Forum > Newbie Forum

1ste speakon actief gefilterd / 2de pasief

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
1-7-2008 01:59
Hallo

even snel een vraagje, ik heb hier 4 speaker kasten staan waarin 2 speakon connectors zitten, de eerste speakon wil ik gebruiken voor het actief aan te sturen van de speakers en de 2de speakon om ze aan te sturen met de ingebouwde filter.

ik wil de eerste inggang rechtstreeks op de speakers aansluiten (+/- 1 op het mid en +/- 2 op het hoog) e de 2de speakon op de ingang van de filter.

kan dit zonder problemen ? mij lijkt het nu dat als ik ze actief ga aansturen ik vermogen langs de uitgangen van de filter ga sturen en dat lijkt me niet zo goed voor de filter.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
1-7-2008 04:25
Het beste is om tussen de 'tweede' speakon, dus vanaf je 1+ en 1- van de eerste speakon parallel naar de 1+ en 1- van de tweede speakon, een dubbele-dubbel polige schakelaar met twee standen achter op de kast te bouwen om dus te voorkomen dat je toch het passief filter op z'n donder geeft en onnodige frequenties naar je speakers te sturen waardoor je klank naar de maan gaat.

De betere electronica zaak weet wat je nodig hebt!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
1-7-2008 18:48
Zonder schakelaar gaat het dus niet lukken ? hoezo gaat het geluid dan slecht zijt, als ik ze via de actieve speakon doen gaat get signaal toch eerst naar de speakers en dan zou het pas bij de filter aankomen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
1-7-2008 19:04
Kan ook zonder schakelaar. 2-polig in voor filter, 4-polig uit voor filter. 4-polig in voor kast.

Gewoon aansluiten (passief): 2-polig naar filter in, 4-polig koppelkabeltje van 4-polig uit naar 4-polig in.

Actief aansluiten: 4-polig op 4-polig in van kast.

Overweeg wel een stopper C te plaatsen in serie met de HF driver. Geen idee wat dat is? Zie zoekfunctie.

En nee, je kunt een filter niet onaangesloten parallel aan een speaker laten zitten. Kijk maar eens wat er in dat geval gebeurt met een 2e orde filter (wordt een zuigkring). Milde "duh" in hoofd (aangezien je dit kunt uittekenen op een bierviltje en dan gelijk het probleem ziet).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
4-7-2008 23:51
oke, hbe er wat over rond gelezen en stopper C is dus een condensator wat de HF driver beschermt tegen pieken bij het uitschakelen van de de versterker. Verder stond er oko te lezen dat als je een goede HF driver had het niet echt nodig was.

de HF driver die ik ga gebruiken is de beyma cp 350ti, deze wilde ik gaan filteren op 1200hz. kan ik deze driver eventueel zonder de C zonder problemen gebruiken gebruiken?

hoeveel vermogen kan ik hier best op zetten, meestal gaan ze per 4 ope en versterker dus 4 ohm per stuk, een AA vlp 300 zal dan net te licht zijn ? een AA vlp 600 misschien ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
7-7-2008 12:36

GateWay schreef:

oke, hbe er wat over rond gelezen en stopper C is dus een condensator wat de HF driver beschermt tegen pieken bij het uitschakelen van de de versterker.
En in geval van aansluitfouten, instelfouten en DC fouten van de versterker.
Verder stond er oko te lezen dat als je een goede HF driver had het niet echt nodig was.
Vreemd (kan het me haast niet voorstellen). Waar stond dat?
de HF driver die ik ga gebruiken is de beyma cp 350ti, deze wilde ik gaan filteren op 1200hz.
Da's best laag voor een CP-350TI. Je hebt dan een hoorn nodig met een fiks lage fg voor een 1" driver (bijvoorbeeld een TD-250 hoorn). Ik vind het zelfs TE laag. De belastbaarheid van de driver dondert onderuit (en de vervorming zal rond het overnamepunt aardig toenemen tenzij het allemaal niet zo hard hoeft).
kan ik deze driver eventueel zonder de C zonder problemen gebruiken gebruiken?
Alles kan (rondrijden zonder autogordels, noem het maar op). Het is oliedom maar het kan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
7-7-2008 15:09
hey

ik wil ze actief gaan filteren omdat de filters wat er nu in zitten niet meer werken (het hoog wordt teveel gedempt precies) ik heb kunnen zien dat de spoel verbrand was maar kan verder geen info vinden over de spoel (stond enkel .6 met de hand geschreven op)

doordat het een setje zelfbouw is wat ik ooit van iemand heb over genomen heb ik verder ook geen gegevens erover. En ik had nog een vlp300 liggen dus dacht ik ze amar actief te gaan filteren.

het is inderdaad een TD-250 hoorn wat erop zit. wat zou dan een betere overname fequentie zijn ? 1600 of 2200 misshcien ?

dan voor de stopper te berekenen moet dat met deze formule : Xc=1/(2 x pi x f x C) maar de Xc en de C zijn toch "onbekende" hoe moet je deze dan berekenen ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
7-7-2008 17:05
Dus als ik schrijf:
Overigens is een driver die je al vanaf 500Hz gebruikt waarschijnlijk zo sterk dat zelfs een kleine inchakelplop kan overleven (maar da's op je eigen risico en IK zou er een 82uF MKT met daarover een 22uF MKP in zetten om het EN betaalbaar EN betrouwbaar te houden).
Dan lees jij daaruit:
Verder stond er oko te lezen dat als je een goede HF driver had het niet echt nodig was.
1. Ik heb nogal wat kanttekeningen gezet.
2. Ik heb het zeer duidelijk over een driver die vanaf 500Hz gebruikt kan worden (oftewel een BEUL van een ding). En nee, je CP-350ti (hoewel een prachtige 1" HF driver) komt daar niet bij in de buurt...
3. Zelfs dan zeg ik er duidelijk bij dat IK hem zelfs dan evengoed zal plaatsen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
8-7-2008 03:17
Hey Andre,

Vindt jij dat je zo'n'stopper' ook moet toepassen voor je HF drivers als je een goede speaker management systeem gebruikt? Of is dit dubbel op?

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-7-2008 11:44

pascal schreef:

Hey Andre,

Vindt jij dat je zo'n'stopper' ook moet toepassen voor je HF drivers als je een goede speaker management systeem gebruikt? Of is dit dubbel op?
De stopper C voorkomt problemen bij:

1. Inschakelploppen en uitschakelploppen. Geen SP (Speaker Processor) in de wereld kan je daarbij helpen.
2. Defecten veroorzaakt door aansluitfouten. Geen SP in de wereld kan je daarbij helpen.
3. Instelfouten in je SP.

Zie het dus maar als een EN-EN verhaal en niet als een OF-OF verhaal!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)