik. Ga je juist de andere kant op, met een kleinere top op deze sub, dan gaat het prima en is de verhouding ook beter.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)