Forum > Licht

Ledpar of Par met lampje ?

(71 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
DamosfedAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2008
Laatste: 16-8-2010
Berichten: 34
21-2-2008 14:19
Titel zegt het wel ! Wat is jouw mening hierover?
Led
+ verbruikt weinig stroom
+ duurbaarheid
+ geen warmte ontwikkeling
- kostelijk
- straling is weg (warmte)
Ik heb der nog al een discussie over gehad met meerdere mensen uit pro. milieu
ene zegt dit de andere dat ?
Belangerijkste argumenten zijn
pro ledpar --> het is toekomstgericht weinig verbruik etc.
contra ledpar --> je moet er teveel hangen voor zelfde effect als par 64 spots !
Ik ben helemaal het noorden kwijt!Wat is jouw mening ?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
21-2-2008 14:49
Mijn eigen 'ervaringen' met ledparren die ik heb zien hangen is dat ze leuk worden vanaf flinke aantallen. Dan heb ik het dus over b.v. 16 ledparren verspreidt om de dansvloer (in een discotheek) met een leuke rook etc. Voorlopig houdt ik het zelf in ieder geval op gewone PAR 56.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
21-2-2008 15:01
Hum. Het enorme voordeel is imo vooral dat ze RGB zijn, dus dat je binnen een zeker gamut via DMX willekeurige kleuren samen kunt stellen.
Zonder gedoe met filters of meerdere lampen.
Ze zijn ook snel, je kunt er mee stroben (de meeste hebben hier voorgeprogrammeerde functies voor)
Bij ons soort toepassingen (effectverliching disco, tegenlicht bij band) vallen de andere voors en tegens eigenlijk hierbij in het niet.

De genoemde voordelen hangen samen met het hogere redement, wat voor een aanzienlijk deel ontstaat door het onbreken van filters.
Je zou nog kunnen noemen dat de te verwachten levensduur gunstig lijkt, ik weet echter nog niet hoe dat uitpakt, de eerste generatie budget-ledfrutsels viel wat dit betreft tegen.

We hebben er sinds kort vier van deze, en ze bevallen erg goed - we zijn niet van plan nog gloeilamp-spots bij te kopen.

RGB-ledverlichting is door het wat heuvelachtige spectrum echter niet zo geschikt om dingen uit te lichten, dus daarvoor houden we gloeilampen.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
21-2-2008 15:50
Pro LED Parren zijn er weinig. Erg weinig...
Van de budget LED Parren uit het verre oosten dien je er zeker veel weg te hangen wil je er iets mee doen en dan nog valt de opbrengst vaak weg tussen het MH geweld.

De weinige pro LED Parren die er zijn, zijn zeker kostbaar maar kunnen zeker met een PAR64 mee.
Buiten het voordeel wat Aart noemt dat je geen kleurenfilters meer nodig hebt om een kleur te mengen kun je ook je dimmers, multikabels, dimmerbarren etc thuis laten. Scheelt gewicht en ruimte.
Bij de fatsoenlijke merken heb je ook een degelijke behuizing die niet zo snel deukt als de budget (LED)PAR.

Daarnaast is er ook een witte LED PAR met Warm Wit, Koud Wit en Amber LEDs. Hiermee kun je per toepassing dus de juiste kleur wit mengen. De schaduw die je krijgt is ook wit en geen RGB als bij de RGB LED PAR. Ook hier is de prijs hoger dan van een gewone PAR of van de budget LED PAR. De witte LED PAR is overigens ook te krijgen met alle LEDs of in warm wit of in koud wit. Daar zou ik persoonlijk niet snel voor kiezen tenzij je een object uit dient te lichten met veel wit licht.

Mijn persoonlijke keuze is een mix van LED en conventioneel. Waarbij vooral de standaard parren worden vervangen door LED, globaal front door LED en speciaaltjes lekker conventioneel houden. Topjes kun je mooier snijden met een profieltje, LED blinders missen het after glow effect en ACLs blijven conventioneel toch mooier.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
21-2-2008 17:17
even een vraagje, hoe zit het met het rendement van de 36x1 watt pars is dit wat of toch niet?

