Forum > Algemeen Forum

wetgeving omtrend dj'en

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DamosfedAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2008
Laatste: 16-8-2010
Berichten: 34
10-4-2008 15:07
Yuuu ik heb zo'n vraagje misschien hebben jullie antwoord hierop ?
Ik ga nu vaker(3jaar)mee met een verhuurfirma en doe dus mijn feestjes wat ik draai altijd met deze firma daardoor ben ik altijd in orde qua wetgeving (interimwerk) voor te draaien gebruiken we een artiestenkaart ! Nu na enkele jaren te draaien zou ik zelf wel willen mijn eigen discobar verhuren (omdat deze ook is uitgebreid) en de mensen mij ook altijd aanspreken en ik zo mijn winstmarge kan verhogen(geen tussenhandel meer). Nu is mijn vraag ,moet ik hiervoor zelfstandige worden in bijberoep of (kleine)firma beginnen ? Het gaat toch meestal om kleine feestjes (tot 200man).Hoe doen jullie dat ? Natuurlijk gebruik ik enkel originele cd's laugh :D ? Roept U maar ...
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Mathijs_promixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 30-5-2017
Berichten: 201
10-4-2008 16:27
Even de zoekfunctie gebruiken. Hier is al het een en ander over geschreven. Met name kvk e.d.
Edit: Probeer ook je tekst wat duidelijker te maken.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
10-4-2008 16:47
Ligt eraan natuurlijk hoe vaak het verhuurt word ed.
Verder gaan geloof ik (correct me if i'm wrong) al die topics over zo goed als alleen maar Nederland, en hij komt uit Belgie.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
10-4-2008 17:08
je bent verplicht om zelfstandig in bijberoep te worden, ook al is het voor 1 keer. je met daarvoor wel een attest voor bedrijfsbeheer hebben.
love my sharpy moving-heads!!
DamosfedAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2008
Laatste: 16-8-2010
Berichten: 34
11-4-2008 08:48

Mathijs_promix schreef:

Even de zoekfunctie gebruiken. Hier is al het een en ander over geschreven. Met name kvk e.d.
Edit: Probeer ook je tekst wat duidelijker te maken.
Ja maar het gaat over de wetgeving in België zoals hieronder vermeld staat ! Maar de vraag is eigenlijk hoe doen jullie dat ? Want ik blijf ni graag zwartwerker ...
Uhm je geeft aan dat je moet zelfstandige worden in bijberoep ! Wat kost je dit per jaar ? Op bedrijfsbeheer na zijn er nog andere dingen die je moet kunnen voorleggen ?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Mathijs_promixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 30-5-2017
Berichten: 201
11-4-2008 10:58

damosfed schreef:

Mathijs_promix schreef:

Even de zoekfunctie gebruiken. Hier is al het een en ander over geschreven. Met name kvk e.d.
Edit: Probeer ook je tekst wat duidelijker te maken.
Ja maar het gaat over de wetgeving in België zoals hieronder vermeld staat ?
Klopt, niet naar gekeken!;)
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
15-4-2008 10:54
wat het je kost valt wel mee,

- een eenmalige inschrijving bij kruispuntbank (best via unizo gaan) kost iets rond de 125 euro dacht ik
- per kwartaal moet je sociale bijdrage betalen, eerste drie jaar kan je kiezen hoeveel, daarnaa word het berekend op de inkomsten van de jaren ervoor. ik heb gekozen voor het maximum te betalen (+/- 300 euro per kwartaal) na de eerste 3 jaar word alles herberekend (de inkomste van de vorige jaren zijn dan bekend) en moet je het verschil bij betalen of krijg je het terug.
- dan je boekhouder dit verschilt ook wat, mij kost het ongeveer 250 euro per kwartaal

dan heb je nog een hoop belastingen wat je moet betalen (persoonsbelasting,gemeente belasting, provincie belasting, ...)
DamosfedAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2008
Laatste: 16-8-2010
Berichten: 34
16-4-2008 09:01
Als ik dit lees zijn het toch een hele hoop onkosten !Toch zo'n 300 a 400 euro per kwartaal ? Ik doe maar kleine feestjes tot 200 man dusja is dit dan de moeite ? Blijf ik dan niet beter zo mijn spullen verhuren ?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
16-4-2008 13:51
hangt er een beetje vanaf hoeveel feestjes dat van 200 man zijn , als er dat 2 per weekend zijn of 2 per kwartaal is een heel verschil.

