Forum > Newbie Forum

Versterkerkeuze bij combi 15 inch en 10/12 inch fullrange speakers

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
12-5-2008 00:36
1 x bewerkt. Laatst door Musicfreak op 12-5-2008 16:22
Dit topic is een vervolg op mijn bijdrage aan het Samson RS15 topic.

De RS15 heeft een flinke bas, het hoog sneeuwt wat onder. Bij de RS10 en RS12 is dat precies andersom. Logisch ook, de hoogunit is bij alle drie de speakers gelijk, alleen de grootte van de basspeaker verschilt.

Voor een klus wil ik vier speakers rondom een gebouw plaatsen. Alle drie de speakers zijn 8 ohm speakers, koppel ik er twee dan dient de versterker 4 ohm te leveren. Als ik nou de RS15 en RS 10 koppel, dan komt het aantal watts RMS op 450. Ik heb begrepen dat het goed is om het wattage van je verterker 1,5 à 2 keer het aantal watts RMS te nemen. Dat zou dus 675 à 900 watt per kanaal worden.
Overigens zou ik ook nog voor hele andere speakers kunnen kiezen, de Wharfedale Titan 12 bijvoorbeeld. Al vind ik het ene wat raar idee om twee merken speakers te gaan combineren.

Zou de American audio V4001plus qua vermogen een goede keus zijn voor de RS 10 / 15 combi? De 3001plus levert nl. 670 Watt, en dat is wat krap denk ik zo. Ook de Peavey PV 2600 (a.k.a. de Crest CPX 2600) lijkt het me wel een goede. Wel maf trouwens dat op de Peavey site deze versterker 900 W / 4 ohm levert en als Crest 750 W / 4 Ohm. Hoe kan dat nou?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
12-5-2008 01:27
Neem dan lekker 4 Dap K115's, voldoende laag, laag gewicht, compact en presteren netjes voor het geld.

Een versterker van 2 x 1000 Watt op 4 ohm moet voldoende zijn voor 4 Dap K115's, iets als een Palladium 2000 of in die richting.
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
12-5-2008 01:40
Wat niet duidelijk in de startpost staat is dat ik nu reeds 2 Samson RS15 speakers heb. Dat is dus bij deze rechtgezet. wink ;)

Verder wil ik de te kopen versterker soms ook gebruiken met alleen de Samson speakers. Is het dan voldoende dat ik een beetje oplet hoe ver ik uitstuur, of is een limiter noodzakelijk?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
13-5-2008 10:36
Als je een RS-15 en een RS-10 combineert, zul je de belasting van de RS-10 moeten aanhouden. De RS-15 kan veel meer hebben, maar de RS-10 slechts 125W. Hierdoor zul je niet meer dan 250W RMS op je luidsprekers kunnen zetten. Zeg zo'n 400W versterkingsvermogen. Iets wat je met een DAP Palladium P900 al makkelijk haalt.

Wil je dus een RS-10 gebruiken, neem dan lekker een Palladium P900 versterker. Die zijn prima voor het geld.

Ik weet niet of je de RS-10 al gekocht hebt, maar als je meer vermogen en meer geluidsdruk wilt opbouwen, neem dan in plaats van de RS-10 een DAP K112 of K115. Die kunnen meer vermogen kwijt en de gevoeligheid ligt een stuk hoger. Op dat moment kun je ook gerust kijken naar een zwaardere versterker. Een DAP Palladium P1600 of P2000 zou dan goed moeten kunnen.

musicfreak] schreef:

Zou de American audio V4001plus qua vermogen een goede keus zijn voor de RS 10 / 15 combi? De 3001plus levert nl. 670 Watt, en dat is wat krap denk ik zo. Ook de Peavey PV 2600 (a.k.a. de Crest CPX 2600) lijkt het me wel een goede. Wel maf trouwens dat op de Peavey site deze versterker 900 W / 4 ohm levert en als Crest 750 W / 4 Ohm. Hoe kan dat nou?
Het verschil in vermogen bij identieke versterkers ligt aan de manier van meten. Watt is niets meer dan een
uitdrukking van electrisch vermogen, je kunt continue vermogen meten, rms vermogen over een bepaalde tijd (hoe korter de tijd, hoe hoger het vermogen kan zijn) of piek vermogen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
13-5-2008 20:27
Allereerst heel erg bedankt voor je reactie, het wordt veel duidelijker voor me zo.

