Forum > Newbie Forum

Wat met mn hifiboxjes

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
KristofStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 1-11-2003
Berichten: 22
28-6-2003 10:38
Hallo

Sinds een half jaartje probeer ik wat muziek te mixen met mn cdspeler, mengpaneel, en deze aangesloten op mn philips hifi-miniketen met uitgangsvermogen van 2x100 W RMS. Aangezien ik graag op feestjes wil gaan draaien, ga ik mn geluid uitbreiden en boxjes bijkopen (2x dap pr-115 waarschijnlijk), en natuurlijk ook ampje derbij.
Nu is de vraag : kan ik nog iets met mn hifi boxen doen? Kan ik die als top of sub gebruiken? Waarom wel/niet? Of misschien als monitorset?
En hoe moet ik die dan aansluiten? Parallel of in serie met de andere boxen? En waarom dan?
Thanks
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
28-6-2003 11:01
Als top of sub zijn ze niet te gebruiken omdat die dapjes zelf eigenlijk al topjes zijn en je hifi boxen kunnen daar niet overheen. Als subwoofer missen ze zeer waarschijnlijk te weinig laag (of je hebt een super set). Dan rest alleen nog de monitor manier. Oke, ik weet niet ofdat je mengpaneel een boot uitgang heeft (of iets anders waar je een 2de versterker aan kan hangen) maar dan is het zeer makkelijk. Je koopt gewoon een tulp kabeltje en doet die van de booth uitgang op je mixer naar de aux ingang op je versterker. Mocht je mixer geen booth uitgang hebben dan kun je je versterkers gewoon parallel aansluiten. Als er een doorlus mogelijkheid op je versterker zit dan kunnen de kabels daarin. Maar aangezien je versterker niet in zo'n hoge prijsklasse zal vallen zal dit niet het geval zijn. Daarom is het makkelijker om een "doorluskabel" te kopen (sorry ik kan hem niet vinden.). Deze stop je gewoon in je versterker en daar kunnen dan de tulp's in naar de aux ingang van je hifi setje. Mocht je het nu nog niet snappen, zeg het dan even dan teken ik een schemaatje. Veel plezier

mvg Roy

P.S. als je had gezocht had je deze info ook gevonden.
Maar dat is MIJN mening...
KristofStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 1-11-2003
Berichten: 22
28-6-2003 13:01
Ik had een paar maand geleden het hele geluidforum al eens gelezen, kben nu trouwens bezig aan een tweede keer. Er staat hier en daar wel wat over subs/tops/parallel/in serie, maar meestal zijn dat maar flarden informatie en moet je zelf maar verbanden proberen leggen en is het ook meestal gokwerk voor beginnelingen!
Er is inderdaad al in verschillende topics daarover gepraat, maar meestal is dat niet echt eenvoudig uitgelegd.
Toch bedankt voor het beetje info, hoewel ik nu nog niet volledig begrijp wanneer je een box als top kunt gebruik en wanneer een als sub.
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
28-6-2003 13:37
hangt van de filters af... als er een subfilter in zit; subbox!

maar ze moeten wel boven elkaar uit kunnen komen...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
28-6-2003 15:04
Hifi-speakers zijn over het algemeen niet geschikt voor het harde "on the road"-werk. Je kan natuurlijk proberen ze als monitor te gebruiken, maar waarschijnlijk houden ze dat niet lang vol.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KristofStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 1-11-2003
Berichten: 22
28-6-2003 19:58
Wat zijn dan wel goeie monitorboxen (voorbeeld uit de webshop)?
Ook parallel aangesloten?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-6-2003 20:18
tja, weet je wat het nadeel is? je moet de boxen allemaal in de zelfde 'vermogensklasse'hebben. dat betekent dat als je hifi monitoren parallel gaan op je andere boxen, dan moeten hifi's dus net zoveel vermogen kunnen verwerken als de grote kasten. maar als je een stereotoren hebt, EN een losse amp voor je grote boxen is het wel te doen. alhoewel ik moet zeggen dat slepen met een sereotoren vraagt om problemen. dus voor thuis is het prima maar voor on the road niet echt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
28-6-2003 23:18

Kristof schreef:

Wat zijn dan wel goeie monitorboxen (voorbeeld uit de webshop)?
Ook parallel aangesloten?
DIT zijn goede monitorspeakers (in setvorm)
www.new-line.nl/v/11195
maar niet voor on the road.

Voor on the road zou ik gaan voor de AM serie van Dynacord..
Maar daar is ook een prijskaartje aan verbonden. en ik denk niet dat je daa vrolijk van wordt.

Conclusie:
ff doorsparen;-)
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-6-2003 00:54

Kristof schreef:

Wat zijn dan wel goeie monitorboxen (voorbeeld uit de webshop)?
Ook parallel aangesloten?
Monitors worden altijd aangestuurd door een andere versterker. Het zij in de speakers zelf (actief), het zij met een apparte versterker (passief). Monitors koppel je dus nooit aan je ''hoofd'' boxen.
Door internet beperkt
Jor74Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-11-2007
Laatste: 16-11-2007
Berichten: 1
16-11-2007 00:31
maar kan je ook vanuit je mengtafel naar een actieve monitor naar passief en dan weer een actieve aansluiten? dus mengtafel / actief / passief / actief / passief aansluiten?

grt Jorne

Terug naar forum Reageer (zonder quote)