Forum > Newbie Forum

meer vermogen uit sub-top setje

(61 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
13-6-2008 00:58
hello ^^

het zit zo, ik heb:

2x b1800x (400 w rms)
2x b1220 (200 w rms)
1x ep2500 (750 w rms @ 4ohm)

de topjes worden dus passief gefilterd door de bassjes.

nu is mn eerste vraag: als je en versterker voor je box koopt zeggen ze dat die 1.5 tot 2 keer het vermogen van de box mag hebben.
maar nu zij iemand dat je box nooit meer kan leveren dan wat hij kan leveren... is dat waar <? (t klinkt logisch..)
kan je voor een 200w box dus beter niet gewoon een 200w versterker kopen of toch een 400w ?
hij zij dus dan mijn 200w tops+400w bassjes (=600) met een 750 w versterker genoeg had (en dat ze dus nooit meer zouden kunnen leveren)
ik dacht altijd gewoon 2 keer het vermogen, maar nu ben ik gaan twijfelen.

hieruit dan een andere vraag: heeft het dan zin om voor mijn tops nog een p700 te kopen (450w @ 8ohm) en mijn ep op de bassjes te gooien ?
en dan met een behringer xover ervoor <?

kheb de search al gebruikt maar ik kwam niet zogouw op een goed antwoord ^^

alvast bedankt.
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
13-6-2008 01:42
Het heeft zeker zin om een tweede versterker er bij te kopen, lekker een cx 3410 er tussen en gaan.

Het voordeel wat je hebt is dat er niet zoveel vermogen verstookt wordt in je passieve filters, plus het feit dat je je frequentie bereik hebt ingesteld wat maakt dat je je geluid beter kan sturen.

Daarnaast zit je qua versterkers ruimer, in het ergste geval als 1 van de 2 er mee kapt kun je altijd nog zorgen dat je geluid houd...

Gewoon even regelen, mooi kistje er om n klaar ben je! wink ;)
Mr. Jameson...
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
13-6-2008 09:26
Staat vrij duidelijk uitgelegd in de techtalk waarom je een zwaardere versterker zou nemen wink ;)
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
13-6-2008 12:10
1 x bewerkt. Laatst door Olly op 13-6-2008 12:17
"Moet de box zwaarder zijn dan de versterker (in Watts)?
Over het algemeen juist niet. Een versterker van bijvoorbeeld 500W continu aan 8 Ohm kan tijdens muziekweergave een maximaal vermogen bereiken van ongeveer 15% boven deze waarde ~600W. Aangezien er in de meeste muzieksoorten echter nog zoiets zit als dynamiek zal het door de versterker geleverde vermogen gemiddeld veel lager liggen. Daardoor kan in de praktijk een versterker gebruikt worden die ongeveer 1,5-2 x zo zwaar is als het door de fabrikant opgegeven RMS (~continue) belastbaarheid van de luidspreker. Let wel op dubieuze luidsprekermerken die zich niet aan deze RMS meting houden. Koop overigens sowieso geen luidsprekers zonder gegevens; daar heb je helemaal niets aan."

ik heb dit al wel een paar keer gelezen , maar toch snap ik het niet helemaal..
maar het komt er dus op neer dat de watts die een versterker levert minder zijn in de verhouding (1.5 tot 2 keer minder dus)

en wist dat zo en filter zelf ook vermogen verbruikt , maar slorpt zo een filter veel vermogen op ?
(valt dat ergens uit te drukken in procenten ?)

en dan zou mij het miss verstandig lijken om de topjes fullrange te laten werken (omdat de basskasten te weinig vermogen van de ep krijgen)
en dan had ik gelezen dat je de bassjes dan heel laag moet crossen zodat die bassen en die van de tops elkaar niet gaan tegenwerken. (vanwege de verschillende grootte vn woofer en dus een andere reactie tijd)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
13-6-2008 12:14
Vergelijk het met dit: Als jij gewoon rustig door je huis rond zou lopen dan zou het plafond slechts 190cm hoog hoeven zijn. Maar er wordt ook wel eens gesprongen (muziek) waardoor het plafond hoger moet zijn dan jouw lengte...

En bij muziek via versterkers is het net zo!

