Forum > Geluid

Main PA opzetten en meten.

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
3-4-2009 17:37
Beste mensen,

Ik mix regelmatig bandjes, en tot nu toe regel ik de main PA in door er doorheen te praten, en dan gewoon naar mijn mening de EQ instellen.

Als dan de band komt heb ik vaak veel tijd nodig met de muzikanten om het geheel lekker te laten klinken. Nu sprak ik laatst een technicus die zei dat ik beter heel veel tijd kon besteden aan het zelf al goed inregelen van de PA, zodat ik minder tijd hoef door te brengen voor de soundcheck met muzikanten. Daar hebben we allemaal baat bij.

Nu is het de vraag, hoe kan ik zoiets het beste doen?
Allereerst is speakerplaatsing en de akoestiek van de zaal natuurlijk belangrijk. Bij het plaatsen van speakers let ik erop dat ik de topjes een beetje over de hoofden van het publiek heenricht, en ik probeer zoveel mogelijk van de muren af te blijven. Zie ik dingen over het hoofd?

Dan, hoe zorg ik dat mijn EQ goed staat? Op internet staat veel informatie over het meten van dit soort dingen. Zo heb ik het gratis programma (nouja, demo, maar daar kun je wel alles mee) ARTA (klikken is website) gevonden. Ik wil sowieso binnekort een usb geluidskaart voor mijn laptop kopen (even tussendoor, voor de mensen die hem kennen: Tascam US-122L een goede keuze??) en hier zou ik dan eventueel een meet-microfoon op aan kunnen sluiten? (Samson MM01, is dat wat? Moet zeggen dat ik opzich wel te spreken ben over de prijs/kwaliteit verhouding van de Samson microfoons die ik gehoord heb.)

Maargoed, dan kan ik meten, wat dan? Alles rechttrekken met pink noise zodat alle frequenties evengoed vertegenwoordigd zijn? (wat is het verschil tussen pink noise en white noise? ashamed :$ ) En waar zou je dan moeten gaan meten met je meetmicrofoon? (Nouja, als het geluid enigzins egaal over de zaal verspreid is, zal dat ook niet gigantisch veel uitmaken toch?)
En daarna, klinkt het dan nog mooi? Of moet je dan alsnog aan de slag met je stem of een muziekje om het mooi te laten klinken?
Hebben jullie nog andere tips om het allemaal zo goed mogelijk op te zetten? (zonder muzikanten).

Dan heb ik nog een andere vraag,
Ik liep laatst een dag in een (klein) theater mee, en daar was voor de gelegenheid een centre-cluster ingehangen. Een luidspreker was naar beneden (zaal) gericht en de ander naar het balkon. Er ging maar 1 lijntje naar boven en deze werd daar doorgelinkt naar de andere speaker.
Nu liet de technicus me horen dat het niet mooi klonk, en je hoorde absoluut een (groot) verschil met de main FOH set. Het klonk gewoon veel minder strak. De technicus vertelde me dat het een Fase probleem was (waar hij dus niets aan kon doen omdat het was doorgelust). Maar hoe moet ik dat probleem in theorie zien? Staan deze speakers echt in tegenfase waardoor ze elkaar dus in theorie opheffen, en dit zou dan op te lossen zijn door een fase-draaiing op een van de speakers. Of ligt het aan de onderlinge afstand dat ze niet in tegenfase staan, maar dat het faseverschil bijvoorbeeld 1/4 is ofzo? En dat bepaalde delen elkaar soms opheffen en sterker maken? En hoe zou dit dan op te lossen zijn?
(Heb vluchtig gezocht op fase-probleem, maar vond geen antwoord op mijn vraag. Ookal zal het absoluut wel op internet staan, met een linkje naar een ander topic/andere site ben ik dus uiteraard ook erg blij wink ;) )

Ik hoop dat jullie mijn twee vraagjes kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt,
Marcel
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 26-9-2024
Berichten: 160
3-4-2009 19:04
ik draaide een cd die ik goed ken.
Deze knop?? Dat is de talentknop!
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
3-4-2009 19:45
Zo als Jan al zegt, altijd een nummer beluisteren wat jij zelf veel hoort. Bij de meesten die ik ken, is dat een nummer van toto vanwege de kwaliteit van de opnames.

