Forum > Licht

Aanpassingen lichtapparatuur

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
16-12-2007 16:12
In januari gaan wij beginnen met het compleet aanpassen/veranderen van ons licht.

Op dit moment zijn wij meer gericht op statisch licht (Fourbars, Blinders e.d), maar vanwege een steeds grotere vraag naar intelligent licht hebben wij besloten de complete afdeling licht aan te pakken (O.a aanschaf movingheads, DMX gestuurde gevelverlichting ). Met de sets die wij hebben draaien wij een aantal vaste shows (Intro’s e.d) en af en toe ook een losse lichtshow (Productie, bedrijfsfeesten).

Allemaal leuk en aardig, maar nou zit ik met een aantal vraagjes:

Op dit moment draaien wij als ons licht via Sunlite Suite, maar gisteren heb ik een lichtshow gedraait op Martin Lightjockey met een touchscreen en externe lichtafel via DMX-IN. Het touchscreen en externe lichttafeltje beviel dusmate goed dat dit ook zeker in de toekomst aangeschaft gaat worden en in flightcase gezet wordt. In de ‘bedieningsflightcase’ zouden dan dus een 19inch PC, UPS (Noodstroom),19inch lade met toetsenbord en muis/touchpad en aan de bovenkant een externe lichttafel en het touchscreen komen. Kosten van de interface maken niet uit, want voor Sunlight moet er dan toch een nieuwe USB interface komen vanwege DMX-IN.

Concrete vraag: Is Martin lightjockey een betere keus dan Sunlite Suite ( Niet over bedieningsgemak want dat kan alleen de gebruiker bepalen, maar kwa haken en ogen)? Of zijn er eventuele andere ideeën?

Ik kan kiezen uit DMX-Balken of Harting balken, persoonlijk kies ik dan voor de hartingbalken (vanwege de groei kan het heel goed zijn dat er binnenkort 1 kw’ers in de cans komen te zitten vandaar Harting). Wij hebben alleen nog maar dimmers, nog geen patchracks.

Concrete vraag: Nou zijn al deze balken 1-9 aangesloten, is het verstanding om nu de overstap naar 1-2 belegging te maken of deze overstap helemaal niet te maken ?

Het lichtsysteem verder gaat waarschijnlijk uit binnenrackjes bestaan vanwege het feit dat wij vaak varierende shows hebben, als we dan bijvoorbeeld de verlichtedansvloer meenemen we gewoon een extra binnenrack erinzetten en deze inprikken op het ‘basis’ rack en dan gaan met de banaan. Nou hebben wij een dmx-booster liggen van Martin, uitstekend apparaat alleen betaal je wel veel voor het stickertje wat erop zit.

Concrete vraag:
Zijn er ook goedkopere, betrouwbare boosters? Bijvoorbeeld een zelfbouwprintje die we inbouwen in een kist van The Willows of is dit erg onbetrouwbaar?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden,
Joep
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-12-2007 16:15

joepjuh7 schreef:

Concrete vraag: Is Martin lightjockey een betere keus dan Sunlite Suite ( Niet over bedieningsgemak want dat kan alleen de gebruiker bepalen, maar kwa haken en ogen)? Of zijn er eventuele andere ideeën?
Bekijk eens de bestaande topics over lichtsturing via PC.. Er zijn nog veel meer keuzes naast Sunlite en Martin LJ.
Light Image
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
16-12-2007 16:40
[quote...dan dus een 19inch PC, UPS (Noodstroom),19inch lade met toe...Waarom een UPS?
Als je een notebook gebruikt heb je die niet nodig.
Kennis is nog geen wijsheid
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-12-2007 16:42

Rhandor schreef:

[quote...dan dus een 19inch PC, UPS (Noodstroom),19inch lade met toe...
Waarom een UPS?
Als je een notebook gebruikt heb je die niet nodig.Een notebook heeft genoeg (eigenlijk teveel voor mij) nadelen..
Light Image
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
16-12-2007 16:45
1 x bewerkt. Laatst door Maarten-square op 16-12-2007 16:49

JeroenVDV schreef:

joepjuh7 schreef:

Concrete vraag: Is Martin lightjockey een betere keus dan Sunlite Suite ( Niet over bedieningsgemak want dat kan alleen de gebruiker bepalen, maar kwa haken en ogen)? Of zijn er eventuele andere ideeën?
Bekijk eens de bestaande topics over lichtsturing via PC.. Er zijn nog veel meer keuzes naast Sunlite en Martin LJ.
Ik gebruik zelf heel regelmatig Martin LJ. Een prima programma dat echter wel zijn beperkingen heeft. Denk aan een beperkt aantal cue slots (12) waardoor je bij grotere shows toch creatief moet gaan indelen. Verder is het maximimum van 100 fixtures ook aan de lage kant en kan je nog maar weinig nieuws van het programma verwachten (ontwikkeling staat op het moment zo goed als stil). Gelukkig worden er plug ins geschreven die de functionaliteit van het programma aanzienlijk vergroten. Denk aan LEDtrixx door Paul Pelletier bijvoorbeeld. Een plugin die Martin LJ ook geschikt maakt voor ledvloeren e.d. Ik zou zelf zo weer voor martin LJ kiezen. Het bedieningsgemak (iets wat toch niet helemaal persoonlijk is), de prima support, fijne off-line visualizer en natuurlijk het feit dat je met Martin LJ dmv transparante cues al heel snel een afwisselende show kan programmeren. Je moet het programma echter goed beheersen wil je er echt het maximale uit kunnen halen. Hotkeys, externe lichttafeltjes (eventueel Fingers), touchscreens en de vele andere mogelijkheden die het programma biedt maakt het in mijn ogen toch wel een hele goede keuze.

