Forum > Geluid

Hoorngeladen icm bassreflex

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
28-8-2007 18:17
De laatste tijd plaatsen we met regelmaat hoorngeladen subjes op locatie (bijna altijd buiten), maar ik vind dat die dingen niet door drukken op near-field. Mijn idee zou zijn, bassreflex voor infill gebruiken, want waar bassreflex eindigt begint hoorngeladen.

Echter zei een kennis dat ik met het uitdoven van bepaalde frequenties te maken zou krijgen, die dan in tegenfase komen.

Wie heeft er ervaring met het gebruiken van bassreflex kasten in combinatie met hoorngeladen kasten? Of zijn er betere alternatieven om wat meer druk op near-field te krijgen?

Frontloaded zou een oplossing kunnen zijn maar dat drukt op far-field niet genoeg door.
Vergeet niet te lachen
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
28-8-2007 18:25
Als het hornloaded al niet te genoeg is voor short-range dan zou je best bassreflex kunnen gebruiken zou mijn gezonde verstand zeggen. Uitdoving zou dan ook niet moeten voorkomen mits je juiste fases hebt ten opzichte van elkaar. Ik zou zeggen, test het eens happy :) .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-9-2024
Berichten: 13472
28-8-2007 20:01
BR subs op eigen signaal zetten en, indien nodig, tikkie vertragen om ze in het gareel te krijgen t.o.v. de hoornkasten. Kun je wellicht ook op de ouderwetse manier doen (BR subs verder naar achteren zetten dan de hoornsubs).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
29-8-2007 11:57

AMX_Pete schreef:

Of je kan de BR kasten alleen het onderste gebiedje laten doen en de hoornkasten iets hoger crossen, 50-60 Hz of iets van dat slag.
Ik denk dat Dré dit bedoelde met "een eigen signaal".

Melo-G schreef:

De laatste tijd plaatsen we met regelmaat hoorngeladen subjes op locatie (bijna altijd buiten), maar ik vind dat die dingen niet door drukken op near-field.
Hebben we dit fenomeen weer. Als een kast op grote afstand doet wat je wilt, moet dit dichtbij ook zo zijn! Janbo gaf als mogelijke verklaring dat een BR efficiënter is in het echte laag. De vraag is nu: mis je iets in het geluid? Als dit niet het geval is, dan lijkt het me eerder een onjuiste opstelling, die ervoor zorgt dat dichtbij cancelling optreedt.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
29-8-2007 13:13
Melo G wat is de bedoeling?

Ik heb een tijdje een stel hoorngeladen kasten eronder gezet voor alleen de echte lage tonen, soort van infra dus..

deze gebruikte ik tot een 67hz. mijn gewone BR kasten begonnen ergens bij de 40 en liepen door tot een 110 hz. daarna de top.

kleine delay is wel noodzakelijk.
Nu heb ik een groter aantal BR kasten en mis geen enkel laag meer, op de langere afstand wordt het natuurlijk wel minder maar niet hinderlijk teweinig.

Tenten is dus geen probleem met BR ook tot een 30-40 meter niet.
Buiten heb ik alleen ervaring met op een 80 tot 100 meter een rij huizen recht tegenover de pa set, dus die klapte wel terug. iets reflex hou je dan altijd maarja.

Is het niet inderdaad een verkeerde afstelling van de processor ofzo? Misschien de een iets uit fase zetten ten opzichte van de ander? Of misschien staat er wel een speaker uit fase?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
29-8-2007 17:13
Echte diepgang met een enkele traditionele hoorn is bijna onmogelijk of het moet een gigantisch ding zijn dat alleen met een heftruck is te verplaatsen… Voor efficiëncy in het diepe laag heb je bij hoornkasten gewoon veel mondoppervlakte nodig (en voldoende hoornlengte)
Stack bijvoorbeeld vier lab’s en je hebt over efficiëncy bij ca. 30-40 hz niets te klagen. De punisher is kleiner en heeft veel minder mondoppervlakte (en minder hoornlengte) en is daardoor minder efficiënt onder zeg 50 hz. Een goede 18” (of zelfs 15”) BR kan dit gebied wat meer doen. Maar stack je acht punishers, dan weet ik het nog niet. happy :)
Door de hogere efficiëncy van hoorns in het hogere basbereik kan het ook lijken alsof het diepe laag er niet is. Dit wordt dan ‘overstemd’ door het hogere basbereik. Da’s ook een smaakkwestie, zelf vind ik dit vaak wel strak klinken maar ook wat ‘kaal/iel’. Andersom kan ook: meer diep laag dan het hogere basbereik. Akoestiek gaat bij hele lage frequenties erg opspelen, als je niet oppast kan de bas heel erg wollig gaan klinken.

