Forum > Newbie Forum

crossover-1 versterker vraagje

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-6-2008 08:19
Goeiemorgen,

Ik heb een vraagje waar ik niet onmiddellijk op het forum reeds een antwoord op vond met de zoekfunctie.

Ik heb een versterkerrack voor mijn sub-top combinatie (ter info: Vibe 15('s) + Alpha Audio sub 18 met Eminence Magnum). Actief gecrosst met een JB-Systems XO-210 crossover. Dit werkt perfect voor mijn doeleinden. Nu ervaar ik soms het volgende probleem:

Als kleine setup gebruik ik dan 2 Vibe's op statief met een andere versterker de AA (V-2000 dacht ik uit het hoofd). Maar die levert soms naar mijn gevoel iets te weinig power voor die speakers (zeker als ik met 4 Vibe's op 4 Ohm werk).

Nu zit alles mooi ingebouwd in cases, dus versteken vind ik geen optie. Maar mijn vraag is de volgende:

Kan ik de Vibe's aansluiten op de versterker van mijn subs (P-2000 van DAP), zodanig dat die fullrange speelt. Maw: mag ik de Vibe's aansluiten op de P-2000, de crossover-frequentie naar minimum (of maximum) draaien, de andere versterker laten uitstaan en fullrange spelen? Kan dit, of gaat dit schade veroorzaken?

Zo kan ik wel meer power geven aan de Vibe's, zonder te moeten verbouwen (Dan neem ik gewoon groot versterkerrack mee en heb ik meer power voor de kasten)

Iemand die mij kan antwoorden?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
29-6-2008 09:48
je zou dit wel kunnen doen, zelf doe ik het wel eens andersom. dus als ik alleen tops heb freq helemaal naar full hoog draaien. zodat er dus vanaf 45hz naar de tops gaat. dit gaat bij mij altijd prima.

ik zou het zelf gewoon uitproberen, ik neem aan dat het niet stuk kan. aangezien het alleen geluidsgolven zijn, als je de cross over er niet tussen zou zetten zouden de speakers deze golven ook moeten verwerken, en dat gaat dan ook niet stuk. (en dat is in feite wat je wilt, zonder cross over)

met vriendelijke groet watje
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-6-2008 09:54
Ik doelde niet op de speakers. Vroeg mij enkel af of dit kon voor de crossover en of dit inboet aan de geluidskwaliteit (dat er toch bepaalde frequenties worden afgekapt).
Dus concreet: als ik de speakers wil laten spelen via de sub-versterker, dan sluit ik mixer als gewoonlijk aan de op de EQ en crossover. Ik draai de frequentie naar het hoogste (maximum) en zet enkel subversterker aan. Dit zou dan geen enkel probleem mogen opleveren?

Edit: bedankt Watje voor je reactie op deze vroege ochtend! laugh :D
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
29-6-2008 09:58
ligt er voornamelijk aan hoe hoog je kunt crossen, maximaal 10kHz oid denk ik? Als je een beetje ouder of beschonken publiek hebt horen ze dat misschien nieteens happy :) Anders zou je met een patchpanel moeten gaan werken.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
29-6-2008 10:02
Edit: bedankt Watje voor je reactie op deze vroege ochtend! laugh :D
voor een bedankje ga ik nog wel even door;

Frequenties onder de 45HZ worden afgekapt ja. maar hoor je die wel via je tops? ik neem aan van niet. aangezien mijn low cut altijd aanstat. en dat zit dacht ik ook rond die HZ. nu doe je het echter andersom en cross je het dus af op een hooge frequentie, ik denk dat je hier geen last zult hebben, stuk gaan zal het niet. dus try it. en je weet het.

ik kan het niet voor je uitesten, heb namelijk zelf een andere cross over.

Edit: was dimi me net even voor shut up :X
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-6-2008 12:32
Maar toch bedankt aan beiden!!! laugh :D

IK zal het even testen of het geluid hoorbaar wordt vervormd. Volgens de manual zou hij dan cutten op 9600 Hz. Alleen heb ik geen kennis van het geluidsspectrum om te weten of die hoorbaar zou zijn...

BTW: in het begin van de avond zouden die speakers ook moeten spelen, en dan is mijn publiek (meestal) nog niet zat, dus moet het wel ok zijn hé! razz :p
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
29-6-2008 13:01
Het menselijk oor kan alleen geluidstrillingen waarnemen met een frequentie tussen ongeveer 20 en 20.000 Hz. Bij het ouder worden gaat het gehoor voor hoge tonen achteruit; bij veel volwassenen is de bovengrens om geluid waar te nemen gedaald tot ca. 15.000 Hz.
lang leve wiki
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-6-2008 13:23
Dan ben ik misschien beter dat ik de Vibe's op de topversterker aansluit? (Die geeft iets minder dan de P-2000) Maar toch nog meer dan de AA V-2000... Daar zal het veel minder, zoniet niet, hoorbaar zijn dat er nog gecut wordt. Dan mis ik enkel de frequentie onder de 45 Hz... Het verschil tss 9600 Hz en 15000 of 20000 HZ lijkt mij toch wat te groot...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 390
29-6-2008 14:36
Het meest handige/nette/praktische, is in dit geval het ergens in je versterkerrack, bij voorkeur op de aansluitplaat, plaatsen van 2 xlr fm chasis delen i.z.m. 2 of 4 xlr male chasis delen. 2 kleine xlr kabeltjes er bij en klaar is klara. (o jee, dit heed een patchpannel wink ;) ) De 2 xlr fm. delen aan je laagversterker knopen. (eventueel nog met 2 xlr male voor doorlus) en 2 xlr male delen aan de laag uit van je cross over.

Voordelen:

Je hoeft nooit meer aan je cross over te draaien.
Je laagversterker is voor meerdere dingen inzetbaar. nl. full range of alleen laag.

Nadelen.

Nadenken bij aansluiten. (wat wil ik dat mij versterker gaat doen)
Wat soldeerwerk ashamed :$ Zo wie zo wat werktijd om te maken.
Het kost een paar € maar dat moet te overzien zijn.
2 exta xlr kabeltjes nodig. Maar die heb je normaal gesproken toch al meer dan genoeg bij je shut up :X

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-6-2008 16:05
Ik snap wat je wil zeggen, maar ik zie het nog niet zo voor mij: waar wil jij die bijkomende XLR's plaatsen?
Als ingang? Of als uitgang? Rechtstreeks naar de versterkeringang, parallel met de uitgang van de x-over die naar de versterker gaat? Heb ik het zo goed voor?
Qua solderen geen probleem. Dit duurt bij mij wel wat - en kost mij soms wel enkele schroeiplekken op de vingers laugh :D - maar dit vormt geen probleem.
Maar zou dit graag wel nog even verduidelijkt zien, want eerlijk gezegd had ik aan die optie nog niet gedacht (Jeetje, een forum is toch handig! razz :p )
Dus dank om dit nog even te verduidelijken zodat ik het zelf goed voorheb...

Greetz,

Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)