Philip_Janssen schreef:

Wil je dus een RS-10 gebruiken, neem dan lekker een Palladium P900 versterker. Die zijn prima voor het geld.
Ik snap 'm.
Ik weet niet of je de RS-10 al gekocht hebt, maar als je meer vermogen en meer geluidsdruk wilt opbouwen, neem dan in plaats van de RS-10 een DAP K112 of K115. Die kunnen meer vermogen kwijt en de gevoeligheid ligt een stuk hoger. Op dat moment kun je ook gerust kijken naar een zwaardere versterker. Een DAP Palladium P1600 of P2000 zou dan goed moeten kunnen.
Da's mooi, want dan voldoet de door mij bestelde Peavey PV2600 ook want die zit qua vermogen precies tussen de twee door jou genoemde DAP's in. wink ;)
Dat de gevoeligheid van de K-112 een stuk hoger ligt snap ik niet; de Samson heeft nl. een gevoeligheid van 97 (RS12) danwel 95 (RS10) dB/W/m en de DAP van 96 dB/W/m. Ook de Wharfedale Titan 12 heeft deze laatste waarde.

Ik wil de RS15 en de K-112/Titan 12 over een maandje met z'n vieren rondom een gebouw plaatsen, daarna wil ik ze binnen gebruiken. Daarbij is het wel handig als ze ongeveer even hard gaan. Als de gevoeligheid dicht bij elkaar ligt moet dat wel lukken toch? Wel speelt het verschil in klankkleur nog een rol, ik heb één equalizer en compressor limiter, vandaar dat het me in eerste instantie het handigste leek als ik ook het 2e paar speakers van Samson kocht. Eens?
Hierboven staat de reden dat ik geen 2e paar RS15 erbij wilde aanschaffen. Ben benieuwd of deze reden (om het maar even mooi te zeggen) valide is.

Ik bedenk me tenslotte dat het ook nog een optie is om active k-112's te kopen, mogelijk heb ik nl. nog monitorspeakers nodig en dan is het haast onontbeerlijk dat het volume onafhankelijk van de hoofdspeakers kan worden geregeld.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-5-2008 09:18
Je kunt ook de actieve K-serie nemen. Maar als je echter gewoon een extra versterker koopt, kun je later eventueel weer extra uitbreiden en kun je het volume gescheiden regelen. Plus, de meeste mixers hebben een zone/monitor uitgang met een aparte volume regeling. Je moet wat dat betreft even kijken of je ze echt alleen voor monitoring wilt gebruiken of ook af en toe voor andere klusjes.

De gevoeligheid die ik vond bij de RS-10 zat tussen de 91dB en 93dB. Dat lijkt me gezien de prijs ook redelijk. De gevoeligheid van de K-112 en K-115 kloppen in ieder geval: 95-96dB. Van de Resound serie hoop ik dat ze niet kloppen, want ze zijn erg hoog voor de prijs. Mijn RCF ART-322a kasten halen de 98dB tot 99dB waarschijnlijk met moeite, en dat zijn toch luidsprekers van ruim 800 euro per stuk.

Persoonlijk neig ik zelf meer naar de DAP K-serie. Niet omdat het een uitstekende luidspreker is, maar omdat je voor het geld eigenlijk weinig beters kunt vinden. Qua klank is de K-serie vrij netjes en de maximale geluidsdruk is vrij aardig. Ook de belastbaarheid is keurig voor die prijsklasse. Dat zouden voor mij redenen zijn om eventueel een overstap te maken naar een andere set luidsprekers. Plus het feit dat er hier 4 DAP K115 luidsprekers worden aangeboden voor een heel leuk prijsje.
Wat dat betreft is het argument om 1 set te willen maken en behouden uiterst valide. Dat wil ik namelijk ook altijd. Het verschil in klankkleur is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Echter wil dat niet altijd zeggen dat je moet houden wat je hebt.

