Forum > Geluid

Omnitronic PAS-212 of PAS-215 ervaring?

(36 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
11-5-2007 12:30
Ik heb recent een viertal baskasten aangekocht, de Grooth SJ-115B. Hele nette compacte (en lichte) subkasten die toch ook nog wel redelijk doordrukken, ondanks dat de specs dit niet echt doen vermoeden en zeker niet de afmeting van de kast.

Een speurtocht op internet levert mij het volgende op; Omnitronic heeft de PAS-215 en die hebben exakt dezelfde vorm, grill en afmetingen als de subkasten,vliegpunten en grillbevestig is ook gelijk, vermogen is ook indentiek en zijn ook nog eens een stuk goedkoper ( weet natuurlijk niet of de bestukking ook hetzelfde is zoals de Grooth, maar dat spreekt een zuinige NL-er altijd aan).

Maar zijn er mensen die ervaring hebben met de PAS-215 kasten? Graag jullie bevindingen in deze.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
11-5-2007 21:03
pas 215 is een fullrange, topkast.
die de grooth kasten hebben een hele tijd op marktplaats gestaan voor erg weinig geld.
kasten kunnen zo maar eens uit dezelfde fabriek komen, maar zoals ik al zei, pas 215 heeft ook een hoorn plus driver en is dus fullrange, en geen basskast.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-5-2007 23:02

HR Sound schreef:

Een speurtocht op internet levert mij het volgende op; Omnitronic heeft de PAS-215 en die hebben exakt dezelfde vorm, grill en afmetingen als de subkasten,vliegpunten en grillbevestig is ook gelijk, vermogen is ook indentiek en zijn ook nog eens een stuk goedkoper ( weet natuurlijk niet of de bestukking ook hetzelfde is zoals de Grooth, maar dat spreekt een zuinige NL-er altijd aan).
Kasten lijken misschien op elkaar, maar volgens mij gebruikt Henk de Grooth Eminence.
Er staat mij zelfs iets bij dat hij B&C voor het hoog gebruikt. (is natuurlijk altijd na te vragen)

Op zich lijkt mij het dan ook niet vreemd dat een SJ115 iets meer dan 2x zo duur is als een PAS-215.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-5-2007 10:42
MM heb die kasten over internet zien zwerven voor een 170 euro de stuk? Pas weet ik dat deze P-audio componenten gebruikt.

Heb net weer eens naar een setje van grooth zitten kijken, staat ook op marktplaats, duidelijk door het rooster heen te zien dat de bezetting toch wel anders is. Pas heeft een copy van de nexo kast gemaakt, Grooth heeft een kleine hoorn recht boven de mid/bass speaker zitten.

maar verder ken ik Grooth kasten dus niet en kan alleen maar iets vertellen over Pas kastjes. ben er erg tevreden over. Op de laklaag na dan, deze is redelijk gevoelig en zullen aan het eind van het jaar opnieuw moeten worden gecoated.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
14-5-2007 09:50
Mijn vraag was dan ook of iemand deze kasten kent omdat ik de PAS212 of PAS-215 inderdaad als topkast wil gaan gebruiken op de 4 stuks de Grooth SJ-115b kasten.
In de Grooth kasten wordt inderdaad Eminence of P-audio gebruikt, zo wist de technische man van de Grooth mij dat ook te vertellen. Leuk detail is dat op het verpakkingsmateriaal van de SJ-115b kasten de opdrukken van P-audio terug te vinden is.....
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
25-5-2007 16:23
Inmiddels weer een stapje verder. Ik weet nu dat er van de Grooth 2 uitvoeringen zijn. De laatste uitvoering (mark2) is een schaamteloze copie van de Nexo. Klinkt heel erg netjes overigens ( maar nee, is zeker geen Nexo, hoeft overigens ook niet gezien het prijsverschil ).

De PAS215 heb ik recent beluisterd, deze zijn zeker niet slecht maar toch ook niet helemaal mijn smaak, in de betreffende PAS215 kasten welke ik gehoord heb, zat een redelijk goedkoop Eminence drivertje...dus vervangen voor een net iets beter drivertje zou misschien uitkomst kunnen brengen en deze beter laten klinken.

Heb ook een setje gehoord waarin ( origineel) een P-audio BM D440s zat, wat ik weer net wat minder "scherp" vond klinken. Maar goed, dit alles was slechts een "hoorproef" van ongeveer 1 uur, dus dat wil nog niet alles zeggen.

Ben er, in ieder geval, nog niet helemaal uit... misschien koop ik nog wel 2 nieuwe baskasten erbij en ga ik die modifiwijzigen en bouw ik een Eminence PSD2002 hierin (heb ik nog liggen) en deze inzet vanaf 1,6kHz. Filter ( Eminence PXii 1,6) hiervoor heb ik ook nog... Hoorntje wordt misschine de prozomax PH-1 of vergelijkbaar( maar hangt een beetje af van de hoeveelheid beschikbare ruimte in/op de kast ).
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-5-2007 17:56

HR Sound schreef:

Heb ook een setje gehoord waarin ( origineel) een P-audio BM D440s zat, wat ik weer net wat minder "scherp" vond klinken. Maar goed, dit alles was slechts een "hoorproef" van ongeveer 1 uur, dus dat wil nog niet alles zeggen.

