Forum > Geluid

Dap X-15b filter vraag

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
24-1-2008 18:03
Hier een vraagje,,

waarvoor zijn deze knoppen op de 8erkant van de x-15b?
https://www.status-sound-light.nl/new-line/verkoop/x15b-5.jpg

De rechter zal voor het filter zijn. Maar wat is aan en wat is uit?? (betekend active dat het filter actief is of dat je actief filterd dmv. cross)

En wat is inverted? Waarvoor dient deze functie?
Meh me lêpke!!!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
24-1-2008 18:13
Inverted is de fase omdraaien. Dus dan wordt (+) (-) -> (-) (+) om alles dus juist aan te sturen als je ergens iets fout hebt gedaan. Active/passive vindt ik wat vaag omschreven op het filter, je kunt het zien als:
* filter actief (in gebruik nemen)
* actief filteren van te voren

Ik zou even het filter eruit schroeven om te kijken hoe het is aangesloten, of vragen aan iemand die er ervaring mee heeft.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-1-2008 20:17

warface schreef:

Hier een vraagje,,

waarvoor zijn deze knoppen op de 8erkant van de x-15b?
https://www.status-sound-light.nl/new-line/verkoop/x15b-5.jpg

De rechter zal voor het filter zijn. Maar wat is aan en wat is uit?? (betekend active dat het filter actief is of dat je actief filterd dmv. cross)

En wat is inverted? Waarvoor dient deze functie?
Active is dat het interne filter overbrugd wordt en je wilt dus een actieve crossover gebruiken.
Passive is met het gebruik van het interne filter.

Normal/Inverted is om de fase van de topkast om te draaien. Omdat het een 12/6 dB filter betreft heb je bij overname een faseverschil van 135° (theorestisch) en zal de schakelaar in de meeste gevallen (afhankelijk van de afstand van de topkast) op inverted moeten staan. Bij mijn oude AX-15B subwoofers stond de 3e uitgang naar de topkast standaard inverted.

Ik vind de schakelaars wel erg handig. Als een versterker van de twee versterkers van de actieve setup defect zou raken kun je nog altijd met een versterker in de passive modus verder behelpen.

TCMC
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
24-1-2008 21:12

TCMC schreef:

warface schreef:

Hier een vraagje,,

waarvoor zijn deze knoppen op de 8erkant van de x-15b?
https://www.status-sound-light.nl/new-line/verkoop/x15b-5.jpg

De rechter zal voor het filter zijn. Maar wat is aan en wat is uit?? (betekend active dat het filter actief is of dat je actief filterd dmv. cross)

En wat is inverted? Waarvoor dient deze functie?
Active is dat het interne filter overbrugd wordt en je wilt dus een actieve crossover gebruiken.
Passive is met het gebruik van het interne filter.

Normal/Inverted is om de fase van de topkast om te draaien. Omdat het een 12/6 dB filter betreft heb je bij overname een faseverschil van 135° (theorestisch) en zal de schakelaar in de meeste gevallen (afhankelijk van de afstand van de topkast) op inverted moeten staan. Bij mijn oude AX-15B subwoofers stond de 3e uitgang naar de topkast standaard inverted.

Ik vind de schakelaars wel erg handig. Als een versterker van de twee versterkers van de actieve setup defect zou raken kun je nog altijd met een versterker in de passive modus verder behelpen.

TCMC
Duidelijk tnx!

Ben ik de enige die het een beetje verwarrend vind om active en passive op het filter te zetten? Waarom niet on/off?

EDIT: was dus niet de enige die het wazig vond laugh :D
Meh me lêpke!!!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
24-1-2008 21:14
Nee, inderdaad. Zet er dan bypass filter ofzo neer ...
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-1-2008 21:27

warface schreef:

Ben ik de enige die het een beetje verwarrend vind om active en passive op het filter te zetten? Waarom niet on/off?

