Forum > Licht

JB Systems Quadra Beam

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MarziStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 30
24-10-2009 14:13
Hallo,

Voor installatie in een kleine zaal bij een café ben ik geïnteresseerd in de JB Systems Quadra Beam. In dit zaaltje hangen al 4x Martin SCX-500 scans, en wat effecten met een 250w halogeenlamp (showtec dataflower e.d.). Ook zullen hier waarschijnlijk nog wat led parren (of de JB Plano spots) bij komen.

Kan iemand mij vertellen of dit led effect van JB systems een beetje mee zal kunnnen komen wat betreft licht output met de al aanwezige effecten?

Marzi
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
25-10-2009 02:06

Marzi schreef:

Hallo,

Voor installatie in een kleine zaal bij een café ben ik geïnteresseerd in de JB Systems Quadra Beam. In dit zaaltje hangen al 4x Martin SCX-500 scans, en wat effecten met een 250w halogeenlamp (showtec dataflower e.d.). Ook zullen hier waarschijnlijk nog wat led parren (of de JB Plano spots) bij komen.

Kan iemand mij vertellen of dit led effect van JB systems een beetje mee zal kunnnen komen wat betreft licht output met de al aanwezige effecten?

Marzi
Ik vrees er een beetje voor...

Ik heb net de nieuwe led-effectjes aan het werk gezien. In ideale omstandigheden (zwarte achtergrond, bijna perfect donker, veel haze) presteert de Quadra Beam redelijk goed. Ik vind het een mooie nieuwkomer voor zijn prijs, vooral omdat het effect 'eens iets anders' is. We krijgen geen 'ronddraaiend ding' te zien zoals er al zo velen zijn, dat maakt het ietwat speciaal. Echter ben ik persoonlijk snel verveeld bij dit effect. Voor gebruik bij discobars, kleine showtjes etc zou ik hem durven gebruiken, in een café zou ik hem niet weghangen. De lichtopbrengst gaat problemen opleveren in combinatie met wat er al hangt en voor mij persoonlijk is het niet het type effect dat ik in een café verwacht.

Als het budget een heel klein beetje kan worden opgekrikt, zou ik eerder gaan voor een effect als de JB Cyclope. Dat blijf ik nog steeds een heel mooi ding vinden in dit genre voor dit budget. In tegenlicht heb je een mooi 'vullend' center effect, maar ook het geprojecteerde bolletjespatroon is vaak ideaal om een achtergrondje wat op te vrolijken. Iets wat je met de Quadra Beam niet echt kan...

Van de nieuwe ledeffectjes van JB vind ik de led devil eigenlijk de knapste en de handigste. Deze maakt gebruik van een 10 Watt RGB led, wat de lichtopbrengst wél wat zekerder maakt in het café. Het is ook een zeer mooi vullend effect. Zijn prijs zeker waard.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
26-10-2009 08:21
Ik kan mij volledig aansluiten bij je visie. Ikzelf was ook aanwezig op de sound & lightshow van Beglec in Grimbergen. Daar ook alle ledeffecten aan het werk gezien.
Ik moet nu zeggen dat het het tweede jaar op rij is dat ik terugrij naar huis zonder echt wild te zijn van die ledeffecten...
Ofwel heel weinig output, ofwel heel duur, ofwel inderdaad het feit dat je het allemaal al een beetje gezien hebt (allemaal moonflower-modellen bv.)

De Quadra Beam vond ik ook heel wijs, maar heeft voor mij ook de twijfel van de effectieve lichtopbrengst in combinatie met andere effecten of spots.

Wat ik wel een heel leuk effect vond was de volgende: JB MATRIX LED

Ik weet niet wat het budget van de TS is, maar twee dergelijke toestellen gelinkt, leveren volgens mij altijd wel een mooi effect op!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-10-2009 09:10

Timothy schreef:

Ik kan mij volledig aansluiten bij je visie. Ikzelf was ook aanwezig op de sound & lightshow van Beglec in Grimbergen. Daar ook alle ledeffecten aan het werk gezien.
Ik moet nu zeggen dat het het tweede jaar op rij is dat ik terugrij naar huis zonder echt wild te zijn van die ledeffecten...
Heb je de Magic LED gezien? Die prikt absoluut beter door dan z'n halogeen voorgangers. Uiteraard zie je dat ook wel weer terug in de prijs.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
26-10-2009 10:11

Dré schreef:

Timothy schreef:

Ik kan mij volledig aansluiten bij je visie. Ikzelf was ook aanwezig op de sound & lightshow van Beglec in Grimbergen. Daar ook alle ledeffecten aan het werk gezien.
Ik moet nu zeggen dat het het tweede jaar op rij is dat ik terugrij naar huis zonder echt wild te zijn van die ledeffecten...
Heb je de Magic LED gezien? Die prikt absoluut beter door dan z'n halogeen voorgangers. Uiteraard zie je dat ook wel weer terug in de prijs.
Die heb ik vanwege de iets hogere prijs niet opgenoemd, maar de Magic en Mystery LED hebben mij eerder al positief verrast... Ik geef de voorkeur aan de Mystery vanwege het aantal lensjes of 'venstertjes'. Mooie bakjes!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
26-10-2009 12:48
Inderdaad hier dezelfde opmerking. Niet vernoemd wegens toch iets duurder.

Bovendien, maar dat ligt geheel aan de eigen smaak, heb ik het niet zo voor 'derby' effecten (met verschillende kleine lensen). Vandaar hem niet echt vernoemd, wegens uit mijn hoofd gebannen sinds vorige maandag razz :p

Mijn keuze zou blijven 1 à 2 Matrix Led-toestellen (cfr. supra)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
MarziStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 30
27-10-2009 22:28
Om te beginnen bedankt voor de reacties.

De reden dat mijn oog gevallen was op de Quadra Beam was, zoals prosoundandlight ook al zei, vooral omdat het eens 'iets anders is', maar ik had er ook zo m'n vraagtekens bij voor wat betreft de output (vandaar ook dit topic), en niet geheel onterecht aan de reacties te zien.

De als alternatief genoemde effecten als de Cyclope, Led Devil en Matrix Led zijn wat prijs betreft voor mij vergelijkbaar (tientjes werk, dus dat mag dan het probleem niet zijn). De prijzen voor de Magic en de Mystery vind ik dan gevoelsmatig weer net iets te hoog voor een simpel effectje (wat niet wil zeggen dat ze hun prijs niet waard zouden zijn).

Hoe zit het met de output van effecten zoals de Cyclope en de Matrix Led? Had al eens eerder met een schuin oog naar dergelijke effecten gekeken (alleen dan in de American DJ uitvoeringen, de Revo serie), maar heb daar altijd een beetje dezelfde twijfels bij, als bij de Quadra Beam. Als ik het Youtube filmpje van de Revo 4 (= Matrix Led?) bekijk, dan ziet dat er geweldig uit, maar goed, dat is dan ook een demo in een totaal verduisterde ruimte, en van niet al te veel hoogte geprojecteerd. Wat blijft daar van over boven een dansvloertje in een café, in combinatie met andere effecten (je bent dan zowiezo je patroontjes al kwijt, want als het goed staat de vloer vol met gasten)?

De Quadra Beam heb ik al een beetje laten vallen als optie, en zit nu vooral te kijken naar de Matrix Led (ADJ Revo 4), en de Led Devil (ADJ Tri Phase). De Matrix Led verkies ik boven de Cyclope (ADJ Revo III) omdat de Matrix mij een gevarieerder effect lijkt.

De Led Devil heeft als voordeel een 10 Watt RGB led, maar is verder volgens mij toch een effect zoals we dat eigenlijks al jaren kennen, in een modern jasje. De Matrix Led is dan weer een modern effect dat iets doet wat eigenlijks helemaal nieuw is, en geeft een veel gevarieerder effect, maar zoals gezegt, blijft dit effect ook overeind tussen de overige conventionele effecten?
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
28-10-2009 07:48
over de ADJ-versie van de MAtrix Led kan ik je weinig zeggen, gezien ik die nog niet aan het werk heb gezien.
Wat ik wel vastgesteld heb tijdens de show van Beglec (en de presentatie van hun toestellen) is dat het patroon (de bollen) van de Matrix Led heel duidelijk afgelijnd en goed zichtbaar op de achterzijde van de zaal schenen.
Dit was niet het geval met de Quadra Beam en enkele andere van hun 'klassieke' ledeffecten.
Ik denk dan ook dat het op dat gebied wel goed moet zitten met de Matrix Led.

Nogmaals, dit is geen wetenschappelijke vaststelling, maar op basis van eigen observatie.
Voorts kan ik weinihg meer vertellen gezien ik geen andere ervaringen heb.
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)