Forum > Zelfbouw Speakers

zelfbouw sub, 12 inch

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
13-1-2009 19:02
ik heb laatst van een forum lid (ivo) 2x 12 inch monacor sp-302PA speakers gekocht; dit voor een test project.
Nu heb ik hiervan dus de t/s parameters nodig.. ik zoeken op internet, met het volgende resultaat:
Z: 8 ohm
Fs: 45 hz
F3: 4,000 hz
P: 100 (w)
Spl: 90
Dit is niet genoeg om in winISD pro een accurate simulatie te krijgen.
Weten jullie misschien de overige parameters?
Zo nee; ik weet dat je deze parameters kan meten; alleen heb je daar een apparatuur voor nodig die ik niet bezit (zie volgende link)
https://www.kbapps.com/audio/speakerdesign/calculators/Default.htm
Of kan dit ook op een andere manier?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
14-1-2009 10:31
Hoi,

ik heb het Monacor berekenprogramma (CAAD)
ik zal wel eens voor je kijken wat daar uit rolt, zal wel weekend worden, erg druk momenteel.

Frank
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
14-1-2009 14:08
dat zou echt helemaal super zijn! bij voorbaat dank voor je moeite!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
14-1-2009 14:48
ik heb caad 3.0 gedownload.. plus de nieuwste database (2008) en natuurlijk staat mijn woofer er niet bij angry..
Naar het schijnt hoef je bij gesloten behuizing niet echt wat te bereken toch? Is dat dan het beste wat ik kan doen?
naar ik gelezen heb gaat het rendement achteruit; maar de basweergave verbeterd.
hoeveel scheelt dit (het rendement)? is het een halvering? of is het nauwelijks waarneembaar? Als het laatste waar is ga ik er niet eens meer verder achteraan en maak ik gewoon een gesloten kast.

p.s
Leermoment; eerst een de t/s pars op zoeken, dan een woofer kopen ashamed :$ ..
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
15-1-2009 07:45

robertoal schreef:

ik heb caad 3.0 gedownload.. plus de nieuwste database (2008) en natuurlijk staat mijn woofer er niet bij angry..
Naar het schijnt hoef je bij gesloten behuizing niet echt wat te bereken toch? Is dat dan het beste wat ik kan doen?
naar ik gelezen heb gaat het rendement achteruit; maar de basweergave verbeterd.
Denk dat je nog veel moet lezen.
Diepgang neemt af, belastbaarheid neemt toe en een gesloten box dient wel degelijk berekent te worden.
Maar met Qts, Vas en Fs kom je al een heel eind.
Zodra ik tijd heb ga ik toch even voor je kijken, staan volgens mij zelfs volumes en poorten in het monacor boek.

Waar heb je het programma vandaan? Volgens mij was dit betaald (wellicht nu niet meer)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
15-1-2009 10:54
ben idd eerst op allemaal louche sites terechtgekomen.. maar uiteindelijk vond ik het op de site van monacor zelf happy :)

Over het niet bereken; laat ik nuanceren; Ik lees overal dat een dichte kast veel minder moeilijk is te ontwerpen en dat als je niks wilt bereken je met een kast met voldoende inhoud ( razz :p ok dat dan weer wel berekenen) eigenlijk altijd wel goed zit, in ieder geval veel makkelijker dan bas reflex.

Maar je hebt gelijk; ik moet nog een boel lezen happy :) gelukkig maar.

bedankt voor je hulp frank, ik kijk uit naar je antwoord!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
15-1-2009 18:36
Hoi,

kan er ook helemaal niks van terugvinden. Geloof niet dat je voor 30 euro nieuwprijs nou geweldige laagspeakers koopt.
Probeer inderdaad eens een gesloten kastje van ca. 60 liter en test het resultaat. Eventueel opvullen of vergroten.
Vrees dat je nooit een echt goeie laagweergever kan maken met deze speaker, valt beetje onder de categorie Kijkshop speakers.

Waar heeft Ivo ze in gehad?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-1-2009 20:25

Frank76 schreef:

Waar heb je het programma vandaan? Volgens mij was dit betaald (wellicht nu niet meer)
Je kan een CD kopen. De software was echter altijd gratis te downloaden.

robertoal schreef:

ben idd eerst op allemaal louche sites terechtgekomen.. maar uiteindelijk vond ik het op de site van monacor zelf happy :)
Gewoon de volgende keer via de site van de Konitech de nederlandse importeur, daar staat de link.

Martin.
kvm entertainment
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
16-1-2009 11:26
nieuw zijn ze 40 euro! razz :p wat nou kijkshop?! happy :) wink ;)
maar zonder gekheid.. ik heb ze nu in een basreflex zitten; een heel gek vooroorlogs ontwerp (volgens mij dan) en daarin presteren ze wonderwel (wonderwel als in redelijke(tot goede sompende) bass; geen/nauwelijks sub geluid maar een verdomt goed volume happy :) )
misschien dat ik die dan maar na ga bouwen..
Het hoeft allemaal niet super kwaliteit te zijn. Zolang ik maar een gevoel van bass heb; het boxje gaat namelijk in de boot. en wordt ook nog is constant nat; dat is de reden waarom ik er geen perperdure speakers in wil.
maar in ieder geval dank voor je moeite frank!
kvm bedankt voor de link.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)