Ben er, in ieder geval, nog niet helemaal uit... misschien koop ik nog wel 2 nieuwe baskasten erbij en ga ik die modifiwijzigen en bouw ik een Eminence PSD2002 hierin (heb ik nog liggen) en deze inzet vanaf 1,6kHz. Filter ( Eminence PXii 1,6) hiervoor heb ik ook nog... Hoorntje wordt misschine de prozomax PH-1 of vergelijkbaar( maar hangt een beetje af van de hoeveelheid beschikbare ruimte in/op de kast ).
Eminence PSD2002 klinkt beduidend slechter als P-Audio BM-D440. Ook in kant en klare filters heb ik weinig vertrouwen. Wil je een leuke high driver, dan denk ik bijv. aan B&C DE250. Deze is ook nog impedantie vriendelijk en heeft mede door het polimide dome een mooie transparante weergave. De resonantie frequenties kun je met een simpel LR filter onderdrukken, waardoor de crossover ook tamelijk eenvoudig te ontweroen is.

Is het budget hiervoor niet toereikend, dan is de DAP K-115 High Driver een goed alternatief. Rendement ligt wel wat lager.

TCMC
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
25-5-2007 20:00
Omnitronic Pas systemen maken uitsluitend gebruik van P-audio speakers.
Gisteren nog bij de importeur geweest, heb nu ook een 2tal drivers op voorraad liggen aangezien die er wel eens uit willen knallen bij te weinig vermogen, (clippende) versterker.

nu tot 2 maal toe met dezelfde versterker, 525 watt bij 4 ohm een hoogdriver gesneuveld. elke keer wanneer deze als monitor werd gebruikt. Met 800 watt 4 ohm gaat het wel probleemloos goed! Tot aan bijna "mishandeling" aan toe.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
25-5-2007 20:14
Ik gebruik ook P-audio speakers in monitoren en heb slechte ervaringen met de BM-D440S hoog driver.
P-Audio geeft aan deze beter te gebruiken vanaf 2.2kHz en dat klopt, ze zijn erg 'gevoelig' als je ze lager crosst.
Zelfs met een orginele P-Audio 2 weg filter gaat het niet goed, ik heb ze dus vervangen door de Eminence 2002 driver en sinds dien geen problemen meer gehad met een crossover punt van 1.6kHz.
Overigens kan de Eminence veel meer vermogen hebben dan de P-Audio.
Ik gebruikte de P-Adio BM10-CXA low/mid driver i.c.m Eminence 2002 driver.
Ook moet je oppassen met een compression driver op de magneet schroeven van de BM10-CXA, ik heb 4 kapotte BM10-CXA met een dwars gescheurde magneet waardoor de spreekspoel helemaal aangelopen is.Dit heb ik nooit gehad met de Eminence 10 inch coaxials!

P-audio? Nee liever niet! Ze komen in een slecht verpakte doos met zeer weinig bescherming waardoor van de 4 speakers 2 korven gebroken waren....
De magneten zijn niet sterk (mechanisch) scheuren dus door het gewicht van de compression drivers achterop geschroefd
Eminence? Met die dozen komen ze onbeschadigd aan! En ze zijn'hufter-proof'

Misschien ff on-topic, sorry daarvoor...
..Je Ducktape brood voeren...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-5-2007 22:19

pascal schreef:

Ik gebruik ook P-audio speakers in monitoren en heb slechte ervaringen met de BM-D440S hoog driver.
P-Audio geeft aan deze beter te gebruiken vanaf 2.2kHz en dat klopt, ze zijn erg 'gevoelig' als je ze lager crosst.
Dit geldt een beetje in het algemeen voor high drivers met 1" opening, maar is ook sterk afhankelijk van de hornflare. Grootste probleem blijft toch altijd de vervorming van de high drivers rond de 2 KHz, maar heeft ook te maken met de resonantie frequenties. Je moet een flink stuk hoger crossen dan de resonantie frequenties (> 3 KHz) of de resonantie frequenties dempen. Dit komt ook de Q-load ten goede. Die houd ik het liefst op 0.5 of lager voor de high driver. Vaak wordt je ook min of meer gedwongen om een lage crossover frequentie te nemen om de looptijd verschillen te minimaliseren of de boel netjes in )akoestische) fase te laten lopen.

Vergeet ook niet de CD-correctie. Hier lopen veel passieve filters in mank.
Vergeet helemaal niet de off-axis response. IS nog belangrijke, ook al gaat dat wel eens een beetje ten koste van het lineaire frequentieverloop.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)