Mocht je op korte termijn een nieuw setje gaan uitzoeken (of zoals je aangaf, een setje actieve K112's), dan zou ik toch eerst eens gaan kijken naar die K115's die ik net aanwees.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
14-5-2008 10:44

Philip_Janssen schreef:

Je kunt ook de actieve K-serie nemen. Maar als je echter gewoon een extra versterker koopt, kun je later eventueel weer extra uitbreiden en kun je het volume gescheiden regelen. Plus, de meeste mixers hebben een zone/monitor uitgang met een aparte volume regeling. Je moet wat dat betreft even kijken of je ze echt alleen voor monitoring wilt gebruiken of ook af en toe voor andere klusjes.
Ook af en toe voor andere klusjes, zoals het zeskamp waarvoor ik vier speakers rondom wil plaatsen. Maar dat kan ook met actieve speakers.
De gevoeligheid die ik vond bij de RS-10 zat tussen de 91dB en 93dB. Dat lijkt me gezien de prijs ook redelijk. De gevoeligheid van de K-112 en K-115 kloppen in ieder geval: 95-96dB. Van de Resound serie hoop ik dat ze niet kloppen, want ze zijn erg hoog voor de prijs. Mijn RCF ART-322a kasten halen de 98dB tot 99dB waarschijnlijk met moeite, en dat zijn toch luidsprekers van ruim 800 euro per stuk.
Mijn info heb ik uit de handleiding van de Resound serie, te downloaden op de site van Samson.
Dat zouden voor mij redenen zijn om eventueel een overstap te maken naar een andere set luidsprekers.
<knip>
Wat dat betreft is het argument om 1 set te willen maken en behouden uiterst valide. Dat wil ik namelijk ook altijd. Het verschil in klankkleur is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Echter wil dat niet altijd zeggen dat je moet houden wat je hebt.
Nope, maar mijn RS15 bevallen voor het egeld eigenlijk veel te goed. En ik denk nu een aardige aanvulling te hebben gevonden in de vorm van een stel Skytec SP1500A / XXL Powersound TM15 powered speakers. Het zijn wel echt c merk speakers, maar dezel JBL Eon klonen schijnen goed te klinken. Dat ga ik vanmiddag maar eens testen!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
14-5-2008 11:09
Voor het geld zijn deze kasten best leuk ja, de actieve 15" versie gaat rond de 200 euro over de toonbank.
Wel moet je er even op letten dat je alleen met tulp aan kunt sluiten, en mics met jack, dus als je een beetje handig bent kun je er eventueel XLR in zetten, o.i.d.
Wel een leuk puntje van deze kast is dat deze de mogelijkheid heeft om een passieve kast van vermogen te voorzien. Volgens de specificaties is dit rond de 300 watt op 8 ohm, echter met de bekende korrel zout.
Ik heb echter de K-reeks van DAP nooit beluisterd, dus ik kan geen vergelijkingen maken betreffende klank en volume. Echter is er wel 100 euro verschil in prijs.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
14-5-2008 12:38

Decibel Drive-in schreef:

Wel een leuk puntje van deze kast is dat deze de mogelijkheid heeft om een passieve kast van vermogen te voorzien. Volgens de specificaties is dit rond de 300 watt op 8 ohm, echter met de bekende korrel zout.
Kan je ook twee actieve speakers aan elkaar koppelen? Volgens mij heb jij dat gedaan...
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
14-5-2008 13:00
Doe ik niet, maar je gaat gewoon met 1 plug richting luidspreker 1 en met de andere plug naar luidspreker 2, zodat je toch stereo draait.
Het is ook mogelijk om het line-signaal door te sturen d.m.v. de line out die de luidspreker heeft.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)