Forum > Algemeen Forum

Simpel intercom systeem maken.

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
21-9-2008 01:32
We draaien regelmatig theatervoorstellingen bij ons op school.

Nu willen we een simpel (bedraad, om mee te beginnen.) intercom systeem hebben.
Het idee is om dit zelf te maken (aangezien me dit stukken goedkoper lijkt dan de ASL systemen, of kent iemand zéér goedkope alternatieven?)

Ik had zelf in m'n hoofd zitten een 6-tal (1x licht 1x geluid 1x toneel 3x volgspot) (degelijke) computerheadsets te kopen (dus met mini-jack aansluiting) en dan een beltpackje te maken die alles over een xlr lijn gooit... Nu weet ik hier alleen niet het fijne van. Het lijkt me mogelijk om gewoon 1 xlr lijn te leggen waar alles overheen gaat... Dus als er gepraat wordt, dat dit geluid wordt toegevoegd aan de lijn zeg maar...

Nu is mijn vraag, hoe maak ik zoiets, wat voor weerstandjes, hoe doe ik het met voeding...
Er zijn vast mensen die dit ook eens gedaan hebben. Zijn er schema's op internet hoe ik zoiets kan doen?

En denken jullie uberhaupt dat het gaat werken? Met een beetje wat spraakverstaanbaarheid?

Ik heb ge-googled, maar dit leverde weinig op.

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt,
Marcel
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
21-9-2008 11:00
wij hebben op school gewoon semi-professionel walky-talkie's met oortjes en een mic' aan je shirt..

kan je met iedereen praten, of met een bepaald persoon.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
21-9-2008 11:33

roystraver schreef:

wij hebben op school gewoon semi-professionel walky-talkie's met oortjes en een mic' aan je shirt..

kan je met iedereen praten, of met een bepaald persoon.
En daar bestaan ook headsetjes met mic voor. ( of een klein "oortje")
Alles komt goed....
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 9491
21-9-2008 12:30
kan te klare walki talkies (verbruiken wel batterijen)
koop je voor ongeveer 35 euro per set van twee,
kanalen vrij instelbaar, dus ook meerdere setjes op de zelfde kanalen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
21-9-2008 13:47
Ik heb ook een tijdje met die low budget walkie talkies gewerkt maar ben er toch snel weer vanaf gestapt. Vooral als het wat rumouriger is wordt het heel lastig om elkaar er door te verstaan (slechte kwaliteit oortje/mic). Meestal gaat het voordat de show begint allemaal prima (communicatie tijdens bouw/breek bijvoorbeeld) maar zodra de zaal eenmaal flink vol zit heb je nog maar weinig aan die dingen.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
21-9-2008 14:10
Ik ken de goedkope walkie-talkie setjes.
Maar is dit handig? Er worden ook wel constant cue's over gegeven (zeker van lichtman naar volgspotters, naar het toneel toe zijn het vrijwel alleen maar go's... Maar attentie volgspotter moet natuurlijk wel te onderscheiden zijn van attentie toneel.)

Is de spraakverstaanbaarheid voldoende? En kunnen die échte headsets ook aangesloten worden op de walkie-talkies?

Eigelijk zou een full-duplex systeem tussen spotters en lichtman wel heel handig zijn... Of vraag ik nu al teveel?

En dan nog even wat betreft de walkie-talkies... Als ik daar in-ear dopjes (gewoon die voor een ipod oid..) op aansluit, zou dat een verbetering geven wat betreft verstaanbaarheid op het toneel (lawaai)??

alweer alvast bedankt,
Marcel
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2008 14:49

Maarten-square schreef:

Ik heb ook een tijdje met die low budget walkie talkies gewerkt maar ben er toch snel weer vanaf gestapt.
Dat zit hem in de walkie talkies zelf. Heb ooit eens een "budget setje" (premier?) gehad die perfect was. Werk nu met een set van dik 700euro wat echt brandhout is bij hoog volume. De ingebouwde versterker heeft domweg te weinig volume of word enorm gelimit.

frodorf schreef:

En dan nog even wat betreft de walkie-talkies... Als ik daar in-ear dopjes (gewoon die voor een ipod oid..) op aansluit, zou dat een verbetering geven wat betreft verstaanbaarheid op het toneel (lawaai)??
Wat denk je zelf? Een in-ear sluit niet volledig af. (of minimaal) Een op maat gemaakte in-ear zal het waarschijnlijk iets beter doen. Tevens heb je te maken met het "hoeveel ohm" is het setje? Hier kan je nog wat voordeel pakken.

Martin.
kvm entertainment
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2077
21-9-2008 15:24
Als je een tweekanaals continue verbinding wil maken voor lichtdesk naar volgspot zet je toch aan 2 kanten een www.new-line.nl/v/18251?

Misschien moet je deze wel nog wat modificeren zodat de microfoon aan jouw zijde niet over de hoofdtelefoon uit naar buiten gaat. Is ook nog wel te doen. Verder kun je 2 stereo ins gebruiken en 2 apart regelbare outs, zodat je van FOH 2 remote stations kunt aanspreken en door 2 remotes aangesproken kunt worden. De twee remotes zou je dan onderling ook nog moeten verbinden, willen deze ook met elkaar praten.

Wat je ook zou kunnen doen is een telefooncentrale nemen met enkele telefoons waar je een headset op aansluit. Deze centrale kun je ook via je multi laten lopen. Vervang dan wel de telefoonbel door een ledje ofzo :)

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Dj-ozzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-1-2008
Laatste: 31-3-2012
Berichten: 123
21-9-2008 15:56
Als we dan toch aan de leuke alternatieve oplossingen gaan happy :)

Een paar nokias op de kop tikken,
DVS (drukken voor spreken) instellen
Headsetje aan je telefoon

En je hebt een prachtig walke talkie systeem happy :)
"Maar voor de rest ben ik niet gek hoor"
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2077
21-9-2008 16:06
Ik heb het DVS in Nederland nog nooit zien werken. Voor zover ik weet ondersteunen de Nederlandse providers dit niet.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)