Wat ook handig is om te doen, linechecken. Zo kom je niet voor verassingen te staan als alles op staat wink ;)

Wat bij EQ-en vaak een feit is (zowel voor als onder de show), is dat je uiteindelijk alles hetzelfde hebt staan in verhouding.. alleen een stuk harder (of zachter). En als je dan het volume op krikt, dan ben je weer terug bij het begin.

EQ heeft onder de show zelf niet zoveel nut, als jouw nummer in het begin wél goed klonk. Je hebt namelijk bijvoorbeeld drummers die hebben een flinke kick, maar er zijn ook drummers die maar zacht op die pedaal tekeer gaan.
Misschien is het wel het beste, om een klein (bijvoorbeeld xenyx) mixertje neer te leggen bij de drummer. Die kan zich zelf dan alles regelen, en krijg jij ze niet over je kl*ten naderant.

Blazers (mits die er zijn) niet al teveel versterken, deze blazen al met weet ik hoeveel db het podium af.

Dit zijn zo een beetje de tips en weetjes die er nu in me op komen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Freelance diensten & LED Design
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
3-4-2009 19:50
Om een systeem goed in te regelen is het erg handig uit te ruisen. Naar eigen smaak kan je dan alles 100% strak trekken (heb je wel een analyser en een meetmicro nodig) of alleen de extreme pieken eruit te halen.
Vervolgens een voor jou bekend nummer (originele cd) met aardige opname kwaliteit draaien en dan bekijken of het goed klinkt. Uiteraard dan wel de eq op je tafel neutraal houden.

Overigens is het handig om meetmicro en analyser van eenzelfde merk te nemen, zijn ze op elkaar afgestemd qua karakteristiek (de duurdere micro's zullen overigens wel een 100% vlak spectrum hebben, maar ik bedoel met name bij budget materialen)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
3-4-2009 19:57

kevinos91] Wat bij EQ-en vaak een feit is (zowel voor als onder de show), is dat je uiteindelijk alles hetzelfde hebt staan in verhouding.. alleen een stuk harder (of zachter). En als je dan het volume op krikt, dan ben je weer terug bij het begin.

Klopt, hier sloeg mijn vraag ook niet direct op. Het gaat me ook om het inregelen voor de show wink ;)

Frank76 schreef:

Om een systeem goed in te regelen is het erg handig uit te ruisen. Naar eigen smaak kan je dan alles 100% strak trekken (heb je wel een analyser en een meetmicro nodig) of alleen de extreme pieken eruit te halen.
Vervolgens een voor jou bekend nummer (originele cd) met aardige opname kwaliteit draaien en dan bekijken of het goed klinkt. Uiteraard dan wel de eq op je tafel neutraal houden.

Overigens is het handig om meetmicro en analyser van eenzelfde merk te nemen, zijn ze op elkaar afgestemd qua karakteristiek (de duurdere micro's zullen overigens wel een 100% vlak spectrum hebben, maar ik bedoel met name bij budget materialen)
De materialen die ik noem, zou dat een slimme investering zijn? Wil niet teveel geld uitgeven. (Grafiekje op de site van samson is redelijk recht, heeft vanaf 3k wel wat hobbeltjes, maar die zijn niet zo groot.)

Bedankt voor zover happy :)

Iemand verstand van Fase problemen? wink ;)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
3-4-2009 21:05
Hallo Frodorf,

De antwoorden op beide vragen van jouw zijn te vinden op dit forum.
Weinig mensen zullen zin hebben om het best wel veelomvattend verhaal (doelend op het aantal karakters wat je moet tikken) hier weer te gaan posten.

Zoek maar eens op "fase", "dcx-2496" en "smaart" hier op het forum.

(overigens zal een compleet "recht" klinkend systeem wat "koud" klinken, in veel gevallen willen mensen toch wat meer laag t.o.v. het Mid/Hoog horen)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
3-4-2009 23:22
Ik weet niet wat je voor optredens doet, maar het lijkt me wel zaak om het 'meetverhaal' niet tot buiten proporties op te blazen. Hiermee wil ik zeggen dat, hoewel meten een interessante en vaak nuttige aanvulling is, je het toch met je oren moet kunnen doen. Bij veel klusjes is het gewoon te veel werk, en te veel tijd in beslag nemen om met je meetopstelling aan de slag te gaan.

