Forum > Newbie Forum

Beginnende DJ, wie helpt ?

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
10-6-2007 00:42
Hallootjes,

ik begin binnekort eens met proberen te draaien en kijken wat ik er van bak met een eigen set (ik heb voormalig al gedraaid met andere dj sets), en nu zou ik graag willen weten wat een goede set zou zijn. ik heb al een setje laten samenstellen door iemand namelijk deze;

* Dap DJ Station
* DAP palladium 900
* DAP K-115
* Koolsound CDS 388 dubbele cd speler
* DAp DAP DJC-16 4U/HE (de flightcase waar alles in gaat)

dan kom ik op ongeveer 1000 euro uit, dit is ook mijn budget

het doel is om op feesten te draaien van 50 tot ongeveer 150 man, red ik het dan met deze set ?

ook wil ik graag deze set deels besturen vanaf een laptop... zou dat mogelijk zijn , en wat heb ik er dan voor nodig ?

alvast bedankt wink ;)
Freelance diensten & LED Design
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
10-6-2007 01:03
Ik zou je eisen opsplitsen als ik jou was. 150 man red je nooit met dese set, hooguit als achtergrondmuziek.

Kijk eerst wat je het hardste nodig hebt, een draaisetje? of gebruik je ipv je draaisetje liever je laptop? Dan kan je die €1000,- daar in besteden. Nog beter misschien is tweedehands, dan houd je meer van je budget over, of heb je meer voor je geld.

Begin ook eens met alle topics in dit forum te lezen over wat je het beste kan doen. Heb je dan nog vragen, dan horen we het graag.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
10-6-2007 01:07
wat zou ik dan nodig hebben voor 150 man ong ?

iets van 500 Watt RMS per speaker als ik er 2 heb ?

zou ik evt ook de cd speler achterwege kunnen laten als ik een laptop gebruik ? dat ik ipv daarvan betere speakers + versterker koop...
Freelance diensten & LED Design
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
10-6-2007 01:11
Vermogen is niet het belangrijkste. Kijk naar kasten met een hoog rendement.
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
10-6-2007 01:13

dj-d schreef:

Vermogen is niet het belangrijkste. Kijk naar kasten met een hoog rendement.
bijvoorbeeld ?
Freelance diensten & LED Design
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
10-6-2007 01:16

kevinos91 schreef:

dj-d schreef:

Vermogen is niet het belangrijkste. Kijk naar kasten met een hoog rendement.
bijvoorbeeld ?
Kijk maar eens in de webshop.

Ik probeerde overigens meer aan te geven dat je niet (alleen) op het vermogen af moet gaan.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
10-6-2007 01:20
De palladium P900 geeft eigenlijk te weinig vermogen voor de K115. K115 is 400W rms, terwijl de P900 maar 300W rms geeft (beide bij 8 ohm). Voor 100,- meer heb je een P1600 die wel genoeg vermogen (575W rms op 8 ohm) geeft (hou altijd ongeveer 1,5x tot 2x het vermogen van je speakers aan, zo heb je wat headroom en kun je de speakers optimaal benutten).
De K115's zijn voor een beginner volgens mij een goede keuze. Ik heb ze zelf ook. Hoewel ze nu en dan wat laag te kort lijken te komen zijn het opzich prima speakers. Ik heb er zelf een setje subs onder staan (zelfbouw spul, die worden echt asap vervangen razz :p).

Wat betreft de CD speler: de indeling van de bedieningsunit ziet er vrij onpractisch uit vind ik, en die "direct access" knoppen gebruik je toch nooit. Aan een +10 knop heb je veel meer. Zelf heb ik onlangs voor een JB Systems CD670 gekozen, maar die ligt denk ik net iets boven je budget. Wil je toch seamless loop en antishock hebben, dan zou je naar de Kool-Sound CDS240 kunnen kijken. Volgens mij is de bediening daar veel practischer en de "direct access" die je toch niet gebruikt betaal je ook niet voor.
Dit is mijn mening wat betreft de CD speler. Als je om andere redenen voor de CDS388 kiest is jouw eigen keuze belangrijk!
Er zijn natuurlijk ook zat andere merken, maar er zijn er niet veel die in jouw prijsklasse met dezelfde opties komen en enige status hebben (denk aan XXL ofzo...).

Tenslotte de mengtafel... Ik weet het niet hoor. DAP klinkt voor mijn gevoel wel goed als het gaat om weergave, maar DAP mengtafels hebben de reputatie redelijk snel mankementen te gaan vertonen. Daarnaast vraag ik me af of je als beginnende DJ wel al die opties als echo, delay en effectjes nodig hebt.
In jouw geval zou ik denk ik voor een eenvoudige 5 kanaals mengtafel kiezen, zoiets als de JB Systems Pro 16x ofzo, maar ik weet niet waarom je voor de DAP DJ Station kiest.

Kun je je keuzes motiveren?

{EDIT}
Ik dacht dat ik wel even rustig een mooie tekst kon typen, maar er zijn blijkbaar nog veel mensen op! razz :p
{/EDIT}

René
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
10-6-2007 01:32
de conclusie die ik hieruit trek is dat mensen van een winkel niet altijd goed adviseren, want deze set heeft namelijk een man samengesteld van een DJ winkel laugh :D

het lijkt me idd niet handig als mijn mengpaneel vol knopjes zit waarvan ik de helft toch niet weet waarvoor het is razz :p

verder zal ik eens kijken of de set wat jij voorstelde ook haalbaar is qua budget in de winkel

EDIT:

ik kom dan on op 1010 euro uit, dan heb ik nog een vraag die luidt; wat kost de bekabeling ong en een paneeltje om alles op elkaar aan te sluiten , zodat ik ook met laptop kan besturen ? happy :)
Freelance diensten & LED Design
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
10-6-2007 09:54
Ik zoe zeggen: zoek zelf ook eens wat uit;)

Er is een HELE mooie webshop hier, namelijk .

Kijk daar eens goed rond, zoek wat apparaten uit, en bekijk de revieuws, en typ de naam van het apparaat ook eens hier in op het forum. Wordt je veel wijzer van! wink ;)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
10-6-2007 10:42
Bekabeling kost bijna niks.
Je hebt 2x rca - rca (rca = tulp) nodig voor de CD spelers, die zitten er vrijwel altijd al bij.
Dan nog een rca - jack of rca - xlr male om de mengtafel op je versterker aan te sluiten (voor een mengtafel met xlr uit gebruik je natuurlijk xlr female - xlr male).
Tenslotte de PC. Ik denk dat die een minijack uitgang heeft, dus heb je een stereo minijack - rca kabel nodig.

De duurste kabels komen nog... van je versterker naar de speakers. Twee stukken 2 aderige speakon moet je daar voor hebben, en afhankelijk van de lengte kan die prijs best oplopen. Tip: zoek naar tweede hands speakon kabels.

Voor de exacte prijzen moet je even in de webshop snuffelen.

René

Terug naar forum Reageer (zonder quote)