Wij zouden deze graag aanschaffen, speciaal voor artiesten uit te lichten aangezien deze geen warmte produceren.
love my sharpy moving-heads!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
22-2-2008 14:15

djbidji schreef:

even een vraagje, hoe zit het met het rendement van de 36x1 watt pars is dit wat of toch niet?
Je kunt (héél) ruwweg stellen dat 1W LED overeenkomt met ca. 20W conventioneel. Een 20W LED Par kan dus vergeken worden met een 400W normale spot (uitgaande van alle leds op vol vermogen uiteraard). Kijk daarbij wel naar het led vermogen en niet naar het opgenomen vermogen (veel merken geven juist dat laatste op omdat het getalletje dan hoger uitvalt).

Met name de mid-price van Showtec (prima leds, mechanisch minder) en die van JB-Systems (mechanisch prima, zeer acceptabele leds) beginnen zeker ergens op te lijken (naast natuurlijk de reeds langer bestaande "high priced" led parren). Helaas kijken velen alleen naar die uber budget digen (bijvoorbeeld de instappers van ShowTec) en doen daarna het geheel al af als "is niks".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
22-2-2008 15:53
Dat is wel heeeeel ruw genomen...

Een 3x1W LED GU10 met 3 stuks CREE XR-E LED in 5500K is 100% zeker niet vergelijkbaar met 60W conventioneel en een PixelPar met 90x1W LEDs (Luxeon K2-5W powered op 1W om de levensduur te verlengen en verdeeld over rood, groen en blauw) is ook 100% niet vergelijkbaar met 1800W...

Als je heel ruw neemt dat een 1W LED (en dan ook nog afhankelijk van welke LED (CREE, High Power vaak ook gewoon Power genoemd, of Luxeon) en de stralingshoek) vergelijkbaar is met ongeveer 10W conventioneel kom je eerder in de richting.

Daarnaast doet de stralingshoek van een LED ook veel in het kader van de (visuele) lichtopbrengst.
6° zal (visueel) een hogere output hebben dan een 60° lens.

Nog even op de 36x1W LED par om artiesten uit te lichten.
Niet doen!

Iemand van voren uit lichten met een RGB spot geeft de foei lelijke RGB schaduw. Als tegen licht kan het een aardig effect zijn, maar verwacht er geen wonderen van.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
22-2-2008 17:24
ok. Ik zou dit vooral willen nemen in de kleinere zalen, aangezien 8 raylights van 500 watt afschuwelijk veel warmte afgeven en de artiesten bij deze zweten als een rund.

zijn er eventueel andere alternatieven?
love my sharpy moving-heads!!
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
22-2-2008 19:13

DeMennooos schreef:

Iemand van voren uit lichten met een RGB spot geeft de foei lelijke RGB schaduw. Als tegen licht kan het een aardig effect zijn, maar verwacht er geen wonderen van.
Is dat ook het geval bij het gebruik van frostfiltertjes?
Want ik dacht juist dat difuse filtertjes de keuren beter mengde + je zag de apparte leds niet zitten.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
22-2-2008 20:39

DeMennooos schreef:

Als je heel ruw neemt dat een 1W LED (en dan ook nog afhankelijk van welke LED (CREE, High Power vaak ook gewoon Power genoemd, of Luxeon) en de stralingshoek) vergelijkbaar is met ongeveer 10W conventioneel kom je eerder in de richting.
Hmmm, ja, I made a "poopoo" (heb 1 x te veel x 2 gedaan ;-). Factor 10 is immers ook iets waar we op kwamen toen we het laatst over LED TL's hadden (5 x tussen conventioneel en TL/PL, 2 x tussen TL/PL en LED; soms iets meer).

Hoekenverhaal geldt natuurlijk voor ELKE lichtbron (we hebben het hier puur over rendement: Stop er 1W elektrisch in en kijk wat eruit komt aan warmte; rest zal hopelijk licht zijn ;-)

Maar over die LED TL's gesproken... Ik ben er nu wel ECHT aan toe hoor!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)