Bij een simpel PA'tje (Links-Rechts) zie ik niet in wat er mis kan zijn met de delay (die set heb je als het goed is al ingeregeld), het setje een beetje recht-EQ'en doe je dan met muziek die je goed kent. Dat gaat natuurlijk niet meteen perfect, maar oefening baart kunst.
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
4-4-2009 00:15

Webbie schreef:

Hallo Frodorf,

De antwoorden op beide vragen van jouw zijn te vinden op dit forum.
Weinig mensen zullen zin hebben om het best wel veelomvattend verhaal (doelend op het aantal karakters wat je moet tikken) hier weer te gaan posten.

Zoek maar eens op "fase", "dcx-2496" en "smaart" hier op het forum.

frodorf schreef:

(Heb vluchtig gezocht op fase-probleem, maar vond geen antwoord op mijn vraag. Ookal zal het absoluut wel op internet staan, met een linkje naar een ander topic/andere site ben ik dus uiteraard ook erg blij wink ;) )
Vandaar ook mijn nuance wink ;)

malcolm schreef:

wat wil je weten over faseproblemen razz :p
Nou, na gezocht te hebben op de door Webbie gegeven zoektermen denk ik dat ik snap wat het probleem is. Maar is de oplossing dat ook gewoon door er een delay op te zetten? Kan dit dan niet alsnog afhankelijk zijn vanaf welke hoek je voor de speaker zit? Bijvoorbeeld recht voor de twee speakers in fase, en schuin voor de twee speakers niet meer? Of maak ik het nu te ingewikkeld?

Alvast bedankt,
Marcel
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
14-4-2009 13:26
Als je wil gaan meten prima maar verwacht niet dat je het gelijk 100 % goed doet . Ik ben nu 4 jaar aan het werk met meet apperatuur en ga ook nog wel eens de mist in (dagelijkse kost).
Pink noise kun je opzoeken bij wikipedia maar goed . Pink noise is per octaaf de zelfde energie en white noise per frequentie (niet fijn) dus pink noise gebruiken . Een goed programma om te meten is SAT-live . Dit is een programa ontwikkelt in duitsland en werkt voor mijn gevoel beter dan SMAART-live en kost een 3de van wat SMAART kost .
Welk programma je ook neemt RTFM . Ik zie veel mensen met analyzers die geen benul hebben van meten (is geen probleem maar luister wel naar de mening van 3den).
Plaatsing van een SAMSON microfoon maakt niet uit dit is een waardeloze microfoon om te meten dan kun je net zo goed(beter nog) een behringer gebruiken . Ik gebruik zelf een set van 6 DPA 4007 micro's hoewel ik denk dat de prijs hiervan je een beetje zal laten schrikken (2000 euro per stuk). Het inmeten van een geluidset en alles wat je dient te weten is beschreven in het boek van
BOB McCARTHY sound systems : design and optimization . Dit is een van de ontwikkelaars van SIM een dedicated meet computer van Meyersound . Lees dit boek een keer of 10 door en stel vragen op elk forum wat je maar kan verzinnen .

Dat verhaal over de centre cluster heb je verkeerd geintrepeteerd . Jij verward een fase verschil met een polariteit omdraaing . Dit is weldegelijk een groot verschil . Wederom lees het boek van
BOB McCarthy . Hier staat zo'n beetje alles beschreven betreffende dit soort opstellingen . Het is zware kost en je zult het waarschijnlijk een aantal keren moeten lezen voor dat het muntstuk valt .
Kleine opheldering betreffende fase . Je kan er vanuit gaan dat het werken met grote meerkanaals set-up's neer komt op damage control tov je oorspronkelijke signaal . Je zult keuzes moeten maken waar het geluid echt goed moet zijn en daarbij moeten accepteren dat het op andere posities dus minder zal zijn . Daarbij komt ook nog dat de meeste groote merken wel zeggen dat hun speakers fase rein zijn en recht klinken maar ik ken er maar een paar waar het bij benadering ook echt zo is . Al deze merken liggen wel vaak in de prijsklasse effe een paar jaar door sparen .
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)