Forum > Geluid

dap speakers

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 160
18-8-2002 12:32
Hallo,

Ik zit sinds kort bij een band welke speakers van Dap gebruikt. Het zijn MC-15 kasten als top en MCB-15 subwoofers. Deze kasten worden onderling gekoppeld via een speakon kabel. Er wordt echter maar 1 versterker( 2 x 250 watt) gebruikt. Welke via een speakon kabel op de subwoofer wordt aangesloten en daar vandaan naar de topkast doorgelust. Mijn vraag is: is het mogelijk om de set ook via bi-amping aan te sturen. M.a.w. 1 versterker voor het laag (subwoofer), 1 versterker voor mid-hoog(topkast) en een crossover.Zijn DAP speakers daar op ingericht.

vr gr

Jan
Deze knop?? Dat is de talentknop!
DennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2002
Laatste: 17-3-2013
Berichten: 45
18-8-2002 14:35
1 x bewerkt. Laatst door Dennis op 18-8-2002 14:35
Ja, dat is mogelijk. De speakers zullen dit niet erg vinden, integendeel: als je een cross-over gebruikt zullen de subs alleen doen waar ze voor bedoeld zijn: laag. De tops zullen dan alleen het mid en hoog voor hun rekening nemen.
Nu zul je zeggen: "Maar er zit toch een filter in die hetzelfde doet?"
Die zit er inderdaad in, maar daarmee zullen je subs toch een hoop mid voor hun rekening nemen en de tops ook wat laag. De cross-over (mits goed afgesteld) splitst het signaal zodanig dat alle speakers doen waar ze het beste in zijn en met de extra versterker zul je een aanzienlijke winst behalen!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-8-2002 22:26
ik weet zeker dat het zelfs bij dap speakers wat uithaalt.
trouwens de speakers zijn niet de slechtste die dap maakt!

als ik vragen mag, zou je eens willen vertellen wat voor versterker, en hoe jullie dat doen met jullie band.
vraag me af of die daps dat wel fijn vinden.
want een bandje is niet het makkelijkste om te versterken...
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 160
19-8-2002 18:58
Vraagje voor Bart Seegers.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat je wilt weten. Graag wat duidelijkheid.

vr gr

Jan van Duren
Deze knop?? Dat is de talentknop!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
21-8-2002 15:21

jan schreef:

Hallo,

Ik zit sinds kort bij een band welke speakers van Dap gebruikt. Het zijn MC-15 kasten als top en MCB-15 subwoofers. Deze kasten worden onderling gekoppeld via een speakon kabel. Er wordt echter maar 1 versterker( 2 x 250 watt) gebruikt. Welke via een speakon kabel op de subwoofer wordt aangesloten en daar vandaan naar de topkast doorgelust. Mijn vraag is: is het mogelijk om de set ook via bi-amping aan te sturen. M.a.w. 1 versterker voor het laag (subwoofer), 1 versterker voor mid-hoog(topkast) en een crossover.Zijn DAP speakers daar op ingericht.

vr gr

Jan
okkej, 4 speakers, twee keer bas, en twee keer top.
met een vertserker zal dat zeker kunnen.
jullie lussen de tops door op de baskasten.
neem ik even aan dat de kastjes allen 8 ohm zijn.
je versterker levert dan aan 4 ohm vermogen.
levert de versterker dan 250 Watt?
en welke vertserker is het?
aangezien ik zelf een band had, weet ik dat het versterken van een band niet makkelijk is.
meestal is een drummer niet zo moeilijk, die knettert overal dorheen. maar dan de zanger, en de gitaristen.
gaan deze allen via een mengpaneeltje, of een mengtafel?
wij hadden een spirit, en daarmee werden gewoon twee fullrange yorkville speakers aangestuurd.
meestal kwam er weinig geluid uit, maaar na ff prutsen met de gain, bas/mid/hoog, en alle andere foefjes die er op zaten lukte het.

mijn vraagje was hoe doen jullie het dan?
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 160
21-8-2002 20:29
Ha Bart,

De speakers zijn dus de genoemde van DAP en ook de versterker is van Dap. Deze levert 225 watt bij 4 ohm. Inderdaad worden de topkast doorgelust vanuit de subkast. Aangezien er verder geen enkele info bekend is bij de eigenaar van het spul verwacht ik dat er in de subkast een filter zit die een bepaald deel naar de fullrange topkasten doorstuurt. Maar nogmaals ik heb geen idee en op de site van DAP zelf vindt je geen verdere gegevens. De set is compleet gekocht in een winkel en werkt prima.
Aangezien de versterker een beetje weinig vermogen levert en ik zelf ook nog bij een andere band zit waarbij wij een bi-amping systeem gebruiken wil ik deze versterkers + crossover ook bij de deze andere band gebruiken. Vandaar mijn vraag over Bi-amping.

Hoe doen wij het verder?
De signalen gaan in een 16 kanaals mengpaneel en vandaar naar de crossover en vanuit deze naar een versterker voor het laag (2 x 450 watt 4 ohm) en een versterker voor het mid-hoog (zelfde gegevens) in de mid-hoogkasten zit een 2 weg filter voor uiteraard mid-hoog. Vanaf de x-over stellen wij het kantelpunt in en kunnen wij ook de hoeveelheid signaal regelen wat of naar het laag gaat of naar het mid-hoog.

gr

Jan
Deze knop?? Dat is de talentknop!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-8-2002 13:23
hmm dat klnkt goed. wij hadden echt altyd insteltyd nodig, met name doordat er ook andere band speelden, en dan schrok ik wel eens van de instellingen die die gasten durfden te gebruiken, op de berg randapparatuur die er staat.
maar ik denk dat die dap baskisten geen gefiltert signaal doorsturen, maar gewoon het volle signaal.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
20-2-2008 17:29
Even omhoog!

Ik zie dat dap een enorme ontwikkeling heeft gemaakt in speakers. Nu kijk ik zo naar de spects en zien die er wel heel goed uit! zeker voor het geld. Soms zijn de spects beter dan JBL speakers die veel meer kosten!

Wat zie ik over het hoofd? Zit er ergens een addertje onder het gras? want voor zo weinig geld kan het toch niet beter zijn dan een jbl set?
I Love House Music!
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
20-2-2008 17:31
JBL heeft ook een stukje naam en een stuk restwaarde in de prijs zitten (,ligt hoger dan bij DAP-producten). Mede hierdoor is de prijs hoger.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-2-2008 17:53

Mifex schreef:

Even omhoog!

Ik zie dat dap een enorme ontwikkeling heeft gemaakt in speakers. Nu kijk ik zo naar de spects en zien die er wel heel goed uit! zeker voor het geld. Soms zijn de spects beter dan JBL speakers die veel meer kosten!

Wat zie ik over het hoofd? Zit er ergens een addertje onder het gras? want voor zo weinig geld kan het toch niet beter zijn dan een jbl set?
2 Toverwoorden.
- Nederlandse ontwikkeling
- Chinense fabricage

Specs van DAP klopppen ook nog heel aardig bij de duurdere series.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)