Er is nog meer aanbod, denk bijvoorbeeld aan Visual DMX (kan Jeroen je vast meer over vertellen). Maar lees jezelf goed in, probeer de verschillende programma's (download de demo-versies en speel er wat mee) en maak dan je keuze.

Succes!

EDIT: Als je nog meer van de verschillende programma's wil weten is het bezoeken van hun fora zeker de moeite waard!
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
16-12-2007 16:45
1 x bewerkt. Laatst door Joepjuh7 op 16-12-2007 16:47
Notebook gebruik ik nu ook, en word er helemaal ziek van.

Ik moet dat ding constant in de gaten houden want voor je het weet is hij weg, Kapot is kapot een pc kun je zelf meestal nog wat aan sleutelen. Je zit altijd met je toetsenbord te kijken wat er vast aanzit, die ik overigens tijdens een lichtshow meestal alleen gebruik voor hotkeys (Wat met touchscreen ver, maar zeker niet totaal verleden tijd zal zijn).

Nee, voor mij geen notebooks meer.

[EDIT]Bedankt Maarten voor je reply
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
16-12-2007 16:46
Notebook heeft ook veel voordelen. Voor mij sowieso meer voor- dan nadelen.
Inderdaad, diefstal is altijd een nadeel.

Aan een PC an sich is niet zoveel te sleutelen, je kunt alleen sneller kaarten e.d. vervangen.

Ik moet wel zeggen dat ik ongeveer iedere 2 jaar een nieuwe laptop neem.
Kennis is nog geen wijsheid
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-12-2007 16:50

Maarten-square schreef:

Gelukkig worden er plug ins geschreven die de functionaliteit van het programma aanzienlijk vergroten. Denk aan LEDtrixx door Paul Pelletier bijvoorbeeld. Een plugin die Martin LJ ook geschikt maakt voor ledvloeren e.d.
En op deze manier blijft LJ achter de feiten aanlopen (Oh, inmiddels heeft elk ander denkbaar licht-programma een matrix, laten wij dat dan ook maar doen). Innovatie en vernieuwing zou ik het inderdaad niet meer noemen - inmiddels heeft iedere LEDvloer-verhuurder en fabrikant al lang en breed een sturing gekozen.
Het bedieningsgemak (iets wat toch niet helemaal persoonlijk is)
Da's nou juist de reden waarom LJ op veel plaatsen wordt vervangen; het ontbreken van..
natuurlijk het feit dat je met Martin LJ dmv transparante cues al heel snel een afwisselende show kan programmeren.
Uhm, was dat niet een trucje waardoor je met omslachtig programmeren toch kon wat veel andere sturingen al lang konden?
Light Image
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
16-12-2007 16:56

JeroenVDV schreef:

Maarten-square schreef:

Gelukkig worden er plug ins geschreven die de functionaliteit van het programma aanzienlijk vergroten. Denk aan LEDtrixx door Paul Pelletier bijvoorbeeld. Een plugin die Martin LJ ook geschikt maakt voor ledvloeren e.d.
En op deze manier blijft LJ achter de feiten aanlopen (Oh, inmiddels heeft elk ander denkbaar licht-programma een matrix, laten wij dat dan ook maar doen). Innovatie en vernieuwing zou ik het inderdaad niet meer noemen - inmiddels heeft iedere LEDvloer-verhuurder en fabrikant al lang en breed een sturing gekozen.
Het bedieningsgemak (iets wat toch niet helemaal persoonlijk is)
Da's nou juist de reden waarom LJ op veel plaatsen wordt vervangen; het ontbreken van..
natuurlijk het feit dat je met Martin LJ dmv transparante cues al heel snel een afwisselende show kan programmeren.
Uhm, was dat niet een trucje waardoor je met omslachtig programmeren toch kon wat veel andere sturingen al lang konden?
Op het eerste punt heb je zeker ook gelijk. Vandaar ook mijn opmerking dat de ontwikkeling van het programma grotendeels stil staat. Martin LJ loopt misschien niet vooraan op het gebied van ontwikkeling maar het blijft een degelijk programma dat voor gemiddelde shows meer dan genoeg functionaliteit heeft.

Het bedieningsgemak.. Misschien dan toch meer een persoonlijk iets. Geef iemand een korte uitleg over de opbouw van Martin LJ en al snel heeft men het trucje door. Bij vele andere programma's is dat toch niet echt het geval. Maar misschien is dit ook weer persoonlijk, kunnen we lang en breed over discussiëren maar ik blijf erbij dat het een gebruiksvriendelijk programma is (op een paar puntjes na dan, maar welk programma heeft dat niet?)

En transparant programmeren wordt door sommigen misschien als omslachtig gezien. Zodra je eenmaal aan de manier van werken gewend bent programmeer je heel snel en is het alles behalve omslachtig. Natuurlijk zijn er ook op dit punt weer programma's die dit misschien beter doen. Het ontbreken van pallets die je over je hele cuelist kan laten werken en andere handige trucjes is toch wel een gemis maar over het algemeen blijft Martin LJ in mijn ogen toch echt een stabiel en degelijk programma dat, na wat oefening, heel snel en efficient werkt.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
17-12-2007 12:11
Heb nog wat verder gekeken dan mijn neus lang is, en ben Chamsys tegengekomen op mijn pad. Ziet er in mijn ogen ook zeker niet verkeerd uit, zeker incombinatie met een PC Wing en touchscreen heb je eigenlijk gewoon een lichttafel. Een groot pluspunt lijkt mij dat het ook op Linux draait, wat een stuk stabieler is dan Windows.

Zijn de PC wings een beetje degelijk, en reageert het allemaal lekker vlot? Ofwel heeft iemand ervaring hiermee ?

VisualDMX heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij, lijkt me overigens wel ideaal voor Dansvloertjes.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)