Lekker simpel Jip en Janneke. Als het nu nog niet duidelijk is, knip dan alle netstekkers van je apparaten. laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
13-6-2008 12:23

Dré schreef:

Vergelijk het met dit: Als jij gewoon rustig door je huis rond zou lopen dan zou het plafond slechts 190cm hoog hoeven zijn. Maar er wordt ook wel eens gesprongen (muziek) waardoor het plafond hoger moet zijn dan jouw lengte...

En bij muziek via versterkers is het net zo!

Lekker simpel Jip en Janneke. Als het nu nog niet duidelijk is, knip dan alle netstekkers van je apparaten. laugh :D
duss t kan zijn dat je ineens pieken hebt met veel meer vermogen ofzo ?
en het is dus safer voor je versterker ?

heb je ook nog antwoord op mijn andere vragen ?

^^
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-6-2008 13:44

olly schreef:

en wist dat zo en filter zelf ook vermogen verbruikt , maar slorpt zo een filter veel vermogen op ?
Redenlijk wat, maar met een losse crossover haal je gewoon een veel netter geluid eruit, het Behringer filter zal wel afkappen op 300 Hz ofzo, ik vind ze mooier klinken als je ze tot 100-150 Hz laat lopen.
en dan zou mij het miss verstandig lijken om de topjes fullrange te laten werken (omdat de basskasten te weinig vermogen van de ep krijgen)
Met een crossover laat je de topjes beginnen met werken waar je subwoofer stopt (vanaf pakweg 100 Hz dus...) je kán ze natuurlijk ook gewoon fullrange mee laten spelen, maar waarom zou je dat doen..
en dan had ik gelezen dat je de bassjes dan heel laag moet crossen zodat die bassen en die van de tops elkaar niet gaan tegenwerken. (vanwege de verschillende grootte vn woofer en dus een andere reactie tijd)
Dat lijkt mij grote onzin =)

Wat betreft die pieken; muziek is geen sinus, in muziek zitten altijd "pieken" en dalen.
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
13-6-2008 21:08

Mr. Edie schreef:

olly schreef:

en wist dat zo en filter zelf ook vermogen verbruikt , maar slorpt zo een filter veel vermogen op ?
Redenlijk wat, maar met een losse crossover haal je gewoon een veel netter geluid eruit, het Behringer filter zal wel afkappen op 300 Hz ofzo, ik vind ze mooier klinken als je ze tot 100-150 Hz laat lopen.
en dan zou mij het miss verstandig lijken om de topjes fullrange te laten werken (omdat de basskasten te weinig vermogen van de ep krijgen)
Met een crossover laat je de topjes beginnen met werken waar je subwoofer stopt (vanaf pakweg 100 Hz dus...) je kán ze natuurlijk ook gewoon fullrange mee laten spelen, maar waarom zou je dat doen..
en dan had ik gelezen dat je de bassjes dan heel laag moet crossen zodat die bassen en die van de tops elkaar niet gaan tegenwerken. (vanwege de verschillende grootte vn woofer en dus een andere reactie tijd)
Dat lijkt mij grote onzin =)

Wat betreft die pieken; muziek is geen sinus, in muziek zitten altijd "pieken" en dalen.
als je de tops fullrange laat lopen geven die ook bass en zal het geheel dus meer bass hebben... zo denk ik er dan over :p
maar aangezien dit pressies niet vaak voorkomt zal er wel een reden zijn om het niet te doen zeker ^^

op 2 augustus moet ik voor een mannetje of 100 draaien, dus ik hoop dat ik tegen die tijd nog 150 euro bij elkaar kan harken voor de crossover.
en dan zal het geld dat ik appart had gelegd voor mn hdj-1000 naar die p700 gaan.
(er komt trouwens ook nog een magnum 800 & 2 jb led par64's bij happy :) )
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-6-2008 21:53
Nee, je topjes zullen alleen de kick verzorgen, de lage tonen laat je over aan je subjes.. wink ;)
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
13-6-2008 23:09

Mr. Edie schreef:

Nee, je topjes zullen alleen de kick verzorgen, de lage tonen laat je over aan je subjes.. wink ;)
ké , bedankt happy :)

als iemand nog advies heeft ofzo, ik kan het altijd gebruiken ^^

ik hou jullie op d hoogte.

EDIT: het is trouwens de p1200 die ik moet hebben zag ik net :p ik had het even fout afgeleden denk ik :p

maar jeetje , wat wegen die dingen veel zeg :o 28 kg ! shocked 8O shocked 8O shocked 8O

Terug naar forum Reageer (zonder quote)