Forum > Geluid

Kwaliteit Skytec subwoofer filterspoel

(1 reactie. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MusicloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 6-4-2010
Berichten: 38
4-5-2008 11:00
Beste medeforummers,

Ik ben bezig om een passief laagdoorlaatfilter voor mijn subwoofers te bouwen. Het versterkte signaal moet zo bij de 120Hz ophouden om de subwoofer waarin deze komt het best te laten klinken. Nu ben ik dus op zoek naar spoelen welke ik kan gebruiken bij deze filters. Ik kan deze spoelen nieuw los bestellen voor iets meer als 30 euro per stuk (dit zijn ronde Cordobar spoelen van Intertechnik) maar op het internet kwam ik deze filters van Skytec tegen: Passief 120Hz / 12dB filter

Nu vroeg ik mezelf af hoe het zit met de kwaliteit van deze spoelen, want ze zijn in vergelijking met de Intertechniks een stuk goedkoper! En nogmaals, het gaat me puur om de spoelen! De elco's bewaar ik en de rest gooi ik weg...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
11-5-2008 13:03

musiclover schreef:

Beste medeforummers,

Ik ben bezig om een passief laagdoorlaatfilter voor mijn subwoofers te bouwen. Het versterkte signaal moet zo bij de 120Hz ophouden om de subwoofer waarin deze komt het best te laten klinken. Nu ben ik dus op zoek naar spoelen welke ik kan gebruiken bij deze filters. Ik kan deze spoelen nieuw los bestellen voor iets meer als 30 euro per stuk (dit zijn ronde Cordobar spoelen van Intertechnik) maar op het internet kwam ik deze filters van Skytec tegen: Passief 120Hz / 12dB filter

Nu vroeg ik mezelf af hoe het zit met de kwaliteit van deze spoelen, want ze zijn in vergelijking met de Intertechniks een stuk goedkoper! En nogmaals, het gaat me puur om de spoelen! De elco's bewaar ik en de rest gooi ik weg...
De filters van Skytec zijn wel bruikbaar. Als je handig bent, neemt je het dubbele aantal en bouw je eentje om als HPF voor de toppen. Zo houd je de totale impedantie lekker hoog terwijl je ook nog het mazimale aan geluidsdruk overhoudt. Ik heb wel enkele bedenkingen:

- De maximale werkspanning van de Bipolaire Elco's.
- Verzadigingsverschijnselen van een open gelamelleerde kern.

Wellicht heeft iemand op dat laatste wel een idee over. Alleen van gesloten kernen heb ik wel ideeen en kan dit dan ook aantonen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)