Algemeen gesproken kun je volgens mij -met de juiste instellingen- verschillende kasten elkaar prima laten ondersteunen of aanvullen. Een of meerdere BR-kasten onder een enkele of twee hoornkasten zou met wat experimenteren best wat kunnen opleveren (zie reacties hierboven)

Als je echt groot gaat met voldoende hoorns, zou het probleem van te weinig druk voorin er niet moeten zijn, of je moet wennen aan de wat andere klank van een hoorn. Ga je kleiner dan zou een BR misschien sowiezo een praktischer keuze zijn.
Niet gezegd dat daar hier sprake van is, maar het valt me op dat (kleinere) hoorns regelmatig in (te) kleine stacks worden gebruikt. Dat kun je opvangen door ‘Infill’ van BR, maar je zou je ook kunnen afvragen of voor je voor die relatief kleine gelegenheden wel het goede gereedschap hebt.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
29-8-2007 18:05

Janbo] schreef:

Door de hogere efficiëncy van hoorns in het hogere basbereik kan het ook lijken alsof het diepe laag er niet is. Dit wordt dan ‘overstemd’ door het hogere basbereik. Da’s ook een smaakkwestie, zelf vind ik dit vaak wel strak klinken maar ook wat ‘kaal/iel’. Andersom kan ook: meer diep laag dan het hogere basbereik. Akoestiek gaat bij hele lage frequenties erg opspelen, als je niet oppast kan de bas heel erg wollig gaan klinken.
Lijkt me dat je dit eventueel ook weer zou kunnen corrigeren met een negatieve EQ in het betreffende frequentie gebied (dat overstemt), zodat je tóch je strakke 'standaard' sound krijgt zonder schijnbare gebreken.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
29-8-2007 19:05
janbo, gaat inderdaad vooral om de voelbare bass, broekspijp wapperen.
zie in mn processor dat ook de CV kast niet lager ging als 37hz.
hieronder volgens mij ook vrij zinloos en vooral veel vermogen verslinderd..

juiste "gereedschap" op locatie is ook zeer prettig idd.. happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
11-10-2007 12:47
Even een kickje,

Na veel lezen zit ik nog met een vraag.

Bassreflex kasten zijn goed voor bass op de dansvloer..
Hoorngeladen kasten zijn goed voor bassen die ver moeten dragen, denk aan een buitenevenement
Hybride kasten zijn goed? .. Er zit een 20% hoorn in, maar wat zijn de voordelen en nadelen TOV een bassreflex kast. Want als een hybride kast het goed doet op de dansvloer en in zalen waar de bass wat verder moet dragen waarom neemt men dan nog bassreflex kasten? Er is dus ergens een punt waarom je niet voor een hybride kast gaat!

Deze vraag omdat ik mijn set natuurlijk wil uitbreiden en ik al 2 bassreflex kastjes heb en dus de vraag: of 2 bassreflex erbij voor grotere feestjes of deze 2 houden voor de kleine feestjes en 2 hybrides erbij?

Ik heb gelezen dat hybride kasten niet zo diep gaan (wat is niet diep?) maar ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die wel hybrides hebben die goed klinken en diep gaan.

Ben benieuwd naar de reacties...

Mvg
I Love House Music!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
19-10-2007 16:31
Niemand?
I Love House Music!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)