je kan het ook als neveninkomsten aangeven op de belastingsbrief en dat mag tot x aantal euro dacht ik (ben hier niet zeker van)

langs de andere kant heeft het oook zen voordelen (aankopen zonder btw, btw terug trekken van brandstof, gsm en andere kosten die je nu ook al heb)
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
17-4-2008 23:43
Aha, de wetgeving in België...
Hierboven lees ik 'ook al doe je het één maal...'
Da's niet correct voor de BTW, 1 maal zou toegestaan zijn.
Twee maal wordt echter al een probleem.
De BTW heeft het over 'op regelmatige basis...' (maar regelmatige basis wordt nergens gedefinieerd, en een jaarmarkt is ook regelmatig voor de btw ;)).
Nu wat kost je dat, ja, inderdaad, inschrijving bij de ondernemingsloketten (iets begin €100 voor zover ik al gehoord heb).
Afhankelijk van wat je wilt verdienen per jaar betaal je ook RSZ:
"Als je zelfstandige in bijberoep bent, gaat men kijken naar je effectieve inkomen en betaal je daarop sociale bijdragen. Ligt je inkomen lager dan 1.233,14 EUR per jaar, dan betaal je als zelfstandige in bijberoep zelfs geen sociale bijdragen."
Vergeet wel de voorafbetalingen niet.
Ik stel voor dat je eens alles naleest op https://www.unizo.be
Overigens, het is niet omdat je een BTW nummer hebt dat je btw moet betalen, er bestaat zoiets als vrijstelling voor kleine ondernemingen. Dat is als je jaaromzet van je bijberoep +- kleiner is dan €5500 (= +-€100/week).

Dus een eenmalige kost, wat RSZ, maar voor de rest ben je wel legaal bezig.
Vergeet ook niet de enkelvoudige boekhouding te voeren die nodig is :)

Bij unizo helpen ze je graag verder.

edit:
BTW terugtrekken: leuk, maar dan moet je ook btw aanrekenen aan je klanten...
Voor hun is dat wel een verschil of ze nu €100 of €121 betalen.
Uiteindelijk is het toch de bedoeling om met winst te draaien, dus beter onder de marge blijven en opteren als kleine onderneming, vrijgesteld van BTW.
Voor de duidelijkheid, ik koop aan voor €121 incl btw, trek dus €21 terug
Verhuur voor €242 incl btw, betaal dus €42 btw...
Dat kost je dus €21. Beter geopteerd voor kleine onderneming?
Vergeet ook niet dat zaken waarvan je de btw aftrek dus 'handelsgoederen' worden.
Daar ga je dan dus ook meerwaardes op realiseren bij verkoop etc.
Echt niet simpel als je er niets vanaf weet. Als zelfstandige in bijberoep raad ik aan om zo weinig mogelijk 'in te brengen' in de zaak. Tenzij je een goede boekhouder hebt die je verder helpt. Maar dat kost je meestal meer dan dat hij opbrengt als je kleinschalig werkt.

En dan al die kosten berekeken, ook leuk, maar dan moet je ook weten wat voor hoeveel percent aftrekbaar is in de personenbelasting. Kan veel tijd inkruipen om dat allemaal uit te zoeken. Boetes voor foutieve aangiftes zijn te vermijden. Al een geluk dat ze in België weinig controleren. Gebruik dus inderdaad maar een boekhouder.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse

Terug naar forum Reageer (zonder quote)