Forum > Geluid

Knopstart technics SL1200mk2

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Nick MoorsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2009
Laatste: 25-6-2009
Berichten: 2
5-6-2009 10:18
Hoi,

ik zit met een technische vraag,

Ik heb de afgelopen 16 jaar gedraaid met een vetelec (gewezen Belgisch oerdegelijk merk) mengpaneel met faderstart voor de technics draaitafels. Na een panne is deze mengtafel vervangen door een nieuwe rodec, zonder faderstart (niet meer verkrijgbaar).
Nu heb ik een 19" plaatje met 2 knopjes boven het mengpaneel gebouwd om de 2 draaitafels te starten. Helaas, het werkt niet. Waarschijnlijk omdat deze knopjes geen electrische puls geven. Is hier een oplossing voor en moet ik hier de draaitafels voor open draaien?

alvast bedankt voor de hulp

Nicknick moors

Berichten: 4
Geregistreerd op: 03 jun 2009, 10:36
Privébericht
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
5-6-2009 11:06
1 x bewerkt. Laatst door Masterboy op 5-6-2009 11:45
Hier is de uitleg hoe het bij mijn Technics aangesloten was:

Je kunt gewoon 2 draadjes parallel hangen met de start/stop knop van de draaitafel.
Hiervoor hoef je niet veel open te draaien aan je technics.
Eerst de platter afnemen en dan de zwarte plastic kap die onder de platter zit los schroeven.
Dan zie je daaronder aan de voorkant van de hoofdprint een stekker zitten met 7 draadjes.
Daarvan heb je de gele en oranje draden nodig.
Daar verbind je parallel 2 draadjes aan die je dan naar buiten brengt via een klein gaatje dat je ziet naast de ingang van de voedingsvoedingskabel.
Daarna verbind je de uiteinden van de 2 draadjes met de uitwendige schakelaar of drukknop.
Via onderstaande link kun je een klein schema downloaden dat ooit iemand voor me getekend had, dan word bovenstaande uitleg misschien wat duidelijker.
Uiteraard zijn er misschien nog andere betere methodes.
Maar deze heb ik jaren gebruikt.

LINK schema:
Schema
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-6-2009 11:18
Eerst is de vraag hoe de oude faderstart heeft gewerkt.

Als het een type Dateq faderstart was dan zit er in de draaitafel een printje gesoldeerd EN de main print is aangepast.

Wat voor een schakelaartjes heb je gebruikt boven je mengpaneel? gewoon drukkers met een maak kontact? Gaat hij wel draaien? of stopt hij weer als je de schakelaar los laat?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
5-6-2009 11:38
Inderdaad Rob, vergeet mijn bovenstaande post, want waarschijnlijk zit er iets ingebouwd in de technics van Nick.
En dat moet eerst terug aangepast worden.
Want ik zie dat Vetelec voor faderstart gebruik maakte van een uitgangsspanning via DIN om een relay aan te trekken.

Hier meer duidelijkheid ivm faderstart van Vetelec mengpanelen:

FaderstartVetelec
Nick MoorsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2009
Laatste: 25-6-2009
Berichten: 2
5-6-2009 12:26
Moet ik dan wat er in het verleden is ingebouwd, terug uithalen of kan ik gewoon de startknop van de draaitafel overbruggen. De 2 knopjes zijn trouwens gewoon klikschakelaartjes zoals de pfl schakelaars op een Rodec MX180. Er zit geen stroom op de knopjes.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-6-2009 13:41

Nick Moors schreef:

Moet ik dan wat er in het verleden is ingebouwd, terug uithalen of kan ik gewoon de startknop van de draaitafel overbruggen.
Ja, dat ligt erdus aan wat erin gebouwt zit, maak eens een foto van de binnenkant.
De 2 knopjes zijn trouwens gewoon klikschakelaartjes zoals de pfl schakelaars op een Rodec MX180. Er zit geen stroom op de knopjes.
Maar je kan geen schakelaar gebruiken als er spanning naar een relais moet worden gestuurt zoals in het schema. Het is voor mij nu maar gissen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)