EDIT: was dus niet de enige die het wazig vond laugh :D
Ik weet het eigenlijk zelf ook niet. Ik denk dat het eerder bedoeld is voor een actief gefilterde set of niet.

Van de andere kant, als je met het interne filter wilt draaien en je hoort veel mid gebied uit de subwoofer, dan is de schakelaar zo omgezet. Voor een drumfill heb ik eens een X-15B met K-115 ingezet en het X-15B filter gebypassed om een wat fellere kick te krijgen.

TCMC
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
25-1-2008 13:06

TCMC schreef:

warface schreef:

Ben ik de enige die het een beetje verwarrend vind om active en passive op het filter te zetten? Waarom niet on/off?

EDIT: was dus niet de enige die het wazig vond laugh :D
Ik weet het eigenlijk zelf ook niet. Ik denk dat het eerder bedoeld is voor een actief gefilterde set of niet.

Van de andere kant, als je met het interne filter wilt draaien en je hoort veel mid gebied uit de subwoofer, dan is de schakelaar zo omgezet. Voor een drumfill heb ik eens een X-15B met K-115 ingezet en het X-15B filter gebypassed om een wat fellere kick te krijgen.

TCMC
Als je een cross ervoor hebt hoor je het verschil wss niet sneaky :V
Meh me lêpke!!!
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
24-9-2013 21:41
Kickje;

Zelf zit ik even met een soortgelijk probleempje (al zal het waarschijnlijk alleen maar theoretisch een probleem zijn).
Staan hier nogal een aantal x-18b's waaruit alle filters verwijderd zijn.
Gezien normaal gesproken alles actief gefilterd wordt, maar er wel eens van die kleine setjes voorkomen (bestaande uit 1 versterker, 2 bassen en 2 toppen; zonder verdere poespas).
Een aantal van deze filters heb ik keurig netjes bewaard.
Nu ben ik aan het volgende hobby projectje begonnen.
RVS laskastje waar het filter ingebouwd wordt met 1 ingang en 3 uitgangen.
uitgang 1; laag (naar x-18b toe)
uitgang 2; mid/hoog (voor gebruik in combinatie met x-12t of dergelijke)
uitgang 3; fullrange (voor gebruik in combinatie met x-15 of dergelijke)

Volgens mij gaat het hier om een 12 dB/oct filter (het filter zo aangesloten dat er een condensator parallel over de woofer staat). Mij staat iets bij over faseverdraaiing, door naijlen en voorijlen van de condensator en spoel).
-Hoeveel graden (90 of 180) zou dit in dit geval zijn?
-Van welke uitgang zal ik nu de plus en min moeten omdraaien?
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
25-9-2013 09:03
De link naar de foto werkt niet meer, een condensator over de woofer zegt niet alles, uiteindelijk kan door de spreekspoel inductie een 1e orde (6 dB/oct) responsie ontstaan. Indien er sprake is van een tweezijdig 12 dB/oct filter, dan ontstaat op de overname frequentie een dip of uitdoving, ompoling van één luidspreker voorkomt dit. Meten is aan te bevelen, m.b.v. REW.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
25-9-2013 09:23
Het filter van de x-15b en de x-18b bestaat uit het volgende;

Spoel in serie met de woofer
Condensator parralel over de woofer (47uF)
Condensator in serie met de mid/hoog uitgang (x-18b; 150uF en x15-b; 100uF)

Als ik zo kijk naar foto's die ik hier nog ergens heb, lijkt het geheel als volgt aangesloten zijn op het connector paneel;
De plus en min van de mid/hoog op het filter loopt via schakelaar (normal/inverted) naar de mid/hoog uitgang (speakon). Deze wordt op de schakelaar gecrossed.
Hieruit blijkt dat als de schakelaar op "normal" staat; de fase al omgedraaid is.
Hieruit blijkt dat als de schakelaar op "inverted"staat; de fase niet omgedraaid is.

Schijnbaar hebben ze vanuit leverancier er toch al wel rekening meegehouden om welk type filter het hier gaat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)