Forum > Licht

Avolites rolaque sapphire 96

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
6-4-2009 22:55
Ik ben bezig een poging te doen om mijn lichttafel werkend te krijgen. Het is een hobby project, alleen mijn kennis schiet hier en daar aardig tekort en ik hoop op deze manier aan wat nieuwe informatie te komen.

Ik heb twee van deze tafels eentje uit 1996 en eentje uit 1997. Ze zijn niet helemaal identiek maar lijken van opbouw van binnen heel erg goed op elkaar.

Beide tafels maken gebruiken van Map kaarten.
In de tafel uit 1996 zit een MAP4600B printplaat, op deze zitten 4 rode ledjes naast elkaar. Wanneer deze in de tafel zit, brand er geen een. Aangezien ik niet precies weet wat de MAP kaart doet hoop ik dat hier te horen van iemand. Meestal moet er toch een ledje gaan branden, anders is die waarschijnlijk stuk. Als er een manier is om hier heel gemakkelijk achter te komen dan hoor ik het graag.

In de tafel uit 1997 zit een MAP5000A printplaat, waarvan de led wel knippert, als ik deze kaart in de tafel uit 1996 doe.

Het andere waar ik tegen aan loop, is dat mijn display niet werkt. Hangt misschien samen met bovenstaande vraag. De achtergrondverlichting van het display werkt wel, echter ik kan er niets op weergeven. Nu zit er achter het display een printplaatje. Op de achterkant van het printplaatje zit waarbij het lijkt dat er 3 dingen ontbreken. Er zitten namelijk bij C2, C3, C4 wel zwarte behuizingen maar geen plaatjes overheen.
Bijschrift staat eronder IC1 8K x8 EPROM, IC2 8k x8 SRAM, IC3 8K x8SRAM; Zijn dit de namen van de onderdelen die er op zouden horen te zitten? En kan je deze dan ook los kopen?

Foto van het printplaatje( foto is niet heel duidelijk shut up :X maar het gaat even om een indicatie).

Op dit printplaatje kan ik nergens een logo vinden van avolites dus ik denk dat het een standaard printplaatje is en dus ben ik ook benieuwd waar het eventueel nog te verkrijgen zou zijn.

Ik hoop dat iemand toevallig wat meer van deze tafels af weet (en dat hier wilt delen), want ik zou graag bijleren.

Als iemand elektrische diagrammen van deze tafel heeft dan houd ik mij ook van harte aanbevolen wink ;)
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
6-4-2009 23:55
Die zwarte 'behuizingen' zijn IC-voetjes. De IC's zelf missen, misschien als sparepart gebruikt ergens.

Het beste kun je proberen ergens aan een servicemanual te komen oid, daarmee kom je meestal al een stuk verder. Deze IC's zijn namelijk niet zomaar standaardonderdelen.
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
7-4-2009 14:37
Ben er ondertussen achter dat de ontbrekende eproms kort termijn geheugen is en de sram iets langer onthoud.

Nu nog op zoek naar een leverancier in Nederland die ze heeft.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
7-4-2009 15:31
Zolang je de gegevens die er in staan / stonden niet hebt kan je er wel een lege EPROM in zetten maar meestal kom je dan niet zo ver. Als de ergens de originele hebt kan je ze wel uitlezen en de code in een nieuwe EPROM burnen.

Stel dat er RAM in zat gaat die verhaal niet op omdat deze zonder spanning leeg is. Echter waar vind je nog RAM in PDIP?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
7-4-2009 15:33

Brokencore schreef:

Echter waar vind je nog RAM in PDIP?
Veel van dit soort onderdelen werden ook in flipperkasten gebruikt. Via dat soort wegen is er soms ook nog wel eens aan exotische onderdelen te komen...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-4-2009 19:56

jeroen_17 schreef:

Ben er ondertussen achter dat de ontbrekende eproms kort termijn geheugen is en de sram iets langer onthoud.
Geen idee waar die wijsheid vandaan komt (maar stop de bron aub in de "blocked list").

EPROM: Erasable Programmable Read Only Memory. Je kunt het vaak wissen met UV licht. Daarna proggen en sticker over het venster. Never no way dat je de inhoud daarna op een of andere manier kunt wissen (tenzij je de sticker verwijdert en weer met UV licht aan de slag gaat). Oftewel: ZEER long term memory.

SRAM: Static Random Access Memory. Static omdat er geen refresh nodig is om het geheugen vast te houden. WEL is er een voeding nodig (zonder voeding is geheugen weg). Wordt dus gebruikt om tijdelijk dingen in op te slaan.

SRAM is zo te vervangen (ding is immers leeg zodra de spanning eraf gaat). EPROM is NIET zo maar te plaatsen. Die dient eerst geprogrammeerd te worden. Daarvoor heb je dus een HEXDUMP nodig. Kun je daar niet aankomen (en heeft het apparaat wel een EPROM nodig), schrijf herstel dan maar op je buik!

Een aantal van dit soort onderdelen heb ik nog wel liggen (uit een vorig leven). Als je de nauwkeurige typenummers geeft dan kan ik wel even voor je kijken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
8-4-2009 14:56
Dré bedankt voor de informatie.

Ik heb nu een e-mail gestuurd naar avolites in de hoop dat ik daar achter de specificaties kan komen.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
8-4-2009 15:11
Hallo Jeroen (en Dré),

Vergeet EEPROM niet... ik heb wel vaker gezien dat deze twee qua benaming verwisseld waren. Een EEPROM heeft geen venstertje, en is wel elektrisch te wissen (vandaar ook de extra E).

(E)EPROM is niet moeilijk te krijgen, vaak standaardtypes, maar je zult inderdaad een kopie van een andere moeten kunnen trekken (of een HEXdump moeten hebben, soort image).
Niet goed, wel hard!
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
15-4-2009 14:48
Zo even een update met hoe het ervoor staat:

Ik had een email verstuurd naar avolites, een servicemanual hebben ze niet van deze tafel shut up :X

Op de vraag over de ontbrekende eproms en srams was een gemakkelijk antwoord. Deze horen namelijk niet gevuld te zijn bij deze lichttafels. Dus daar kan de storing ook niet aan liggen. Dat brengt mij dus weer terug bij de map kaart. Ze hebben mij een aantal puntjes gegeven die ik even moet gaan controleren om te kijken waar de fout zit. Al met al ben ik dus iets opgeschoten.

Met de andere lichttafel schiet het wat minder op. Al die nieuwe faders gaat toch wat meer kosten dan ik gehoopt had en waarschijnlijk ga ik die tafel maar weg doen, ook omdat hier de printplaat voor het display ontbreekt.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
DJ-JanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2009
Laatste: 12-7-2014
Berichten: 104
16-4-2009 21:18
Als je die andere tafel wil weggooien moet je me maar even mailen... happy :)
Ik wil er wel een poging mee wagen (altijd er al van gedroomd z'n tafel te hebben, en ken geluking nog wel wat mensen die me willen helpen)
Event-Light

Terug naar forum Reageer (zonder quote)